Osakesäästötili

Aika demarimaista. Voisi kuvitella että voit nostaa pääomaa ja sitten sijoittaa takaisin. Mitä enemmän tuota osakesäästötiliä tuntee, sen enemmän tulee fiilis että tässä annetaan suomalaisten vain hieman nuolaista tikkaria.

4 tykkäystä

Ei kai tuo OST kovin monimutkainen yhtälö ole, ja on vieläpä vapaaehtoinen investointi :thinking:

7 tykkäystä

Ymmärrät tilin tarkoituksen väärin.

Se toimii käytännössä vain sellaisten rahojen parkkipaikkana jota et nosta ulos ennen eläkepäiviä tai jotain todella isoa hankintaa sitten kertarysäyksellä. Etuna voit veivata rahaa eri osakkeiden välillä vapaasti ilman veroseuraamuksia (luonnollisestihan et veivaa mitään tappiolla, ethän? :D) ennen kuin sitten lopulta nostat rahaa ulos.

Jos sen sijaan sijoitat rahaa jota haluat veivata sisään ja ulos tililtä, käytä arvo-osuustiliä ja maksa verot kaikista voitollisista kaupoista (ja vähennä tappiolliset) ihan normaalisti. Bonuksena näin tulee luovutusvoittoja joista voi vähentää sijoitustoiminnan kuluja - OSTilla näitä ei käytännössä tule ellet nosta rahaa ulos.

16 tykkäystä

Eihän voitollisesta rahastosijoituksestakaan voi päättää nostaa vain pääomaa.
Jossain vaiheessa Sipilän aikana vakuutuskuorisijoituksissa tämä oli mahdollista, mutta ei kai enää?
Vaikuttaa joka tapauksessa hyvin suhteettomalta ja jotenkin epäloogiseltakin edulta, että saisi ottaa ensin koko pääoman ulos verottomana ja jättää verollisen voitto-osuuden koskemattomaksi.

11 tykkäystä

Minulla on ollut osakesäästötili joitakin vuosia. Kun nyt katselen tätä sijoitusuraani taaksepäin, on oppirahojen maksaminen ollut sen verran ahkeraa, ettei ao. tili ole kohdallani oikein toiminut. Siellä on pari rankasti miinuksella olevaa riviä, joiden myymisessä ei ole järkeä koska vähennyksiä noista ei saa, ja pari hiukan plussalla olevaa riviä, joiden myyminen ei ole joko osinkosyistä tai firman/toimialan tilanteesta johtuen ajankohtaista. Olen siis odotellut ja odotellut, tehnyt pieniä viilauksia sinne tänne jne. mutta nyt olen kyllästynyt leikkimään. Tuo raha on nyt saatava tuottamaan paremmin.

Laitankin vuoden loppuun mennessä koko OST:n pimeäksi (=myyn osakkeet, nostan rahat pl. käsittelypalkkio) ja aloittelen uudelleen (perustan uuden OST:n samalle palveluntarjoajalle). Nuo nostettavat rahat menevät indekseihin, ja uusi OST lähtee nousemaan tuhkasta pääosin palkkarahavetoisesti.

Kysymys kuuluu, onko tässä tappioiden verotuksen suhteen jotakin aikarajoja joilta pitäisi ottaa huomioon? Nuohan ovat pääomaverotuksen tappioita joista ei alijäämähyvitystä tule ja ovat voimassa 10 vuotta?

5 tykkäystä

Itse olen hyödyntänyt tilin exel tappiot nostamalla rahaa eli osinkoja parin prosentin veroilla, jotain hyötyä masentavista pörssipäivistä ja siitä että on korkea osinkosuhde.

Onko OST:ä mahdollista saada OMHEX-indeksiä seuravaksi mitenkään muutoin kuin ostamalla esim. mahdollisimman monta HEX25 osakkeista erikseen tilille?

Nättäis että isot firmat on vihdoin lähteet nousuun ja sitä kautta indeksit lähtee myös, mutta pikkufirmat jatkaa vielä alas jonkin aikaa(6kk-12kk) ennen kuin lähtevät perässä nousuun.

Tuntevatko muut ulkolaiset välittäjät kuin Nordnet ja Danske OST:ia?

