Osa-aikayrittäjäksi?

Ihan ensimmäiseksi kokeilisin Google Adsia eli Googlen hakutulosten yhteydessä näkyvää mainontaa riippuen vähän toimialastasi. Tuota voi kokeilla pienellä budjetilla mutta toki tämä vaatii asiallisen sivuston mihin ohjata liikennettä.

SEO eli hakukoneoptimointi toki kannattaa, mutta sekin vaatii asiallisen sivuston ja sisältöä sivustolle.

Joo, on somemainonnallakin paikkansa mutta kuvittelen jostain syystä että tarkoituksena ei ole alkaa rakentamaan pidempikestoisesti somenäkyvyyttä vaan tavoittaa ne ihmiset jotka juuri nyt aktiivisesti etsivät netistä tyyliin “putkiremontit kokkola” tms.

Tuon voit kohdistaa halutulle alueelle maantieteellisesti ja / tai termien perusteella eli jos nyt toimialasi olisi putkiremontit, niin sitten näytät mainoksia vaan ihmisille, jotka etsivät tuota vaikka 30 km säteellä asuinpaikastasi tai laittavat hakutermiin paikkakunnan.

Putkiremontit voi olla vähän kallis / kilpailtu esimerkki mutta kuitenkin.

1 tykkäys

Okei en tiennyt että pystyy muokkaamaan tuolla tavalla. Kannattaa kokeilla.

Homma lähtenyt pyörimään vähän paremmin. Pari taloyhtiötä ovat mahdollisesti kiinnostuneita. Toki kaikki ovat aina kiinnostuneita mutta hiljaista on sen jälkeen. Työt voitettu hinnalla mutta kuitenkin jäänyt käteen sen verran että lompakossa tuntuu. Sen lisäksi nautin työstä. Heinäkuussa tehdään niin paljon kun pystyy ja panostetaan markkinointiin. Päivätyöt toki rajoittaa paljon mutta ei tässä olla rikastumassa.
Kiinteää tuntihintaa ei ole koska keikat ovat niin erilaisia mm riskien suhteen. Inssiopinnot jatkuvat syksyllä ja toivon että niistä on hyötyä. Kurssejakin olisi tarkoitus käydä, varsinkin ilmanvaihtomittaukset ja säädöt kiinnostavat

5 tykkäystä

Sika tyytyväinen tällä hetkellä. Tavoitteena se 2-3 keikkaa viikossa ja se vaikuttaa mahdolliselta. En ole kuitenkaan vielä mainostanut millään tavalla hommanut kotisivut. Hyvää palautetta tullut ( näkyy myös netissä) , veikkaan että siitä on ollut hyötyä. Itse ainakin luen palautteita ennen kun palveluita tilaan. Ensi viikolla erikoistunut yritys tekee vähän optimointeja saa näähdä vaikuttaako mihinkään.

Liian halvalla teen vieläkin mutta olenkin hidas. Omaa osaamista yritän parantaa jatkuvasti. Onneksi tunnen putkareita. Amk: ssa oppii miten järjestelmät toimivat mutta huoltohommiin liittyy niin paljon niksejä että se on joko google tai soitto putkarille jos haluaa vinkkejä.

Alkuperäinen idea oli tehdä " putkitutkimuksia" ja onneksi sitä kurssia ei järjestetty. En olisi mitenkään onnistunut tekemään rahaa sillä.
Edelleen joutuu urakkamaailman kautta hakemaan keikkaa ja on tullut selväksi että se ei ole kannattavaa. Vaikka ei jäisi kun muuyama kymppi käteen niin se on ok jos töiden jälkeen pystyy hoitamaan asian ilman isompia ongelmia. Haasyeena on se että halutaan tiukka hinta mutya infoa on vaikea saada. Jotkut vastaavat mutta suurin osa ei jaksa vaivautua.

Aika mutkikasta on saada asiakkaita. Käytän utakkamaailmaa. Maksaa +100e/kk. Vähän turhan suolaista ja kaikki hommat ovat lähes sitä samaa.
Otin google ads kokeilujakson yhden firman kautta joka tekee markkinointia alani yrityksille. Yhden keikan saanut sitä kautta. Mikä ärsyttää on se että kaikki työt ovat löytyneet pk-seudulta. Tiedän että töitä olisi täälläkin.En ollenkaan tykkää pyöriä siellä. Pitkä matka, jos jtn puuttuu niin en tiedä mistä hakea ja pitää aina miettiä mihin saa auton… Kallista on ollut osien ja työkalujen hankkiminen vaikka niitä ei nyt hirveästi ole.

Hyvää palautetta on nettiin tullut. Pari kysynyt saako tiedot antaa eteenpäin. Urakkamaailmasta voin sanoa että noin 5-10 tarjouksista menee läpi. Vie paljon aikaa, varsinkin kun sitä infoa ei ole ja joutuu pyytämään erikseen kuvia.

Eli ongelmana on vieläkin asiakashakinta ( halvalla) ja kannattavuus. Toisaalta, mitä voi odottaa 2-3 kk jälkeen. Olen käyttänyt omia kontakteja mutta jotenkin pitäisi päästä kiinni kotikaupunkiin. Taloyhtiöt olisi yksi kohderyhmä johon yritän panostaa. Mökkejä täällä on paljon joten ilmoitustauluihin tiedot niin kuin 90-luvulla. Ei kuitenkaan maksa mitään.

Hinnoittelusta olen ajatellut niin että katson nettikauppojen hinnat ja lyön vähän lisää päälle. Se tarkoittaa noin 20-30% katetta. Erkoistuotteille joita ei saa norminettikaupasta katson jonkun järkevän hinnan. Kilometreistä sen verran että saan bensan maksettua, minimi 20e. Työn hinta ollut kiinni minkälaisesta duunista ollut kyse ja missä paikka on.

Voin sanoa että aina mennyt kauemmin kuin olin laskenut. Osittain kokemattomuudesta ja osittain kohteen fyysisistä haasteista.

1 tykkäys

Panosta some-näkyvyyteen, tee Instgramiin,FB’hen, Youtubeen yms. lyhyitä juttuja, joissa tuot esille omaa osaamistasi ja annat vinkkejä. Pohdi miten esimerkiksi humoristisella otteella tai patsastelulla voisit saada kiinnostavuutta aikaiseksi. Mikäli onnistut, homma lähtee viraaliksi, jonka jälkeen tukehdut tilauksiin ja parhaassa tapauksessa saat some-alustoilta rahaa ja tavarantoimittajilta huikeita alennuksia.

3 tykkäystä

Itse asiassa en kaipaa paljon asiakkaita koska oma pää ei kestäisi yrittäjänä täyspäiväisesti. Minulle riittäisi 2-4 keikkaa viikossa mutta haluan että kaikki aika ei mene siihen että itse etsin niitä ja ajan pitkiä matkoja tekemässä samantyyppistä hommaa. Someen pitää panostaa mutta videoita ei tule. Titenkin olisi kiva saada valita mitä tekee mutta kun aikaa on rajallisesti niin pitää saada mahdollisimman paljon irti pienellä budjetilla ja ajankäytöllä.