Osakesäästötili

Kiitos hyvistä linkeistä. Olen itsekkin noita ketjuja Kelan sivuilla nyt selaillut ja hieman sekava olo tullut, niin siksi kysyinkin, että jos täällä olisi joku, joka tehnyt paljon kauppaa ostilla ja samalla saanut asumistukea, että onko ollut vaikutusta esimerkiksi asumistuen vuositarkastuksessa.

1 tykkäys

Osakesäästötilin kaupankäynti ei vaikuta mitenkään asumistukeen, kunhan rahaa ei nosteta tililtä pois.

3 tykkäystä

Viimeisin lausunto minkä Kelalta olen saanut myyntien satunnaisuudesta on(vapaasti lainaten):“Myynnit ovat satunnaisia, jos sijoittaminen ei ole päätoimista. Päätoimisuuden päättää verottaja.” Tästä lausunnosta on jo aikaa. Ja kannattaa aina pyytää ajantasainen tieto Kelalta KIRJALLISENA(jos joutuu myöhemmin vääntöön Kelan kanssa, niin saattaa helpottaa asiaa).

Joo, tuota satunnaisuutta itsekkin koitin googlailla, mutta selkeää määritelmää ei löytynyt. Eiköhän esimerkiksi alle 10 kauppaa neljänneksessä jää ei-ammattimaiseksi toiminnaksi. Kiitos viestistä.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=71268&start=20

Tässä keskustelussa selviää, että verottaja tekee päätöksen satunnaisuudesta, ei Kela.

Aah näköjään tästä jo keskusteltu. Eli unohtakaa tämä :smiley:

1 tykkäys

Asiaa on helppo kysyä Kelasta: www.kela.fi/omakela → sieltä oikeasta reunasta Asiakaspalvelu-otsikon alta Viestit

1 tykkäys

Onko OST:llä oltava raha tallennettuna ennen ostoa, eli toiselta tililtä ei voi maksaa OST.n osakeostoja? Itse siirrän rahat ensin OST:lle ennen osakeostoa. Onko kenellekään käynyt niin, että on maksanut esim. laskuja vahingossa OST:ltä, tai nostanut rahaa tililtä vahingossa, verottajahan ryntää ilmeisesti heti paikalle?

Pitää olla OST:llä. Siellä rahat ovat omassa karsinassaan, eikä ole mahdollista maksaa sieltä esim. laskuja. Rahat kun pitää ensin siirtää OST:ltä pois.

Kuvittele OST tietynlaisena kuorena, jossa on pari taskua: rahatili ja osakkeiden säilytystili. Ainostaan tuolla säilytystilillä on lupa käyttää rahoja. Jos niitä haluaa muuhun käyttää, pitää ne ensin siirtää ulos kuoresta. Silloin verottaja ottaa osuuden, jos tili on voitolla.

6 tykkäystä

Jatkan tätä OP:n osakesäästötilin ongelma-asiaa. Olen tehnyt nyt muutamia ostoja ja yhden myynnin. Kaksi kertaa osto ei ole mennyt ost:ltä vaan arvo-osuustililtä, tänään jälleen kävi näin. Osuuspankissa ei osattu asiaan sen kummempaa vastata.
Eli jotain häikkää tämän toiminnassa on edelleen.

5 tykkäystä

Erikoista mikäli OP ei ota tuohon enempää kantaa. Minulla toiminut kaikki ostot ja myynnit tässä kuukauden ajan ongelmitta.

Valitsithan ostotoimeksiantoa tehdessä ost-tilin etkä vahingossa aot:tä?

Saako OP:n OST:lle osallistuttua listautumisanteihin vai onko pakko laittaa arvo-osuustilille?
Tässä nyt pari vuotta odotin osuuspankin avausta ja nyt näiden muitten kokemusten jälkeen arvon, että pitäisikö sittenkin avata se OST tuonne nordnettiin…

1 tykkäys

Ketjua kahlaamalla löytyisi vastaus, mutta laitetaan se tänne vielä kertauksena. :slightly_smiling_face: Eli voit merkitä annissa OST:lle vain, jos OST:si on annin järjestäjäpankilla. Eli voit merkitä OP:n OST:lle silloin, kun OP on mukana osakeannin järjestäjänä.

