Osakesäästötili

Opiskelijana tämä on maailman ärsyttävin heitto mitä saa kuunnella. Ei sijoittava opiskelija ole mikään aristrokraatti tai vanhempien leivillä elävä kullanmussu. Minun säästöt ja sijoitukset eivät tule tuista, jotka eivät edes pysty kattamaan tarpeellisia menoja. Ne tulevat lainan ylijäämästä ja työssä käymisestä.

Kelan suhtautuminen säästämiseen ja sijoittamiseen kehoittaa opiskelijoita vastuuttomaan kuluttamiseen ja lainalla elämiseen. Suurimmalla osalla opiskelijoista on päätös kuluttaa lainan ja työnteon ylijäämä baari-iltoihin, opiskelijatapahtumiin ja muihin vapaa-ajan menoihin tai säästää/sijoittaa Kelan säätämissä rajoissa.

Rahoja ei pysty edes makuuttamaan hyvän koron aikana kasvuosuustilillä ilman sakottamista (vaikka ilomielin esim. tänä vuonna opintolainoihin liimataan 4,1% 12kk euribor). Nykyinen järjestelmä luo pelkästään vastuuttomia kuluttamistottumuksia Suomen tulevaisuudelle ja rankaisee niitä, jotka hallitsevat rahankäyttöään.

31 tykkäystä

Niin, olisihan se nyt outoa jos ilmainen raha ärsyttäisi. Sen säätely sensijaan näköjään aiheuttaa kiperää nitinää, onhan se nyt aivan käsittämätöntä että tällaisesta leikataan.

Kirjoitetaan nyt vielä kerran, vaikka turhaahan tämä taitaa olla: Sellainen opiskelija, jolla on tuloja, ei tarvitse, eikä hänelle siis tule myöntää yhtä paljon valtion maksamaa tukea kuin sellainen/sellaiselle, jolla ei ole lainkaan tuloja.

Palatakseni otsikon aiheeseen, osakesäästötilin lanseeraus on kyllä ollut yksi kansankapitalismia eniten boostanneista päätöksistä. Paha vain että se tehtiin alkuun näin varovasti.

3 tykkäystä

Eikö tuo vuosittainen vero tee OST:stä(IST) kannattamattoman, vrt AOT mikäli sen säännöt suunnilleen samat kuin Suomessa. Kumoa OST:n korkoa-korolle hyödyn nollaan, joten mitä ideaa sitten on koko sikäläisessä OST/IST tilissä.

-Lisäys, ilmeisesti siellä ei makseta myyntivoittoveroa lainkaan joten onhan se 100x suomalaista tuottavampi systeemi, ei ihme että kansalaiset on tuplasti suomalaisia rikkaampia.

Se on mielipiteesi. Minun mielipiteeni taasen on, että kaikki tulorajat voisi opintotuesta poistaa, ja opintotuki tulisi sitoa vain ja ainoastaan opintojen etenemiseen, vieläpä niin että jos opiskelee tosi nopeasti, saisi kaikki tutkinnon laajuutta vastaavat opintotuet ilman vuosikohtaista ylärajaa.

15 tykkäystä

Tästä voidaankin sitten alkaa vääntää tulon määritelmästä, verottajan mielestä osakesäästötilille tullut osinko ei ole tuloa jos sitä ei nosta ulos, näin minä ainakin sitä tulkitsen sillä lähtökohtaisesti kaikesta muusta tulosta täytyy maksaa tietyn pisteen jälkeen veroja. :wink:

Täytyykin laittaa Kelalle ehdotus vetämään että jokaisen opiskelijan omistukset otetaan vuosittaiseen tarkasteluun ja että rahastojen arvonnousu verotetaan vuosittain ja mahdolliset arvonlaskut jätetään myös kokonaan huomioitta kuten osakkeiden myyntienkin suhteen toimitaan. :grinning:

Itseäni lähinnä naurattaa Kelan toiminta kun Opintotuki ei omalla kohdallani edes täytä Kelan omia määritelmiä opintotuen kuvauksesta.

Opintotuki
Opintotuen tarkoitus on turvata toimeentulosi opiskelun aikana.

Miinusmerkkinen kassavirta lainan muodossa ei omasta mielestäni vastaa kuvausta toimeentulon turvasta tai miksi toimeentulotuki ja muut vastaavat tuet eivät ole lähestulkoon pelkästään valtion tarjoamaa lainaa jos määritelmä on tämä. :grinning:

11 tykkäystä

Tuossa taitaa olla pointtina toistuvat tulot eli jos tarpeeksi veivataan, satunnaisista yksittäisistä myynneistä tuskin rankaistaan. Varmasti verottajalta kannattaa kysyä mikä lasketaan satunnaiseksi ja mikä toistuvaksi.



