Palkkakeskustelu

Lehtori (AMK), liiketalous, 13 vuoden kokemus, 37 v. 4200 €/kk, KTM+pätevyydet. Vaikka vapaajaksoja on tuo 12 niin yleensä joudun tekemään töitä myös vapaajaksolla, työmäärä on lisääntynyt kymmenessä vuodessa merkittävästi. Eli olisiko sitten lehtorit teknisellä alalla eri sopimuksen piirissä, kuitenkin tes-palkoilla mennään.

3 tykkäystä

Mietin kauan viitsinkö ottaa osaa tähän ketjuun osaltani. Työhistoria on matalapalkka-alalta lähihoitajana ja nykyinen status on määräaikaisella työkyvyttömyydellä nyt vuoden verran jo. 1300-1500e /kk. Kaksi viime vuotta olen tuplannut salkun osakepoiminnalla, lainan ollessa tapissa ja näkymien ollessa huonohkot terveyden osalta. Samalla on joutunut salkusta ottamaan kaikkeen mahdolliseen paljon rahaa (terveys isoimpana, eläminen). Tähän vielä koronadippi kaikkineen samaan syssyyn.

Kova halu olisi päästä ja pystyä opiskelemaan & töihin, mutta ehkä vielä se aika koittaa. Iän (30v) myötä on huomannut ja sijoittamisen takia kuinka moni asia kiinnostaisi nyt opiskelun ja työn kannalta! Kaupan ala kiinnostaa brändisijoittajana erittäin paljon amk-pohjalta, terveysteknologia, koneteollisuus, it- ala… Rahoitusala, analyytikoksi… :wink:

Tuo myös paljon perspektiiviä kun oikeasti tajuaa ja tajuan nyt, miten korkeasti koulutettuja ihmisiä täällä on. :clap: Palkat nyt ei tule yllätyksenä eikä sillä, vaan voitte olla todella ylpeitä itsestänne (mitä se palkka ikinä onkaan!). Samalla myös mihin tahansa verraten, kova työ kannattaa oli se sijoittamista, fundalla, teknisellä analyysillä, ansiotyöllä tai millä vain.

Ei ole rajoitteita sen suhteen miten ja mitä haluat sijoittamiselta saavuttaa tai tietyn tulotason. Vain hidasteita.

69 tykkäystä

40v ja n. 77 t€ vuodessa. IT-päällikkö julkisella puolella. Alan kokemusta joku 13 vuotta.

3 tykkäystä

49-vuotias 30v.työhistoria metallialan perheyrit. 7.000/kk

4 tykkäystä

Kun suuni ketjussa avasin niin laitetaan seikkaperäisesti vastaus kysyttyyn:

Ikä 30v, palkka n.7400€/kk, esimies ilmailualalla

2 tykkäystä

Jatkuvasti enemmän tehdään sellaista että firmoissa kaikki saa nähdä toistensa palkat. En oikeen tiiä mitä mieltä oon tästä, vaikka tosi avoin oon rahasta. Toki kuka vaan saa kenen vaan palkan verottajalta soittamalla jokatapauksessa.

Mites, onko jollakulla täällä töissä tällainen käytäntö?
Mites inderesillä @Verneri_Pulkkinen?

2 tykkäystä
6 tykkäystä

Pian 30v. Palkanlaskija/palkkaprosessin ‘vetäjä’ keskisuuressa yrityksessä PK-seudun ulkopuolella. 2700€/kk + mahdolliset bonukset, noin 15% vuosipalkasta. Tänä vuonna ollut sattuneesta syystä hiljaisempaa niiden osalta.

Työ on pääosin mukavaa ja etätyömahdollisuus/joustavat työajat mukava lisä.
Välillä hyvinkin stressaavaa kun raha/palkka-asiat tietenkin ihmisille hyvinkin tärkeitä ja niistä aika nopeasti annetaan välitön palaute jos tuntuu että joku ei ole mennyt oikein.
Ylitöitä en tee, mutta saldoja keräntyy vuodessa noin 80h.

Erityisen mukavaa työssä on, että saan kehittää sitä niin paljon kuin haluan. Paljon olen kahden vuoden aikana saanut automatisoitua ja sähköistettyä homman eri kohtia.
Tämäkin työ, niinkuin kaikki muutkin, on menossa koko ajan kohti järjestelmäkehitystä/-osaamista ja asiakaspalvelua.
Nykyään siis vaaditaan sosiaalisia taitoja myös tällaisiltä ‘back-office’ tyypeiltä. Niinkuin joku kejtussa aikaisemmin totesi, niiden kehitys on kyllä nykypäivän tärkeää työstä/koulutuksesta riippumatta.

Taustaltani tradenomi, mutta hieman eri alalta kuin tämä nykyinen mitä teen. Työkokemusta palkka-hommista 2v.

Sijoittamisen aloitin tämän vuoden alussa, joten salkkua ei ole ehtinyt paisumaan kovin paljoa.

9 tykkäystä

Vuoroautomaatioasentaja. 70k€/v.

3 tykkäystä

Tuotannon työntekijä mekaanisessa metsäteollisuudessa. 15v työkokemus. 35k€/v. Ei yli-, vkl- tai vuorotöitä. Mukava ja paineeton työ johon nähden palkka ok.

