OROCO - Kuparia Mexicosta

Tässä kohtaa lienee hyvä aika muistuttaa että Mariusz on ollut järjestämässä Orocolle rahoitusta oman sijoittajaverkostonsa kautta ja saanut siitä miljoonien dollarien edestä palkkioita. Nämä privaattimerkinnät, sekä löytöpalkkiot sisältävät aina myyntirajoituksia, jonka vuoksi Mariusz ei ole edes voinut aiemmin irtautua Orocosta ja joutuu säilyttämään ison position ainakin vuoteen 2022 asti. Hän on ihan avoimesti sanonut aiemmissa haastatteluissa että “I am overweight in Oroco, because most of my shares are restricted”.

Kaverilla on kyllä ollut selkeät insentiivit kasvattaa Orocohypeä boostatakseen omia lukittuja osakkeitaan, Microcap Explosionin maksullista tilaajakantaa ja jos Oroco tulevaisuudessa tarvitsee lisää rahaa poraukseen, niin eipä ole vaikea arvata kenelle Oroco makselee mittavia palkkioita rahoituksen järjestämisestä :joy:

Kuulkaa, Mariusz oli tietenkin isosti oikeassa Orocon osalta, mutta ymmärtäkää että tämä on hänelle puhdasta bisnestä ja Microcap Explosionsissa järjestetään jo uusia private placementteja uusiin kohteisiin osittain Orocohypen ansiosta (joista Mariusz saa tietysti taas ison palkkion).

23 tykkäystä

Jos käyttää jonkun tekemiä videoita/kirjoittamia tekstejä pohjana sijoituspäätökselle on aina hyvä tietää mikä on kyseisen henkilön suhde kyseiseen lafkaan. Ei kannata olla naiivia ja olettaa että joku tekee paljon vaivaa firman tutkimisen eteen, päätyy erittäin positiiviseen näkemykseen ja sitten jakaisi tätä tietoa ilman että olisi investoinut kyseiseen lafkaan tavalla tai toisella. Samaan aikaan olen sitä mieltä että oli jotain lafkaa buffaavan kaverin positio kyseisessä firmassa mitä tahansa niin se ei ole automaattisesti redflag tai jonkun sortin ponzi.

Ehkä ongelmaksi tässä tulee että vaikka olisit kuinka pätevä lukemaan osavuosikatsauksia ja pyörittelemään lukuja niin se ei välttämättä auta mitään kaivosalalla. Eli sun pitäis katsoa tässä tapauksessa Mariuzsin videoita ja osata vetää omat johtopäätökset mistä asioista olet samaa mieltä. Yhtenä oleellisena asiana vaikka erittäin bull näkemys kuparin hintakehitykseen. Jos kuparinhinta nyt notkahtaisi, tai porausluvista ei kuuluisi pihaustakaan niin miten toimisit? Oletko yhtä vakuuttunut Orocosta vaikka se kurssi alkaisikin valumaan päivä päivältä alaspäin? Kauanko ostat dippejä? On helppo olla bull kun joka päivä noustaan.

Classicvalueinv hyötyy valtavasti Orocon kehityksestä ja voi olla että tästä tulee Mariuzsin oma “Buffett Coca-cola”. Tähän asti kaikki on mennyt niinkuin Mariuzs on aiemmin lupaillut eikä itselläni ole tämän hetken tiedoilla epäillä etteikö myötätuuli proggiksen ympärillä jatkuisi. Samalla toki niitä “Why I hate miners”-videoita katsoneena sitä tiedostaa kuinka helppoa muakin olisi ollut niissä näytetyissä videoissa houkutella sijoittajaksi. Olen puoli vuotta ollut aivan mehuissani tästä firmasta ja olen hieman sillä fiiliksellä että mun olisi vaikea löytää firmaa jossa olisin yhtä luottavainen näin isoon bullcase scenarioon. Samalla toki olisin saattanut olla samaa mieltä jokaisesta videosarjassa näytetyistä muista kaivoksista. Erona toki se että videot taisi olla lähinnä kultakaivoksia ja kuparin hinnanmuodostuksesta voi vetää selkeämpää ennustetta, ainakin näillä mun kuparilaseilla ja ollaan toivottavasti loppuun asti junior statuksella eikä oleta itse kaivamaan. Mut onhan tässä selkeitä ajureita kuparin hinnan nousulle, Etelä-amerikan kuparivaltioiden poliittisesti epäselvät tilanteet, ilmeisen pätevä johto sekä viimeisenä muttei vähäisempänä inderesin joukkosijoittamisen tuoma henkinen hodlaus tuki.