2 tykkäystä

Nykyinen OST on tehnyt 5000€ turskaa ja ajattelin kotiuttaa varat, maksaa asuntosijoituslainan pois ja jäljelle jäävälle osuudelle aloittaa OST alusta puhtaalta pöydältä.

Tappiot saan näin ollen lyhentää verotuksessa. Miten nopeasti voin avata OST uudestaan samassa pankissa? Entä ostaa samoja osakkeita?

Osakesäästötili ollut kohta 4 vuotta käytössä Suomessa, ja ihmetyttää mikä on peruste ettei sinne voi ostaa rahastoja tai ETF:iä, kun muissa maissa se onnistuu vastaaville tileille?

19 tykkäystä

Taitaa sulkuun / avaamiseen mennä niin kauan aikaa, että ei varmaankaan tule olemaan ongelmaa. Itse “yritin” saada omani kiinni viime vuoden puolella, mutta mutta käsittelyajat oli ainakin Nordealla niin pitkät, että meni tälle vuodelle…

Vastaavasti uuden avaaminen taas vei päiviä, joten se yleisesti todettu “älä osta ainakaan saman päivän aikana samaa määrää osakkeita” ei ole edes mahdollista totetuttaa :slight_smile:

Suomessa näkyy usein väittämiä, että tästä ja tästä syystä Ruotsin, Tanskan tai jonkun maan tili, järjestelmä tms on niin ja niin paljon parempi kuin Suomessa. Saattaa joistain näkökulmista ollakin, mutta katsottaessa lähempää tilanne monimutkaistuu.

Ruotsin ISK-tilissä on aika maltillinen verotus, mutta se on jokavuotinen. Ja sitä on maksettava teki kauppaa tai ei ja jopa niissä olosuhteissa, että tehnyt rokäletappioita.

Ruotsin ISK-veron maksu perustuu useisiin eri tekijöihin, joihin voi tutustua esim. tässä Hur beskattas ett ISK? | Avanza

Itselläni Suomen osakesäästötili on korkoa korolle-käytössä ja sitä on tarkoitus kasvattaa todella pitkään. Tässä yhtälössä ISK-vero jokavuotisena rasitteena ja kulueränä ei kiinnostaisi yhtään. Toisenlaisella OST-sijoitustyylillä ISK-malli saattaisi olla parempi.

4 tykkäystä

Joko minä olen unohtanut miten OST toimii, tai sitten Mandatum Traderissa on jotain vikaa, mutta miten voi olla, että kun OST:ni on huimat 1000 € voitolla koko sen elinajalta, ja nostin sieltä eilen noin 8000 €, niin ennakonpidätystä meni melkein 1400 €?

1 tykkäys

Minkä verran olet saanut osinkoa OST:lle? Nekin vaikuttavat.

Vain joitain satoja euroja ja nekin näkyy Mandatumissa tuossa kokonaisvoitossa. En oikein keksi muuta kuin että kun yksi osake jossain vaiheessa siirtyi TSXV:stä päälistalle niin jotenkin sen osakeläjän arvo olisi taustalla lisätty uudestaan “voitoksi” tilille ja se sekoittaa jotenkin pakkaa.

Laitan varmaan tänään Mandatumille viestiä mutta ajattelin ensin kysyä täältä jos syynä olisi vain joku juttu mitä en ole huomannut.

1 tykkäys

Samaa mieltä, eli väärin ennakkoperitty. Pitäisi tosiaan mennä veroa ainoastaan voitto-osuudesta(voitto+osingot).

1 tykkäys

Tämmöinen tieto löytyi tilin tiedoista, ei täsmää ainakaan minun matematiikalla, en tiedä miten tämä on laskettu.

Esimerkki 1

En tiedä tarkkoja summia/voitto-osuutta, mutta jotenkin näin… 1400/9826,97*8000=1140
Eli noilla luvuilla pääomapalautusta 6860 ja veronalaista 1140, josta siis 30% veroa. Saa korjata, olen itse aloitteleva OST sijoittaja myös.

Melko tarkat luvut on 1066.71 / 12 347.04 (pvm 27.7.) * 8111.83 = 700.81

Mutta näin meni ennakonpidätys ja palautus:

20230729_134816

Olen tuota miettinyt, kun tosi paljon käyn kauppaa OST:n sisällä, että eikö erilaisten pyöristys, valuutta ja joskus softakin hiukan tökkinyt, virheiden vuoksi, niin voiko summat pidemmän päälle pitää eurolleen paikkaansa, virheet kumuloituu kun tili vuosia veivauksessa kappoja satoja per vuosi.
Toisekseen, jos olet saanut ylimääräistä pääomaa tilille niin sehän on rahaa tyhjästä sinulle, kokonaan ylimääräistä voittoa(-verot tietenkin), OST:n kokonaispääomahan on sama kuin rahaa pankkitilillä(-verot).

210,243€ vaikuttaisi olevan oikea veron määrä sitten.