Osa-aikayrittäjäksi?

Näitä sun pohdintoja on ollut mielenkiintoista täältä seurata. Toivottavasti jatkat raportointia.

Tuli mieleen, että oletko pohtinut airbnb:n pitämistä tai mökin vuokrausta?

4 tykkäystä

Tuossa sulla on perustavanlaatuinen ongelma. Jos esimerkiksi pohdit jollekin 1.000,- euroa maksavalle kurssille osallistumista, niin ennen ilmoittautumista sun on mietittävä miten saat sijoittamasi rahan takaisin tyydyttävällä tuotolla. Muuten se on harrastustoimintaa. Aina riittää kivaa ja jännää, mutta on älytöntä kutsua sitä liiketoiminnaksi.

2 tykkäystä

Kiitos,toimii vähän päiväkirjana itselleni. En ole. Potäisi omistaakin jotain mitä vuokrata. Vuokrakohteen pitäisi ollaniin lähellä että itse pystyy ajaa sinne tekemään siivoukset. Omistin pienen mökin jossa , telkkari,keittiö mutta möin sen halvalla vanhemmille jotka käyttävät sitä airbnb:na. En olisi ikinä uksonut paljon siellä käy porukkaa vaikka sijaitsee keskellä metsää. Mexikolaisia, ranskalaisia, polakkeja… jos harrastaa tätä niin kämpän pitää olla lähellä jotta itse pystyy hoitaa siivoukset. Paras kohde olisi pieni mökki uudellamaalla, meri vieressä, sauna ja grilli.

1 tykkäys

Kyllä. Aika heikosti on kehittynyt luottavia palvelutahoja noihin. Muutan avainhallinta yksi merkittävä asia kans.

No jos joks kerta maksaa +30e siivouksesta niin…+ kaikki mitä menee rikki jne. Jos on mökki niin voi olla kaikenlaista fiksaamista . Faijalla on airbnb mökki tai taloksi voi jopa sanoa ja kyllä usein voi olla kaasut loppu grillistä, joku on jättänyt pakastimen oven raolleen. Kyllä voi jollekin maksaa näistä mutta pidän sitä parempana vaihtoehtona että hoitaa itse

Niinpä. Sama juttu koskee koko prosessia. Tiedän mitä en tarvitse ja sitten on asioita joita saattaa tarvita. Toki voi lähteä prötärinä tekemään mutta haluan kuitenkin että vehkeet on kunnossa. Valitsen aluksi väliversion. Uutta autoa en osta vaan katson lähteekö homma rullaamaan edes jollain tavalla.
Hinnoittelu hakusessa. Tiedän että täällä 70e/alv24 on normaali tuntiveloitus. Km-korvaukset 1-1,20e.
Pyrin antamaan kiinteän hinnan jos mahdollista.
En voi olla muita kalliimpi se on selvä.

Saako kysyä tarkemmin, minkälaista sisältöä ajattelit?

Ite olen tehnyt viidet nettisivut ja vain yksi niistä on käyttäjävirroiltaan ollenkaan merkittävämpi tai ylipäätään tuottanut muutakin kuin käytännössä 0 euroa. Tuhansien suomalaisten kuukausikävijöiden kohdalla puhutaan siltikin kympeistä kuukaudessa ilman mitään kaupallisia yhteistöitä.

Vaikka olisi sitten jo hieman kävijäpohjaakin aiheen ympärillä tuntuu olevan siltikin hyvin vaikea saada liikennettä yksittäisistä hakusanoista. Asiantuntijasivustollekin ne klikkaukset hakukoneen kautta voivat olla vuodessa vain sadoissa.

En siis sanoisi sellaisen yleisohjeen, että tee ihmisille luettavaa sisältöä riittävän vaan pitää olla aika laskelmoitu lähestymistapa sisällöissä ylipäätään, jotta edes pientä yleisöä löytää.

Aiemmin sellaisen hakusanaoptimoidun puuron tuottaminen artikkeleiksi vaati copywriteriä, mutta nyt tekoälykielimalli hoitaa käytännössä senkin puolen, joten vakiintuneilla hakusanoilla kilpailemisella en kauheasti näkisi tulevaisuutta.

Hakukone on hyvin hidas ja haluton yhdistämään sivustoasi niihin suosituimpiin hakusanoihin, joten nettisivusto vaatinee nykyään jonkinlaista someyleisöä kävijävirroikseen. Silloinkaan tuhansilla kävijöillä nettisivulla ei välttämättä ole aivan yhtä paljon arvoa kuin somen kaupallisilla yhteistöillä, joten nettisivuston monetisaation kannalta paras vaihtoehto olisi kai myydä jotain palvelua.