Mutta joo oon laittanut tarpeeksi monta jahkaavaa viestiä tähän ketjuun, mitkä ei koske suoranaisesti itse firmaa mitenkään, eli eiköhän se riitä tältä osin. Katellaan kun poraustuloksia tai 3dippejä joskus saadaan ulos. Siihen asti vaikka talouslehtien kupariuutisia. Oma positio on n. vuoden nettopalkkani että jos vaikuttaa siltä että puolustelen Mariuszia tai kuparin raketointia tai S Tomasin mahtavuutta niin se johtuu vain siitä että mulla on oma lehmä ojassa. En anna sijoitusvinkkejä enkä edes suosittele kaivosalaa kenellekkään. Sampo pankin kanssa nukut yösi paremmin.

31 tykkäystä

Kommentoin lyhyesti että mariuzsin saama palkkio orocosta oli erittäin pieni siihen nähden että pp:n olisi järjestänyt jokin isompi taho. Hän on monta vuotta tehnyt duunia orocon eteen promoamalla ja on osin hänen ansiotaan että orocolla on taloudellisesti näin hyvä tilanne eikä osake ole enempää dilutoitunut. Hän myös kertoo videoilla avoimesti tästä.

Itsekin ihmettelin aluksi mikä kaveri tämä mariusz on koska osa videoista on salamyhkäistä eli ei anna kaikkea tietoa mutta nyt reilusti tutustuneena arvostus on noussut kovasti.

Microcap explositionista mariusz sanoo että jos et ole pitkäjänteinen sijoittaja, pysy poissa en tarvitse rahojasi. Tämä kertoo myös paljon kaverista.

Minullakin vuosipalkka kiinni orocossa… tai no nyt enemmän kun arvo tuplannut😊.

11 tykkäystä

Jos ei halua MS:ää uskoa niin sitten kannattaa katsoa johdon omistuksia firmassa, esim. Adam Smithillä on massiivinen kasa osakkeita eli jos homma ei toimi niin kaverin varallisuus pienenee radikaalisti.

@Pohjolan_Eka on siinä oikeassa että kannattaa olla tarkkana ketä kuuntelee ja selvittää puhuvien päiden taustat ja että junior minerit on keskimäärin surkeita sijoituksia. Mutta Orocoon luotan kuin vuoreen, ainoa asia joka saa minut miettimään on politiikka, katsoo mitä tapahtuu Perussa ja Chilessä niin riskejä on. Mutta silti ylivoimaisesti suurin sijoitukseni ja katson tämän kortin loppuun asti näillä näkymin.

Ja kun puhutaan riskisistä sijoituksista niin ei taida olla Leijona akut kovin paljon vähärisikisempi kuin Oroco, itseasiassa paljon riskisempi mutta kaikki tyylillään.

14 tykkäystä

Ööh… :sweat_smile: ootko varma?

2 tykkäystä

En tiedä miksi viestisi liputettiin mutta vastaan että kun katsoo Leijonan viimeiaikaista sekoilua niin olen aika varma.

2 tykkäystä

Moni täällä puhuu FOMO lapusta Orocon kohdalla. En tätä rinnastusta oikein ymmärrä. Osakkeiden vaihto päivätasolla jossain 200 -400 K kohdilla. Jos tämä olisi FOMO lappu , luulisi vaihdon olevan muissa sfääreissä. Onko mahdollista , että tässä vaan porukka alkaa hiljalleen löytämään tämän tarinan.

3 tykkäystä

Taitaa FOMO-käsite olla tullut lähinnä täältä foorumilta, koska kyllä tässä on peesaajia paljon liikkeellä tämän kohdalla, ymmärrettävästi siksikin, että tätä on nostettu hyvin esille tässä ketjussa. Tietenkin kurssin liikkeet tukee tätä myös.

Mielestäni erittäin hyvä, että @Pohjolan_Eka on nyt tuonut hieman sitä karhumpaakin puolta ja haastoa, tätä tämä ketju on kaivannut, koska itse olen hieman kauhistellut (en osaa kirjallisesti tänne omaa karhuani tämän kohdalla avata, siksi en ole tänne kirjoittanutkaan), kun moni on lähtenyt isolla panoksella mukaan ja varmaan moni pelkästään fiiliksenkin puolesta joka tästä ketjusta syntyy. En yhtään vähättele etteikö @Seinakadun_Keisari ole hyvällä tavalla täällä avannut asioita jne, mutta ehkä se on vaan se “liian helppoa rahaa muka tiedossa?” -fiilis itselläni, enkä edes ole uskaltanut tähän itse lähteä lainkaan.

