OROCO - Kuparia Mexicosta

Älä tulkitse muiden luottamusta keissiin ihan noin- ilmaista juustoa ei ole kuin rotanloukussa.

6 tykkäystä

On totta, että olisi kiva ollut olla mukana jo 0,3$ tasolta, mutta eiköhän tuota nousu varaa ole vielä mahdollisten positiivisten uutisten myötä. Itsekin olen hypännyt kyytiin vasta ikääntyneillä kakkosilla.

Mielenkiintoinen tuo kysynnän ja tarjonnan kysymys. Käsittääkseni suuria kaivoksia on elinkaarensa loppupuolella ja maailman TOP-5 potentiaalisista kohteisrä tämä olisi ehdottomasti suotuisin.

Poliittiselle riskille en laskisi arvoa lainkaan maassa, jossa asiat hoituvat tai sitten lopulta hoituvat voitelun myötä.

Riskiä varmasti on, mutta ilman sitä en tässä mukana olisikaan

4 tykkäystä

Tästä oon kyllä erimieltä. Eiköhän tällaisiakin ole, mutta aika tasaisin väliajoin tulee joltain muistutusta alan riskeistä. Ja täällä ei ns lytätä näistä riskeistä puhujia kuten monissa inderesin “kuumien” osakkeiden ketjuissa. Ehkä joku kuparinhinnan romahdus on sellainen riskiskenaario mikä ei saa juuri vastakaikua koska tähän lafkaan uskojat uskoo myös vahvasti noihin kuparin hinnan ajureihin.

Mutta samaan aikaan kyllähän moni sijoittaja toivoo multibaggereita. On erikseen arvosijoittajat ja sitten vaikka edullisen valuaation kasvulafkat joissa downside on pieni, mutta kun moni sitä bangeria hakee niin tässä on kiva laskeskella omia high risk/high reward skenaarioita. Ehkä tosta “suurimmalla osalla riski on 0”, tulee mieleen että tämä olisi joku wsb Gamestop rakettiemojiketju, ja se vähän särähti korvaan. Mielestäni jonkun sortin sijottajien aliarvioimista, tai ainakaan itse en saa oikein informatiivisesta ja jopa kaivosalasta opettavasta ketjusta sellaista kuvaa. Ehkä päinvastoin hyvä ketju lukea yleisesti alasta vaikka ei sijoitusmielessä kiinnostuisikaan.

Itsellä tämä on todennäköisesti ensimmäinen ja viimeinen kerta kun alalle sijoitan, kävi miten kävi. Ellei Orocon johto aloita tulevaisuudessa jotain toista proggista mikä herättää mielenkiinnon.

Edit. Tiivistetään näin että jos tää menee aivan vihkoon syystä tai toisesta, niin mielestäni jokainen sijoittaja voi todeta että niistä riskeistäkin oli tarpeeksi infoa tarjolla tässä ketjussa. Kun tosiaan jossain jenkkifoorumeilla osake kuin osake on 0 riskin lappu.

Edit2. Pakko vielä lisätä että olen aina mielissäni kun @Pohjolan_Eka saapuu jonkun sijoittamani lafkan ketjuun. Se tarkoittaa usein hyvin perusteltua karhuilua jota saa pureskella. Vaikka Ekan karhuilulla onkin viimeaikoina ollut midaksen kosketus, niin ne on aina melko relevantteja asioita mitä miettiä.

28 tykkäystä

Pavelin kanssa samalla linjalla, omassa portfoliossa tämä on korkean riskin sijoitus ja olen sen hyväksynyt että tappiolle voi jäädä (worst case scenario menettää bout kaiken). Siksi en itse lähtisi tähän “all-in” oli uutiset tai valuaation laskelmat miten hyviä tahansa.

Kukin toki tekee omat päätöksensä (toivottavasti enemmän matikalla kuin tunteella) siitä mitä on valmis menettämään ja minkä tähden.

5 tykkäystä

Yksi loistava pointti on tuo kaivosalasta opiskelu ja oppiminen tämän casen myötä. Itselle sijoittaminen on harrastus, vaikkakin kohtuu vakavalla salkulla. Itselleni olen asiaa perustellut siten, että toiset pelaa golfia ja käyttää siihen muutamia tonneja vuodessa. Minä voin tuon saman rahan menettää vuosittain loistavan harrastuksen parissa. Toki voittoa pyrin saamaan aina.

