Orthex - Muovia maailmalle

Thomaksen etkokommentit, kun Orthex antaa tuloksensa keskiviikkona. :slight_smile:

9 tykkäystä

Liiketoiminnan hyvä vire jatkui: myynti kasvoi ja kannattavuus parani

Tammi-maaliskuu 2024

  • Laskutettu myynti oli 22,9 milj. euroa (21,2)
  • Liikevaihto kasvoi 7,5 % ja oli 22,0 milj. euroa (20,5)
  • Oikaistu EBITDA oli 3,8 milj. euroa (3,4)
  • Oikaistu EBITA oli 2,8 milj. euroa (2,4) eli 12,6 % liikevaihdosta (11,7)
  • Liikevoitto oli 2,8 milj. euroa (2,3)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 4,1 milj. euroa (2,5)
  • Nettovelka / oikaistu EBITDA oli 1,3 (2,4)
  • Osakekohtainen tulos, laimentamaton oli 0,09 euroa (0,07)
  • Uusi SmartStore™ Collect Biowaste -lajitteluastia sai German Design Awards 2024 “Winner” -palkinnon erinomaisesta tuotesuunnittelusta kategoriassa “Eco Design”.
  • Orthexin nousi ensimmäistä kertaa ylimmälle Leadership-tasolle huippuluokituksella A- Climate Disclosure Projectin (CDP) maailmanlaajuisessa ilmastoraportoinnissa ja sijoittui 6. sijalle Nasdaq Helsingin pienyhtiöiden joukossa pohjoismaisessa yritysten monimuotoisuusindeksissä.
  • Orthex julkaisi vuoden 2023 vuosi- ja vastuullisuusraporttinsa ja raportoi, että se saavutti tai ylitti suurimman osan vuodelle 2023 asetetuista vastuullisuustavoitteista.

Avainluvut

Alexander Rosenlew, toimitusjohtaja:

Orthexin vuosi alkoi vahvasti ja ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 7,5 % ja oli 22,0 milj. euroa (20,5). Valuuttakurssineutraali liikevaihdon kasvu oli 8,3 % kampanjoiden, aktiivisten myymälätoimenpiteiden ja Pohjoismaiden normalisoituvan kysynnän vetämänä.

Pohjoismaiden laskutettu myynti kasvoi 8,4 % heikkoon vertailukauteen verrattuna ja oli 17,5 milj. euroa (16,2). Muun Euroopan laskutettu myynti kasvoi vakaat 9,9 % ja nousi 5,3 milj. euroon (4,9). Muun maailman laskutettu myynti laski 0,1 milj. euroon (0,2).

Suurimman säilytys-tuoteryhmän hyvä kasvu jatkui 10,0 %:lla viime vuoden tammi-maaliskuuhun verrattuna. Keittiö-tuoteryhmällä on vahva asema Pohjoismaissa ja Pohjoismaiden normalisoituva kysyntä kasvatti myyntiä 7,9 %. Äskettäin toteutettu ruoansäilytystuotteiden SmartStore-uudelleenbrändäys näyttää onnistumisen merkkejä asiakkaiden lisääntyneen kiinnostuksen perusteella.

Tulosjulkistustilaisuus:

Orthexin toimitusjohtaja Alexander Rosenlew, talousjohtaja Saara Mäkelä ja markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Hanna Kukkonen esittelevät raportin tänään klo 11.00 alkavassa englanninkielisessä webcast-tilaisuudessa. Kokoukseen voi liittyä tällä linkillä (Orthex Q1/2024).

33 tykkäystä

Analyytikon kommentit Orthexin Q1-tuloksen jäljiltä. :point_down: Suositus pysyy LISÄÄ-tasolla, tavoitehinta nousee 7,20 euroon (edellinen: 7,00 €).

20 tykkäystä

Nordea julkaisi päivitetyn Orthex-analyysinsä Q1-tuloksen jäljiltä. Suositus laskee PIDÄ-tasolle (edellinen: OSTA), tavoitehinta tarkentuu 7,10 euroon (edellinen: 7,40 €).

The main upside risks for Orthex relate to falling raw material prices (plastics), which could support the company’s gross margin and earnings. A faster-than-expected profitable expansion in European countries outside the Nordics could be a positive driver. A pick-up in consumer confidence and disposable income could support Orthex’s sales and profitability.

The main downside risks for Orthex relate to raw material prices, more specifically to virgin plastics prices. Orthex may not be able to raise prices to mitigate potentially higher raw material costs. The perception of plastic products could also negatively impact investors’ view on the company. Orthex’s products are mainly sold through large retailers in the Nordic region and Europe. Losing a large retailer as a client could impact Orthex’s financials negatively.

