Palkkakeskustelu

Uskallan väittää että kyllä se monessa yrityksessä on (melkeinpä toimialasta riippumatta) selvää ketkä ovat 10-20% tehottomimmista, vähiten hyödyllisistä tai muuten hankalista työntekijöistä. YT- ja muiden sääntöjen takia tästä vaan ei voida sanoa kenellekäön mitään… Isoissa korporaatioissa toki menee pesuveden mukana välillä oikeasti päteviäkin henkilöitä, ja toki täysin eri asia jos kokonaisia tiimejä tai liiketoiminta-alueita lakkautetaan.

6 tykkäystä

Mulle on jäänyt aina kuva, että noilla keinoilla saadaan vain ulos se pätevin porukka. Kun kaikille tarjotaan pakettia, niin sen ottavat nohevimmat kaverit, koska tietävät saavansa töitä muualtakin ja toi on tavallaan ylimääräinen bonari firmaa vaihtaessa. Sitten se tehottomin sakki ei ota, koska tiedostaa, että vastaavaa hommaa eivät helpolla saa. En tiedä, onko urbaanilegendaa, mutta näin olen kuullut ja käy järkeen.

19 tykkäystä

Kuinka paljon teille tulee linkkariin tai muihin kanaviin headhuntereitten tarjouksia? Miten olette niihin reagoineet, vastaatteko kaikkiin ja oletteko lähteneet kysymään tarkempia palkkatietoja yms.?

Itselle noita tulee aina välillä, ei kuitenkaan ihan jatkuvasti. Kaikkiin ei ole tullut edes vastattua, mutta muutamasta kysynyt kuitenkin lisätietoja.

3 tykkäystä

Keskimäärin 4 vuodessa. En tiedä mite algoritmit toimii mutta aina tullut lähes peräkkäin. Harvemmin ollut kiinnostavia, lähinnä rekrytoinnin hakuammuntaa. Pari ok tarjousta tullut vastaan

3 tykkäystä

En kyllä yleensä ole reagoinut. Useimmiten tarjotut työt eivät ole kovin mielenkiintoisia tai edes välttämättä osu profiilin kuvaukseen siitä mitä haen.

2 tykkäystä

Pakko lisätä että linkkari on kyllä niin hunajaan marinoitu. Lähes kaikki työkaverit käyttävät ja tykätään jokaisen asiakkaan postauksesta. Kaikki on ihanaa ja kivaa. Sen takia en pidä siitä. Harvemmin mitään kriittistä keskustelua. No ymmärrän sen

16 tykkäystä

Ehkä 5-10 per vuosi. Ja usein headhunterin sijaan suoria rekryjä ja vaihtanutkin työpaikkaa Linkkari lähestymisen kautta.

2 tykkäystä

Näin rakennusalalla olevana on headhunterit hiljentyneet viimeisen puolen vuoden aikana.

9 tykkäystä

Ikää 27 vuotta, KTM. Ensimmäisenä vuonna valmistumisen jälkeen ansiotulot noin 40k€, seuraavana 60k€ ja viimevuonna 90k€. Saman työnantajan palveluksessa koko ajan. Iso konsulttiyhtiö, jossa seuraava tuloparannus on tosi hankalasti saavutettavissa. Harkinnassa siirtyminen konsultoinnista jonkin suuren korporaation palvelukseen.

Vaikka (tai koska) tulotaso on noussut aika nopeasti, niin jotenkin se ei tunnu mitenkään erityisen korkealta, eikä ole näkynyt mitenkään elintasossa. Olin ihan yhtä tyytyväinen elämääni silloin kun tienasin vähemmän, joten tuntuu vähän hölmöltä, että tavoittelen silti jatkuvasti korkeampaa tulotasoa.

26 tykkäystä

Kerran kuukaudessa tulee yleensä viestiä ja hetken aikaa small talkkia, että kuulee mitä tarjoavat.

