Palkkakeskustelu

Kertoisitko vähän työpaikoistasi, työtehtävistäsi ja työnkuvasta sekä yleisesti terveystieteilijöiden uramahdollisuuksista, työnäkymistä, palkkatasosta ym? Millä koulutuspohjalla olet (hoitaja?) ja minkä terveystieteiden maisterin linjan käynyt?

Hain itse nyt yhteishaussa terveyshallintotieteiden, hoitotieteen sekä terveystieteiden opettajan maisteriohjelmiin ja aihe kiinnostaisi…

7 tykkäystä

Tietäjät tietää termein; tiedä kenen kanssa lurkkaat🤭
Ja jottei ihan ot:ta niin itseäkin kiinnostaa terveystieteilijän urapolku.

2 tykkäystä

Melko suuri on. Pyöreästi 30% peruspalkkaa, 50% restricted stock unitteja ja 20% bonusta.

40%:n päällä kaikkinensa.

Varsinkin nyt ihan viime aikoina hinnat on karanneet käsistä. Ihan perus OKT 70-luvulta maksaa 4-5 miljoonaa hyvillä koulualueilla.

Ja tosiaan lasten collegeen saa varautua säästään $200k / sierainpari.

29 tykkäystä

Olen ollut terveystaloustieteen konsulttina ja nyt alkuvuoden vähän geneerisempänä konsulttina enimmäkseen lääkeyrityksille. Suurimman osan ajasta olen auttanut lääkeyrityksiä saamaan lääkkeitään markkinoille. Nyt sitten vaihto tekemään samoja hommia lääkefirman listoille.

Koulutuspohja on terveystieteiden kandi ja sitä lähin opiskelemaan suoraan lukiosta. Pääaineena oli terveystaloustiede, joten en oikein noista @Ensihoitsu:n harkitsemista osaa mitään sanoa. Omalla alallani palkkatasoni on näillä kokemusvuosilla sieltä paremmasta päästä nyt kun nousee tuohon 80k/vuosi, mutta on moni enemmänkin saanut. Jos harjoittelun tms on kouluaikana tehnyt, lähtee konsulttina palkat sieltä 3000-3500€/kk, mutta ne on jo alle vuodessa neuvoteltavissa 4000€/kk paikkeille.

8 tykkäystä

Huomenna nimi soppariin jossa palkka laskee aluksi 3817€–>3500€. Samoin kaikki kulukorvaukset, etätyöt yms vapaudet tippuvat nollaan ja taas saan kannettavakseni myös suoran esimiesvastuun.

Joku voisi sanoa, että melkoinen hinta siitä että näkee perhettä joka päivä, mutta elämä on valintoja :slightly_smiling_face:

109 tykkäystä

Uskon, että hyvä valinta ja palkan pudotuskin on suht pieni.

Itse pudotin itseni HS:n vuotuiselta verokateuslistalta kuolevaisten joukkoon nyt vähän päälle vuosi sitten.

Työhön tuolloin kuului säännöllisesti aikavyöhykkeet tasoa Australia - CET - East coast pacific jenkit. Runsaasti turhautumista, amerikkalaista järjetöntä yrityspolitiikkaa sekä todella keskinkertaista konsulttityövoimaa kaitsettavaksi.

Tähän päälle henk.koht vakavan sairauden auki jäänyt epäily sai miettimään näin 35 veenä, että mihin sitä aikaa kannattaa käyttää ja mistä ressata.

Kun on nyt hakenut suuntaa ja vaihtanut pari kertaa duunia tuon jälkeen niin ei kaduta. Kun päivän työ- tai työnjälkeiset v****kseen käytetyt tunnit vähenevät puoleen niin voi todeta tuntipalkankin olevan lähes sama kuin ennen vaikka HS-listoille ei enää olekaan mitään asiaa.

EDIT: jotta pysytään asiassa, niin 6k € / kk. Ammatti: järjestelmäarkkitehtuuri, kehityspälli, tekninen käsipari ja säätäjä

EDIT2: vastaan hiukan sinun alempaan viestiisi @RahatonMies, kyllä varmasti hirvittää. Työpaikan vaihto on aina iso asia - palkka-asioidenkin lisäksi. Itsekin on joutunut lähes rakentamaan omaa identiteettiä uudestaan, kun ei voi enää tuntea olevansa “sairaan tärkeä mies tekemässä maailmanlaajuisia asioita”. Ja tietynlainen työorientoituminen, draivi, suorittaminen ja ressi on kuulunut aina perusolemukseen.
Ja tosiaan oma palkka halkaistiin ~1/3 entisestä, enkä entisiin summiin tule varmasti enää koskaan palkkojen kautta pääsemään.
Vaikka olen pienten kulujen ja tarpeiden mies niin tämä oli vaikea päätös.
Taputan ja kannustan siis kuitenkin kokeilemaan ja ehkä sinun tapauksessa olisin kuitenkin sinänsä huoleton, että jos uusi duuni ei ole napakymppi niin about saman palkkahaitarin vastaavaa työtä varmaan löytyy.

