Osa-aikayrittäjäksi?

En minä niin väittänyt. Mieledtäni se on kannattavaa niin kauan kuin juoksevat kulut ovat pienet. Niin kuin sanoin niin 1000-1500 laskutus/kk olisi riittävä minulle. Mieledtäni asiat kotka mainitsit ovat perusasioita ja pitää olla kunnossa. Kyllä lisämyynnilläkin tekee tiliä mutta pienyrittäjillä on yleensä surkeat alennusprosentit ja ihmiset ovat hintatietoisia.
En ollut suunnittelemassa vuokraustoimintaa. Mielestäni en ole ollut eri mieltä?

@faravid on mun mielestä aika lailla oikeassa pitää ajatella katetta ja kannattavuutta koko kuviossa. Tuntihinnoittelu voi toki olla riskien hallintaa, mutta tarjoamalla kiinteän hinnan mahdollistat paremman katteen ja luot samalla asiakkaalla turvallisuuden tunnetta. Vaikka tuntihinnoittelu olisi vakiintunut tapa alalla, niin kiinteällä hinnalla voit erottautua muista.

Aivan totta, muistin väärin ja kommentoit jotain tuohon työkaluvuokrausasiaan niin minulle jäi väärä mielikuva että se oli sinun ideasi. Ei ollut. Se oli verkkokauppoja rakennelleen kommentti. Kyseiselle kommentoijalle muuten sellainen kommentti että jos minä olisin hän,niin varmaan laittaisin verkkokaupan pystyyn. Hän varmaan tietää alaa läheltä seuranneena, mitä menestyvä verkkokauppa vaatii ja kauhistelee sitä. Toisaalta hänellä on paljon tietoa mitä pitää osata tehdä oikein jotta onnistuu. Koska kyllähän joku aina onnistuu ja sellainen,jolla on insider-tietoa, onnistunee varmemmin kuin se joka tulee muualta ihan hoomoilasena tekemään kaikki virheet. (ennenkuin onnistuu)

Mites se LVI-vastaavana toimiminen on lähtenyt käyntiin? Kuntotutkimukset kuoppasit jo (miksi?).

Mikset muuten laittanut LVI-alan verkkokauppaa pystyyn? (juu tiedän jo vastauksen: ei kannata - no kyllä se jollekin selvästi kannattaa ja eivät ole samalla tavalla alalla sisällä kuten sinä)

LVI-tukkureihinko viittaat? Niinhän ne lähtökohtaisesti on.

Mutta ne on neuvoteltavissa korkeammiksi kun tietää konstit. Mutta sinähän toki tiesit tämänkin?

Ei ne nyt niin isoja yrityksiä (yrittäjiä) ole jotka tuolla netissä tekee LVI-tuotteiden kauppaa.

Pääsin ammattikorkeakouluun joten se on hidastanut projektia. Olen jutellut monen alan ammattilaisen kanssa ja saanut uusia näkökulmia ja sen takia en välttämättä usko alkuperäiseen suunnitelmaan. Voin olla eri mieltä ensi viikolla tai vuoden päästä.
En nyt oikein ymmärrä mitä yrität sanoa? Olen luovuttaja? Ei löydy mitään kannattavaa? Olen itse sinisilmäien hölmö ja jos kukaan ei jarruta niin hommat menee päin metsää.
Verkkokauppa ei kiinnosta. Itse asiassa neuvottelin yhdestä verkkokaupasta mutta tajusin että en ollut tarpeeksi kiinnostunut. Olen sitä mieltä että jos haluaa onnistua pitää olla kiinnostusta ja osaamista. Niin kuin sanoin niin olen laskenut tarjouksia ja tiedän mitä kannattaa tehdä mutta se ei ole sitä mitä itse olen tekemässä koska en halua laittaa omaa rahaa kiinni jos asiakas ei yhtäkkiä suostukaan maksamaan syystä x.
Tiedän myös että yllättäviä ongelmia voi tulla vastaan ja oma osaaminen ei välttämättä riitä niiden korjaamiseen.

Asiakkaat yleensä haluavat kiinteän hinnan. Usein se on kannattavampi vaihtoehto yrittäjällekin.

Millaisia nuo ongelmat voisivat olla?

Teknisiä ongelmia. Projektit saattaa venyä. Suurin haaste on oma osaaminen.

Onko ideoita miten kannattaa lähteä mainostamaan yritystoimintaa? Ideana aloittaa varovasti, kotisivut tulevat myöhemmin. Ajattelin kokeilla urakkamaailmaa ja vastaavanlaisia palveluita mutta ideana on keskittyä pienempiin korjaustöihin

Noiden korjaustöiden aihealueena ilmeisesti LVI? Tai niistä olet ainakin täällä aiemmin puhunut, niin tässä nyt sitten oletuksena ne.

