Palkkakeskustelu

Komppaan täysin, hyvin kiteytetty. Sen verran paljon CV:itä nähnyt, että yleensä tuon hakijatyypin tosiaan tunnistaa jo papereiden perusteella. Rajatapaukset sitten haastattelussa.
1-2 vuoden projektijutut ilman isompaa perehdytystä tosiaan ihan oma alansa ja lukunsa.

14 tykkäystä

Erikseen on sitten alat kuten omani, eli akatemia, jossa työnantajia on niin vähän ja ne ovat niin erikoistuneita ns. profiloitumisen vaatimuksen kautta, että vaihtoehtoisia työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Jotakin pientä alaa saattaa olla edustettuna vain parissa yliopistossa koko maassa, ja paikkojen määrä yhden käden sormilla laskettavissa (niissä toki on jo tekijät). Tai sitten olisi pakko vaihtaa maata. Yliopistot ovatkin täynnä hiljaisia puurtajia, jotka tyytyvät huonoon palkkaan siksi, että vaihtoehdot (eli alan tai maan vaihto) ovat niin vaikeita.

6 tykkäystä

Haluaisitko palkata tälläisen kaverin kenen cv:stä näkee jo kauas että hän tulee lähtemään parin vuoden päästä. Rekrytoiminen ja sisäänajo on erittäin kallista.

It-alalla ei usein ole paljoa varaa valita, jos ja kun haetaan kokemusta ja täsmäosaamista jostain tietystä teknologiasta. Omalla erikoisalallani senioritason teknisen puolen toteuttaja ehtii yleensä perehtymään järjestelmiin jotenkuten parissa kolmessa kuukaudessa, systeemit ovat yleensä sen verran samoja talosta taloon, ainakin Suomessa.

3 tykkäystä

Avatakseni hieman ajatteluani:

Opportunistinen työpaikka hyppiminen kyllä toimii. Palkka- ja urakehitys voi olla nopeaa. Samalla kuitenkin voi päätyä työpaikkoihin joilla ei ole varaa valita työntekijöitään kunnolla ja vaihtuvuus on hurjaa. Tälläisissä paikoissa usein palkkaus on epätasa-arvoista ja uudet rekryt tienaavat pienemmällä osaamisella sinua enemmän. Tästä sitten seuraa kierre joka ruokkii itse itsenään.

Suosittelenkin siis etsimään työpaikan missä on pitkä aikaisia työntekijöitä ja pieni vaihtuvuus. Siellä selvästi tehdään jotain oikein. Tälläisessä paikassa todennäköisesti palkkaus on kunnossa ja kannustavaa ja uralla on mahdollista edetä myös sisäisesti.
Henkisesti huomattavasti vähemmän kuormittavaa kun ei koko ajan tarvi lähteä aivan alusta ammatillisesti ja sosiaalisesti. Sitten voi oikeasti keskittyä syväosaamisen kehittämiseen eikä kaikki aika mene turhuuksien opetteluun.

30 tykkäystä

Suosittelenkin siis etsimään työpaikan missä on pitkä aikaisia työntekijöitä ja pieni vaihtuvuus. Siellä selvästi tehdään jotain oikein.

Riippuu myös paljon omasta alasta ja mieltymyksistä. It-projekteissa porukkaa vaihtuu koko ajan, on paljon konsulttityötä jne.
Olin itse samassa työpaikassa noin 20 vuotta, ennen kuin hyppäsin konsulttihommiin viitisen vuotta sitten. Täällä harvemmin ehtii tutustumaan työkavereihin niin paljon että ehtii niiden lasten sylikummiksi asti : )
Molemmissa tavoissa on mielestäni puolensa, minulle uran loppuvaihessa on toiminut tämä, melko itsenäinen puurtaminen yhtä projektia ehkä vuoden tai vähän toista tehden. Viidenkympin jälkeen on jo nähnyt tarpeeksi konttoritouhuja, eivätkä työpaikan sosiaaliset kuviot enää kiinnosta samalla tavalla kuin nuorempana.