12 tykkäystä

Tässä olisi Thomakselta yhtiöraporttikin. :slight_smile: :gem:

Orthex saavutti selvästi odotuksiamme vahvempaa kasvua heikossa kysyntäympäristössä, joskin kasvupanostusten vuoksi tulos oli linjassa odotuksiimme. Kasvustrategia etenee silmissämme mallikkaasti ja kaupan heikot myyntiluvut huomioiden olemme vakuuttuneita, että yhtiö valtaa markkinaosuutta avainmarkkinoillaan.

10 tykkäystä

Alla vielä eilen kuvattu toimitusjohtajan haastattelu. Meikäläinen sekoili hieman mikrofonin kanssa, joten pahoittelut siitä.

Raportti oli jopa tylsän yllätyksetön vaikean liiketoimintaympäristön keskellä. Yhtiö raportoi kyllä hurjaa kasvua, kun huomioi kaupan vaisut myyntiluvut ja nykyisen kuluttajaluottamuksen.

Sain tästä ajatuksesta kiinni ja kysymys on mielestäni oikein relevantti. Tämä kysymys on johdon kannalta siitä hankala, että jos Orthexilla on jokin uusi tuoteryhmä, johon yhtiö kovasti suunnittelee laajentumista, siitä hiiskuminen ennen avausta ei olisi järkevää. Tämähän antaisi kilpailijoille mahdollisuuden kuroa kiinni etumatkaa aloittamalla oman tuotekehityksen jo ennen kuin Orthex on päässyt tekemään avauksen kategoriaan. Muistan aikoinaan Tokmannin tulospuhelussa Mika Rautiaisen puhuneen Tokmannin tulevista uusista ylivoimatuotekategorioista, joita hän ei tuolloin halunnut vielä paljastaa, koska halusi yllättää sekä asiakkaat että kilpailijat.

Itse en usko, että tässä sijoitustarinassa kannattaa odottaa hirveän mullistavia uusia asioista seuraavan viiden vuoden aikana. Uskoisin että viiden vuoden päästä puhutaan edelleen Euroopan kasvustrategiasta, joskin muu Eurooppa on tuossa vaiheessa (toivottavasti) huomattavasti nykyistä suurempi. Tuolloin yhtiöllä voi toki olla tuotantolaitos lähempänä muun Euroopan avainmarkkinoita ja kierrätysmuovi sekä biopohjaiset raaka-aineet ovat luultavasti keskeisemmässä roolissa valmistusta ajatellen. Jokin uusi tuotekategoriakin voi tässä vaiheessa hyvin löytyä tuotetarjoomasta.

Jonkun mielestä tämä voi kuulostaa tylsältä, mutta mun papereissani edellytykset kasvaa vielä pitkään ilman suurempia muutoksia strategiassa tai tarvetta luoda nahkaa uusiksi on mielestäni vahvuus. Useinhan tiuhaan vaihtuvat strategiset fokusalueet eivät ole erityisen rohkaiseva merkki yhtiön kehitystä ajatellen. Orthexin suhteen olen kuitenkin melko luottavainen, että nykyinen strategia kestää hyvin aikaa.

22 tykkäystä

Orthexin johto laittaa kättä osakkeen alle. Hans Cronquist ja Nicholas Ledin tällä kertaa ostolaidalla 700 ja 625 osakkeen erillä

25 tykkäystä

Aika vähän keskustelua on viimeisin tulosjulkistus herättänyt. Onkohan tilanne sellainen, että omistajat voivat vain rauhallisen tyynesti todeta tilanteen, kun laatuyhtiö hoitaa hommansa. :woman_shrugging:t3:

Kiitokset @Thomas_Westerholm & co. viimeisimmästä analyysistä ja haastattelusta!:raised_hands:

15 tykkäystä

Voisin nostaa esille, että koko alkuvuoden hallintarekkarit ovat lisäilleet tätä. Isoin muutos oli Huhtikuussa ylöspäin, melkein 2% kokonaismäärään.

Osakkeenomistajat - Orthex Group Saa nähdä jatkuuko trendi vielä tässä kuussa. Myös muutamat samat myyjät pitäneet painetta monta kuukautta jo.

Mukava nähdä johtoryhmän ostavan, vaikka isot potit jo alla.

Haastattelusta jäi mieleen erityisesti Benelux-maihin hankittu uusi myyntitykki ja kuinka avataan peliä sielläpäin ja luodaan kontakteja.

Pidetään samalla kulukuuri, eikä lähdetä liian isoa myyntikonttoria sinne vielä avaamaan.

Itse osari oli kaikinpuolin odotettu, kasvupanostukset tervetulleita samaan aikaan kun kuluttajien ostovoima paranee ja inflaation kurimus hellittää.