6 tykkäystä
Paljonko olet sijoittanut #oroco?
  • 2500-5000€
  • 5000-10000€
  • 10000-25000€
  • 25000-50000€
  • 50000-100000€
  • Yli 100 000€
  • Alle 2500€

0 voters

23 tykkäystä

Kiitos korjauksesta. Menee termit sekaisin, kun SX-EW:stä ja vaahdottamisesta puhutaan vaihtoehtoisina menetelminä. Sulfaattimalmin suora sulattoon heittäminen tarvitsee muistaakseni aika suuren kuparipitoisuuden (ehkä yli 0,6%?) malmin kuparipitoisuuden, johon ei Santo Tomaksen kupari taida riittää. Menneisyydessä kuparisulfidimalmien suora sulatus oli pääasiallinen tapa tuottaa kuparia.

Wikipediasta:

Copper was initially recovered from sulfide ores by directly smelting the ore in a furnace.[9] The smelters were initially located near the mines to minimize the cost of transport. This avoided the prohibitive costs of transporting the waste minerals and the sulfur and iron present in the copper-containing minerals. However, as the concentration of copper in the ore bodies decreased, the energy costs of smelting the whole ore also became prohibitive, and it became necessary to concentrate the ores first.

@lee2sos laittamassa teknisessä rapsassa on paljon rikastuksesta, ja nähtävästi metalligurical testit on tehty MSRDI:n toimesta. Jos metalligurical testing on siis se mitä haet: https://www.orocoresourcecorp.com/_resources/reports/Santo-Tomas-Technical-Report.pdf

Vaikea tästä on ottaa tolkkua tällä mun ÄO:lla. Yritystä kuitenkin on.

5 tykkäystä

@Boomer teehä sit tosta kyselystä tulos paljon noin inderes porukka sijottanu tähän caseen euroja. :ok_hand: on yllättävän paljon myös indellä porukkaa kellä ei oo tunnuksia mutta on tässäkin mukana (ainakin itse tiedän monta).

12 tykkäystä

Nykyään tietääkseni kaikki uudet malmiot rikastetaan ennen jatkojalostusta, koska rikkaat esiintymät ovat ehtyneet.
Tuo direct leachingin poistuminen käytöstä lisää capexia, mutta ei ole mikään este kaupalliselle hyödyntämiselle.
Tästä seuraa lisätestien tarve jonka todennäköisesti OROCO sitten tekee kun poraukset suoritettu.

3 tykkäystä

Tarkoitus ei ole karhuilla karhuilun vuoksi, vaan toivottavasti viestit herättävät jonkinlaisia ajatuksia ja parantavat salkkujen tuottoja :smiley: En kerro kenellekkään että tähän ei kannattaisi sijoittaa, mutta mielestäni jokaisella pitäisi olla laadittu jonkinlainen sijoitussuunnitelma ja mietittynä missä kohtaa on hyvä hetki myydä osakkeet ja mitä tekee erilaisissa tilanteissa jos asiat eivät mene kuin strömsössä.

Kauanko olet valmis odottamaan porauslupia? Kuukauden? Kuusi kuukautta? Vuoden? Myytkö ennen kuin saadaan porauksien tulokset vai vasta tulosten jälkeen? Mitä teet jos yksi tai useampi poraustuloksista on huonoja? Kauanko olet valmis odottamaan että Oroco ostetaan mahdollisen positiivisten poraustulosten jälkeen? Vuoden? Kolme vuotta? Oletko mukana jos johto päättääkin ajaa kaivoksen tuotantoon?

Miettimällä nämä asiat etukäteen välttää sen että liikuttelee maalitolppia kesken keissin ja ajautuu yhä huonompaan ja huonompaan tilanteeseen. Tehkää hyvä sijoitussuunnitelma ja pysykää siinä, niin teistä tuskin tulee bagholdereita :sunglasses:

12 tykkäystä

234 vastaajan perusteella rahaa on kiinni:

MIN MAX KA
1 948 050,00 € 3 322 800,00 € 2 524 275,00 €
  • Keskiarvo -kohta on laskettu ottamalla vaihteluvälin mediaaniluku.

