Palkkakeskustelu

Kyllähä tollasia summia hyvä myyjä tienaa helposti. Mutta pitää olla se tyyppi 50 myyjästä. Provisio lasketaan niin että perusmyyyjä pärjää elämässä. Eli sillon hyvällä myyjällä mahollisuus jopa yli 150 000€ vuosituloihin. Tunnen yhden joka vetää tollasta 150-200kiloa vuotee autokaupalla.

11 tykkäystä

Aikalailla kaikissa autoliikkeissä voi tienata hyvin. Tiedän muutamia kollegoita, jotka ovat minua nuorempia ja tienaavat yli 100ke/vuosi. En valitettavasti halua paljastaa missä olen töissä, mutta sanottakoon sen olevan Suomen mittapuulla suuri ja tunnettu autoliike. Myynnillä tienaa jos osaa myydä.

11 tykkäystä

Toimiala: Energia (Kaasu/öljy/vesi/tuuli yms.)
Erikoisosaaminen: Valtakunnan verkko,säätövoima,energian tuotto ja varastointi
Työnimike: En kerro (joku saattaa tunnistaa)

Palkka:5000-6000e/kk netto

7 tykkäystä
  1. vuoden maanmittaustekniikan amk opiskelija, tuntiliksa 15e.
    Lähihoitajana Helsingin kaupungilla kehitysvammaisten asumispalveluissa ohjaajana työskennellessäni tuntiliksa 12e, mutta vuorolisät toi palkkaan n. 30% lisää.
14 tykkäystä

Kyllä juuri näin. Pelkällä provisiolla työskennellessä hyvä myyjä tienaa parhaiten.

Jos keskiverto myyjä tienaa 3500e/kk, mutta hyvä myyjä myy tuplat saa hän 7000e/kk. Sit on nämä huippumyyjät, jotka myyvät 3x mitä keskiverrot, joten tienaavat yli 10 000e/kk. Itse olen aina ollut hyvä myyjä, mutta en ikinä huippu.

Sanoisin, että jos autoliikkeessä on 100 myyjää niin näistä 10kpl on näitä huippumyyjiä, 20kpl hyviä myyjiä, 50kpl keskiverto myyjiä ja 20kpl huonoja myyjiä (huonot eivät pitkään yleensä viihdy).

2 tykkäystä

Kuinka monta autoa pitää myydä kuukaudessa tuohon 7000 euroon?

3 tykkäystä

Asiantuntija sellu-ja energiateollisuuden parissa, palkka 7000 EUR/kk. Olen huomannut, että vaikka intoa riittäisi, ei aikani riitä osakkeiden tarkempaan seurantaan ja hypeosakkeiden ostoon/ myyntiin. Pakko kai ostaa vain “varmoja” sotaratsuja ja mennä niillä. On tullut tehtyä hölmöjä ostoja/ myyntejä (myyty pohjalta/ ostettu huipulta) kiireilyn takia :neutral_face:.

8 tykkäystä

Miten hemmetissä aina näissä palkkakeskusteluissa kaikki tienaa aina niin vitusti? :smiley:

87 tykkäystä

@heissuli Ei täällä kaikki tienaa “ihan v…sti”. En ala kielipoliisiksi mutta jos viitsit siistiä viestin ulkoasua

5 tykkäystä

Kaksi filtteriä varakkaamman kansanosan korostumiselle: useimmat sijoittamisesta kiinnostuneet ovat henkilöitä, joilla on (paljon) ylimääräistä rahaa, ja tällaiseen ketjuun kehtaa laittaa viestin vain jos tienaa paljon. Itse tienaan vain vähän yli 2000€ kuukaudessa.

27 tykkäystä

Hehheh, ehkä Urpilainen olikin oikeassa, että alle 3000€ tienaavat ovat pienituloisia, kun täällä opiskelijat, jotka tekevät samalla vähän automyyntiä tienaavat keskimäärin 7000€ :wink:

Vähän kyllä epäilen noita prosentteja, mitä edellä on. 30% myyjistä vähintään hyviä, jotka tienaavat sen seitsemän tonnia? Ja 4/5 saa yli suomalaisen keskipalkan myymällä autoja?

7 tykkäystä

Hip hurraa! Tänään tuli 2,2% vuosikorotusta palkkaan. Se on mielestäni ihan ok inflaatio suoja. Tosin Intian kollegalleni HR suositteli antamaan maksimikorotuksen. Sai taas 8% niin kuin viime vuonnakin.

