Paljon sinulla on velkavipua salkussa?

Monella alkaa olemaan jo aika hyvän kokoisia salkkuja. Itse olen aika arka käyttämään velkaa osakesijoittamisessa ja salkun arvo noin 95000e ilman velkaa. Miten muilla velkarahan käyttö? Olenko tyhmä vai fiksu kun en ota riskiä😃

5 tykkäystä

Ei velkaa muusta kuin omakotitalosta.

Ei ole muuta velkaa kuin omasta kämpästä.

1 tykkäys

Kymmenen prosenttia oli vielä keväällä oman pääoman päälle, mutta olen sen laskenut nolliin. Asuntolainaa toki löytyy noin salkun arvon verran.

1 tykkäys

Puhtaasti osakevakuudellista sijoituslainaa on vähän reilut 10% salkusta. Modulightin ja Inderesin annit hieman kutkuttaisivat nostamaan tuota 20%:in.

1 tykkäys

Vapaata vipua on 850k€. Muuten velaton ukko.

Koronadipistä asti vetelin aikalailla siten, että oli all-in ja vipua 50/50. Lisäsin vipua sitä mukaa kun opo kasvoi.

Nyt huilaillaan, liian hapokasta.

21 tykkäystä

Kaikki velat maksettu pois, ei stressiä

4 tykkäystä

10,5% eli 20k€. Käteistä on kuitenkin enemmän kuin velkaa, mutta sijoitan mieluummin velaksi kun se on niin halpaa. Lyhennän lainaa käteisellä, jos on pakko. Muuten annan osinkojen ja myyntien lyhentää sitä.

Edit: unohtui vielä sanoa, että yritän pitää vivun 10% tienoilla ainakin näillä korkotasoilla. Kun salkku kasvaa ja löydän hyvän kohteen, niin vivutan lisää.

1 tykkäys

Ihmetellyt tosiaan kun tuolla “omat salkut auki” viestiketjussa on parikin tapausta jotka aloittaneet sijoittamisen 2020 keväällä ja salkkujen koko nyt yli millin. Vaikka miten pohjilla olisi ostanut niin aika hyvä käteiskassa saanut olla taskussa velalla tai ilman.

4 tykkäystä

Ei sattunut omalle kohdalle, mutta kun tuttavapiirissä näki 90-luvun laman iskun velallisille ja varsinkin takaajille, tuli jätettyä velkahommat viime vuosituhannelle. Ei velkaa, kevyt askel.

16 tykkäystä

Ketjun idea ei ole olla kateellinen, vaan kiinnostaa minkälaisella velkavivulla porukka painaa menemään…

1 tykkäys

Asuntolainaa n.60k. salkussa pyrin pitämään 20-30% vipua koko ajan. Tämä vaatisi n. 60% dropin että margin call tapahtuisi, mutta hätätapauksessa voisin laittaa hätävarasäästöistä tai luottokortilta juuri sen verran lisää että margin call vältyttyttäisiin. Tällä hetkellä poikkeuksellisesti pyrin pienentämään vivun määrää henkilökohtaisista syistä, en markkinatilanteesta johtuen.

1 tykkäys

Velkaa osakkeisiin osakesalkusta max.10%. Tällä hetkellä vajaa 2%. Velka veli osakkeiden noustessa. Kaukainen serkku laskiessa.

2 tykkäystä

Tällä hetkellä osakesalkussa vipua 2%. Vaimolta toiset 2% lainassa kun keväällä dipistä piti saada lainaa nopeasti. Lainat tarkoitus painaa nollaan kunhan ensiksi Kamux, TietoEvry tai Embracer herää. Tai kolmen kuukauden säästämisellä.

Asunnosta 81% lainaa. Tätä en ole lyhentänyt oikeastaan ollenkaan.

1 tykkäys

Tällä hetkellä salkussa velkaa on 0% mutta tilanne muuttunee piakkoin kun muu velkatilanne alkaa olla liian hyvä.
Pitäähän työikäiseltä ihmisellä jotakin velkaa olla että saa työmotivaatiota.

5 tykkäystä

Itse mennyt tämmöisellä Erkki Sinkko tyylillä jossa velkaa 0€. Joka tilistä laitan 500-700e muutamaan laauyhtiöön…nyt alkanut velkavipu kiinnostamaan…

2 tykkäystä

Lainaa on vain asuntoa vastaan. Velkaa talouden koko pääomasta n. 18%. Asunto mukana pääomassa.

Asuntolainaa on vielä vähän jäljellä ja lyhennän sitä pienillä kuukausierillä, kun korko on alhainen. Salkussa tällä hetkellä vipua hyvin vähän, n. 1,5% ja sen pystyn tarvittaessa maksamaan heti pois.

Anders Oldenburg on viisain suomalainen sijoittaja jonka minä tiedän. (Tietenkin täysin subjektiivista.) Hän ei suosittele velkavivutettua salkkua kenellekään, koska se ei tuo riskikorjattua lisäarvoa salkkuun. Lisäksi hän huomauttaa, että yhtiöt ovat jo itsessään vivutettuja siinä määrin kuin yhtiöiden johdot parhaaksi näkevät. Hieman kattavammin tässä: Vko 45/17: Velka/”vaihtoehtoiset” – Seligson

Lainaus lopusta:

”Jos osakesijoittaja silti ehdottomasti haluaa miettiä vivutusta suosittelisin ainakin, että ensin sijoittaa 10-15 vuotta vivuttomasti, jotta näkee miten markkinat heiluvat eri tilanteissa. Viimeisten vuosien aikana osakemarkkinoiden heilunta on ollut vain noin kolmasosa normaalista, eikä sen ainakaan pidä antaa hämätä. Jos sitten pitkäaikaisen sijoituskokemuksen nojalla vielä haluaa miettiä vivutusta, niin ehkä hajautettu osakesalkku kestää 10% vivun. Mutta uskoisin, että useimmilla meistä halu kasvattaa osakesalkun riskiä haihtuu, tai ainakin pienenee, kokemuksen myötä.

Kaikki voivat rikastua – kunhan ei ole liian kiire.”

35 tykkäystä

Olen pitkälti smaa mieltä paitsi kohdasta “Kenellekkään” suurimmalle osalle kyllä. Pelkästään suoriin osakkeisiin sijoittaminen on jo hyvin riskialtista puuhaa. En tiedä moniko tältä folrumilta on tutustunut Harry Markowitz modern portfolio theory ideaan, mutta ajatellaanpa asiaan näin.

Sijoittaja haluaa “parempia tuottoja” mutta on “Risk averse”. Vaihtoehtoja on skaalata sijoituksia keskitytempään malliin.

Pois MCW fundeista kohti faktori portfoliota, poimikoot sinne mukaan ne faktorit joihinka uskoo. Value, scv, profitability ja momentum omassa omalta kohdaltani. Tämän lisäksi portfolioon lisätään myös bondeja, kyllä minä uskaltaisin tälläistä portfoliota vivuttaa paljon mielummin kuin sijoittaisin 100% pelkästään suoriin osakkeisiin. Salkkuun ei tarvitse eksyä kuin yksi Alibaba isolla painolla ja tuotot olisi tuhottu.

Tuotto-odotus on korkeampi kuin 100% MCW portfoliolla. Riskiin suhteuttu tuotto-odotus on korkeampi kuin 100% suorissa osakkeissa. Henk.koht en pidä volatiliteettia riskinä. Riskinä pidän sitä, ettei minulla ole tarpeeksi rahaa kun eläköydyn.

Nopeita aamunkähmäisiä ajatuksia epäselvästi ilmaistuna.

7 tykkäystä