Osa-aikayrittäjäksi?

Onko mitään syytä olettaa, että “yhteistyökumppaneilta” (eli kilpailijoilta? Yrittäjiähän nuokin on?) tulisi yhtään mitään muuta kuin kuraa? Sellaista, mitä eivät lähde itse tekemään eli millä ei tienaa?

Opiskelen ja käyn päivätöissä joten aikaa ei horveästi ole. Ei ne rahallisesti kovin kannattavia ole mutta kyseinen firma on pieni ja esim kesällä pitää ne ns paremmat keikat jättää koska miehet ovat kesälomalla.

On mielenkiintoista seurata matkaasi sivutoimisena yrittäjänä. Kiitos kun kirjoitat päivityksiä.

Näin muutaman vuoden yksinyrittäjänä toimineena, suosittelen kehittämään pari-kolme eri tapaa hankkia keikkoja. Tarjouspyyntösivustot ja muut keikkapalstat on hyviä paikkoja hankkia pieniä töitä. Sieltä tulevat eivät ole välttämättä isokatteisia töitä, mutta niillä voi täyttää muuten hiljaisia jaksoja ja saada laskutusta.

Toimiva keino on luoda suhteet isompiin alan toimijoihin ja tehdä keikkoja alihankkijana. Tällöin joku muu tekee myyntityön ja tilauksia voi parhaassa tapauksessa tulla tasaiseen tahtiin. Toimin itse eri alalla, mutta luulen saman toimivan monella muullakin palveluita myyvällä alalla missä tekijät palkataan suorittamaan tietty osa projektista.

Itse myymällä koen myyntisyklin olevan kaikkein pisin näistä kolmesta vaihtoehdosta. Mainitsemasi viidakkorumpu, eli verkostojen voima on avainasiassa tässäkin. Yksinyrittäjänä on pääasiassa oman palvelunsa myyjä jolloin aktiivisuus, taito verkostoitua ja auttamishalu ratkaisee.

2 tykkäystä

Kiitos. Itse en kaipaa isoja urakoita mutta pitäisi kuitenkin olla kannattavaa. Markkinoinnista en ymmärrä mitään, ajattelin että hommataan kotisivut ja ihmiset ottavat yhteyttä. No kotisivut on hommattu mutta ei se nyt ihan riittänyt.
Mitään isompia hankintoja en tee, nyt mennään minimillä ja katsotaan sitten.

1 tykkäys

Haasteita on ollut, lähinnä ottanut kaiken irti ns " tarjouspalveluista" mutta hiljaista on silti ollut. Veikkaan että syyt ovat: ei tykkäyksiä tai arvosteluja ja ajankohdat eivät ole täsmänneet. Sanoisin että hinnoittelusta ei ole jäänyt kiinni. Yöhommat loppuvat tulevan viikonlopun jälkeen. Tuntuu oudolta ja mietin teinkö oikean päätöksen. Pari viikkoa sitten olin ihan loppu. En pystynyt edes vastaamaan sähköposteihin. Pulssi ei laskenut edes illalla. Uskon että epäonnistumisen pelko on vienyt liikaa tilaa (koulu,työ). Veikkaan että olen aina ollut liian vaatimaton ja varovainen. Pyytänyt anteeksi olemassaoloani. Kumpi voittaa, se joka pysyy hiljaa, tekee töitä eikä ota riskejä vai se joka pitää ääntä, tekee töitä , ottaa riskejä vaikka epäonnistuisi?

No kohta alkaa kesälomakausi ja taakka pienenee. Ajattelin panostaa markkinointiin ulkopuolisen avulla

3 tykkäystä

Teetkö siis LVI puolen keikkaa? Tällöin listaisin itse kaiki lähialueen isännöintitoimistot ja kävisin jokaisessa esittäytymässä ja laittaisin käynnin jälkeen vielä sähköpostiviestin perään, jolloin jää yhteystiedot helposti löydettäväksi.

3 tykkäystä

Kyllä. Joo itse asiassa kun mietin potentiaalisia kohteita niin tuo kävi mielessä. Kiinteistöhuoltofirmat olisi toinen. Tällä hetkellä olen pyörinyt pk-seudulla tekemässä pientä keikkaa mutta haluisn sieltä pois omalle paikkakunnalle. Töitä täälläkin olisi. En ole lähtenyt kontaktoimaan yrityksiä sen takia että varsinkin nyt kun on aikataulujen kanssa haasteita niin menisi vielä haastavammaksi koska kokemuksesta tiedän että jos kiinteistövälittäjä/huoltofirma tilaa työn niin on pakko hoitaa pois nopeasti. Toki nyt on pakko kääntää kaikki kivet.

