Osinko-osakkeet

Ei ole Nordea Inderesin seurannassa, niin siksi puuttuu listalta.

8 tykkäystä

Joo siitä kärjestä puuttuu myös Citycon noin 8,3% osingolla.

3 tykkäystä

Seurannan ulkopuolella taitaa olla myös SSAB.

2 tykkäystä

Arvopaperin artikkelissa (luultavasti maksumuurin takana) 10 jatkuvaa osingonkasvattajaa Yhdysvalloista – ”Voi olla varma, että sijoittaa vahvoihin ja luotettaviin yhtiöihin” | Arvopaperi mainitaan Walgreens Boots Alliance.

Vähän uutisia muualta etsimällä löytää, että he ovat huhti-toukokuussa oikeudessa tuomittu opioidi-ongelman maksajaksi muutaman muun yhtiön kanssa. Osavuosikatsauksien perusteella varauksia on jo tehty (tai jopa maksettu noita sakkoja) ja tämä vuosi saattaa mennä pakkaselle.

Saapa nähdä, haluavatko pitää samasta osingosta yhä kiinni vai esim. rahoittavatko sen velalla. Vähän ihmettelen Arvopaperin toimintaa tässä kohden. Vaikka yhtiö pitäisi kiinni osinkourastaan, voiko tuota kuitenkaan juuri nyt tituleerata “vahvaksi ja luotettavaksi”?

(Osake on nyt kolmasosahinnalla tarjolla muutaman vuoden takaisesta toki.)

3 tykkäystä

Onko ajatuksia slowly cash out salkusta, että onko 100% osinko-osakkeet tai 50% osinko + 50% kasvuosakkeet siihen fiksumpi muoto. Eli tarkoitus olisi ottaa voitot käyttöön ja pitää pääoma kutakuinkin salkussa.

Minulla tuo jako menee suurin piirtein 75% osinko-osakkeet ja 25% kasvu. Osinko-osakkeista suurella painolla ovat mm. Sampo, eQ ja Titanium. Kasvuosakkeista Apple, Revenio ja Vitec. Kasvavan osingon yhtiöt tuottavat hyvän perustulon osinkoina ja mainitut kasvuosakkeet ovat tuottaneet hyvän kurssinousun. Tämä on ollut ihan toimiva strategia. Kaikki ovat pitkäaikaisia sijoituksia (vähintään 5 vuotta)

11 tykkäystä

Olisiko nyt markkinoilla oiva tilaisuus vaihtaa hyvin nousseet jenkki teknot suomalaisiin aika rajustikin putonneisiin osinkoosakkeisiin jolla osinko% kohonneet jo lähemmäs 10neen.

Onko tässä mitään järkeä en tiiä, mutta mukava tasainen osinkovirta mielyttää ±50% vuodessa heiluvien tekojen sijaa.

13 tykkäystä

British American Tobacco ja kohtuullinen tuotto-odotus (22%/v), jos kasvuksi olettaa vain 1%/v. Vastapuolella regulaatio, poliittinen riski ym. muut tekijät. Kova kassavirtamasìina kuitenkin, mikä kuluu osinkoihin, taseen vahvistamiseen ja toivottavasti myös omien ostoon tulevaisuudessa.

2 tykkäystä

^ eikös tuo oo kotipaikaltaan brittiläinen firma vaikka myös NYSE:stä löytyy eli miten hän mahtaa osinkojen verotus mennä…

2 tykkäystä

Brittiläinen firma, joten sen mukaan menee eli ei mitään ennakkopidätystä. Voi vaikka ostaa OST:lle.

11 tykkäystä

Pakkohan siitä on jotenkin verot realisoitua.

Lopullisessa Suomen verotuksessa realisoituu seuraavan vuoden aikana. Eli ilmaista lainaa valtiolta nimeltä Suomi :sunglasses: Löytyy omasta salkusta, samoin Shell, jossa sama verokohtelu.