19 tykkäystä

Hyvinkin rohkaiseva Q1 tulos Orthexilta, varsinkin kun huomio haastavat markkinaolosuhteet, alkuvuoden uutisoidun ostovoiman heikkouden sekä heikentyneen Ruotsin kruunun. Kylmällä alkukeväällä oli myös vaikutusta piha- ja puutarhatuotteiden myyntiin, joka tosin on pieni sektori. EBITA hiipii myös asiallisessa kasvussa 12,6% (11,7%: 2023) kohti kovaa 18% targettia. Nordic:n ulkopuolista kasvua tosin tarvitaan edelleen ja ostaessani osaketta arvioin kyseisen mahdollisuuden riittävän hyväksi seuraavien vuosien aikana.

Raaka-aineet ovat tasoittuneet ”normaalitasolle”, mutta inflaation seurauksena mahdollisesti tehtyjä hinnankorotuksia on ollut lopulta aika vähän, tai ainakaan en ole niitä itse huomioinut. Polymeerien hinnoittelussa oli yksi selkeä syy, miksi sijoitin Orthexiin, kun osake syöksyi vielä kerran 4,00€ tuntumaan ja alle, mutta käänne materiaalikustannuksissa oli jo selkeä. Lisäksi Orthex on hienosti osoittanut, miten tehokkaasti luovitaan hyvinkin poikkeuksellisen ja vaikean markkinan läpi.

Säilytysratkaisuista tuli mieleen, että ainakaan itsellä ei ole edes ollut olemassa Orthexin säilytysratkaisuille vastaavaa tuotetta, ellei varastossa käytössä olleita banaanilaatikoita lasketa sellaiseksi. Orthex kilpailee mm. minun kaltaisista asiakkaista, jotka eivät ole aiemmin sijoittaneet juuri mihinkään järkevään säilytysratkaisuun, koska tuotteelle ei ole ollut merkittävää tarvetta, syinä myös laiskuus panostaa varaston esteettisyyteen tai sopivaa yhtenäistä tuoteperhettä ei ollut saatavilla. Nyt kun toimiva ja yhtenäinen tuotekategoria on olemassa, niin hankintapäätös voi syntyä, kun kuluttaja havaitsee tarvitsevansa kyseisen säilytystuotteen, jota aiemmin ei ollut edes tiennyt tarvitsevansa. Muutaman tuotteen osto ja positiivinen kokemus madaltanee kynnystä hankkia samaa sarjaa lisää, näin ainakin kävi meidän talouden kohdalla. Kampanjat ja laadukas esille pano sekä alueellinen täsmämainonta ovat toimivia sisäänheittoja Orthexin tuotteisiin.

Laskin kotona olevat Orthexin tuotteet noin suunnilleen ja niitä oli yhteensä yli 60 kpl, mikä hieman yllätti ja oikeastaan jokaisen muovituotteen alla luki Orthex. Suurin osa on toki pakastusrasioita ja kestävyydeltään ne ovat olleet ylivertaisia. Orthex on hyvin soluttautunut vaivihkaa jokaisen suomalaisen kotiin ja tuon perusteella vaikuttaa selkeältä, että kasvu säilyy varsinkin täällä vakaana pitkään.

Kaksiteräinen miekka on se, että tuotteet ovat sijoittajan kannalta hieman liian kestäviä, kun vanhimmat, edelleen toimivat kipot ja ämpärit, ovat varmaan 15-20 vuoden takaa ja ne eivät suostu tuhoutumaan.

Kysymyksissä riskitekijöistä pisti silmään seuraava: Poliittisilla lakoilla ei ollut suoraa vaikutusta, mutta kuljetuksien järjestäminen vaikeutui ja pitkittyneet lakot olisivat todennäköisesti haitanneet raaka-ainehankintoja, jolloin oli täpärällä, että vähintään yksi tuotantolaitos olisi luultavasti jätetty seisomaan. Riski on toki väliaikainen ja pidempää vaikutusta sillä tuskin olisi ollut.

Muuten riski reilummalle floppaamiselle on viimeaikaisten näyttöjen perusteella mielestäni erittäin pieni ja Orthex on omalla listalla vahvojen suomalaisten brändien joukossa tasavertainen mm. Harvian, Marimekon ja Fiskarsin kanssa, mutta arvostuskertoimet ovat maltillisemmat ja kasvu vaikuttaa olevan tasaisempaa sekä mielestäni varmemmalla pohjalla tuotteiden päivittäiskäytön seurauksena.

Ote @Thomas_Westerholm hyvästä rapsasta

33 tykkäystä

Taitaa olla nyt viides sisäpiirin osto 2 kuukauden sisään.

