Palkkakeskustelu

33 vuotta, valmistunut 2011 sähköpuolen inssiksi. Alan töitä siitä alkaen, pääasiassa projektipäällikkönä toimimista. Peruspalkka kuukaudessa n. 4200 e, vuositasolla pyörii 60 ke molemmin puolin vähän riippuen (kotimaan) matkojen määrästä. Päivärahoja tuli 2019 aikana hieman yli 70 ja matkatunneista maksetaan 1:1 joskin osan otan aina vapaana.

2 tykkäystä

Kyllä lämmittää mieltä, että vaikka täällä selvästi hieman parempiansioista väkeä onkin, niin mukana on tosi laaja kattaus erilaisia koulutustaustoja, eri ikäryhmiä ja erilaisia ammattinimikkeitä. Vahvistaa osaltaan sitä kuvaa, että sijoittaminen on entistä enemmän koko kansan harrastus ja täällä Inderesin foorumillakin me voimme sulassa sovussa jutella aiheesta taustoista ja nykytilanteesta riippumatta. :hugs:

Itsellä ikää 33v., töissä valtion virkamiehenä. Positio varmaankin jossain erityisasiantutijan ja päällikkötason välimaastossa. Peruspalkka kokolailla tasan 5k € / kk. Lisiä, ylitöitä tms. ei oikeastaan ole ollenkaan. Työ on paikka paikoin vaativaa, kiireistä ja stressaavaa, ja joinain aikoina taas hyvin leppoisaa, joustavaa ja hidastempoista. Relevanttia työkokemusta reilu viitisen vuotta ja koulutukselta olen parin oppiaineen aineenopettaja yläkoulu/lukio.

Toisinaan sitä tuntee pientä häpeää siitä, että saa itse nuorena ja suhteellisen kokemattomana kaverina varsin tavallisesta työstä näin hyvää palkkaa. Monet tutut, ystävät ja sukulaiset tekevät mun mielestäni paljon vaativampia tai “tärkeämpiä” hommia, mutta palkka on työn vaativuuteen nähden heikko.

Ehkä alunperin suunnitelmissa oli toimia opettajana tai kenties jonkinlaisissa koulutus- tai koulutuksen kehittämistehtävissä yrityspuolella, mutta sitten avautui hieman sattumalta tähän nykyiseen pestiin johtanut työpaikka. Ihan tyytyväinen olen nykyiseen työpaikkaan ja työnkuvaan, joskaan en edelleenkään koe tietäväni, että “mitä haluan tehdä isona”. Muutaman isomman projektin haluan vielä nykyisessä organisaatiossa viedä maaliin, mutta ehkä sitä voisi lähitulevaisuudessa myös hieman kilpailuttaa itseään työmarkkinoilla ja haastaa itseään uusilla tuulilla.

Nykyinen tulotaso mahdollistaa vallan mukavan elämän, etenkin kun vaimokin on ihan hyväpalkkaisissa hommissa ja asumme sivummalla isoista kaupungeista. Pitkälti toista tuhatta euroa pystyy sijoittamaan kuukausittain (+ oman okt:n asuntolaina, jos sitä näin pienellä kylällä voi sijoitukseksi sanoa), vaikka samaan aikaan tulee tehtyä remontteja, matkusteltua ja muutoin elettyä normaalia elämää. Tosin, tapana ei ole pröystäillä vaatteilla, autoilla, teknologialla tai muillakaan rahasyöpöillä, niin ei niitä pakollisia menoja loppupeleissä niin paljoa sitten ole.

Osakesalkku on kuusinumeroinen ja sen jokaikinen euro on säästetty palkkatuloista noin kymmenen vuoden aikana (ensimmäiset viitisen vuotta opiskelijan sivutuloista ja viimeiset viisi vuotta 4-5k€/kk palkkatasolla) jos ei lasketa mukaan paria tonnia opintolainaa, jotka salkkuun myös alkuvuosina tuli.

32 tykkäystä

Avaanpa vähän laajemmin omaa tilannetta. Olen tohtorikoulutettava, 30v, ja suomalaisen säätiön listalla. Koska Englanti ja Lontoo, niin apurahasta menee viidesosa ensin yliopistolle lukukausimaksuun, sitten siitä jäljelle jäävästä osuudesta menee taas viidesosa vanhojen opintolainojen maksuun. Valtio ottaa veroja noin 0€, koska kulut laskevat saamani apurahan alle verovapaan apurahan rajan. Noh, Lontoossa asuvana olen joutunut jakamaan asunnon kumppanin ja kolmannen kämppiksen kanssa, jotta jotain on voinut jäädä säästöönkin (eli eläkkeeseen). Nyt lähtee kämppis ja nousee kustannukset, niin seuraavan vuoden sisällä oletan, että saan säästöön/eläkkeeseen ehkä alle 100€/kk jos sitä. Tohtoriksi valmistuttua olisi tarkoitus jatkaa post-dociin tai aloittaa oikea työnteko, jolloin päästään jo ihan leiville.