5 tykkäystä

Ei hätää tän suhteen, kunha vitsailin. Suunnittelijana pitää tietää mitä tekee ja pystyä perustelemaan se asiakkaalle. Tämä onkin homman suola, sillä asiakkaat eivät lähtökohtaisesti halua maksaa mistään ja suunnittelija ei voi tehdä toisin. “Eikö nyt voisi tehdä näin” tai “Ennenkin on tehty näin” -ovat vakio vastauksia ja kommentteja joihinkin vääntöihin. Aikaharvoin kukaan sanoo että ompa hyvin suunniteltu…

En osaa vastata tähän, mutta yleisen alavireen, mielipahan ja autojen antaman indikaattorin perusteella väittäisin että ei paljon enempää. Vanhassa paikassa vähemmän kuin minä nykyään.

3 tykkäystä

Tämä onnistumisista palkitseminen kuulostaa varsin tutulta myös julkisen puolen organisaatiossa. Teet työsi hyvin, niin saat palkinnoksi lisää töitä, joita muut eivät ole ehtineet syystä tai toisesta tekemään, palkan säilyessä samana.

Sitten johtoryhmässä ihmetellään, miksi ne kaikista tehokkaimmat työntekijät vaihtavat jossain vaiheessa työpaikkaa.

12 tykkäystä

Täällä olis kiva kuulla välillä näitä alle 4000e kk liksan juttujakin. Itsellähän loppui määräaikaiset hommat liukuhihnatehtaalla muutama kk sitten. Nyt työharjoittelussa keräämässä “oman alan osaamista” toimistotöissä, eikä ollut edes läpihuutojuttu päästä ilmaisiin töihin. Pätkää pätkän perään tehnyt pienen elämän. Vapaaherraketjua lueskellu ja haaveillu jospa minäkin joku päivä pääsisin heittopussiroolista pois. “Palkkakehitys” mikä se on? Lakoilla saadaan se parin pinnan korotus. Ei oo meikä manne kyllä päässy menestymään vaikka raadettu 3-vuoroa, ylitöitä selkäpaskana ja rytminkääntöä ollut niin oksennellut sen takia, sitten kiitoksena laitetaan kerjäämän uutta pätkää :expressionless: Lähtötuntipalkka ollut max 12e/h, repikää siitä.

Krooniseen lääkäripulaan liitttyen maailman onnellisimmalta kansalta alla oleva vielä.
Veroja Suomessa maksellaan entiseen tahtiin, mutta rahalle ei saa vastinetta samalla tavalla mitä tulee terveydenhoitoon. “Hoffmeyer työskentelee itse urologian erikoislääkärinä eikä jäänyt neuvottomaksi. Hän pyysi, että voisi ommella haavansa itse Juuan terveyskeskuksen tiloissa. Pyyntöön suostuttiin sillä ehdolla, että potilas toimisi omalla vastuullaan.” Mies sahasi moottorisahalla polveensa – ompeli haavan itse terveysasemalla, koska kunnassa ei ole lääkäreitä

45 tykkäystä

Näissä keskusteluissa ovat aina hyvätuloiset räikeästi yliedustettuina. Jo pelkästään se, että ollaan sijoitusfoorumilla, tipauttaa suuren osan pieni- ja keskituloisista pois. Lisäksi mitä korkeampi palkka sitä mieluummin sitä esittelee muille.

Täällä helposti kuplautuu sen suhteen, paljonko on tavallisen pulliaisen palkka tai minkä kokoinen salkku on keskivertosuomalaisella.

64 tykkäystä

Projektipäälikkö=suunnittelija.
Arkkitehtipuolella tämä on yhtä helvettiä nykyään.

7 tykkäystä

Keskiarvon alentamiseksi oma vastaus:
Ennen irtisanoutumista palkka 3700e, nyt tulot 0e. Entinen palkka ei ole mitenkään realistinen, 2800e alkaa olla tavoitetason yläpäässä.
Tavoittelen siis tällä hetkellä 2400e kuukausipalkkaa, mutta ensin pitäisi se työ löytää. Kyseessä siis perus toimistohommat.