Kun titteli loppuu päällikkö-sanaan, niin kuulemma silloin tulee. Viimeksi firmaa vaihtaessa tuli muutama viesti parin viikon sisään, että en tiedä ottaako algoritmi siihen jotenkin kiinni.

1 tykkäys

Kulut tuppaa nousemaan palkan mukana. Marginaalivero hoitaa sen, että tulojen nousu ei meinaa ilmetä missään.

Ja mitä tulee tyytyväisyyteen, niin palkka nousee kun vastuu nousee, mutta siinä on taas marginaalivero vastassa.

Tuntuu hölmöltä tavoitella korkeampaa tulotasoa? Näin ei pitäisi ajatella. Kaikki on plussaa ylimääräisten ansiotulojen osalta (en ota kantaa työnkuvan vaihtumiseen).

Itsekkin miettii monesti mitä voisi tehdä sinä aikana, kun “myy sielunsa” firmalle ja pyörii ympäri palloa. 15-20k€ päivärahoja ja ylitöitä 900-1000tuntia vuodessa. Sitten tulee laskukaavan toinen puoli, kun miettii paikallisia kulttuureita. Saan tehdä mitä haluan. En ikimaailmassa lähtisi pyörimään pikkurahasta tekemään “vajaata” päivää, jos siitä ei saisi reilua palkintoa. Tätäkin aikansa… ihan kuten mitä vaan. Fiilis edellä.

5 tykkäystä

Tämä olisi ihan kiinnostavaa tietoa isommalla otannalla. Meikäläiselle on tullut tämän vuoden puolella 10 rekryasialla olevaa yhteydenottoa Linkedinissä, kolmeen näistä olen vastannut kiinnostuneena ja samojen kolmen tiimoilta olen myös osallistunut vähintään yhteen haastatteluun. Yksi on suurella todennäköisyydellä johtamassa työtarjoukseen, kahdesta rekryprosessista olen jättäytynyt pois tehtävän luonteen tai palkan takia. Yleensä palkkaluokka/haarukka selkenee ensimmäisen keskustelun aikana. Oma tausta ja osaaminen IT-alalla, pääasiassa julkipilvihommissa.

Suurimpaan osaan kaikista headhunterien viesteistä olen vastannut kohteliaan kieltävästi ja lisännyt henkilön kontaktiksi, ikinä ei tiedä jos myöhemmin oma tarjonta ja headhunterin kysyntä kohtaisivatkin. Etenkin kotimaisissa pienehköissä piireissä lienee hyvä yleensäkin pitää välejä alan toimijoihin. Parit geneeriset lähestymiset (selkeästi profiilia ei ole edes katsottu, tehtävä pahasti oman osaamisen ulkopuolella) olen vain sivuuttanut. Suomalaisten rekryäjien kanssa on ihan mukava noin muutenkin verkostoitua ja parhaimmillaan jutella yleisesti alan menosta ja omista uramahdollisuuksista. Ulkomaisten kanssa ei niinkään, eivät ole osoittaneet kiinnostusta muuhun kuin nykyisten toimeksiantojensa täyttämiseen.


Ja kun nyt tuli tähän ketjuun ensimmäistä kertaa postattua, niin laitetaan palkkahistoriaakin jakoon. Olen iältäni vielä alle 30v ja virallisesti yliopisto-opiskelija vuodesta 2014, valmistuminen ei ole enää kaukana kunhan töiltä joutaisi hoitaa maaliin… Pienen paikkakunnan ja vähätuloisen perheen kasvattina olen oppinut arvostamaan ylipäätä mahdollisuutta työpaikkaan ja pitämään kaksinumeroista tuntipalkkaa hyvänä. Koen yhä hämmästystä siitä että tienaan nykyään enemmän kuin vanhempani yhteensä, vaikka työni on kertaluokkaa vähemmän kuormittavaa ja siistimpää. Kiitosta kuuluu osin yläasteaikaiselle opinto-ohjaajalleni siitä, että pakotti minut lukioon ammattikoulun sijasta.

