Osa-aikayrittäjäksi?

Lueskelin ketjua jo aiemmin, mutta nyt uskaltauduin kirjoittamaankin kun asia konkretisoitui. Työskentelen koodarina niin minulle sivutoiminen yrittäminen lienee helpohko mahdollisuus. Päivätyökaverien kautta ilmaantui mahdollisuus uhrata vapaa-aikaakin konsultoimiselle ja nyt on ensimmäinen lasku sisällä kevytyrittäjänä. Saa nähdä, kuinka paljon malttaa laittaa aikaa jatkossa.

4 tykkäystä

Noniin onnea. Pääsen myös kirjoittamaan tämän vuoden ekan laskun sunnuntaina. Ei valittavasti uutta työtä vaan alihankintahommia huonolla palkalla. Töitä olisi paljon mutta palkka liian huono.

4 tykkäystä

Möin auton joten velkataakka pieneni mukavasti. Olen miettinyt budjettia ja yli 20k en haluaisi mennä. Saako siihen hintaan mitään? Voi saada voittoa tekevän yrityksen. Seuraavat kriteerit minulla on:

  1. Vähintään 3 vuotta toiminut yritys

  2. Yritys joka on valmis paketti (nettisivut, toimittajat, maksujärjestelmät)

  3. Yli 30k liikevaihto

  4. Tuotteita jota ymmärrän tai ei vaadi teknistä tietoa

  5. Asiakaskunta mahd laaja

Haasteita riittää varmasti. Yllättäviä menoja tulee takuuvarmasti. Tuotto-odotukset matalat kuitenkin ja ne on kiinni siitä paljon aikaa ja rahaa menee projektiin

2 tykkäystä

Suurin osa yrityskaupoista mitä tuttavat ovat tehneet ovat olleet ns. hiljaisessa myynnissä, eli niitä firmoja ei ole koskaan näkynyt missään netissä myynnissä. Eli voisi paikallisesti verkostoitua ja laittaa verkkoja vesille yrittäjäyhteisöön noista spekseistä millä kaupat olisit valmis tekemään.

Alkuperäiseen aiheeseen eli sivubisnekseen, tätä voi harrastaa myös yrittäjänä. Tajusin jossain vaiheessa että mulla on aika paljon tyhjää tilaa omissa toimitiloissa joista maksan joka tapauksessa, nykyään toimin esittelytilana toisen yrityksen tuotteille ja saan siitä sivutuloja (meidän asiakaskunnat kohtaa aika hyvin). Aikaa vie minimaalisesti suhteessa tuottoon koska sivubisnekseni on auki säännöllisesti tiettyyn aikaan kun hoidan samalla firman paperityöt (varsinainen homma on asennuksia ja omalla tehtaalla tuotteiden tekemistä).

Tästä ehkä ajatuksen poikasta sellaiselle joka tekee päätyötä etänä kotona: vuokraa toimitila/toimisto, sisusta se ja sinne toimitilaan esittelyyn/myyntiin tuotteita joiden myyntiin on osaamista/paloa.

3 tykkäystä

Itse tulen laittamaan ostoilmoituksia. Itse teen osittain etähommia mutta tilan vuokraaminen on ihan liian kallista. Toki eri juttu jos olisi paljon tuotteita jotka vievät tilaa.

Kotikaupungissani on myynnissä varasto-osakkeita. Hintaa ei kerrottu mutta laitoin viestiä omistajalle. Saa nähdä vastaako. Mielestäni sama kohde oli myynnissä joskus puoli vuotta sitten tai sitten on sama ilmoitus, en tiedä. Huonoa siinä on yhtiövastike. Riippuen osakkeiden määrästä niin puhutaan 200-600e/kk. Lämmitetyt tilat eli lämmöstäkin maksetaan. Hyvä sijoituskohde jos varastot ovat vuokrattuina mutta kalliiksi tulee jos ei saa vuokrattua. Tällä hetkellä on asiakkaita mutta kuinka moni vuokraa pidemmäksi aikaa? Ja muitakin vuokrahalleja löytyy täältä ja keskisuuressa kaupungissa jossa iso osa asuu omakotitalossa ei auta asiaa. Mistä minä tiedän, voihan se olla että kysyntää on. Vuokrat ovat kuitenkin niin korkeat että ei niitä vuokrata huvin vuoksi.