7 tykkäystä

Ylilääkäri, erikoistunut. Työkokemus yli 20 v. Aiemmin töissä vain kunnalla tai valtiolla. Peruspalkka tuolloin lisineen max noin 7000 e / kk ja omasta mielestä varsin raskaiksi käyneiden päivystysten kanssa noin 140k€/v. Nyt ekaa kertaa isolla yksityisellä. Sama 140 k€/v ilman päivystyksiä ja ilman ylilääkärin vastuuta. Tosin edelleen verotusjärjestelmämme kyllä aika kivasti estää äkkirikastumisen palkkatyöllä. Täytyy myös todeta, että vaikka työ julkisella sektorilla on ollut mielekkäämpää, on houkutus jäädä yksityiselle nyt suuri kun ikää jo sen verran, että päivystyksistä toipumiseen menee useampi vrk. Päivystysten jäätyä pois on nyt jäänyt myös aikaa tutkia sijoittamista ja esim. Inderesiä, mikä on näkynyt myös parempina sijoituksina erityisesti viimeisen vuoden aikana. Sijoitukset vuodessa lähes tuplaantuneet. Palkallani olisin voinut vuosien mittaan tienata huomattavasti enemmänkin, ellen olisi ollut ensimmäiset 10 vuotta hyvin perinteinen suomalainen sijoittaja. En ollut älynnyt, että muullakin tavalla voi toimia. Olin sijoittanut käytännössä vain Helsingin pörssiin ja lukenut hyvin vähän mitään sijoittamiseen liittyvää. Lääkärikoulussa ei ollut ainakaan minun aikana mitään taloudenpitoon liittyvää kurssia, vaikka ns. isopalkkaiselle alalle valmistuville se olisi voinut hyvinkin moninkertaistaa uran tienestit. On erittäin hienoa, että Inderes (muun muassa) tarjoaa kaikelle kansalle mahdollisuuksia vaurastua. Nostan hattua teille kaikille, jotka olette perehtyneet taloudenpitoon ja vaurastumiseen huomattavasti minua nuorempina. Paljon lääkärin palkkoja pienemmillä tienesteillä voittaa todennäköisesti tunnollisen ja työhön itsensä näännyttävän palkkatyössä (vain) viihtyvän lääkärin.

69 tykkäystä

Riippuu vähän. Yleensä alalla palkkaa ei saa kappaleista vaan %-osuuden katteesta.
7000€/kk palkka vaatii kuukauteen keskimäärin 30-35 keskivertokauppaa. Jos on hyviä kauppoja (kalliiita autoja/paljon katetta) niin jo 20-25 myytyä autoa/kk voi tuoda tämän 7000€/kk. Eli yksittäisen kuukauden osalta tuurikin vähän vaikuttaa.

Huono myyjä ei saa myytyä kuukaudessa edes 15 autoa, joten ei ole helppoa myydä 30-35 autoa kuukaudessa. Parhaista parhaimmat myyjät myy 50-70 autoa kuukaudessa, siihen saa tehdä töitä 6pv viikossa 10h/päivä hyvin tehokkaasti. Ennätys mitä olen kuullut on kun yksi mies entisessä työpaikassa myi yli 700 autoa vuodessa.

Kannattaa muistaa, että alan keskipalkka on sen 3400-4000€/kk ja työtunteja tehdään usein hieman normaalia enemmän. On myös paljon niitä, jotka jäävät säännöllisesti alle 3000€/kk palkan. Jos taas jää alle 2000€/kk palkan useamman kuukauden putkeen niin ei sellaisia töissä pidetä missään autoliikkeessä.

11 tykkäystä

Hmm. Ei mennyt ehkä ihan oikein tuo huippu myyjien/hyvien myyjien prosentti. Ehkä 5% on huippumyyjiä ja 15% hyviä myyjiä. Yliarvoin ehkä siis hieman. Sanoisin, että n. 20% automyyjistä tienaa 7000€/kk tai yli.

Ei mulla mitään statistiikkaa ole noista. On vain kokemusta. Ja kyllä alalla varmasti keskivertoa paremmat palkat on. Kyllähän nuo kiinteistövälittäjätkin kuulemma tienaavat. Tunnen välittäjän joka tienasi yli 200ke/vuodessa. Kuulemma samanlaisia vakuutusmyyjiäkin on.