Varmaan kannattaa ottaa heti ”kaikki” ilmainen some käyttöön. Todella moni on onnistunut luomaan esim. tiktokissa jo pelkällä persoonallisuudellaan ja mielenkiintoisella luonteellaan seurausta. Yksi hyvä esimerkki voisi olla @verkkariliikemies, joka tekee fiksupinta firmallaan ilmeisesti märkätiloja yms. Tiktokissa jo 19.5k seuraajaa ja 310k tykkäystä.

Tärkeäähän on tietää millainen asiakaskunta on tavoitteena. Jos kohdistat toimintaa yksityisille kotitalouksille, niin maanläheisempi, rento ja vaikka vähän ”komedinenkin” lähestyminen mainostamisessa voi toimia. Jos taas kiikarissa taloyhtiöt ja firmat, on varmaan parempi pitää ammattimaisena oman toiminnan ulkokuva.

Tämmöisen ns. yhden miehen show -pienyrittäjän kannattaa käyttää kokoansa mielikuvassa myös hyväksi. Monella voi tulla sellainen tietynlainen pelko käyttää alkutaipaleen firmaa. Jännittää toisen yleinen osaaminen, kuinka pitkän takuun työlle todellisesti saa jos toiminta mahdollisesti loppuisikin, huijaako toinen helpommin hinnoissa yms. Joten kannattaa antaa sellainen kuva, että todella välität yrittäjänä siitä millaista palvelua annat ja kuinka siistiä jälki on. Olet isoa firmaa huolellisempi ja paremmin / yksilöllisemmin palveleva, koska takuupalkkaa ei tilille tule ja teet hommaa omilla kasvoillasi. Jos Marjaleena 65v jättää valituksen työn jäljestä jne. Niin hän voi varmistua siitä, että se saman homman tehnyt Mr. X vastaa puhelimeen, eikä täten asia jää korporaation rattaisiin junnaamaan neljäksi viikoksi, jonka jälkeen eri tyyppi tulee sähläämään tuntematonta kohdetta.
Pienillä paikkakunnilla varmasti ”helpompi” saada jalansijaa sellaisena paikallisena tyyppinä.

Eiköhän se trial and error toimi tässäkin. Sinulla varmasti löytyy jonkinlainen kuva siitä minkälaisena haluat firman olevan. Lähtee toteuttamaan ja parantaa kehitystä kaipaavia kohteita matkalla. Mainontaan voi käyttää kaikki rahansa, mutta se ei tule tuottamaan hedelmää ennen kuin itse tuote on edes jollain tasolla kunnossa.

3 tykkäystä

YouTubeen kanssa voi kuvailla remonttejen tekemisiä niin asiakas näkee miten niitä tehdään :slight_smile:
Instagram kaikkia kuvia ennen ja jälkeen.
Facebook kaikki puskaradioryhmät ja muut aiheeseen liittyvät ryhmät.

Alueelle missä vanhempaa väkeä niin postilaatikkoon vaan lappuja :smiley:

4 tykkäystä

Tohon YouTube videoiden tekemiseen vielä että kannattaa kattoo semmonen ku timpurilta talo YouTube kanava niin siellä älyttömän hyvin tehtyjä videoita :slight_smile:
Tuommosilla saa ainakin hyvää mainosta yritykselleen.

Aluks kaikki varmaa hankalaa ja tolleee mut jossain kohti aina kaikki työ palkitaan :smiley:

6 tykkäystä

Lisää some-esimerkkejä: lvi-tohtori oy. Pyri luomaan luotettava ja henkilökohtaiseen palveluun panostava kuva itsestäsi. Ja kannattaa panostaa videoihin ja kuviin, etteivät ne karkota ostajakuntaa.

Ainakin oma kuva perinteisistä urakkamaailmaan/vastaaviin tarjoavista remppafirmoista on se, että kusettajia kaikki. Somessa taas olen törmännyt useampaan pieneen tai yhden miehen yritykseen, jolta voisin saamani mielikuvan perusteella ostaakin palvelua.

6 tykkäystä

Kiitos vinkeistä. Videoita ei tule mutta someen voisi panostaa kuvilla. Itse kun en ole ikinä käyttänyt niin tuntuu oudolta mutta näin se maailma toimii nykyään. Hinnoittelu on edelleen kysymysmerkki. Pk seudulla, itä-uudellamalla tuntiveloitus on n 65-100e alv24. Päyvystys/viikonloput 120e ylöspäin.

Yritystoiminnassa kannattaa opetella itselleen aiemmin tuntemattomia asioita. Nuo videot ovat yleistyneet sen takia että ne ovat toimiva myynnin työkalu, ei se suurimmalle osalle ole kaipuuta leffatähdeksi. Kannattaa markkinoida siten, että saa kannattavaa myyntiä.

7 tykkäystä

No niin, ensi viikolla toiminimi pystyyn ja vakuutukset kuntoon. Tulen käyttämään Ukon palveluita koska sillä saan tehtyä kaikki ja puhutaan pienistä summista. Lähden hitaasti liikkeelle, koulu vie paljon aikaa ja tekemistä riittää. Ajattelin että ideana olisi tarjota pienempiä asennustöitä muita halvemalla. Osaaminen ei riitä tehdä isompia töitä ja päivätyöt rajoittaa myös. Kotisivut tulevat kevään aikana. Tulen saamaan keikkoja entisen työkaverin kautta, koska heitä ei kiinnosta pienet hommat joten siitä voi olla hyötyä.