Ilmoitusvelvollinen
Nimi: Hanna Kukkonen
Asema: Muu ylin johto

Liikkeeseenlaskija: Orthex Oyj
LEI: 7437008RMK8BSWN39T09
Ilmoituksen luonne: ENSIMMÄINEN ILMOITUS


Liiketoimen päivämäärä: 2024-05-20
Kauppapaikka: NASDAQ HELSINKI Oy (XHEL)
Instrumenttityyppi: OSAKE
ISIN: FI4000480504
Liiketoimen luonne: HANKINTA

Liiketoimien yksityiskohtaiset tiedot
(1): Volyymi: 461 Yksikköhinta: 6,74000 EUR
(2): Volyymi: 82 Yksikköhinta: 6,76000 EUR
(3): Volyymi: 187 Yksikköhinta 6,76000

Liiketoimien yhdistetyt tiedot
(3): Volyymi: 730 Keskihinta: 6,74737 EUR

29 tykkäystä

Toukokuun muutokset top 100 listalla

https://investors.orthexgroup.com/fi/osake/osakkeenomistajat/

Uutena löytyy “Timon listasta” tuttu Lokkiyhtiöt sijalta 70.

Varma ja Aktia capital isoimpina lisääjinä.

7 tykkäystä

Orthexin isohko jakeluväylä Suomessa ja Ruotsissa: Clas Ohlson raportoi juuri +13% orgaanisen kasvun viimeisimmälle kvartaalille.

Kodin järjestely on yksi ”priorisoitu kategoria”.

Orthexin tuotteet päässeet jopa sijoittajakalvoihin :wink:

25 tykkäystä

Säilytyskategoria tuntuu vetävän hyvin ja vähittäiskauppiaat ovat selvästi kiinnittäneet siihen huomioita. Orthexille ja muille valmistajille tietenkin myönteistä, jos vähittäiskauppiaat raivaavat tuoteryhmälle enemmän hyllytilaa ja tukevat sen kysyntää mainostamalla sitä vahvemmin.

Tokmannikin mainitsi säilytyskategorian erikseen Q1-raportissaan:

26 tykkäystä

Johannes Kuusisto on tehnyt hyvän tviittiketjun Orthexista.

https://x.com/JohannesKuusis1/status/1798694502858936418

Loppuosa ketjusta, kannattaa lukea Äxässä, jos mahdollista



Arvatkaa, kuka myi nämäkin halvalla. :cowboy_hat_face:

22 tykkäystä

Minä olen Orthexin tuotteiden käyttäjänä ollut kyllä tyytyväinen niiden laatuun, niistä löytyy hyviä yksityiskohtia käytön ja käytettävyyden kannalta. Meillä on käytössä Smart Storen säilytyslaatikoita ja myös Iisi merkkisiä, eroa näissä on muutakin kuin hinnassa, Smart Store on laadukkaamman oloinen, siitä saa paremman otteen kun kantaa ja mm. kannen saa lukittua tukevasti mikä ei halpis versioissa onnistu.

10 tykkäystä

Myöhemmin tänään Orthexista kiinnostuneita hemmotellaan Inderesin kuluttajatuoteillassa! Meikäläinen pitää alkuun lyhyen keynote puheen, jota seuraa yhtiöesitykset Orthexilta ja Rapalalta. Orthex ei listautumisensa jälkeen ole käsittääkseni pitänyt mitään ylätason esitystä (toki webcasteja ja haastatteluja on ollut), joten odotan mielenkiinnolla mitä kerrottavaa yhtiöllä on :sunglasses:

24 tykkäystä

Alexander Rosenlew kertoi yhtiöstään sijoituskohteena englanniksi Consumer Goods Night -iltamissa. :slight_smile:

12 tykkäystä

Positiiviset näkymät jatkunevat kotimaassa myös Orthexin osalta, sillä kokonaisuudessaan käyttötavaroiden markkina päätyi toukokuussa +9% kasvuun, jonka sisällä +8,5% jakautuu kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien kasvulle ja +9,4% pukeutumiseen. Olettaisin, että myös Orthex sivuaa ensin mainittua kategoriaa. Kylmä alkukevät mainittin kasvua hidastavana tekijänä Q1 haastattelussa, mutta lämmin toukokuu on luultavasti tukenut ainakin kotimaista kysyntää myös pienemmällä piha- ja puutarhatuotesektorilla.

22 tykkäystä

Thomas ja Rauli ovat antaneet kommentit kuluttajatuoteyhtiöiden marginaaleista, mukana menossa oli tietysti Orthex. :slight_smile:

EDIT: Aiemmin kirjoitin Raulin, korjasin Thomakseksi :slight_smile:

7 tykkäystä