3 tykkäystä

Pakko vielä spämmätä yksi viesti myynnillä tienaamisesta. Tunsin aikanaan vanhemman herrasmiehen, joka myi uusia purjeveneitä. Malliston halvin vene maksoi 250k€ ja kallein 1,1milj.€. Mallistossa oli 6 erilaista purjevenettä.

Kysyin häneltä, että paljonko noista saa provisiota. Vastasi, että hän saa 18% kauppahinnasta. Eli provisio hänellä oli 45k-200k€/myyty vene. Kysyin vielä, että montako venettä hän myy vuodessa. Vastasi ettei montaa, kuulemma ”vain” 4-6 kappaletta vuodessa.

Nopealla laskutoimituksella kyseinen mies tienasi purjevenekaupoilla noin puoli miljoonaa euroa vuodessa :smile: Kyseinen herra ei silti pitänyt itseään erityisen hyvin tienaavana. Kuulemma hänen asiakkaansa olivat usein varakkaampia.

Sain ajaa hänen omaa purjevenettä, sekin oli maksanut uutena 650k. Ajoin moottorilla, purjetta ei nostettu sillä kertaa. Juteltiin myös usein hänen kanssaan sijoituksista. Ei tiennyt niistä kovin paljoa, oli säästänyt vain osakerahastoihin vuosia. En tiedä paljonko sillä siellä rahaa oli, mutta varmaan aika potti.

En tehnyt noihin aikoihin vielä myyntiä, mutta tajusin tuolloin kaupan käynnin olevan kannattavaa hommaa, jos myy arvokkaita tuotteita hyvällä katteella.

Tarina on tosi :smile:

46 tykkäystä

24v sairaanhoitaja valtion virassa, kolmivuorotyö, vuosipalkka viimevuonna ~54ke, tänä vuonna menee reilusti yli 55ke. Valtiolla palkkaustaso reilusti parempi kuin kuntasektorilla johtuen henkilökohtaisesta palkanosasta, joka talon ääsholeilla keskimäärin jotain ~25% luokkaa, minulla nousi juuri pariviikkoa sitten 8.3% —> 13.9%:iin - eli nousuvaraa on. Ylitöitä tarjolla niin paljon kuin jaksaa tehdä, ja niitä suht paljon tullut tehtyä.

Talon kovimmat ylityökonkarit (+250h/v) vetää +75ke vuoteen. Heillä toki nuo henk.koht palkanosat tapissa.

Työpäiviä keskimäärin 3kpl per viikko ja 4 vapaata, koska teen pelkkiä tuplavuoroja.

Palkan puolesta voi olla ihan tyytyväinen tällä koulutuksella ja työn vaativuuteen & kuormittavuuteen nähden. Minkäänlaista tulosvastuuta kun ei ole, ja työ muutenkin varsin leppoista. En usko että tällä koulutuksella olisi mahdollista saada parempaa palkkaa mistään kuntapuolen tehtävästä. Sijoituksiin mennyt tasaisesti +1800€/kk, joten tällä tahdilla jos jatkan ei töitä tarvitse enää tehdä kun 40v tulee mittariin.

32 tykkäystä

Kyllä väittäsin että +5k palkat Suomen mittakaavassa menee ihan reippaasti tuohon ihan v#tusti(en ymmärrä tätä sensuurin tarvetta, kaikki tietää mitä sanaa tarkoitetaan) tienaavien kastiin. Tuo 5k+ palkka on kuitenkin parhaimmin tienaavien 5% joukossa, tms.

9 tykkäystä

Työmies terästeollisuus ja Minäkin tienaan ihan vitusti, 4500e kk - verot. Olen sitä mieltä että Suomen korkean verotuksen ansiosta meillä on maailman mahtavin yhteiskunta missä elää. On suorastaan nautinto katsoa tilinauhaa kuinka sieltä on veroja mennyt ja todeta että taas tänäkin iltana voi hyvillä mielin lähteä käyttämään koiraa lenkillä ilman että tulee heti ryöstetyksi.

52 tykkäystä

Projektipäälllikkö sähköalalla keskikokoisessa firmassa. Palkka 3800€/kk. Liksa tuntuu vähän pieneltä suhteutettuna projektien koko luokkiin, jotka ovat seitsemän numeroisia.

Minun mielestä palkkakeskustelussa avoimmuus on hyvästä. Esimerkiksi omalla kohdalla on aika vaikeaa hahmottaa ja arvioida mikä on alan vastaavien töiden mediaanipalkka.

5 tykkäystä