1 tykkäys

Joo pitää paikkaansa. Koska kokemusta ei ole niin olen hitaampi kuin kokeneet niin pyrin myymään kaikki palvelut kiinteään hintaan. Esim pk-seudulla niin minimiveloitus saattaa olla 150-200e riippumatta työstä. Aion myös käydä koulutuksia ja erikoistua tulevaisuudessa.

Päätin että en tule laittamaan rahaa kiinni autoon tai työkaluihin tässä vaiheessa. Työkaluja voi lainata ( perustyökalut löytyy tietenkin).

Jännä havainto että yksityishenkilönä voi ostaa mitä tahansa mutta nyt kun piti hankkia esim vastuuvakuutus niin otin yhteyttä viiteen eri firmaan. Näistä kaksi eivät halunneet edes tarjota syystä x. Sain loppujen lopuksi hyvän tarjouksen joka oli puolet halvempi muiden enkä huomannut ehdoissa mitään poikkeavaa.
Avasin myös tilit tukkureille. En käyttänyt vanhoja kontakteja tällä kertaa mutta hinnoista pitää neuvotella koska saan halvemmalla paikallisesta lvi-liikkestä ostettua.
Nyt pitäisi lähteä markkinoimaan ja verkkosivut pitää saada. Itse en ole somen fani, ei ole kuin x-tili mutta pitää nyt jtn saada aikaiseksi. Nyt jälkeenpäin kun miettii niin alkuperäinen idea ei ollut järkevä. Sitä aina yrittää niitä hyviä puolia ja unohtaa realiteetit. Ylipositivisuus on oli aina ollut ongelma niin kauan kun olen yrittäjänä tpiminut (5 vuotta). Ensinnäkinaina laskenut sen mukaan että vanhoilta yhteistyökumppaneilta tulee keikkaa. On kivasti tullutkin mutta taloudellisesti ei niin hyviä. Toinen asia on oma jaksaminen. Raja tulee aina vastaan ja varsinkin jos huonolla sopimuksella ajanut itsensä burnoutiin/masennukseen niin ei hyvä.
Paska osuu aina tuulettimeen jossain vaiheessa , varsinkin kun myydään palveluita. Sen pitää hinnoittelussa muistaa, muuttuvia tekijöitä on paljon

2 tykkäystä

Viisain neuvon jonka sain oli että älä laita liikaa rahaa kiinni. Olin itse myyntipäällikkönä lvi liikkeessä ja töitä tuli ovista ja ikkunoista. Nyt kun itse olen yrittänyt saada keikkaa niin ei ole ihan niin mennyt. Toisaalta olen vain käyttänyt erilaisia tarjouspyyntösivustoja. Veikkaan että optimoitu kotisivu tekisi hyvää. Tulin siihen tulokseen että minun ei kannata rahaa laittaa remppatoreihin tai vastaaviin. Sopivia töitä on mutta niistä ei olla valmiita maksamaan. Ajomatkat syö aika paljon euroja.

1 tykkäys

Kotisivut on työn alla. Muuten on hiljaista ollut, tarjouspyyntöjä väsätty +10 kpl ( ihan pieniä keikkoja) mutta vastausta ei ole kuulunut. Hinnoitellut ihan ok. Otan vielä aktiivisemman otteen jatkossa eli soitan ennen spostia. Appiukko on vanha tekijä ja lupasi tulla auttamaan jos isompaa keikkaa tulee. Odotan kyllä että kotisivu tuo asikkaita, ainakin panostan näkyvyyteen. Kaikille tutuille raksayrittäjille ilmoitettu että minuun voi olla yhteydessä. Tein myös diilin vanhan työpaikkani kanssa että minun yhteydtiedot voi antaa asiakkaille jos heillä ei ole aikaa. Se oli hyvä veto.

Olen myös miettinyt omaa varastoa mutta kyllä päätin että minimillä mennään. Tein myös sellaisin diilin ex-työnantajan kanssa että saan hakea mitä haluan, ruutupaperille ylös ja sitten palautan mitä haluan. Ei mitään byrokratiaa.

Juttelin eilen kaverin kanssa jolla on sivubisnes ( liittyy autoihin) että miten hän on päässyt 80k liikevaihtoon laittamatta senttiäkään markkinointiin. Ei facebookia tai muutakaan. Kyllä se viidakkorumpu vaan toimii. Sen takia pidän tärkeänä sitä että entinen työnantaja osittain mainostaa palveluitani.

Ongelmat tällä hetkellä on:

-markkinointi

  • vaatimustasoltaan sopivien kaikkojen löytäminen
  • työkalu/ auto
1 tykkäys