:tokmanni:

Esimerkiksi muutin viidennen nettisivustoni, jonka vuoden Amazon-tuotto oli noin viisi euroa ja Google-mainoksista tuli ehkä euro kuussa, hiljattain kokeiluna sivustosta E-kirjaksi. Ekalla viikolla myin yhden kappaleen käytännössä sitä sivustoa kirjana hintaan 20 dollaria. Tokalla meni nolla.

Jos niitä menisi kirja viikkoon niin sittenhän se olisi jo pieni tulovirta kaikkien prosessointikulujenkin jälkeen, mutta jos klikkauksia on viikossa englanninkielisellä maailmanlaajuisella sivustolla 22 hakukoneen kautta niin ei välttämättä kovin suuri kysyntä löydä sinällään melko ainutlaatuisen ja sinällään ihan innostuneen feedbackin saaneen aiheen pariin.

Siinäkin on vaan ollut ongelma, ettei se tieto hakukoneen kautta leviä ja Redditissä on esimerkiksi huomattavia esteitä levittää alkuperäistä ja omaa sisältöä nimen omaan nettisivuna.

Jonkinlaisen palvelun myynti lie siis huomattavasti tehokkaampi tapa monetisoida sisältöjä, vaikka siinäkin puolessa on aikamoinen haaste ylipäätään löytää kohderyhmäänsä. Instagramissa tai TikTokissa ei tunnu kauhean voimallisesti pystyvän häshtageillä ohjaamaan sitä sisältöään suoraan kohderyhmälle.

:efecte:

Monetisoinnin kannalta otin esimerkiksi mallia juuri Inssinosinkojen kumppanuusmarkkinointiasettelusta, mutta huomasin, että tuhansien ihmisten kävijävirroillakin on täysin mahdollista myydä 0 kappaletta niitä kumppanuusmarkkinointituotteita.

Kesäkuukausina tuli sen suosituimman sivustoni yhteydessä yritettyä myydä myös sinänsä hyödyllistä opaskirjaa hintaan 9,90 €. En tiedä oliko sitten luottokortin tarve ostossa (suomalaista kunnon kauppapaikkaa digitaalisille tuotteille kun ei löytynyt) vai mikä, mutta niitä ei mennyt yhtään kappaletta. Vaikka itellenikin se tieto olisi ollut hyvin arvokasta, niin kohderyhmän löytyminen tuhansien kävijöiden virrassa voi olla vaikeaa.

En esimerkiksi noita äänikirjapalvelujen ilmaiskokeilujaksoja saanut myytyä yhtään kappaletta, kun muille annettiin käytännössä parempia ilmaistarjouksia.

Kumppanuusmarkkinoinnissa onkin aika vaikea löytää tuotetta, joka ylipäätään myy ja joka lisäksi ei yhtäkkiä päivän varoitusajalla katoaisi kumppanuusmarkkinointivalikoimasta kokonaan. Eräällä taholla on esimerkiksi sellainen erikoinen kumppanuusmarkkinointimalli, että se loppukuusta saattaa kadota. Kivahan niitä mainoksia on tietysti veivata piiloon ja takaisin muutaman päivän markkinointibudjetin vuoksi.

Hyvin vaikeaa nettisivujen tekoa on monetisoida, kun otetaan huomioon sisältöjen ja sivustojen tekoon kuluva aikakin. Kaikista eniten aikaa saa halutessaan vielä kulumaan sivustostaan viestimiseen, vaikkei olisi edes mikään vaikuttaja.

Sisältöjen suhteenkin se peli on aika raadollista, kun sen pitää olla käytännössä suoranaisesti kävijää kiinnostavaa tai hyödyttävää tai muutoin reaktiot ovat jollain sivuuttamisen ja “ihan kiva” välillä jopa kohderyhmässäkin.

Harrastuksena nettisivuja voi tehdä, mutta käytännössä se voi olla ennemminkin omakustanne kuin kultakaivos.

11 tykkäystä

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä, älyttömän hyviä pointeja ja vinkkejä sinulta.

Ajatuksena oli tehdä sähköinen kiinteistön huoltokirja ja rakennus sekä energia aiheista sisältöä. Yhden blogikokeilun perusteella jo huomasinkin, että yleisön löytäminen on vaikeaa, vaatii hyvää sisältöä, markkinointia, aikaa ja kovaa työtä. Eli kokemusta on vain vähän ja siksi olenkin myös valmistautunut tekemään omakustanteena, mutta samalla tarkoitus olisi opiskelun takiakin pyrkiä saamaan edes pientä tuloa samalla ja kulut katettua.

2 tykkäystä

Jos tuon vajavaisen tiedon perusteella yrittää jotenkin auttaa, niin lähestyttäviä tahoja asian eteenpäin viemiseksi voisivat olla omakotiyhdistykset, kiinteistöliitto, näihin asioihin keskittyneet printti- tai nettilehdet. Nuo asiat kuuluvat oleellisesti niiden ydinhommiin ja ovat tärkeä sidosryhmä.