4 tykkäystä

Työskentelen freelancerina tv- ja elokuva-alalla. Alan projektiluontoisuudesta johtuen tulot heittelevät kuukausi- ja vuositasolla. Tänä vuonna tulot asettuvat noin 37k tasolle. Sijoittaminen tuokin mukavasti turvaa, kun ala on luonteeltaan hyvin epävarma, eikä vakkaripaikkoja tai duuneja ole pahemmin olemassa.

Sähköasentaja, 31v ja 45-60k€/v. Riippuu urakoista

1 tykkäys

Osallistun nyt tähän minäkin. Samoin pohdin, että josko joku tunnistaa mutta hällä väliä, eipä ole mitään salattavaa, joten tässä tätä nyt tulee, lukee joka jaksaa🙂
Yli viisikymppinen, entinen ravintola-alan yrittäjä. Jouduin jättämään kivireen vetämisen nuoremmille, sekä innokkaammille, kun sairastuin muutama vuosi sitten vakavasti. Työkyvyttömyyseläke on nettona rapiat 2400€. Tässä kohtaa onkin hyvä paikka muistuttaa yrittäjiä, että ei kannata pihistellä niiden eläkemaksujen kanssa, niille voi joskus vielä olla tarvetta, toivottavasti ei. En sijoita eläketuloista kun 500€/kk ainoan lapsenlapsen AOT:lle. Tämä siksi, että sijoitan mm. osingot uudestaan, ravintolasta saatuja myyntituloja jne.
Sijoittamisen olen aloittanut jo 80-luvulla, ensin ihan asuntosäästäjänä, sitten osakkeita ostamalla jne. Minulla ei juurikaan ole sijoittajana ollut aikaisemmin aikaa perehtyä sijoituskohteisiini vaan olen luottanut enemmän esim pankin asiantuntijaan, ja mieheeni. Sen jälkeen kun jouduin jättämään työelämän, olen pikku hiljaa alkanut opiskelemaan näitä asioita syvemmin. Viimeiset 2-vuotta olen ollut sijoittajana kohtuullisen aktiivinen, löytänyt itsestäni puolia joiden olemassaolon korkeintaan ehkä aavistin = bullero, saanut kunnolla kynsilleni, tehnyt varmasti kaikki klassiset mokat ja muutaman enemmänkin ja toivottavasti jotain myös oppinut. Yhtenä oppimateriaalina, kaikkien talousopusten ohessa, toimii tämä Inderesin foorumi, loistava alusta!

30 tykkäystä

Tekniikan puolella maksavat saatavuuslisää (vaikea rekryttävä kai). Hassua, että tekniikan puolella opettavat matematiikan opettajatkin saavat kyseisen lisän.

23v, kirjanpitäjä pk-seudun ulkopuolella. Tradenomin opinnot kesken ja palkka tällä hetkellä 2200/kk.
Nyt reilut 2 vuotta sijoittanut aluksi rahastoihin ja vuoden alusta OST:lle (Melkoista menoa ollut jo tänä lyhyenä aikana :smiley:). Tuntuu että jo tällä palkalla elää herroiksi ja sijoittamiseen jää mukavasti kuukausittain. Toki elämisen kulut aika minimissä kun tottunut siihen asumistuki+opintotuki comboon.

10 tykkäystä

Ikä 30+ v rakennusalalla konsultointia YAMK tutkinnolla. 3800 €/kk+ bonukset n.10 k€/v. työt 40 h/ vko ja ajoittain stressaa hommat. Ihan OK, mutta ajoittain tulee katseltua muita hommia. Pidemmät lomat kiinnostaisi ainakin.

6 tykkäystä

Meillä osa palkoista näkyy verokoneissa ja se aiheuttaa tyypillisesti kahvipöytäkeskustelua kun palkkahaitari on suht yksilöllinen ja laidasta laitaan. Itse koin hieman kiusallisena kun oma nimi tuli ensimmäistä kertaa verokoneeseen - silloin ei ollut vielä tätä ”ei verokoneeseen” mahdollisuutta.

3 tykkäystä

2100 nettona tulee tilille. Sinkkumiehenä saan tonnin kuussa sijoituksiin.

Nuorena sinkkuna on helppo säästää ja sijoittaa. Jos pitäisi vaimoketta, autolainaa ja paria lasta hoitaa, niin sitten pitäisi pyrkiä kovempi palkaisiin hommiin.

5 tykkäystä

Heh, meidän taloudessa vaimo tienaa nettona enemmän, asuntolaina on halvempi kuin vuokrat PK-seudulla ja lapsilisä menee pääosin pojan salkun kasvattamiseen (loput säästöön samalle tilille) :smiley: Auto on ollut velaton jo jotain 7 vuotta.

9 tykkäystä

Ikä 29v, Kunnossapito Sähköasentaja. Kokemusta n.10v, palkka 2950€/kk + keväällä tuotantopalkkio noin kk palkan verran ja syksyllä vähän yli 1k henkilöstörahastoon.

Tavoitteena saada keväällä palkka nostettua pykälällä 3150:een. 40h/ vko tunnit eikä tarvitse töitä viedä kotiin.

Noin tonnin saa kuussa rahastoihin/ osakkeisiin. Pk-seutu.

2 tykkäystä