Aloitin alkuvuodesta vakkarina (analyytikko) firmassa, jossa olen viettänyt suurimman osan yliopisto-opintojani. Palkka on bruttona 4000 €/kk + vuosibonarit. Virallisesti työtunteja on se 37,5 h/viikko, mutta keskimäärin tunteja on varmastikin tullut luokkaa 50 h/viikko. Sitten on myös ollut päiviä, että 9:00-0:00 on jouduttu paiskimaan hommia, että saadaan rapsa toimitettua asiakkaalle luvastusti. Itseäni tällainen ei oikeastaan haittaa, koska oma pääkoppa tällaisen paineen kestää.
Muilta osin sikäli jännä tilanne, minulle on vuosien saatossa annettu vastuu mm. useamman tietokannan päivittämisestä ja ylläpitämisestä, ja etenkin tänä vuonna olen implementoinut koodaamalla uusia ominaisuuksia niihin. Usea asia kusisi täydellisesti, jos yhtäkkiä lähtisin talosta. Meidän organisaatio on pieni, eikä etenemismahdollisuuksia talon sisällä oikein ole. Olen tällä hetkellä vähän kujalla siitä, että jatkanko nykyisessä työpaikassa vai etsinkö uusia mahdollisuuksia muualta. Talon sisällä voisin saada 2-3 vuoden tähtäimellä saada nostettua noin 5000 €/kk hujakoille, mutta sen jälkeiselle ajalle en enää kummoista kasvua odottaisi. Vaihtamalla työnantajaa saisin heti minimissään 4500 €/kk. Nykyinen työpaikka, jos ei ajatella palkkausta on itselleni hyvin mieluisa. Toimiston sijainti on hyvä, ja meillä on hyvä työilmapiiri.
Mutta suurin syy miksi en todennäköisesti tule vaihtamaan työpaikkaa on se, että tunnen olevani yksikölleni lojaali. En siksi, että tunnen olevani heille velkaa, vaan kyse on enemmänkin luonteenpiirteestä. Täydellistä korvaajaa ei ole olemassa. Hyvän korvaajan löytäminen on hyvin haastavaa.