20 tykkäystä

Itse edustin pitkään alle 2200€ sijoittajaa täällä. Nyt kolmen vuoden aikana palkkaus ottanut saman firman sisällä töiden muututta vastuullisemmaksi 3777 euroon. Sellaisia n. 450 € kertakorotuksia. Jostain tätä ketjua löytyy tarkemmin.

Ehkä liikaa, jos lähtisin vaihtamaan paikkaa. Silloin pitäisi tyytyä jonnekin 2400 € hujakoille varmaan. Amis+lukio pohjalta ihan hyvin siis tällä hetkellä.

e: 2020:1970 €, 2021 helmikuun: 2450 €, 2022 toukokuu: 2850 €, 2022 elokuu: 3230 € 2023 maaliskuu 3777 €.

17 tykkäystä

Omalla kohdalla tulee syyskuun alussa muutos kun Keva myöntyi toisen hakukerran jälkeen määräaikaiseen osatyökyvyttömyys eläkkeeseen.Eläkkeen laskemiseen käytetään viiden viimeisen vuoden tuloja takautuvasti ja siksi varmaankin tuon saaminen kesti kun nyt tuohon viiteen vuoteen sisältyy 2 vuotta 50 prosentin työajalla ja 3 vuotta 65 prosentin palkalla,kivasti saatiin laskettua tuota maksettavaa määrää.Eläke on bruttona vajaa 750 €/kk ja sen lisäksi voin tehdä töitä 1346 € bruttopalkan verran kuukaudessa.Eipä tuo nyt järin suuri tulo ole mutta näin 55 vuotiaana osaa jo arvostaa aivan muita asioita kun rahaa kunhan toimeen tulee.Sen verran voin kokemuksesta vihjata että jos tuntuu että oma pää ei jaksa,niin hakekaa heti apua,itsellä venyi liian pitkään kun pelkäsin menettäväni aseluvat ja metsästys kuitenkin ollut harrastuksena pienestä asti.

20 tykkäystä

Päivitystä tähän.

Nykyään yksikönpäällikönä 4900€/kk+ mahdollinen vuosibonus.

Työ käytännössä vastaavaa, kuin yrittäjällä eli työnkuvaan kuuluu käytännössä kaikki mahdolliset asiat, mitä liiketoiminnan pyörittämiseen kuuluu.

Pidän nykyisestä työstäni hyvin paljon, mutta olen huomannut myös sen raadollisuuden. Vaatimustaso on käytännössä tulos tai ulos. Sisäinen kilpailu sekä johdon vaatimustaso ovat aika järjettömiä. Työt tulevat usein yöllä uniin ja viikonloput menevät asioita mielessä pyöritellen.

Aikansa tuota toksista ilmapiiriä jaksaa, mutta jossain kohtaa alan etsimään uusia haasteita työuralla.

23 tykkäystä

Varmaan vuoden päivät miettinyt kehtaako tänne palkkaansa ja työtehtäväänsä ilmoittaa. Täällä näyttää kuuluvan suurin osa kirjoittajista Suomen top 10% palkansaajiin. Valtion työntekijät myös loistavat suuremmilta osin poissaolollaan, mutta tässä tulee:

Haastemies (eräässä suuressa käräjäoikeudessa)
Palkka 3600 euroa/kk + lomarahat

Plussat:

  • Erittäin suuri vapaus työaikojen suhteen, helpottaa lapsiperhearkea aivan mielettömästi.
  • Hyvällä työpäivän suunnittelulla ja tehokkaalla tietojärjestelmien käytöllä ei mene joka päivä aktiivisiin työtehtäviin 7 tuntia 45 minuuttia. Tietojärjestelmät/ tukiohjelmistot muuttuvat suhteellisen usein, niiden tehokas käyttö on vaatinut huomattavaa itseopiskelua.
  • Olen työskennellyt yli 15 vuotta valtiolla, joten vuodessa 38 lomapäivää.