2 tykkäystä

Langan alkuperäiseen viestiin vastauksena, että minusta on vähitellen tullut sellainen, että yksi päivätyö ei riitä vaan vapaa-ajasta tulee nipistettyä vielä lisää tunteja pienimuotoiseen yritystoimintaan. Päätoimisesti olen töissä kunnan palveluksessa teknisellä alalla toimihenkilönä. Sivutoimisesti teen samoja hommia konsulttina tai oikeastaan alikonsulttina. En ole virassa, joten en tarvitse sivutoimilupaa puuhiin omalla ajalla. Kunhan ei samassa kunnassa osallistu projekteihin, ei varmuudella myöskään nouse esimerkiksi esteellisyyskysymyksiä.

Toiminimi minulla on ollut varmuuden vuoksi olemassa jo yli vuosikymmenen, mutta vasta tänä vuonna sille on oikeasti tullut käyttöä. Toistaiseksi olen tyytynyt jeesailemaan tuttuja ja tutun tuttuja heidän projekteissaan asiantuntija-apuna. Siitä kaikki lähtikin, että minua pyydettiin kiireavuksi. En varsinaisesti tavoittele laajempaa saati päätoimista yrittäjyyttä, mutta sopivassa määrin tehtynä nämä hommat kyllä maistuvat. Isoihin konsulttitaloihin verrattuna oma kulurakenne on niin kevyt, että paljon pienemmällä tuntiveloituksella jää enemmän käteen. Efektiivinen tuntipalkka on kaiken lisäksi huomattavan hyvä siitäkin syystä, että kaikenlaista yritystoimintaan liittyvää ja firman nimiin tehtyä hankintaa voi vähentää verotuksesta.

8 tykkäystä

Olen vähän miettinyt kannattavuutta ja tullut siihen tulokseen että kuntotkimuksilla en todennäköisesti tule rahaa tekemään. En myöskään halua investoida rahaa asoihin jotka eivät tuota. Yöhommista on pakko päästä eroon. Ei helppoa, korvaus on kuitenkin ollut tuntuva. Yrittäjän “vapaus” kuitenkin puuttuu, ei ole väliä onko kipeä vai ei, jos kukaan ei pysty paikkaamaan niin on pakko mennä.

1 tykkäys

Ei kait tuo mikään ongelma ole? Vuokralainenhan se siivouksen maksaa. Samoin kuin rikkomansa jne.

Niinhän se on pakko mennä jos systeemin rakentaa tuollaiseksi. Siksi suosittelenkin aina, että yrittäjänä rakentaa kaikki asiat niin, että niihin voi (halutessaan) ottaa ulkopuolisen tekijän. Joko palkollisen tai ulkopuolisen palvelun. (Ei toki ole pakko ottaa, mutta kustannusrakenne pitää olla siten mietittynä, että homma kestää sen - voi toki tehdä itse hommat ja “säästää” - mutta palkka itselle pitää silloin olla markkinahinta)

Jos liikeidean kannattavuus rakentuu yrittäjän selkänahan venyttämiseen, niin se ei mielestäni ole kestävä liikeidea. Se ei myöskään skaalaudu mitenkään. Eikä ole myytävissä eteenpäin, jos liikkestä haluaisi joskus luopua. Kukaan järkevä ihminen ei osta itselleen matalakatteista työmaata.

4 tykkäystä

Suomalainen ei sitten suostu maksamaan tuollaisesta pennin jeniä. Tulopohja on mietittävä sponssipohjaiseksi tai esim mainosvetoiseksi.

Aattelin vaan kertoa koska asian kanssa ollut joskus aiemmassa elämässä tekemisissä.

1 tykkäys

Olen ollut työnjohtohommissa ja poissaolojen paikkaaminen ei ole helppoa vaikka on hyvät suhteet. Se on helpommin sanottu kuin tehty. Kannattavuudesta niin sivutoimiyrittäjyys perustuu usein siihen että tekee halvammalla ja kulurakenne on kevyempi. Toisen mielestä kannattava keikka ei ole kannattava ja päin vastoin. Itse en yritä maksimoida voittoa, takana on jo kaksi “burn outtia” joten tiedän suunnilleen paljon kestän. Olen tyytyväinen jos laskutus olisi luokkaa 1000-1500e/kk. Silloin jää aikaa myös muuhun. Jos tekisin kaavan niin palkkakäyrä olisi lähes pystysuorassa 50 viikkotunnin jälkeen. Itse en halua jatkuvasti etsiä uusia töitä sen takia että tienaisin muutaman euron enemmän joten yrittäjyys on paras keino saada tuntuvan boostin talouteen.