Hyvää lyhyen ajan kehitystähän tässä on nyt ollut, en itse vain pidä yhtään kuparin hinnan kehitystä mittarina tässä vaiheessa, koska se hinta tulee alas kuin lehmän häntä samalla tavalla kun se ampuu ylöskin, se on nähty ihan lyhyen ajan sisälläkin jo. Poliittiset seikat ja myös ulkopiliittiset seikat ohjaavat myös kuparin kysynnän ja tarjonnan asioita hyvinkin nopeasti (esim. Kiina iso kysymysmerkki). Mutta jos itse olisin tässä mukana, niin keskittyisin muihin seikkoihin kuin kuparin hintaan juuri nyt, ellei oikeasti ole sillä mentaliteetilla, että tämän kanssa ei olee mukana ihan lyhyellä tähtäimellä.

Toivon lisää haastoa hyvässä hengessä ja toivon ettei haastajaa lainkaan dissata tai väheksytä muutoin, jotta saadaan sitä vastapuoltakin punnita edelleen tämän kohdalla. Kiitos asiallisille keskustelijoilla.

edit. voin aavistuksen koittaa avata lisää tuota minun päässä olevaa “kuparin-hinta-riski-mörköä”.

Viime vuosina metallien hintoihin tuntuu olevan vaikuttanut entistä enemmän Aasia-vetoinen nopea talouskasvu, siis luokkaa sieltä 2000-luvulta lähtien. Metallien kulutuksen kasvun lisäksi hintoja pumppaa ylöspäin sijoittajat (kuten monissa muissakin kohteissa nähty), joille volatiliteetit raaka-aineiden hinnat tarjoaa spekuloinnin kohteen. Näiden vuoksi metallimarkkinatkin on enemmän alttiina markkinariskeille, tai muille huonoille uutisille.

Lisäksi on hiljattainkin nähty kysynnän ja tarjonnan tasapainoa heiluttavia riskejä siihen huonoon suuntaan, eli Kiina ja Afrikka kun lisää tuotantoa, voi hinta tippua paljonkin, ellei kulutus kasva vastaavasti kovaa vauhtia. Tätä soppaa sotkee varastoinnit, sillä kuparihan on nimenomaan myös varstoitava hyödyke (varastoidaan kun halpaa ja reilusti tuotantoa, kulutetaan kun kallista). Nythän toki povataan edelleen kuparille kovaa kysyntää, mutta lunastetaanko tahti vai ei, niin sehän se juttu on siellä uusiutuvien energiahommien parissakin. Sen kun osaa arvioida, niin tätäkin riskiä saa siedettyä paremmin.

image

18 tykkäystä

Itse näen tämän pitkälti samoin. Olen tässä ollut mukana on/off tyylillä jo alle 1Cadin hinnoista. Kuparin hinnan nopea nousu on toki tukenut tätä, mutta kalkulointieni mukaisesti Oroco oli salkussani jo huomattavasti matalammilla kuparin hinnoilla. Karhuilu ja varsinkin perusteltu sellainen on aina tervetullutta. Toki välillä ihmetyttää se, että se tulee vahvimmin esille silloin kun osake on jo todistanut vahvuutensa tasaisella nousulla senttihinnoista. Nousua on aina tullut käsi kädessä riskien pienentyessä.

Edit: Ehkäpä jopa enemmän kauhistelin sijoittajien satojen tuhansien panostuksia esim. NAKED

4 tykkäystä

Opponoin tätä aika vahvasti. Toki kaikki on mahdollista mutta vähäänkään pidemmällä aikavälillä näen kuparin hinnan aika turvallisena koska kysyntä kasvaa kaikkialla (ei vaan Aasiassa/Kiinassa) ja samaan aikaan tuotanto hiipuu. Varastot ovat lisäksi hyvin alhaisella tasolla. Pelkästään sähköautojen marssi lisää kysyntää huomattavasti (40lbs ICE vs 200lbs BEV), tähän kaikki muu sähköistyminen päälle. Mikä olisi se asia joka pysäyttäisi tämän megatrendin?