Ja en tiedä toistaiseksi näin edes tapahtuneen, että OP olisi ollut tässä roolissa… Itse otin muutoin OP:n asiakkaana OST:n vuosi sitten (itse asiassa päivälleen!) Danskelle, sillä siinä oli hyvät Osakesäästäjien edut. On kannattanut senkin vuoksi, että Danske onkin ollut monia anteja järjestämässä, olen saanut ehkä n. 6 antiosaketta OST:lle.

2 tykkäystä

Näin tein itse kun en aikanaan jaksanut OP:n OST:tä odotella, suosittelen ihan käytettävyyden vuoksi.

Nordnet on kyllä kätevä ollut noissa IPOissa. Muutaman olen kyllä Osuuspankillakin tehnyt. Taitaa kallistua Nordnetin puolelle. (Olis pitänyt tämäkin tehdä silloin aikoinaan jo) :expressionless:

Vielä tarkennuksena, käytin OP-mobiilia eli kännykällä. Ja kyllä, varmistin edellisen virheen vuoksi, että varmasti on osakesäästötili valittuna. Ihmettelin, että miksi ei näy osakesäästötilin tapahtumissa ja saldo pysyy edelleen samana ja pankkitililtä eli sieltä arvo-osuustilin veloitustililtähän se oli lähtenyt.
Jatkan selvittelyä OP:n neuvojani kanssa tänään.

2 tykkäystä

No niin, nyt sain hyvää palvelua OP:n asiakaspalvelusta. Toinen ostomokista oli omani, eli ostin SSAB:a, jota ei voi ostaa OP:n osakesäästötilille toistaiseksi. Mutta mitään ilmoitusta ei palvelu tästä antanut, vaan veloitti suoraan pankkitiliäni. Samoin ensimmäisessä ostossa tilanne oli se, että edellisen myynnin tuloutus ei ollut tullut vielä osakesäästötilille takaisin ja saldo ei riittänyt. Palvelu veloitti sitten myös pankkitiliäni. Eli tarkkana oltava näissä, palvelu ei anna näissä tapauksissa asioista mitään ilmoitusta, ainakaan mobiiliversiossa. Asiakaspalvelija kirjasikin näistä palautteet ylös.

8 tykkäystä

Tämähän tarkoittaa sitä, että olet myös tehnyt noston OST:lle käteisvarojen suhteen. Eli jos olit ennen ostoa tallettanut sinne 1000 euroa ja osto 500 euroa veloitettiin kokonaan pankkitililtä, ja osakkeet tulivat OST:lle, olet tallettanut nyt OST:lle 1500 euroa. Varoja et sitten saakkaan takaisin ilman veroseuraamusta, jos tili on plussalla.

Tämähän voi johtaa siihen, että OP:lla pystyy tallettamaan yli 50ke OST:lle, vaikka 50ke on lainmukainen maksimi. Järkyttävää kuraa.

Edit. Kaikkialla muualla (ainakin Nordnet+Nordea) OST ostot on mahdollista tehdä tilittämättömillä, mutta tulossa olevilla myyntivaroilla (ns. ilmaista luottoa, kunhan rahat riittävät). Tältäkin osin OP:lla heikommin asiat.

2 tykkäystä

Mitä tarkoitetaan tässä “verotuksesta riippumattomia syitä”?
Tarkoittaako tuo sitä, että veronkiertoa on tyhjätä OST, lopettaa se ja avata uusi?

2 tykkäystä

Tarkoittanee sitä, että on veronkiertoa lopettaa osakesäästötili vain realisoidakseen tappiot verotuksessa. Käytännössä jos tekee juuri noin, eli lopettaa tappiollisen osakesäästötilin ja avaa välittömästi uuden samalla pääomalla, saattaa verottaja tulkita tämän veronkierroksi.

1 tykkäys

Minä en ole OSTia lopettamassa kumotakseni tämän vuoden luovutusvoittoveroja koska niitä ei ole vaan lopettamassa OSTin kun se pääs lirvahtamaan niin paljon miinukselle, että katkeaa suoni päästä. Haluan sen tilin pois ja joskus myöhemmin avaan uuden jossa on 50k€ uusi katto.

1 tykkäys