Nyt löytyi kiinnostava kohde. Hinta ok, ulkonäkö ok, tuotteet postitetaan suomesta ei omaa varastoa. Tuotevalikoima laaja. Noin 10000 tuotetta. Tunnettuja merkkejä , ei kuitenkaan kalliimmasta päästä. Liittyy kaikenlaisiin ajoneuvoihin. Liikevaihto alle 10k (5kk) mutta sitä ei ole markkinoitukaan. Lähellä kauppoja ollaan

1 tykkäys

Muutamia kysymyksiä edelliseen kun melko vähäiset lähtötiedot niin voi mennä ‘ohi’ mutta kuitenkin.
Jos toimitetaan Suomesta, mutta ei omaa varastoa, eli tulevat ulkomailta yksittäisinä tuotteina, sama paketti sitten lähetetään täällä suomessa asiakkaalle. Eli kahdet postikulut, ulkomailta tänne ja täällä toiset, täytyy olla jonkin verran kalliimpi tuote että kulut ei nouse liian suuriksi.
Minkähintaisia suunnilleen ja millainen kate %.
Jos pikkutarviketta autoihin, led polttimoita kännykkätelineitä tms. niin kymmeniä nettikauppoja olemassa kun helppo ala ja Kiinasta saa mitä vaan kuka vaan, isommillekin varaosille alkaa olemaan kilpailua. Millainen yritys, Oy?
Yrittäjyys, mitä kuluja, meneekö eläkemaksua oliko se jotain 1000e/kk lähtökohtaisesti uuden lain mukaan? Mitä maksujärjestelmä maksaa per kk. Onko jonkinmoinen varastonhallintasofta jossa tilaukset tms liikkuu ja verottajalle valmiit luvut myynnistä, vaiko ‘nettikauppasoftako’ tekee ne? Tuotepalautukset?
Oletko itse näkyvä firmassa, vai onko kaikki toiminta firman nimellä ja itse tavallaan anonyyminä pyörittämässä firmaa.

Kyselen, koska itsellä nettikauppaidea jolla saisin varmaa myyntiä 2000€ - 2500€/kk, joka katteena tarkoittaa noin puolta tuosta ja mutta kun kuluja alkaa laskemaan niin taitaa mennä plus-miinus nolla ja ei mitään jää tuotoksi eli ei taida olla kannattavaa firmaa siihen perustaa.

1 tykkäys

Maahantuojalla iso varasto eli tilaavat isoja määriä heille varastoon ja sieltä lähettävät. 50e/kk maksaa ylläpito. Tuotteet on ok, jopa tunnettuja merkkejä. Jäi kuitenkin vähän huono fiilis keskustelun jälkeen. Luvattiin auttaa mutta vaikutti silti että halutaan fyrkat nopeasti pois ja sitten se on siinä. Tuotteet hinnoiteltu niin että volyymiä pitäisi saada. Potentiaalia olisi jos panostaa markkinointiin mutta olen ennenkin säätänyt kaikenlaista enkä enää muutaman euron takia lähde tekemään mitään. Tai voin tietenkin mutta kulujen pitää olla matalat. Olet myös oikeassa siinä että krääsää saa mistää vain nykyään eli hinta/laatusuhteen pitää olla kunnossa. Markkinointi on tärkeää mutta mitä olen itse tutkinut niin aika helvetin kallista. Mietin asiaa vielä.

Markkinointi on tärkeää, mutta kallista nykyään.
Jos itse osaa, tai on kiinnostusta opetella niin olisi hyvä.
Itsekkin työskentelen verkkokaupan parissa.

1 tykkäys

Näin on. Ongelmana on se että kaikki on jo keksitty mikä johtaa siihen että on pakko panostaa markkinointiin. Ja kun panostaamarkkinointiin niin pitää saada tulosta

Mielenkiintoinen ketju! Itse aloitin sivutoimisen yrittäjyyden toiminimellä keväällä 2020 lomautusten alkaessa päätöissä. Teen polkupyörähuoltoja. Olin harrastaessani itse aktiivisesti pyöräilyä tehnyt kaikki huollot itse ja myös perheen ja lähipiirin pyörät usein “kahvipakettipalkalla”. Ajattelin että kai siitä joku saattaisi maksaakin. Siltä tosiaan näyttää ja liikevaihto on paljon suurempaa kuin alussa ajattelin sen olevan. Työkaluja täytyi toki alussa hankkia vielä hieman lisää. Lähikaupan ilmoitustaulu ja puskaradio ainoina mainoskanavina. Huhti-, toukokuut ovat kiireistä aikaa, muutoin töitä on “sopivampi määrä”. Teen myös kirjanpidon itse niin pysyy juoksevat kulut matalana. Omien kokemusteni perusteella olen kannustanut muitakin sivutoimiseen yrittäjyyteen jos vain joku sellainen taito on.

Toinen sivutoimi lähti myös harrastuksesta, samoihin aikoihin. Aloin tekemään nahkatöitä ja miltei samantien alkoi näyttää että ihmiset haluaisivat ostaa niitä. Hyppäsin suoraan siihenkin kelkkaan ja tilauskirja ei ole sen jälkeen tyhjäksi päässyt. Teen kaiken mittatilauksena ja 100% käsityönä, mukaanlukien nahan värjäys ja tämä tuntuu olevan sopiva toimintamalli ja erottautumiskeino. Nahkatöissä asiakkaat löytävät minut instagramissa ja Facebookissa ilman maksettuja mainoksia. Toki puskaradio tärkeä tässäkin.