38 tykkäystä

Kyllä tuo päätös suoraan sanottuna hirvittää. Ei nykytyössä muuta suurta ongelmaa ole, kuin juuri tuo reissutyö, jossa tarve voi tulla pahimmillaan puskista. Henkilö x sairastuu ja löydätkin itsesi saman tien vetämästä työmaata paikasta y seuraavien viikkojen z ajan. Ei oikein istu lapsiperheen arkeen. Ei kuulu työnkuvaan suoraan, mutta kun pätevyyksiä on vain rajallisella määrällä ihmisiä niin ollut osa työtä. Samoin jos saadaan projekteja enemmän kuin on varsinaisia työnjohtajia heti irrottaa. Muuten olen koettanut kouluttaa ihmisiä siihen, että asiat hoidetaan kotipäivinä noin 8-16 poislukien tulipalojen sammuttelut. Joskus onnistuu joskus ei. Niin ja kesälomista on ollut turha haaveilla, ei vain pysty pitämään kuin korkeintaan talvella jolloin hyöty on lähellä nollaa.

Palkan pudotus on itse asiassa käytännön tasolla paljon suurempi, en sitä ensimmäiseen viestiin avannut. Tällä hetkellä saan kulukorvauksia kuukaudessa 200€-2000€ välillä, vuositasolla keskiarvo näköjään 750€/kk. Olen laskenut että hyötyä tuosta jää karkeasti puolet kun autoa tarvitsen muutenkin ja yritän pitää ruokakulut noin 20€/pv tasolla. Palkassa olisi ollut nousuvaraa tulevaisuudessa sen tiedän, mutta ei se kokonaisuudessa merkitse itselle mitään.

Lisäksi jos tunteja tarkastellaan, tulevaisuudessa työhön kulutettuun aikaan saa nyt lisätä töissä kulkemisen sekä auton kulut. Nyt teen tuota työaikana ja kilometrit maksaa työnantaja.

Uudessa paikassa tuli vielä sellainen ylläri, että lomaraha sisältyy kuukausipalkkaan. Ei siis tule kuukausipalkan päälle, vaan sisältyy siihen. Ihan laillista joo kun asian tarkistin, mutta käytännössä taas -4,17% tuloihin. Jostain syystä myös uusi työnantaja haluaa, että otan firman olemassa olevan numeron, jolloin saan totutella kahden puhelimen arkeen ja puhelinedun hyöty on käytännössä 0. Aloitustehtävissä vaatimustaso ei ole kovinkaan suuri, joten en alkanut tässä vaiheessa noista vääntämään.

Ilahduttavaa että löytyy muitakin, joilla on samat prioriteetit eikä työ itsessään mene kaiken edelle.

@Letkajenkka sinänsä työpaikkaa vaihtanut ennenkin, mutta perheellisenä tuota katsoo eri vinkkelistä kuin aiemmin. Samaan luotan itsekin, vaikka siinä vaiheessa CV:tä saa jo kovasti selitellä.

Kai meillä itse kullakin tulee jossain vaiheessa se hetki, missä niitä omia arvoja joutuu punnitsemaan. Onneksi tänä päivänä suuntaus alkaa olla sellainen, että niitä urahyppyjä myös sivulle ja alaspäin voi tehdä ilman, että seuraava työnantaja katsoo kieroon.

13 tykkäystä

Pakko kyllä kysyä, että mitä teet työksesi ja missä päin Suomea? Itse en missään nimessä suostuisi työmaavastaavan rooliin 3850€ palkalla ja vielä vähemmän esimiesrooliin 3500€ palkalla.

Toki tuossa ensimmäisessä kulukorvaukset “parantavat” ansiota jonkun verran, mutta itse ainakin laskisin ne ns. palkan päällisiksi enkä osaksi palkkaa (eli en laske 3850€ palkkaa + 750 € kulukorvauksia = 4600€ vaan lähtisin siitä että se peruspalkka alkaa jo reilusti nelosella niin ei tarvitse murhetia kulukorvauksien osuuksia, ne tulevat sitten bonarina päälle).

Oletko kilpailuttanut omaa osaamistasi kuinka paljon, vai onko tuo nyt sitten se ns. paras mitä tuolla alueella on tarjota?

9 tykkäystä

Tällä hetkellä projektipäällikkö kaukana Etelä-Suomesta.
Kenttäpäivät pois lukien täysi etätyö, täysin vapaat työajat eikä suoraa esimiesvastuuta. Loistava esimies, joka voi välillä kysellä mitäs olet puuhaillut mutta ei hengitä päivätasolla niskaan enkä tee sisäisiä raportteja kuin yhden kuukaudessa. Palkkaa voisi hilata ylöspäin jos tähän jäisin, mutta ei tuo muuttaisi niitä omia ongelmakohtia mitenkään.