Nordnetissa ulkomaisia osakkeita ostettaessa eroaako OST:n kaupankäyntikustannukset AOT:sta muutoin kuin, että OST:ssa ei voi käyttää valuuttatiliä, jolloin joutuu käyttämään Nordnetin automaattista valuutanvaihtoa, jolloin kaupankäynti ulkomaisilla osakkeilla on kalliimpaa OSTilla vs. AOT:lla. Olenko ymmärtänyt oikein? :slight_smile: Muuten kaupankäyntihinnoissa ei ole eroa?

Juuri näin, ei muuta eroa kulujen suhteen.
(Merkkejä)

3 tykkäystä

Kysyn nyt vielä täältäkin tätä OST:n lopettamisesta,jos joku viitsisi vastata…

Eli minulla pahasti tappiolla oleva osakesäästötili tänä keväänä avattu jossa vain Nesteen osakkeita tällä hetkellä usealla hankinta erällä hankittu aina tänne syksyyn saakka.

Arvo-osuustilillä minulla on luovutusvoittoja,mutta ei tarpeeksi myyntitappioita verotustani varten.Lisäksi tuli vielä erillinen ennakkovero tältä vuodelta myyntivoitoista.

Eli kannattaisiko minun nyt lopettaa tuo tappiollinen OST jotta ei tarvitsisi maksaa AOT:n myyntivoitoista veroa+ennakko vero?Kaikkia OST:n tappioita en pystyisi kylläkään hyödyntämään tänä vuonna,mutta onnistuuko se myös seuraavien vuosien aikana?

Ja ilmeisesti OST: n lopettamisen jälkeen voin avata uuden OST:n vaikka samaisesta pankista heti uudestaan?

Mikset vain osta indeksirahastos AOT:lle? Samat verohyödyt ja huomattavasti halvemmat kulut.

3 tykkäystä

Vastaus on kyllä kaikkiin kysymyksiisi. Täällä juristin lyhyt kirjoitus tappioista Osakesäästötilini on miinuksella – miten varmistan tappion kuluvalle verovuodelle? - Veronmaksajain Keskusliitto ry

9 tykkäystä

Aika moneen sijoittamiseen liittyvään asiaan olisi hyvä tutustua ennen sijoittamista…ehkä viisastelua, mutta kun näitä lukee niin ei ehkä huono neuvo kuitenkaan.

5 tykkäystä

Ei lainkaan. Mutta nykyäänhän tehdään asiat ensin ja luetaan “käyttöohjeet” vasta sitten jos silloinkaan. Ajan kuva.

Itse aina ihmettelen että miksi ihmiset kysyvät näitä keskustelupalstalta. Kyse on kuitenkin rahasta ja kuluista jotka voivat väärillä valinnoilla äityä suuriksikin. Itse tsekkaan aina asiat useammasta lähteestä ja jos/kun täällä kyselyjä esitän, on se eräänlaista varmistelua tai second opinion-tyylistä ratkaisunhakua.

Nordnetillä on muuten hyvä ohjepankki, kannattaa tutustua.

3 tykkäystä

Kauanko OST: n sulkemisessa mennyt niillä jotka tähän ovat ryhtyneet? Vuodenvaihde lähenee ja huomenna olisi tarkoitus laittaa sulkulaput liikkeelle…

Minulla meni muistaakseni kaikkiaan 3 päivää- ja kolmantena päivänä olinkin jo avannut täysin uuden osakesäästötilin samalle palvelun tuottajalle.

2 tykkäystä

Kiitos tiedosta. Havahduin kun Nordnet pelotteli jopa 15 päivällä, vaikka luulin olevan aika nopsa juttu.

Myin osakkeeni osakesäästötililtäni kaikki pois 26.11.2024 ja 27.11 tilin lopetus vahvistettiin.
Otin vielä yhden “varmistus” päivän siihen päälle ja 28.11 avasin uuden osakesäästötilin ja ostin sinne jo ensimmäiset osakkeeni.

1 tykkäys

Vastaan kyselyysi “täällä”.Minun palveluntarjoani ei valitettavasti ollut Nordnet.