Tässä ketjussa on aika hyvin tuota supply-asiaa tuotu esiin, nykyisten kaivosten peak on arviolta 2023 ja siitä eteenpäin alkaa tuotanto laskemaan, tähän asti tuotantoa on nykyisissä kaivoksissa nostettu laskemalla cut-off rajaa eli entistä köyhempää malmia on jalostettu mutta nyt sekin reitti alkaa olemaan tukossa.

6 tykkäystä

Näen itsekin juuri näin, että kuparin hinta tuskin tulee pitkähköön aikaan laskemaan pysyvästi alhaiselle tasolle, vaan pikemminkin tämäkin on volatiili ja lyhyellä tähtäimellä voi olla paljon heiluntaa. Pidemmällä tähtäimellä aika lailla kaikki merkit tällä hetkellä viittää kuparin kysynnän pysyvän korkealla. Siinä mielessä tuota hinnan romahtamista jne ei tarvitse mielestäni pelkää tai pitää suurena riskinä pidemmällä tähtäimellä.

Ehkä omat karhuilut painottuu juuri lyhyen tähtäimen pointteihin, ja toki sitten se “perusriski”, eli jotakin voi mennä itse yrityksellä pieleen pahasti, onko se sitten tulokset jostakin porauksista tmv, mutta nämä on niitä samoja riskejä joita itse olen ottanut esim lääkeyhtiöissä, jos hommat menee putkee, on reward mahdollisesti kova, jos taas jotakin merkittävää menee pieleen, voi sijoituksen arvo lähentyä aika lailla nollaa.

Edit. by the way, voitko @Seinakadun_Keisari “linkata” ketjusta kohdan, jossa on käsitelty keskeisin riski, eli peeriaatteessa suurin yksittäinen riski? Luin niitä kyllä aiemmin, mutta nyt en lyhyellä silmäilyllä löytänyt. Onko se siis sellainen riski, joka käytännössä “nollaa” arvon? Lähinnä kun vertailuista puhuttiin tuolla liputetuissa, niin itsekin vertasin lääkeyhtiöihin ja esim tulee mileeen Faron, jossa olen vahvasti mukana, ja siellä esim se, että heillä on useampi kehitys putkessa, jolloin yksi pieleen mennyt (tai pieleen ja pieleen) yritys ei aiheuta sijoituksen radikaalista menetystä.

8 tykkäystä

Itse en muihin junioreihin koske, Orocoon luotan sen takia että siellä on ne historical drillingit taustalla ja ne poraustulokset on käyty moneen kertaan läpi kun kaivos on vaihtanut omistajaa, vaikka yhtään uutta ei löytyisi niin silti tämän hetkisessä hinnassa on aika hyvin turvamarginaalia.

Mutta nämä on aina riskisiä koska se polittinen uhka leijuu aina tuollapäin maailmaa.

4 tykkäystä

Tässähän meidän ei oletettavasti tarvitse paljon vuotta tai kahta pidempän mukana istua jos tämä saataisiin about vuodessa porattua ja kartoitettua, sitten se on tarkoitus myydä ja kaivosriski jää ostajalle. Jos siis kaikki menee suunnitelmien mukaan.

1 tykkäys

Metallien hinnoista vielä hivenen. On totta , että Aasian kysynnän mukaan 2000- luvun metallien hintakehitys on pitkälti muodostunut. Aasian talouden noustessa on kaikki metallit poikkeuksetta kallistuneet roimasti esim. jalosteena RST JA INOX ja sitä myöten nikkeli ja muut seoksiin tarvittavat metallit. Nousut ja laskut ovat nopeita ja niitä on vaikea ennakoida. Mielenkiintoisen tästä nykytilanteesta tekee mielestäni se, että kuparin nousu on ollut monia muita metalleja jyrkempää, mikä tapahtui myös ennen finanssikriisiä 2008. Tämä hivenen nostaa kulmakarvoja . Ketjussa on sivuttu muutamaan kertaan maailman sähköistymisen, sekä olemassa olevien kaivosten ehtymisen merkitystä kuparin hintakehitykselle. En onnistu kaivamaan mistään sitä ajuria, joka puoltaisi nyt kuparin hinnan laskemista ainakaan pitkällä tähtäimellä ( ja huomenna se tietysti julkaistaan). Ohessa vähän taulukkoa missä kupari on kynttilöinä, Orocon kurssikehitys keltaisena, nikkeli oranssina ja alumiini sinisenä. Viimeisin Orocon nousuista osuu kyllä hyvin yksiin kuparin nousun kanssa. Orocoa pitkään seuranneena uskallan väittää, ettei tämä ole puhdas asset keissi, mihin @Pohjolan_Eka viittasi toisessa ketjussa. Tämän tarinan mahdollisesti onnellinen lopputulos on myös pitkälti osaavan tiimin ansiota, eikä tässä tilanteessa edes oltaisi ellei ne palikat olisi Orocolla paikallaan.