Eihän voiton maksimointi ole burnoutin synonyymi? (Tai IMHO: ei ainakaan saisi olla)

Ilmeisesti ymmärrät asian niin, että suurempi voitto on aina jonkun kamalan punnerruksen ja äheltämisen takana? “Enemmän rehkintää =enemmän voittoa” Noinko asiasta ajattelet?

Itse en näe yrittäjyyttä ja varsinkaan tehokasta toimintaa noin. Minulle voiton teko (lisääminen) on sitä, että tehdään asioita fiksummin, paremmin ja vähemmällä. Se voi käytännössä tarkoittaa jopa sitä, että töitä tehdään vähemmän.

Koska tämä on sijoittajatulokulmalla oleva palsta, niin esim. listautumassa olevan Rustan ruotsalainen toimitusjohtaja sanoitti tuota hyvin miksi he eivät esim. myy tiettyjä artikkeleita myymälöissään. Syy on voiton teko fiksummalla. Tuollaiseen suuntaan ainakin itse pyrin. Jätän matalakatteiset “ryöhommat” niille jotka eivät osaa laskea ja analysoida.

6 tykkäystä

Toki voi optimoida ja sitä kautta saada lisää voittoa mutta nut kun puhutaan siitä että homma perustuu siihen että myydään tunteja niin pelivaraa ei ole loputomiin. Toki voi tehdä hommiajohon saa myytyä esim enemmän osia,nostaa tuntiveloitustajnr

Noinhan se pitää (aina) tehdä. Ainakin Suomessa. Aikoinaan olin nuorempi nöösipoika ja ryöhommissa, niin Roclan myyntijohtaja opasti nöösipoikaa:

“Suomalainen ei maksa työstä. Paneppa työn hinnaksi vaikka kohtuulliset X euroa/h niin kauhea huuto alkaa että miksi niin ja niin paljon. Mutta leivo se (asennus)työn hinta vaikka koneen hintaan sisään kertoimella 2 niin kukaan ei kysy eikä kyseenalaista mitään”.

(toki internet on paljon pilannut tässä eli se netti pitäisi räjäyttää kuten eräs autokauppias ehdotti - pahimmassa tapauksessa netissä on kauppoja, joista saa tuotteita naked tehtaan hinnoilla - asentajaa vaan ei sitten löydä kun niitä halpa-asentajia ei vaan oikeasti ollut olemassakaan)

Tuo on muuten syy miksi aikoinaan taloteknisen alan tukkurit kehittivät järkyttävän listahintasysteemin ja valtavat alennukset. Idea on tietysti se, että listahinnat ovat puolijulkisia. Vaikka Pertti Penetraatio saa firmansa kautta Onniselle osto-oikeuden, mutta hinnat on yleensä poskettomia. (Alv tulee vielä päälle). Palautusoikeuttakaan ei ole. Mutta idea olikin - ja on yhä - että asennusfirmat saavat tuotteet merkittävin alennuksin, joita pidetään piilossa kuin valtakunnan kryptausavaimia.

Näin sähkö tai lvi urakoitsijasi myy sinulle tuotteen normohintaan ja laittaa työlle jonkun fiktiivisen subventoidun hinnan. Kate tehdään sillä piilossa olevalla tuotteiden sisäänostohinnalla.

Sinä kun siitä voiton optiminnista puhut ja pelkäät tekeväsi liikaa töitä. Mietippä asia niin päin, että työnteko on sinulle vain tekosyy päästä asiakkaan kanssa juttusille ja saavuttaa luottamus. Katteen ja fyffet sinä teet sitten lisämyymällä sinne asiakkaalle jotakin.

4 tykkäystä

Olen miljoonien edestä tilannut ja myynyt tavaraa ja kyllä nettikaupat jaosittain rautakaupat ovat tehneet sen että osista ei oikein jää mitään. Tai se jos sitä tavaraa menee mutta pienyrittäjälle ei oikein jää mitään. Joskus olisi saanut halvemmalla nettiraudasta kuin tukkurilta

1 tykkäys

Ei varmaan sitten kannata alkaa yrittäjäksi (sivutoimiseksikaan).

Vaikuttaa siltä, että oikein kannattavaa toimialaa ei sinun asetuksilla löydy mistään. Asiasta on nyt keskusteltu useampi “kilometri” (kierros) täällä ja aina homma kiertyy siihen, että julistat homman joko hankalaksi, työlääksi tai kannattamattomaksi.

Sen sijaan työkalujen (kortteli?) lainaustoimintoa kyllä olit suunnittelemassa (siitähän tämä lähti) vaikka se minusta olisi pitänyt osata todeta kuolleeksi jo ennen syntyään.

Meillä on niin eri aallonpituudet tässä asiassa ettei varmasti kannata keskustella enempää kun ei tahdo oikein keskusteluakaan syntyä.

1 tykkäys