  • Keskimäärin inderesläinen on laittanut rahojaan kiinni 10 787 €

  • Siivottaessa yli 100k€ vastaukset luku on 8 783 € (ei sillä, ettenkö luottaisi ihmisten vastauksiin)

Karhuilu on jees ja hyvä miettiä aina välillä, että kuinka paljon luottaa jonkun nimimerkin korvanappitietoon. Ei lainkaan pahalla, vaan arvostan @Seinakadun_Keisari :a hyvin paljon hänen panoksestaan tähän ketjuun :slight_smile:

13 tykkäystä

Osaako joku pidempään casessa mukana olleena avata, mistä johtuu noi aiemmat piikit kurssissa, eli muutama jyrkkä nousu ja sen jälkeen laskettelua ja taas ylöspäin. Onhan tää noussut vuodessa yli 1000%, mikä pistää tietysti miettimään. Kova nousu alkanut vähän koronapohjien jälkeen kesäkuussa ja heinä-elo hiljaista ja taas nousuun. Itse pidän tätä melkoisena riskisijoituksena, mutta mukana ollaan ja stoppari asetettu niin, ettei ainakaan ihan koko potin pitäisi mennä, jos lähtee jyrkkään syöksyyn :smiley:

image

Ei kai tuo muuta vaadi, kuin esimerkiksi että joku laittaa mairittelevan viestin asiasta foorumille? Vaihtoa päivässä 400 tuhatta euroa.

1 tykkäys

Tämä kannattaa kaikkien pitää mielessä.

Itse asiassa olen miettinyt että tulen vähentämään korvanappi-tiedotusta, vaihto on kuitenkin aika pientä enkä halua kenenkään kuvittelevan että tässä on joku pump & dump kuvio menossa. Itsellä Oroco ylivoimaisesti suurin sijoitus mutta nimettömänä huutelu on helppoa eikä kukaan voi tietää puhunko täyttä tuubaa täällä.

Sen voin kuitenkin todeta että kaikki korvanappi-tiedot on lähteistä joita pidän luotettavina ja osa on suoraan yritykseltä itseltään. Mutta tämänkään osalta kukaan ei voi tietää puhunko totta vai en eli trade accordingly kuten amerikkalaiset sanovat.

23 tykkäystä

Onko jonkun tiedossa esimerkkejä (sekä onnstuneesta että epäonnistuneesta) junior miner:stä, joka olisi vertailukelpoinen Orocoon? Ei välttämättä tarvitse olla kupariin keskittynyt.

PS. Talvivaara ei kelpaa, koska Talvivaara aloitti itse ihan suunnitelman mukaisesti bioliuotusmenetelmään perustuvan tuotannon.

4 tykkäystä

Itse toivon että et vähennä tiedon jakamista, olet tuonut arvokasta tietoa yrityksestä esille ja sille ei voi mitään jos ei nyt päivälleen osu korvanappitiedot…jos siitä nyt joku sattuu pahoittamaan mielensä niin ei voi mitään.

Keep up the good work @Seinakadun_Keisari

34 tykkäystä

Keskustelu vilkastunut mukavasti niin rohkenen kysellä “typeryyksiä” väliin. Tuossa heitettiinkin, että jos exit olisi Orocon myynti niin onko mitään hajua millä painolla tämä toinen projekti (Xochipala) olisi hinnassa?

Kyllä kytkin nousisi siinä vaiheessa kun tulisi video Mariukselta “i soold the Oroco, i sooold the Oroco”. Ihan varmaan vain siksi kun niin moni on tähän caseen lähtenyt mukaan hänen takiaan.

1 tykkäys

Tuolla “kakkosprojektilla” ei ole mitään painoarvoa tässä keississä. Muistaakseni Adam Smith jopa epäsuorasti sanoi tämän yhdessä noista sijoittajapresentaatioissa kun asiaa kysyttiin.

3 tykkäystä

Moni 0 euron tuulipuku on saattanut klikata tuota alle 2500 euroa kun se on lähin vaihtoehto. Eli itse laskisin tuon valinnan keskiarvon nollaan.

4 tykkäystä

Eiköhän tuossa tapauksessa myytäisi vain oikeudet Santo tomasin alueeseen jollekin toiselle firmalle ja Oroco jatkaisi edelleen toimintaansa?