2011 Metsätöitä 50€/pvä (satunnaisia päiviä kiskuripalkalla, työpäivät n. 8h)
2012 Siivooja 8€/h eli 1280€/kk (tässä työssä lukioaikana ymmärsin etten halua jäädä duunakiksi)
2015 Puhelinmyyjä n. 25€/pvä (ei pohjapalkkaa, pahamaineinen firma, otin loparit rapia viikon jälkeen kun moraali ei kestänyt)
2015 Myyjä 9-10€/h eli 1600€/kk (pohjapalkka 500€, loput provisiota)
2018 Tutkimusavustaja 1500€/kk eli n. 9,50€/h (rentoa kuin mikä, todelliset tunnit roimasti vähemmän kuin 7,5h päivässä)
2020 IT-tuki 12-13€/h eli n. 1960€/kk (kevyt suorituspalkkiojärjestelmä)
2021 IT-junnukonsultti 3300€/kk eli 20,80€/h
2022 IT-konsultti 3900€/kk eli 24,80€/h

Tänä vuonna palkka pyörähtää yleiskorotuksesta päälle 4000€/kk ja lisääntyneen vastuun/valmistumisen/työpaikan vaihdon vuoksi uskallan veikata sen nousevan kuluvan vuoden aikana vielä vähintään 500€/kk lisää, työnantajan vaihtuessa ehkä jopa lähemmäs 5000€/kk.


Tätä palkkahistoriaa kootessa mieleen muistui useammatkin kerrat kun työnantajat/vanhemmat työkaverit ovet kehuneet “tästä pojasta tulevan vielä jotakin”, viitaten kai oma-aloitteisuuteen ja itseohjautuvuuteen. Eräs työkaveri jopa hienovaraisesti kehotti lähtemään nykyisistä töistä, koska tuumasi potentiaalin menevän hukkaan. Itse olen ollut noista kommenteista ihmeissäni kun silloinen työ, jossa ei työpäivän jälkeen ole fyysisesti hajalla tai haise paskalle, on ollut parasta mistä tiesi. Eikä nuo heitot ole aiemmin oikein konkretisoituneetkaan, kunnes nykyisessä roolissa vastaavat kommentit ovat yhtäkkiä oikeasti johtaneetkin vastuullisempiin ja haastavampiin tehtäviin, joiden myötä myös kysyntä työmarkkoilla näyttää kasvavan hurjalla kulmakertoimella. Käytännössä työtehtävissä mitattavaa urakehitystä on saattanut tapahtua jopa vuosikymmenen edestä vain parissa vuodessa.

Tällä vähän self-bragihtavalla kappaleella ajattelin vain korostaa sitä, että asenne oikeasti voi merkitä paljonkin, kunhan sitä pääsee hyödyntämään oikeassa ympäristössä. Duunarihommissa tämä ei välttämättä ole tuonut kuin enemmän työtä samalla palkalla, mutta asiantuntijatehtävissä asenne voi selkeästi merkitä paljonkin. Toisaalta paljon on myös tuurista kiinni, etenkin oman esihenkilön ja/tai lähimpien seniorien/managerien kyvystä huomioida tekemisen otetta, ohjata sitä eteenpäin ja antaa lisää vastuuta. Joka tapauksessa oman työnsä hyvin tekemisellä on ollut vasta parina edellisenä vuonna selkeää merkitystä palkitsemisen suhteen, mutta sitä on kannattanut vaalia jo paskahommista lähtien.

41 tykkäystä

Niin pointtina lähinnä se, että ansiotason nousu ei tunnu tekevän ainakaan omasta elämästäni sen “parempaa”, niin kummaa että sen tavoittelulle uhraa aikaa ja ajatuksia. Olin ihan yhtä onnellinen kun tulotaso oli puolet nykyisestä. Tämä tietysti menee nyt vähän filosofian puolelle, että mikä elämän tarkoitus on ylipäätään.

Ja toki, kyllähän kaikki ylimääräinen tulo kelpaa. Se mahdollistaa jollain aikajänteellä sen, että voi jatkaa samanlaista elämää, vaikkei olisi enää töissä. Ja siinä varmaankin se suurin lisäarvo tulojen kasvattamisen osalta.

