OROCO - Kuparia Mexicosta

Tossa 1,94-1,96 on musta jäävuori. Ainakin ku ite oon ottanu niin on antanu mennä huomattavasti isompia määriä laidasta mitä näkyvissä ja sit palautunu toi perus 7000-8000kpl. Tän takia ei myöskää oo varmaa noussu tonne yli 2cad. :v:

E: Näytti että läpi mentii.

4 tykkäystä

Korvanappiinkin tulleet huhutko ne tänään kurssia nostavat, kun kuparin hintakin on laskussa? :stuck_out_tongue:

Vaikka viimeaikoina uusia tuloksia odotellessa on kurssikäyrä ollut vakaa kuin asystole EKG:lla, on ollut ilo seurata kuinka tässä ketjussa ihmisillä riittää intoa ja jaksamista casen ympärillä pyörimiseen. Kiitokset Inderesin Hive mind:ille <3

4 tykkäystä

Onkohan teillä Seinäkadun keisarilla sama nappi kuin Puolan Folke Rundqvistilla ? :wink:

18 tykkäystä

Veikkaan että MS vihjaa tuossa drilling permitien suuntaan. Voi olla että ainakin samanlainen korvanappi löytyy…

6 tykkäystä

Kiinnostaisi tietää minkälaista kuparin hintaa olet käyttänyt laskelmissasi? Itse näen kuparin hinnan kehityksen suurena vaarana vaikkakin samaan aikaan näen myös kuparin tarpeen valtavan kasvun sähköistymisen myötä.

Mitä vaaroja näet kuparin hinnan kehityksessä jos samalla uskot kuparin tarpeen valtavaan kasvuun? Onko se yleistä huolta kun katsoo nousseita chartteja verrattuna syklisyyteen vai näetkö jotain ajureita mikä hintaa jarruttelisi? Ihan mielellään kuulen kontraa koska omaan uutisfeediin tulee lähinnä bull copper uutisointia enkä haluaisi itsekkään käyttää “tesla-silmiä” ja sivuuttaa oikeita huolia aiheesta. Mun on vaan jotenkin vaikea nähdä kuparin hintaa riskinä Orocon suhteen. En usko että ollaan saavutettu edes base-tasoa vielä.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-23/trafigura-sees-green-copper-supercycle-driving-prices-to-15-000

“I’m not sure about the commodities supercycle, but I’m 100% sure about the copper supercycle,” Bintas said.

Toki täytyy myöntää että supersykleistä puhuttaessa itselläkin on aika härkälasit päässä, ja jokaisen hyvä tietää jonkun tekemiä Oroco laskelmia lukiessa että millä kuparinhinnalla ne laskettu ja kuinka paljon/realistisesti sitä odotetaan löytyvän. Mutta bullero tai ei niin kupari ollut niin suotuisassa tuulessa Orocosta ekan kerran kuultuani ja uutisointikin ollut mallia “tutkitaan vielä tuolta ja tuolta” että tappion riski tässä lapussa tuntuu olevan enemmän kaivosalan tai luonnon suhteen. Kyllähän tota puropahasta väkisin miettii että toivottavasti ton nyt saa oikeasti kohtuu hinnalla ja onnistuneesti duunattua.

3 tykkäystä

Kannattaa ottaa minun mielipiteeni suolan kera koska en todellakaan ole ammattilainen. Itselläkin on aika härkämäinen näkemys kehitykselle ja tämän takia olen pyrkinyt haastamaan omaa ajattelutapaani asian suhteen paljon. Korjatkaa ihmeessä mikäli ja kun mietteissäni on jotakin väärin :grin:

Olen pyrkinyt lukemaan ja tutkimaan noita kuparin hinnan historian kehityksiä ja olen saanut käsityksen että kyseessä on hyvin syklinen kehitys johon vaikuttaa voimakkaasti talouskehityksen näkymät. Saatetaan nähdä voimakas nousu, mutta lasku voi olla yhtä voimakasta yllättäen ainakin historian graafeja katsottaessa. En keksi syytä miten hinnan syklinen kehitys olisi muuttunut historiallisesta trendistä.

Toisena mahdollisena ongelmana on kysyntä ja tarjona. Yleisesti ottaen kaivoksia ei tuosta vain pystytetä ja kuparin tarpeen ennustaminen ei myöskään käsittääkseni ole helpoimmasta päästä. Yleisesti ottaen kuparin korkeat hinnat raivaavat tietä alhaisille hinnoille kun huomataan että nyt kannattaa taas rakentaa/kehitellä uusia kaivoksia/teknologioita hintojen noustessa.

Saatan yrittää tarkastalle hinnan kehitystä kuitenkin liian pitkäjänteisesti sijoituscasen suhteen. Mikäli kaivosprojekti saadaan myytyä tänä vuonna ja ns. supersykli on vasta alkamaisillaan kuparin hintakehitys ei taida tätä kyseistä sijoituscasea koskea ollenkaan.

3 tykkäystä

Joo ehdottomasti kuparin hinnan syklisyys on iso riski jos mietit vuosien junior miner proggista etkä tiedä kysyntää ja tarjontaa siinä vaiheessa kun kaivoksesi on myyntikunnossa. Myös sanonnalla “this time it’s different” on vähän huono kaiku, mutta tekee sitä silti mieli sanoa this time it’s different.

