Osinko-osakkeet

Itse olin ymmärtänyt että pääkonttori olisi Hollannissa? Jos tosiaan Briteissä ni täytyy ostaa OST tätä niin saa pienen vero hyödyn kun tarkoitus ostaa pitkään salkkuun osinkoja tuottamaan!

1 tykkäys

Osaako kukaan sanoa mitä tarkoittaa jos osake EI ole ns ”K-1” kuten MLP:t on (eli me eurooppalaiset meneviin niitä ilman verosotkuja ostaa) vaan on verotuksen kannalta joku 1099-lomakkeen vaativa? Pitäisikö näitä voida ostaa? Eivät siis ilmeisesti kuitenkaan ole perinteisiä ns C-corp -yhtiöitä.

Ote seekingalphasta: ”This includes high-yield royalty companies like Viper Energy (VNOM) and Kimbell Royalty Partners (KRP) . Both of these companies issue 1099 forms instead of K-1s. VNOM yields 4.4%. KRP yields north of 10%.”

1 tykkäys

Realty Income (O) nosti jälleen osinkoaan tölkin verran eteenpäin 0,2635 → 0,264 USD

20 tykkäystä

Olin tätä myös silmäillyt ja tuli nyt koe-erä ostettua kun laitoin yhden huonosti suoriutuneen sijoituksen lihoiksi.

Nordnetin OST:lle tuli koko osinko ilman veroja.

Voi lähteä vielä myöhemmin. Ainakin itseltäni on veloitettu jotain mikrosummia osinkoverojen nimikkeellä tms. (ei kyseinen yhtiö).

Morgan Stanley Direct Lending Fund (MSDL) olisi mahdollisuus että osingot uudelleensijoitetaan,mutta taitaa mennä vaikeaksi verottajan kanssa?
Onko näistä kokemusta,helpommalla pääsee kun ottaa normaalisti rahana?

Muutamasta firmasta tuli parit osingot (pyytämättä) DRIPpinä, mutta ei siinä mitään erityistä verotuksen kannalta ollut. Nehän näkyy ihan kuin olisit itse ostanut ko. osaketta, välityspalkkioineen kaikkineen ja veroraportissa menee osinkojen lailla. Eli jos et saa osinkoja sen verran, että välityspalkkiot on suhteessa pienet, ei missään nimessä kannata DRIPpiä pitää Suomessa, ellet sitten muutenkin olisi ostanut samaa määrää itse :wink: Jos haluaa vaihtaa normaaliosinkoihin, piti itse lähettää välittäjälle viesti, että “hei voiko vaihtaa tulemaan rahana”.

Jenkkiläisille DRIP tapahtuu ilman välityskustannuksia. Veroja kuitenkin menee, vähän kuin OST:llä, eli sitten kun nostat ne rahana. Tässä on jokin “qualified DRIP” -juttu kun menee heidän jonkinlaisiin eläkesäästötileille (Roth IRA, individual retirement account). En nyt tarkemmin siitä tiedä, mutta joku sellainen systeemi siellä. Pikahaulla se on ilmeisesti kevyemmin verotettua kuin tavallinen pääomatulo.

E:
Qualified viittaa pitoaikaan. Vähän samaa kastia kuin meidän hankintameno-olettama:

Dividends are separated into two classes by the IRS [jenkkien verotoimisto], ordinary and qualified. A dividend is considered to be qualified if you have held a stock for more than 60 days in the 121-day period that began 60 days before the ex-dividend date. It is an ordinary dividnd if you hold it for less than that amount of time.

REIT-osingot ei siellä kuitenkaan ilmeisesti voi olla qualified.

5 tykkäystä