Asunnon ostosta Lontoossa saa vain haaveilla, vaikka säästöjä on kertynyt sen verran, että turkulaisesta kaksiosta voisi maksaa kolmanneksen käteisenä.

8 tykkäystä

Samoissa netoissa ollaan samassa elämäntilanteessa, mutta saan säästöön huomattavasti vähemmän. Pari vuotta sitten tähtäimessä oli tuo 1000, mutta meni kyllä semmoseksi kituuttamiseksi että oli pakko puolittaa säästöt.

Vaimokkeen kansahan säästöt helpottuisivat, kun lähes kaikki menot puolittuisivat. Yksin asuminen on julmetun kallista.

1 tykkäys

Aika hyväpalkkaista väkeä täällä. Täällä noin 30 vuotias DI, alan työkokemusta lähes 4 vuotta, bruttopalkka 3600 e/kk. Työ on pääosin mielenkiintoista, vaihtelevaa, aika vapaata eikä liian stressaavaa, nämä ominaisuudet menee palkkakehityksen edelle. Säästöön jää ehkä 1000 e/kk tällä hetkellä, voisi rahankäyttöä vähän uudelleentarkastella.

5 tykkäystä

28v matemaattisten aineiden opettaja yläkoulussa. Keskiarvo ansioista ylitöineen ja sijaisuuksineen muutaman vuoden ajalta 3500-3640€/kk ilman lomarahoja tai lomalisiä. Oon hyvin tyytyväinen ja onnellinen, että on niin hyvä pesti.

Sivuun jää tosi kivasti, kun omassa pystynyt koko uran asumaan. Kannatti tehdä töitä koulun ohella kaupassa ja asua vanhemmilla pari vuotta kavereita pidempään.

On kyllä valitettavaa, että itseä 20v. iäkkäämmillä kollegoille ei ole muuta varallisuutta kuin oma auto ja osa asunnosta maksettu. :frowning: Sijoittamisesta puhun avoimesti, mutta kateuden vuoksi ei voi kertoa paljonko on saanut tässä 6 vuoden aikana sivuun rahaa (oppirahatkin maksettu, ei lentävää lähtöä tai perintöjä).

Koska kunnalla töissä, laitetaan vielä tämä piristykseksi :grin:

69 tykkäystä

hiton mahtava video, osui ja upposi.

3 tykkäystä

Moni kirjoittaa työnsä olevan stressaavaa ja kiireistä. Itse en tee toukokuu-elokuu akselilla yleensä töitä, vaan kaikkea muuta. Vapaa-aika on ihmismielelle myös yhtä tärkeää kuin raha, sykkimisen aika on ainakin itselläni ohi. Järjestelykysymys ainakin mulla työnantajien kanssa. Silti tienaa sen noin 50k vuodessa, joka riittää täysin hyvään elämiseen yhdessä sijoitusten kanssa.

10 tykkäystä

Erilaisia mielipiteitä täällä, toiset sanovat että sinkkuna saa vähemmän säästöön kun ei saa vaimokkeen kanssa kuluja puolitettua, ja toiset sanovat että saa sinkkuna enemmän säästöön kun ei ole vaimoa ja lasta riesana. Asian voi nähdä näköjään kummin päin vain.

11 tykkäystä

Riippuu minkälaista sinkkuelämää elää ja minkälainen vaimo on. Itselläni sinkkuilu tuli todella kalliiksi kaikilla mittareilla ja minulla on vaatimaton vaimo ja kiltit lapset, mutta olen kyllä seurannut sivusta myös erittäin kallista avioelämää.

10 tykkäystä

Mä en saanu sinkkuna mitään säästöön, kun kaikki meni rillutteluun. Jälkeenpäin ehkä sittenkin parempi etten tiennyt sijoittamisesta 15-20v sitten. Nyt ehtii vielä 30v säästellä sijoittaen ennen eläkkeelle jäämistä.