6 tykkäystä

No eikös se kuparin hinnan nousu ja mahdollinen pysyminen korkeammalla johda kaivoksen perustamiskustannusten suhteellisen osuuden voimakkaaseen pienenemiseen. Eli jos kupari tuplaa, niin se selvästi enemmän kuin tuplaa kaivoksen tuotot?

3 tykkäystä

Mitä yhteistä? Voisiko olla myös hypeä ilmoilla? EV ja ilmastomurros, vai onko tosiaan vain että Orocco on vakuuttanut niin monet sijoittajat?

4 tykkäystä

Tarkoitatko nyt ,että purkaantunut kysyntä EV, Vety ja muista ilmastolappusista olisi siirtynyt Orocoon, mutta niin maltillisesti, että päivävaihto pysyisi alle 500K. Viimeksi kun kursseja selailin niin ilmastomurros/ EV lappujen hintakehitys ei ole ollut Orocon raketoinnin kanssa saman suuntainen. ( tämä keskustelun avannut 2kk raketointi )
Voin olla nyt totaalisen väärässä, mutta edelleen korostan tuota pientä vaihtoa. Kurssin raketointi tapahtuu tietysti kovin pienellä lisäkiinnostuksella. Tuota kun on 1/2 vuotta tuijotellut ja katsellut 90K vaihtoja niin tämä 500K tuntuu ihan tervetulleelta, mutta silti mielestäni vielä kovin pieneltä, notta voisi puhua niin monien sijoittajien vakuuttamisesta. Tälläkin foorumilla on monta sellaista, joita minä ainakin kunnioitan kovasti, eivätkä he ole kovinkaan vakuuttuneita.

6 tykkäystä

Kun uutisia ei ole viime aikoina herunut, mutta kurssi on raketoinut niin tässäkin ketjussa on siirrytty meta-keskusteluun. On hyvä, että ketjuun tuodaan ilmi myös syitä miksi Oroco ei ole välttämättä menestys. Olen kuitenkin sitä mieltä, että koko ketjun lukemalla on mahdotonta välttyä näiden negatiivisten asioiden lukemiselta aikaisemminkaan.

Etsin itse pitkään tapaa sijoittaa ns. vihreän energian vallankumoukseen ja sähköautoiluun (energian siirtyminen putkesta kaapeliin), mutta sillä tavalla että en ota liikaa kantaa kuka sen saa tehtyä tai miten. Itselleni Oroco tarjosi tähän kaikki palikat ja siinä syy miksi mukana.

Mielestäni tässä ketjussa ei ole liikaa hypetetty, vaan on tuotu ilmi että kohde on riskinen. Itse houkutuin tämänhetkisestä asymmetrisestä riski-tuottosuhteesta. Ilmassa on elementtejä, jotka mahdollistavat bäggäyksen tuomatta kuitenkaan pelkkää on/off - riskiä kohteeseen (toim. huom. en sanonut että on/off riski poistuu).

Toivon että saamme kohta lukea lisää uutisia Orocolta, jolloin pääsemme takaisin itse aiheen analysointiin.

9 tykkäystä

Kuten aiemminkin olen, ainakin itselleni, uskotellut. Meksikoa ei voi verrata Etelä- ja Väli-Amerikan epävakaisiin oloihin.

Toiseksi minusta Oroco on jokseenkin myös Deep South kaltaisesti kiehtova. Tuohan odottaa myös edelleen jatkoporaustuloksia ja jopa 0,7-1 tuloksia on ensimmäisistä saatu. Namibia myös vakaa ympäristö.

Siis, siten en oikein ymmärrä erityisesti Orocoon saamaa suurta huomiota. Ilmeisesti johtuu Puolanmiehestä ja Inderesistä

5 tykkäystä

Koirat haukkuu ja karavaanilla pääsee. Eiköhän jokainen joka tähän orocon keissiin on sijoittanut niin tietää riskit.

Viittaatko DSM.V? Eikös Teckillä ole osuus kyseisestä firmasta ja Namibiassa projekti.

2 tykkäystä