Kasvatin tänään aamulla webcastin aikaan Stock…Lindex-positiotani n. 15%:lla. Se oli jo ennestään ajautunut salkkuni suurimmaksi positioksi. (~7% koko salkusta, ~17% osakepoiminnoista, kun jätetään rahastot pois).
Osari oli negarin jäljeltä varsin yllätyksetön, mutta sytykkeenä ostoon toimi tieto, että kvartaalitasolla bruttomarginaali% oli parantunut liikevaihdon laskusta huolimatta. Tämä on mielestäni hyvän yhtiön merkki. Markkinat elää elämäänsä, mutta hyvät yhtiöt rallattelee uikkarit jalassa.
Avasin myös Trading View:n ja se näytti, että osake on ylimyydyssä tilassa ja 200 päivän liukkarin voisi olettaa olevan jonninlainen tukitaso. Se taso olisi myös edellisen osarin aikaisten pohjien yläpuolella. Siihen sulkeminen voisi pitää kasvutrendin elossa.
(
@DayTraderXL saa kommentoida)
Olin aikaisemmin asettanut mielessäni osakkeen hinnan tavoitehaarukaksi 3,5-4,0e. Alapäässä voisin vähentää, yläpäässä luopua kokonaan. Toki se riippuisi myös tapahtuman ajankohdasta suhteutettuna saneerauksen purun, peltihallin valmistumisen ja mahdollisten rakennejärjestelyjen ajankohtaan.
Tarkkailin osakkeen liikettä aamupäivällä ja näytti, että ostajia löytyi lähellä liukkaria. Tosin heidän into ei koskaan kantanut kovin pitkään.
Vasta tämän jälkeen palasin arvostuksen pariin. Näytti siltä, että tällä tuloksella osake olisikin varsin neutraalisti arvostettu. Itse en tässä keississä laske kauheasti tuloksen kasvun varaan vaikka yhtiössä hyvin sisällä oleva @Seinakadun_Keisari varmaan näkee asian eri tavalla. Toki peltihalli tulee varmaan entisestään nostamaan katetta ja tarjoaa myös mahdollisuuksia kasvuun logististen pullonkaulojen purkauduttua. Sellainen sitten voisi tapahtua vaikka uusia myymälöitä avaamalla. Lisäksi paljon puhuttu sale & lease-operaatio voisi vapauttaa pääomia ja mahdollistaa osinkojen maksun, jolla voisi olla sitten suotuisa vaikutus arvostuskertoimiin.
Lisäksi sitten on se yhtiöjärjestelyoptio.
Nämä kuitenkin on asioita, joiden lopputulosta en pysty ennustamaan. Toki ne luo mielestäni enemmän upsidea kuin downsidea ja jotenkin on vaikea nähdä, että kurssi tästä sen kummemmin tippuisi ilman joitain negatiivisia uutisia.
Vaikka olen perehtynyt yhtiöön, ostopäätös oli lopulta ehkä turhan nopeasti tehty. Painon nostaminen salkussa oli tarkoitettu swing tyyliseksi treidiksi. Isot pojat ovat sanoneet, että lyhempiin treideihin pitäisi nähdä selvä 20% tuotto. Olen samaa mieltä ja arvostusta uudelleen pohdittuani luulen, että osakkeen käypä arvo vois olla lyhyellä aikavälillä 3,3-3,5e, joten vähän jää vajaaksi. Toki tuon kurssikäyrän perusteella vois keksiä muitakin skenaarioita. Näissä pitää ottaa se huomioon, että todennäköisesti olen väärässä ja siksi haluaisin vaatia itseltäni kunnon turvamarginaalin ennen ostoon ryhtymistä.
Saatankin olla valmis vähentämään Lindexiä jo aikaisemmin, mutta se riippuu kurssikehityksestä ja ajankohdasta suhteessa uutisiin. Jos kurssi päätyykin laskuun, niin varmaan istuskelen vain mukana. Toki jossain kohtaa pitäisi taas ostaa lisää, jos kurssi laskee paljon ja tarina ei muutu.
Edit. Näpyttelyni aikana @Rauli_Juva olikin julkaissut oman näkemyksensä. Olen kaikesta samaa mieltä. Hyvää lomaa Raulille. Meillä alko se samana päivänä! Matka kohti Inde-miittiä on alkanut!
Vois olla hyvä sääntö. Itse odottelin 3-5 minuuttia.