Sopimus irtisanottu ravintolan kanssa. Tuntuu hyvältä. Henkilökemia ei toiminut yhtään, se on yleistä että työnantaja ei ymmärrä miten asiat hoidetaan asiallisesti. Usein vaatimukset ovat lainvastaisia. No minä en ole ikinä siihen suostunut ja se on aiheuttanut kitkaa. Ympäristö on muutenkin toksista, kiire uhkauksia, väkivaltaa…ei enää kiitos

Tällä hetkellä tappelen yhden puhelinluettelofirman kanssa. En ole mitään tilannut mutta laskuja tulee ja perintöfirmakin lähettää kirjeitä. Jännä homma että molemmilla on sama omistaja. Rikosilmoitus tehty. En ymmärrä miten tuollaiset yritykdet saa toimia.
Työrintamalla hiljaista mutta se on oma valinta. Koulu vie paljon aikaa.

Huhhuu. Nyt ollaan jo palattu lähes normaaliin olotilaan. Kolme viikkoa sitten istuin yksin sohvalla pilleripurkin kanssa ja mietin syönkä ne kaikki iltapalaksi vai en. Taisin tehd sen järkevämmän päätöksen. Työterveys hoiti asian hyvin. Uudet lääkkeet ja terapiaa. Vaikka olo ei hyvä ole niin kuitenkin paljon parempi. Yritän saada kurssit läåi nyt mahd nopeasti ja tavoitteena keskittyä omaan firmaan. Se on ymmärrettävästi jäänyt kokonaan pois, satunnaidesti urakkamaailmaan heottänyt tarjouksia mutta onnistumatta. Nyt kesä-heinäkuussa aion käyttää omia kontakteja niin paöjon kun mahdollidta ja tehdä suoramainontaa esim taloyhtiöille,mökkikylille ja mitä nyt tulee mieleen.

Jutellut kolmen asentajan kanssa yhteistyöstä. Yksi ei ole luotettava mutta hyvä. Valitettavasti haluan luotettavan kaverin. Toinen hyvä asentaja ja opiskellut amk:ssa joten osaa hommansa mutta en pidä häntä tarpeeksi luotettavana ainakin kun ottaa huomioon kuinka hyvin vastaa puhelimeen. Kolmas on erottäin vyvä kaikin puolin mutta perhe-elämä vaatii aikaa. Mahdollisesti ostettavissa.

Tähän asti on mennyt surkeasti. Yrittänyt kilpailla hinnalla mutta jos ei ole nimeä niin se ei ainakaan helpota asiaa.

8 tykkäystä

Pyysin sukulaidilta vähän tykkäykiä ja olen itsekin vähän aktivoitunut netin puolella ja töitäkin tullut. Minulla on siinä mielessä hyvä diili entisen duunipaikan kanssa että haen mitä tarvitse+ vähän ylimääräistä ja vien takaisin ylimääräiset. Hinnatkin ovat sitä luokkaa että tuotteista jää vähän käteen.
Aina sitä huomaa että joku työkalu puuttuu, pitää tehdä kunnon inventaario ja pistää ne järjestykseen.

Hinnoittelukin on vähän niin ja näin. Asiakas näkee että kaveri ei ole mikään vanhanliiton pro asentaja joten en kehtaa pyytää täyttä hintaa. Helpointa on antaa kiinteän hinnan keikasta niin ei tarvitse jälkeenpäin tapella. Lyhyesti voidaan sanoa että jos osia ei mene niin työ ei kannata.

Mielestäni tähän asti olen hoitanut asiat suht fiksusti:

-ei osteta semmoista mitä voi joskus tarvia
-ei maksanut markkinoinnista jos sitä kusetusfirmaa ei lasketa. Maksoi minulle 300e. Urakkamaailman premium maksaa noin 70e/kk mutta siitä luovun.

  • ei ostanut turhaa tavaraa varastoon
    -työkalut ollut edullisia mutta riittävän hyviä
  • aktivoitunut faceen
    -käyttänyt omia alan kontakteja ( hyödystä ei tietoa)

Asiakkaiden metsästys ei ole tähän asti ollut mikään menestys. Ne jotka pyytävät tarjouksia pienistä töistä netissä ovat henkilöitä jotka ei ymmärrä mistään mitään. Pieni homma ei ole niin pieni jos sen tekee oikein. Silti tullut tehtyä halvalla ja katsonut mitä näiden keskihinta on. Voin sanoa että rahaa näillä ei tee.