Vajaa 40v sosionomi, alempi korkeakoulututkinto. Kolmivuorotyötä lastensuojelulaitoksessa, käteen jää vakityöstä n. 2200€/kk. Ilman kolmivuorotyötä jäisi huomattavasti vähemmän. Vakityön palkasta en pystyisi sijoittaa, koska perheasunnon velka, kaks teiniä ja autolainaa. Elämiseen riittää silti hyvin kaikkinensa. Alkoi ottaa päähän lisääntyneet kulut, niin hankin lisätyötä. Nyt saan nettona ylimääräistä 300-600€/kk, mikä menee suoraan sijoittamiseen. Tulot bruttona yhteensä n. 53k tänä vuonna.

Työt ei stressaa, ja kunnalla lomaa nyt maksimit 38 arkipäivää vuodessa. Palkka työn vaativuuteen nähden liian matala mutta viihdyn työssäni ja se on suuri plussa. Työ on vaihtelevaa ja erittäin kiinnostavaa. Pystyn vaikuttamaan työvuoroihini. Lisätyöt mukaan lukien työaika n. 45h/vk.

21 tykkäystä

Vastaava mestari ja palkka 90k vuodessa plus lisät ja päivärahat yms. Päivät ovat pitkiä ja stressiä riittää taloudesta ja aikatauluista. Täysipainoisia lomia pystyy harvoin pitämään. Mikään “olen lomalla ja sammutan työpuhelimen ja en katso maileja” ei tule kysymykseen tai helvetti odottaa lomalta palatessa. Muutenkaan mistään neljän viikon kesälomista on turha haaveillakkaan.

19 tykkäystä

Varsinkin vastaavan mestarin pesti on erittäin kuormittava ja @reems3000 sitä kuvailikin hyvin. Hyvä vastaava on palkkansa ansainnut!

Vastaavan mestarin vahvasta vatsasta voinee olla apua myös pörssin puolella.

8 tykkäystä

Palkkaa 4220€/kk ja viime vuonna bonus 1500€, 2 säästöasuntoa ja omassa asun. Kaikista lainaa vielä reilusti :smiley: Vuokralla olevia asuntoja sanon säästöasunnoiksi, kun niihin pitää joka kuukausi laittaa omaa rahaa vuokratulojen lisäksi että saa lainoja lyhennettyä, laiskuuttani en ole saanut niitä myytyäkään. Nyt olisi mahdollisuus työnantajan osakkeita ostaa noin 10k edestä joissa historian perusteella vuosituotto osinkoina 17-18%.

11 tykkäystä

27v. SAP-konsulttina toiminut nyt pari vuotta. Peruspalkka 5000€/kk ja siihen 20% vuosibonus päälle. Työn stressaavuus menee vähän projektien mukaan. Ajoittain tuntuu että istuu kotona tekemättä mitään ja toisinaan tekee 60h+ viikkoja kun tehdään neljää projektia samaan aikaan. Sijoittamisen tavoitteena kerätä pesämunaa aikaiselle eläkeelle, kuten vissiin moni muukin täällä.

16 tykkäystä

Netto palkka n.1800-1900€/kk riippuen lisistä.
Työn fyysisesti haastavin osa on olla ajoissa paikalla ja psyykkisesti on keksiä mitä tehdä jos kirja jäi kotiin ja kännykästä uhkaa loppua akku.
Suurin osa päivästä kuluu foorumin lueskeluun ja kurssien kyttäämiseen, sekä netin selailuun.
Kyllä, aion kouluttautua muihin hommiin.
Kyllä, sijoitus varallisuus perustuu siihen että olen syntynyt ei nyt kulta mutta hopealusikka perseessä sekä edellisiin töihin.
Työnantaja turvallisuusala.

19 tykkäystä

31-vuotias R&D insinööri (HW), 3700 €/kk. Jostain suuremmasta yrityksestä saisi helposti tonnin enemmän, mutta olen hyvin tyytyväinen nykyisessä paikassa. Toivottavasti tämän vuoden aikana pääsee kuitenkin sinne 4000 €/kk ja yli.

5 tykkäystä

Sähköasentaja 2800€ /kk enempinki voisi olla. Olen kuitenki tällä hetkellä suht tyytyväinen.

5 tykkäystä

Automyyjä. Ikää 24v. Palkka keskimäärin 7000e/kk. Tähän päälle sit viel sivubisnekset ja sijoitustoiminta. Ainiin ja opiskelen yliopistossa samalla, tukia en saa :smiley:

24 tykkäystä

… missä liikkeessä automyyjät tienaavat tuollaisia summia? Kysyn vilpittömästi, tulen nimittäin sinne töihin, jos provikoita maksetaan tuollaista luokkaa.

7 tykkäystä