5 tykkäystä

Noice, Hercules jatkaa tuttua työtä ja nostaa jälleen osinkoa. Perusosinko nousee 0,39 → 0,4 ja sen päälle jatkuu aiempi 0,08 lisäosinko :sunglasses:

11 tykkäystä

Itse tein näin. Myös kaikki “meemit” eli uraani ja muutamat kryptot lähti laitaan ja tilalle tuli Kemiraa, Fortumia, SSAB:ta ym.

Totesin että itselle spekulatiiviset pelit ei sovi, ei ole malttia ja aina löytyy joku uusi kohde johon tekisi mieli syytää rahaa. Osinkosijoittaminen sen sijaan tuntuu todella miellyttävälle ja tarpeeksi tylsälle. Boring is good. Vielä pitäisi skannata ulkomaita, jos sellaisen 20-30 yhtiön osinkosalkun rakentaisin ja sitä sitten lisäilee vuosien mittaan niin laskennallisesti tuossa 20-25v päästä voisi jo eläköityä kun vasta reilu kolmikymppinen olen. Jatkossa 75% rahoista vakaisiin, tylsiin osinkofirmoihin ja 25% indekseihin. Ugh, olen puhunut.

23 tykkäystä

Kyllä kait moni muukin on pystynyt kaksikymmentä vuotta sitten noin asiat suunnittelemaan ja tänäpäivänä toteuttamaan, elikkä jättänyt työt pois.
Itse vaan mietin, että millä rahoilla pystyisin maksamaan osinkoverot? Ehkä vuokratuotoilla, entäs vuokratuloverot? Varmaankin palkkatöillä?
Syy taitaa olla ihan siinä, että en ole perinnyt osakkeita, ihan itse olen säästänyt ja sijoittanut.
Jotkut pystyy käyttämään osingot elämiseen ja olemiseen, maksaa pakolliset kulut säästöillä.

En nyt ihan ymmärrä tätä. Maksat niillä osingoilla?

6 tykkäystä

Nyt en ihan ymmärrä. Mitenniin millä maksaisit osinkoverot? Tietenkin niillä osinkotuloilla, moni pankkihan ottaa verot jo välistä suoraan ennenkuin tilittää ne sinulle.

Tottakai osinkotulojen riittävyys pitää mitoittaa siten että niillä elää verojen jälkeen, ethän suunnitele elämääsi bruttotulojenkaan varaan.

8 tykkäystä

Niin, justiinsa näin se menee, että niillä eletään mitä verojen jälkeen on.
Itse olen siinä tilanteessa, että en pysty tai ehdi kasvattamaan salkkua niin isoksi osinkojen osalta, että se ruokkisi itse itsensä ja siinä sivussa menoni.
Mutta jälkipolvelle se on selkeästi mahdollisempaa.
Aika paljon pitäisi laittaa rahaa osakkeisiin, että osinkoverojen jälkeen jää 40 000€ vuodessa.
Vai mikä olisi oikopolku?

En tiedä mitä tarkoitat oikopolulla.
Mutta jos 40keur vuodessa tarvitset elämiseen, tarvitset noin 55keur osingot (ennen veroja).

Siitä vois laskea millaisen salkun tulet tarvitsemaan, jos salkkusi yhtiöt maksavat vaikka 5% osinkoa.

5 tykkäystä

Niin pitää, salkun arvo saa olla pitkästi toista miljoonaa jos ~5% osinkotuotolla haluaa elää mukavaa keskiluokkaista elämää.

Oikotietä ei ole. Minulla se tie on ollut pitkä koulutus alalle jossa saan melkein sanella palkkani eli sijoitettavaa kuussa jää noin 3te. 20v sijoitushorisontilla se tekee n. 700te suoria sijoituksia ja todennäköisesti myös konservatiivisella tuotto-odotuksella jo kypsiin firmoihin sijoittamalla tuo on itsensä ainakin kertaalleen tuplannut eli päästään puolentoista miljoonan paikkeille.

On minulla muutama pilkki vetämässä todellä high-risk high-reward puolella, sieltä voi muutaman kymppitonnin betsillä repiä niitä tenbaggereita lyhyessäkin ajassa (tai enemmän) mutta noiden varaan ei strategiaa kannata rakentaa.

3 tykkäystä