Tuolla oli mm seilorin linkkaamasta bloombergin jutusta jokunen viesti sitten seuraavaa:
To be sure, copper projects are in the pipeline. But producers are wary of repeating oversupply mistakes of past cycles by accelerating plans at a time that mines are getting a lot trickier and pricier to build – one reason why copper prices are near decade highs at above $4 a pound.

“Increasing technical complexity and approval delays could lead to a dearth of shovel-ready projects in 2025-30,” Bloomberg Intelligence analysts Grant Sporre and Andrew Cosgrove wrote this week in a [report]"

Ja tosta äsken linkkaamastani voisi poimia:
“You can’t move to a green economic environment and not have the copper price moving significantly higher,” Bintas said. “How can you have one without the other?”

Ehkä itse näen maallikkona sen niin että tässä olisi pikemminkin yllätetty kupariala housut nilkoissa eikä sitä kuparia sitten löydykkään sormia napsauttamalla jos/kun kysyntä räjähtää. Siinä mielessä näkisin että Orocolla on osunut ajoitus mahdollisesti melkoisen nappiin.

6 tykkäystä


Minulla ei ole ostettuna kuparin futuurikursseja, mutta olen käyttänyt tätä. Onko jollain parempaa TV:ssä?

Charteista voi nähdä, että kuparihinta on noussut yhtäjaksoisesti koronadipistä ja on pisin weekly overbought sykli, mitä tämä näyttää. Pitäisi tutkia tarkemmin futuurien puolelta, milloin on vastaava nousujakso takana.

Ekan chartin ema12 (punainen) on hyvä seurantaindikaattori supportille - niin kauan kun pysyy sen yläpuolella, ollaan vahvassa nousutrendissä viikkotasolla.

  • edit: @lee2sos jep, viivästettynä löytyy kyllä, mutta hain ajantasaista (jos treidaamiseen hakee tukea)
  • edit2: @Johannes_Sippola CME-paketilla näkee kaikki futuurit (=edullinen, jos näillä treidaa)
9 tykkäystä

HG-tikkerillä löytyy Comexin kuparifutut. Ilmaisena 10 min jäljessä.

3 tykkäystä


Mulla näkyy ainakin käsittääkseni reaaliaikaisena nää kuparifutut, liittyiskö siihen et tulee COMEX:n reaaliaikanen data CME:n real-time datan kanssa? @DayTraderXL

2 tykkäystä

Mulla ei ole kompetenttia arvioida näkyykö tämä kurssissa tänään mutta 9.12.2020:

Pursuant to the policies of the TSX Venture Exchange, all shares issued by way of this Financing, and any shares issued pursuant to the exercise of the share purchase warrants, are subject to a hold period expiring April 9, 2021. The Financing is subject to TSX Venture Exchange final approval.

Eli warrant lock up periodi raukeasi tänään.

4 tykkäystä


Teknisessä mielessä pitkä weekly OB nousuputki löytyy edellisen kerran vuosina 2003-2006.

  • tyypilliseen ylikuumentumistilanteeseen liittyen, nähtiin volume climax top, jonka jälkeen lähdettiin sitten laskuun. Tämän tyyppistä ilmiötä kannattaa tässäkin kohtaa seurata, mutta sehän voi olla siis pitkällä edessäpäin, mikäli talous jatkaa nousuaan
  • mulla oli monthly TF tässä, jotta näkyy järkevästi, kun on noin pitkä ajanjakso. Weekly mielessä tärkein on toi 2006 jyrkkä nousu
8 tykkäystä

Viittaat varmaan keisarin exel laskelmien arvoihin? @Seinakadun_Keisari?

1 tykkäys

Olisi erikoista jos projektia rahoittaneet ja siinä auttaneet tahot alkaisivat tässä kohtaa dumppaamaan warrantien kautta saatuja osakkeita, kun ovat varmasti paremmin perillä hankkeen etenemisestä ja tuloksista. Tuottokin olisi vielä melko pieni, etenkin kun vaihto on osakkeella pieni. Kai tuo porukka on tässä mukana pitkällä tähtäimellä. Elleivät sitten tiedä jotain ja on syytäkin laittaa laput laitaan. Jälki voisi olla kyllä aika rumaa ja vaikea nähdä, että olisi heidänkään edun mukaista.

4 tykkäystä

Excelissä pyörittänyt monella arvolla mutta 4usd hinnoilla perusskenaariot.

En keksi yhtään syytä miksi kuparin hinta laskisi voimakkaasti koska kaikki megatrendit tukevat sen hintaa voimakkaasti.

17 tykkäystä

Varmaan monelle tuttu twitter tili, mutta itselle tuli vasta vastaan niin laitetaan tänne. Riittää pohdintaa kuparista:
https://mobile.twitter.com/OakInAlexandria

5 tykkäystä

Pitkästä aikaa näkyy jo tässä vaiheessa osto laidassa porukkaa. :v:

21 tykkäystä
10 tykkäystä

Osaako joku lyhyesti kiteyttää mikä tän yrityksen/osakkeen kohdalla on se juttu että on noussut paljon ja miksi yleispohdinta on se että arvo nousisi vielä?

(pahoitttelut että en ehdi perehtymään aiempiin viesteihin)

Mutta jos joku jo tilanteesta perillä oleva avaisi asiaa lyhyesti niin olisin kiitollinen🙏

1 tykkäys