Outokumpu - Jatkuvaa vuoristorataa vai vakavasti otettava sijoituskohde?

Itse asiassa merirahdit ovat edelleen jonkin verran koholla, eivätkä ne ihan halpoja taida olla millään välillä.
Mutta Outsan osalta ongelma tosiaan on Aasiasta tuleva kilpailu, joka saattaa kulkea esim. Tyynenmeren yli huomattavasti isommalla laivalla, jolloin kuljetuskustannus/yksikkö on edullisempi joka tapauksessa. Ja kun tuote on edullisempi aika paljon saa tulla tullia reilusti väliin että hintaero kompensoituu.
Euroopan markkinoille taas Outsalla selkeästi lyhyempi matka jolloin merirahdin osalta etu taitaakin olla Outsalla.

Kyllä sitä regulaatiota on jo kaikilla merillä jonkin verran etenkin kujetuksen CO2 päästöjen osalta regulaatio on oleellisesti sama. Valvonnasta tämäkin toki kiinni, mutta kyllä tätäkin tehdään nykyään jo melko paljon etenkin määränpää satamissa.

Mutta tässäkin tullaan hyvin nopeasti siihen että Outsa käsittääkseni työskentelee jo Tier 3 päästöjenkin vähentämiseksi ja kilpailijat eivät aivan vielä välttämättä. Saadaanko tämä siirrettyä riittävissä määrin tuotteiden hintoihin? Tähän mielestäni kiteytyy Outsan haaste ja mahdollisuudet. Ilmeisesti tuon kanssa tehdään töitä ja parhaimmillaan siitä voi muodostua kilpailutekijä, se pitää vain osata myydä asiakkaille ja lainsäätäjille (ml. USA vaikka siellä tilanne tämän osalta voi tuntua haasteelliselta, mutta en sitäkään näe mahdottomana).

4 tykkäystä