9 tykkäystä

Lähes joka viikko tulee kyselyä vaikka en hae töitä. Pk-seutu, IT-ala, SAP ja Salesforce osaaminen omana taustana. Kyselyitä tulee niin konsulttifirmoilta suoraan kuin headhuntereiltakin.

Yleensä vastaan noihin kohteliaasti, rehellisesti ja kerron suoraan oman tilanteeni. Syy siihen on että olen työllistänyt itseäni vastaavien hakujen kautta hyvällä menestyksellä. Verkostoituminen kannattaa.

3 tykkäystä

Hesari on tehnyt kiinnostavan selvityksen startuppien toimareiden palkoista (maksumuuri). Tämä antaa kanssa vähän osviittaa muihin startuppien palkkoihin koska tyypillisesti TJ on palkka pyramidin kärjessä tai ainakin sen tuntumassa.

Startuppien palkkahaitarien määrittely liikevaihdon/rahoituksen mukaan on ihan fiksusti tehty tässä.

3 tykkäystä

Kuinka paljon teille tulee linkkariin tai muihin kanaviin headhuntereitten tarjouksia?

Linked-iniin jatkuvasti, useita viikossa. Olen ruksinut työmahdollisuuksista sähköpostiin ilmoittamisen valinnat minimiin hiljattain.

Teen it-alalla töitä, ja työkokemus on senioritasoa tietyllä erityissektorilla. Viimeksi kun vaihdoin työpaikkaa, laitoin linked-iniin ns. hiljaisen haun, joka näkyy vain työnantajille. Kuulostaa ehkä röyhkeältä sanoa näin, mutta ns. rumempia sai potkia pian pois ovenkarmeista roikkumasta :smile: Itselle mieluinen löytyi nopeasti, haastattelut, sopimukset ja kaikki hoidettiin etänä. Kuten hoituu myös varsinainen työ, muutamia työryhmäpäivä per vuosi lukuunottamatta.

Ihmeelliseksi on mennyt työnhaku ja tekeminen verrattuna siihen aikaan kun aloitin työurani, muuta ei voi todeta.

Edit: Vielä lisäys, vastaan kaikkiin head hunttauksiin kohteliaasti. Se minkä taakseen jättää, sen edestänsä löytää.

15 tykkäystä

Aika paljon. Vastaan lähes kaikille suomalaisille ja osan kanssa vaihdan pari viestiäkin. Yritän vähän verkostoitua, jos saisi aikaiseksi vaihtaa työpaikkaa :sweat_smile:

1 tykkäys

Tuohan vois olla ihan mielenkiintoinen pollikysymyskin. Itselle tulee n. 2-3 pyyntöä viikossa. Toimistot nykyään sivuutan melkein surutta, koska se on ollut aina jotenkin sellaista sähläämistä. Mutta kuitenkin kiitän kohteliaasti, saatan kysästä palkkahaarukan ja laitan sitten ehkä kutsun perään kuitenkin.

Monesti suorien rekryihmisten kanssa käyn kyllä jutustelemassa.

Yleisenä huomiona, kyllä se linkkari sillä tavalla kannattaa laittaa kuntoon, vaikkei sitä muuten mihinkään käyttäisikään.

Ja topicciin: atk-hommissa pilvimiehenä, liksa 5900 / kk + härpäkkeet.

14 tykkäystä

Muutamia kertoja vuodessa. Yleensä aina joku olemassa oleva rekry, johon syystä tai toisesta halutaan lisää hakijoita.

1 tykkäys

Tässä hyvä muistaa että startupeissa palkat eivät ole suurin tulolähde perustajille tai toimareille, tai välttämättä muillekaan avainhenkilöille. Useissag jutussa listatuissa firmoissa löytyy varmasti esim. Suuri määrä koodareita ja myyntimiehiä jotka tienaavat (palkkaa) enemmän kuin kukaan koko tuolla listalla…

2 tykkäystä