Mielenkiintoista ja antoisaa, mutta tunnit ei meinaa riittää. Olen kuitenkin oppinut ihan luonnostaan käyttämään aikaa tehokkaammin, ja vähemmällä stressillä mm. antamalla pidempiä toimitusaika-arvioita. En myöskään odottele asiakkaita peukaloita pyöritellen, jos ei ole tarkkaa kellonaikaa sovittuna. Teen kirjanpitotyöt melkein joka päivä niin ei pääse kertymään.

Hyppäys päätoimiseen yrittäjyyteen tuntuu kovin suurelta. Vaikka niihin nyt päätyön ohella saisi käyttää kaiken liikenevän ajan niin siitä on silti suuri ero siihen että työtä riittäisi päätoimeksi asti. Osa-aikaisuus päätyössä voisikin olla minulle jossain vaiheessa sopiva ratkaisu. Pidän kuitenkin päätyöstäni paljon, joten toistaiseksi näin.

14 tykkäystä

Mitä itse olen huomannut niin ihmisiä ei kiinnosta työnteko ja suhtaudutaan sivutoimiseen besneksiin negatiivisesti. Jotenkin tuntuu oudolta että voi muutaman tonnin laitttaa sivubisnekseen mutta normaalia on ostaa 20k auto. Olisi kyllä koko kesän hommia mutta palkka liian huono. Esim eilen oli 5h töitä, sain laskuttaa 80+alv. Bensaan meni 20e eli ei oikein huvita. Yksi toinen firma hakee kevytyrittäjää, laskutus 16-18e+alv. Miellyttävämpi työ. Ei näissä mitään järkeä kyllä ole.

2 tykkäystä

Eihän tuollaisessa tuntihinnassa ole mitään järkeä?

1 tykkäys

Ei olekaan. Olen kuitenkin vuosia tehnyt hommia ja laskuttanut keskimäärin 18e/h. Joskus 25e/h jos ollut parempi keikka. Alihankkijana olen siis toiminut.

35 €/h +alv. Olen mielellään maksanut vuokramiehistölle tarpeen sitä vaatiessa.

Osaamista on tarvittu, mutta ei mitään varsinaista tutkintoa. Ajokortiti, työturva
Ja yms sellaiset tietenkin vaadittu.

Tuon verran minun “työnantaja” veloittaa minun tekemästä työstä. Joskus vähemmän. Alan hinnat poljettu alas että duunareita ei löydy. Joka kerta sama juttu, työntekijöitä joudutaan väkisin repimään jostain. Pahin keissi oli viime vuonna kun oli pidempi keikka lohjalla. Tästä maksetaan hyvin kerrottiin. “Hyvin” ei johtunut tuntiveloituksesta vaan siitä että tunteja oli paljon. 12e laskutin. Voin sanoa että vähän kiehui päässä. Muuten on ollut selkeät pelisäännöt, se ei ole tyhmä joka pyytä vaan se joka suostuu. Mä olen kaikki matalapallkaiset työt tehnyt. Muuttotyötä, siivousta jne. Tarjolla on paljon näitä muutaman tunnin hommia mutta tekijöitä ei…

Etsintä jatkuu. Yritän lajentaa omaa kevytyrittäjyyttä muihin aloihin. Vaikeaa on, harvemmin tehdään töitä viikonloppuisin.

2 tykkäystä

Aktiivisesti haettu keikkaa. Ainakin yksi tulossa. Tarjonta on huono ja yleensä palkkakin. Periaatteessa ei ole mitään järkeä, pitäisi yrittäjänä toimia jotta voisi laskuttaa kunnolla. Tavoitteenanyt on kasvattaa osakesalkkua, ei velkaantua. Nykyään lasken tarkkaan paljon kuluja tulee ennen kun lähden mitään tekemään. Matkoihin ja ruokaan menee helposti paljon, yllättävän paljon. Monesti tuntiliksan pitäisi olla 50% korkeampi vähäisten tuntien takia. Ja minä kuitenkin olen valmis tekemään halvalla.w

2 tykkäystä

Pari yhteydenottoa tullut. Laskutus olisi ollut ok mutta tietenkin on aina joku ongelma ja tässä tapauksessa omat kustannukset olisivat olleet isot. Huomasin selkeän kaavan, kevytyrittäjyyksillä viilataan työntekijää linssiin ja kunnolla.

Heti alkuun kannattaa opetella pyytämään reilusti liikaa liksaa. Joka ikinen työnantaja siitä kuitenkin haluaa tingata. Helpoimmalla pääsee kun hinnoittelee ensimmäisen pyynnin yläkanttiin ja sitten laskee vähän kun sitä pyydetään. Molemmat pääsevät onnellisina jatkamaan eikä sinun tarvitse tyytyä huonoon palkkaan.

4 tykkäystä