Miinukset

  • Palkka ei nouse enää, kuin tulevien vuosien indeksikorotusten verran. Kaikki mahdolliset ikälisät, kokemuslisät ja kielilisät (mihin mahdollisuus) saatu. Eläkeikään vielä kuitenkin n. 30 vuotta. Tarkoitus tehdä töitä eläkeikään asti.
  • Joudut työ takia olla tekemisissä koko maan ikävimpien ihmisten kanssa. Suomessakin tapahtuu niin hirveitä rikoksia, että en haluaisi niistä tietää niin paljon, kuin mitä nyt tiedän. Välillä työ on henkisesti hyvin kuormittavaa.

Plusat voittavat miinukset minulle. Olen löytänyt työn missä viihdyn ja ei ole minkäänlaista tarvetta tavoitella nopeaa eläköitymistä tai työpaikan vaihtoa. Työtehtävät, lainsäädäntö, tietoturva, yksityisyydensuoja ja oikeusturva-asiat muuttuvat jatkuvasti, joten eihän siinä voi kun toivoa tämän työn olevan yhtä mielekästä vielä seuraavat 30 vuotta

91 tykkäystä

Tutulta kuulostaa. Olen itsekin valtiolla töissä eräässä suuressa virastossa ja olen bongannut täältä ainakin pari muutakin valtion työntekijää.

Nyt kun tuli avattua vastaus niin päivitetäänpä omakin palkka. Tällä hetkellä virkani palkkaus on tämänhetkisellä, melko hyvällä, henkilökohtaisella palkanosalla sekä luottamusmieskorvauksilla 5300€/kk. Tuohon tulee päälle satunnaisia tilanteesta riippuvia haittatyökorvauksia. Keskimäärin olen viime vuosina tienannut 60-69k€.

Palkka ei vastuuseen suhteutettuna ole suuren suuri, mutta siihen käyttämääni työaikaan kyllä. Täyttä viikkoa ei ihan aina tarvitse tehdä, lopputulos ratkaisee. Liukumat, 38 lomapäivää (lauantaita ei lasketa), kouluttautumisedut ja ennenkaikkea tekemisen vapaus tekevät työstä kyllä mielekästä.

24 tykkäystä

Käsitinkö oikein, että tehdään ylitöitä, mutta niistä ei makseta edes peruspalkkaa, koska työntekijä ei edes ilmoita tekevänsä ylitöitä? Vai mitä nuo vaikenemiset tarkoittaa? Tämähän kuulostaa ihan kauhealta työpaikalta. Kukaan ei voi pakottaa ylitöihin. Jos projektit viivästyy niin se on hyvä asia. Eihän asiat miksikään muutu jos vaan jatketaan hattu kourassa samalla kaavalla.

Monessa paikassa pitäisi näköjään ottaa työntekijöiden porukalla itseään niskasta kiinni ja kävellä pomon toimistoon antamaan kohtalaisen vihaista palautetta. Eihän tuossa ole yhtään minkäänlaista järkeä. Toki meidänkin firma ottaisi mielellään vastaan työntekijöitä, jotka tekevät ylitöitä ilman korvauksia.

14 tykkäystä

Nojoo, ilmainen työ on ehkä väärin sanottu. Nämä ylityötunnit saa sitten pitää tietysti vapaana kun aika on sopiva.

Vaikeasti selitettävä asia tuo ”vaikeneminen”, ehkä kuitenkin niin, että oletetaan että projektit tulevat valmiiksi vaikka ehkä tiedostetaan kaikki ongelmat ja projektien kasautuminen. Kaikilla muillakin tekijöillä vastaava työtilanne aika usein ja kuten edellä mainittiin, on vaikea tulla projektin ulkopuolelta ns. hätä-avuksi (esim. viikoksi).

Omasta kokemuksesta voin sanoa että vaikea se on nuorena vasta valmistuneena mennä mistään asioista neuvottelemaan, oletus on että pitää vain jaksaa (ei ***** välttämättä jaksa). Onneksi nämä hommat jätin jo joku aika sitten.

Juuri näin.

Ahaa, eli kyseessä onkin siis ihan tuttu työaikapankki ja koko keissi alkaa kuulostamaan reilummalta.

4 tykkäystä

Mitä tämä tarkoittaa?