Nyt odotan kesä-heinäkuuta. Silloin puolet firmoista ovat kesälomilla ja saattaa vaikuttaa omaan tilanteeseen

Tee tätä rohkeasti ja paljon enemmän! Kiinteät hinnat myy reilusti enemmän kuin tuntihinta. Mieti edes yksi sellainen palvelutuote joka on hyvin määritelty. Jos onnistut siinä hyvin, se on syömähammas joka takoo hyvää tulosta.

Nimimerkki kokemusta on

1 tykkäys

Kyllä ihmiset tänä päivänä haluavat kiinteän hinnan kaikesta. Sen ymmärrän varsin hyvin ja usein se on parempi vaihtoehto yrittäjällekin.
En tiennyt sitä että suomi on helkkarin täynnä ihmisiä jotka tekevät melkein ilmaiseksi hommia. Varsinkin omalla alalla on isoja heittoja hinnoissa vaikka puhutaan suht korkeariskisestä bisneksestä kaikin tavoin. Sillä tarkoitan että moni jättää maksamatta tai sattuu vuotovahinko. Muilla aloilla on sama homma. Tekijät eivät tietenkään ole parasta tasoa

Pienyrittäjyys on ensisijaisesti tapa työllistää itsensä, kun muutoin monilla on edessä työttömyys Työmarkkinatuella. Kaukana sen jälkeen siintää varsinaisesti voitollinen yritystoiminta, eli useimmille riittää tavoitetasoksi jos saa lopulta nostettua alhaisen alan duunaritason nettopalkan verran yrityksestään nettona rahaa.

1 tykkäys

Voi olla mutta onhan niitä matalapalkkaduuneja tarjolla paljon mutta niin on hakijoitakin. Tukea saa vuoden jos oma bisness täyttää kaikki kriteerit. Yrittäjyyden ideana on mielrstäni se että on mahdollista tienata enemmän kuin työntekijänä. Siihen liittyy niin paljon hankalia asioita että en näe mitään syytä toimia yrittäjänä muuten jos tarjolla on muita hommia. Sitten on niitä jotka haluavat olla yrittäjiä vaikka ovat epäonnistuneet monta kertaa.

Jos on edes vähän isompi liikevaihto B to C alalla niin huomaa että ei se helppoa ole. Siirryin B to B myyntiin reilu vuosi sitten ja se on tavallaan helpompaa jos ei oteta huomioon isoja kauppoja

Markkinointipuolella ollut haasteita. Pitää tietää omat rajat ( aika, osaaminen) joten siihen voi mitään isompia summia laittaa kiinni. Rahatilanne kjitenkin ok joten väkisin ei väännetä vaikka pikku hiljaa pitäisi niitä euroja saada. Tähän asti parhaat keikat tulleet omien kontaktien kautta. Pari asiakasta ( luulen ainakin) tullut kotisivujen kautta. Parhaat keikat omien kontaktien kautta. Vähän alkanut ymmärtää hinnoittelun " taustasta" tai mihin se perustuu. Näkyvyyttä pitää saada lisää ja siitä ajattelin maksaa mutta kenelle pitää maksaa on hyvä kysymys. Ja kuinka paljon

Kokeile markkinointia somessa, esimerkiksi Instagramissa.

Tarkoitat sitä maksullista palvelua joka on facebookissakin? Joo käynyt mielessä eikä paljoa maksa. Kuitenkin uskon että ihmiset hakevat netistä suoraan esim kaupunki+ alan yritykset. Se on hankala koska alue missä on järkeä liikkua on suht pieni ja mielelläni pysyn omassa kotikaupungissa kun lyhyet matkat ja töitä tuntuu muilla riittävän. Pitäisi nyt ainakin joku hakuoptimointi tehdä mutta voisihan jtn muutakin kokeilla niin tietää kuinka hyvin toimii

Somenäkyvyydestä on muistaakseni keskusteltu tässäkin langassa joku hetki sitten. Esimerkkejä mitä tehdä on vaikka instagramissa. Esim. Lvi-tohtorilla on mielestäni ihan hyvä tili. Antaa luotettavan kuvan ja voit katsoa referenssitoteutuksia.

1 tykkäys

Some on nykyisin tärkein markkinointikanava, jos ei puhuta eläkeikäisistä pääasiallisena kohderyhmänä. Eri somekanavat tavoittavat erilaisia ihmisiä, just nyt mulla ei ole aikaa etsiä sulle tilastotietoa, mutta googlettamalla löydät varsin helposti erot FB’n, Youtuben, Instagramin ja TikTokin käyttäjäprofiileista. Samoin viestin tulee olla rakennettu kuhunkin kanavaan omalla tavallaan.