Uudessa työssä taas, alaisia noin 10. Tulevaisuudessa roolin kasvaessa palkan pitäisi nousta noin 4000 euroon. Paperilla ei mitenkään erityisen vaativa kokonaisuus silloinkaan, mutta aika näyttää mitä käytännössä. Näillä leveyksillä eräällä työuransa alussa olevalla tutulla oli yksin yli 50 alaista ja palkka alle 3000€.

Vähän olen tässä kyselyjä heittänyt, karkeasti asetun siihen 3500-4500€ välille tehtävästä riippuen. 4000€ alkaa olla näillä nurkilla aika kova ja esimerkiksi 6000€ vaatisi jo vaativaa päällikköroolia pitkällä kokemuksella.

Vastapainoksi täältä sai uuden omakotitalon omalla tontilla 250k€, ei ikinä ruuhkia tai parkkimaksuja ja junayhteydet pelaa kuitenkin.

@Torniojaws hienoa kun mainitsit, googlen mukaan kuvittelin olevani jo uniikki lumihiutale :grin:

Muutenkin luen ainakin itse näitä työelämän kokemuksia mielelläni, vaikka ohi aiheen meneekin.

Esimerkiksi etujen suhteen kuvittelisin että täältä saa suht todenmukaisen vastauksen vs suomi24, vauva.fi yms ei niin laadukkaat palstat.

15 tykkäystä

Voisi se olla huonomminkin, nimittäin lomaraha peruttiin koronan vuoksi kolmatta vuotta putkeen :stuck_out_tongue: Eli tällä hetkellä vuositulot ovat itse asiassa pienemmät kuin aiemmassa työpaikassa :smiley:

4 tykkäystä

En tiennytkään että lomarahat voi perua, luulin että ne on ihan sopparissa.

9 tykkäystä

Ote joulukuun 2020 neuvotteluista. On kai ok pistää, kun varsinainen päivitetty TES on ihan julkisesti ladattavissa:

Aikaisemmin tänä vuonna käydyissä säästöneuvotteluissa henkilöstöryhmien kanssa sovittiin niin palkkojen yleiskorotuksista kuin lomarahoista luopumisesta vuosilta 2021 ja 2022:

  1. Palkkojen yleiskorotukset vuosina 2021 ja 2022 0 %.
  2. Lomaraha pois määräaikaisesti vuosilta 2021 ja 2022.

Saa sitten jännätä jääkö 2023 lomaraha pois Putinin vuoksi :smiley:

8 tykkäystä

Ai että, nyt on hienosti neuvoteltu. Ja minä kun luulin että konsulttialan 0,9%+0,9% korotus oli pohjanoteeraus.

19 tykkäystä

Tämä on ikävä juttu osassa firmoja ja ihan isoissakin firmoissa käytössä, vaikkakin valitettavasti ihan laillista. Menneisyydessä jäänyt pari työpaikan vaihtoa väliin tämän takia, kun tyyliin ilmoitettu viimeisessä haastattelussa puolella lauseella tyyliin ”ai niin, lomarahat sitten sisältyy palkkaan…”.

7 tykkäystä

No tämä oli ihan perseestä kun tieto tuli vasta sopparia allekirjoittaessa. Varsinkin kun sitä ennen on palkasta neuvoteltu ja sitten lopussa seisoo käytännössä -4,x%. Pikakelauksella totesin että antaa olla, vaihdon syy kun oli muksut eikä kovimmat eurot.

Mutta hei kiitos vertaistuesta, helpotti oikeasti. :slightly_smiling_face: Googlessa näihin ei hirveästi törmää muuta kuin ei ole pakko maksaa lauseella.

8 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta, minkä alan TES kyseessä?

Mielenkiintoinen keskustelu näin opiskelijankin näkökulmasta!

Itselläni seuraava tilanne:
Junior consultant -nimikkeellä opiskelujen ohessa osa-aikaisena, ja sitten kesäisin täysipäiväisesti, niin halutessaan. Palkka 2 800 €/kk, josta opintojen aikana lasketaan tuntipalkka.

2 tykkäystä
1 tykkäys

Ja kun perälautana työnantaja jakoi 0,9€ ja loput oman mielen mukaan, surkein saavutus ikinä

3 tykkäystä

Tänne aiemminkin kirjoittaneena (5500€/kk IT-ala), tuli mieleen kun jälleen kerran linkkarissa rekrykonsultti kyselee perään. Nykyinen työnantaja hyvä ja viihdyn, mutta hankala tässä enää palkkaa nostaa vaihdoilla kun pitää verotuksen takia saada melkein kerralla tonni lisää palkkaan että on hyötyä taloudellisesti työpaikan vaihdosta. Pieni avautuminen vero% Suomessa ja mahdollisesta omasta tyhmyydestä kun tekee työtä noinkin paljon vrt. kaverit jotka eivät verojen jälkeen ja pienemmällä palkalla jää kauas.

16 tykkäystä