Palkkakeskustelu

En ole ihan varma ymmärsinkö mitä kysyit, mutta lyhykäisesti: Ei ole mitään erillistä projektin vetäjää.Suunnittelija suunnittelee ja vetää projektin (suunnittelun osalta ) asikas antaa hinnan ja aikataulun jotka molemmat on yleensä pahasti alimitoitettuja. Siinä sitten vedetään hommia päämärkänä ja oikaistaan joka ikisessä kurvissa missä vaan mahdollista.

5 tykkäystä

Itse tänne aikoinaan kirjoittelin suunnittelupuolen heikoista palkoista ja niiden määräytymisestä. Aikoinaan tuli talotekniikka puolella suunnittelua tehtyä ja kuvailemasi toimintatapa on tuttu, myös isoissa kansainvälisissä suunnittelu-/konsulttitoimistoissa. “Ylitöitä” ei tehdä ikinä, mutta silti istutaan 60h/viikossa toimistolöa tekemässä hommia, 1:1 vapaana tietenkin. Palkka noissa hommissa kyllä aivan surkea, siihen vastuuseen ja paskan määrän mitä usein saa käsitellä.

7 tykkäystä

“Palkka noissa hommissa kyllä aivan surkea, siihen vastuuseen ja paskan määrän mitä usein saa käsitellä.”

Juurikin näin.

Te jotka olette suunnitteluhommista siirtyneet muihin tehtäviin niin millaisiin? Ainakin myyntitehtävät on ketjussa aiemmin mainittu. Myynti on sitten taas ihan oma lajinsa ja ei ehkä ihan kaikille sovellu.

3 tykkäystä

Heitin n. 10v sitten hanskat tiskiin talotekniikkainsinöörin hommien suhteen. Palkka oli paperilla ihan ok mutta kun faktoroi mukaan sen että usein työasiat vähintäänkin pyöri mielessä ei vapaa-aika ollut oikeaa vapaata ja palkkakin sitä myöten riittämätön. Meni mökkiviikonloput yms ihan pilalle kun tiesi että heti maanantaina odottaa 10 sähköpostia ja joku suunnittelupalaveri missä joku kiukkuinen arkkitehti taas valittaa kun Puolalainen aliurakoitsija ei ole lukenut arkkitehdin ajatuksia ja nyt IV kuilu ei ole feng shui.

Kouluttauduin täysin eri alalle duunariksi. Aitoa vapaa-aikaa ja myös palkkaa tulee enemmän kuin talotekniikan AMK insinöörinä. Pidän edelleen yhteyttä AMK ajan kavereihin. Osa edennyt suunnittelijasta tai tuotantoinsinööristä isompien vastuiden pariin mutta silti häviävät ansiotasossa.

Jos pystyy elämään duunaristatuksen ja “urattomuuden” kanssa niin ei kannata jumiutua huonoihin hommiin. Mä olen uudelleenkouluttautunut kahdesti aikuisiällä.

60 tykkäystä

Saako kysyä mille duunarialalle kouluttauduit? Voit vastata yv:lläkin.

13 tykkäystä

Yleisimmät taitaa olla myynti, valvonta, asiantuntija ja urakointi puolen tehtävät. Itse siirryin asiantuntija puolen hommiin, käytännössä erilaisia kartoituksia, kehitys- ja parannus ehdotuksia asiakkaan talotekniikkajärjestelmiin sekä järjestelmien toiminnan seurantaan.

Mitä itse tunnen alalta porukkaa niin parhaat palkat taitaa olla myyntipuolella eri laitevalmistajien palveluksessa, tekninen asiantuntija, tuotepäällikkö jne.

Peruspalkka 4200e/kk.

7 tykkäystä

Tästä jo raapustelinkin ~ 6kk takaperin, mutta osuu tämän hetkinen keskustelu niin sopivasti omaan tilanteeseen että raapaisempa vielä.

Edellä mainitut seikat tate-suunnitteluun, ja suunnittelijan työnkuvaan osuvat oikeaan omallakin työpaikalla. Erona moniin firmoihin täytyy kuitenkin mainita osaava johto ja yrityksen kulttuuri.

Töissä nyt 6 vuotta samassa firmassa, tullut 2x palkankorotus sitä pyytämättä. Omaan projektitilanteeseen pääsee vahvasti vaikuttamaan. Projektipäällikkönä viimeiset 3 vuotta, palkka nyt 4300€/kk.

Se mitä tässä keskustelussa ei vielä mielestäni ole tullut esiin, on suunnittelijoiden valtava tasoero kokemusvuosista riippumatta. On alasta kiinnostuneita ja kehittymään pyrkiviä kavereita, ja sitten on nämä “oon vaan töissä täälä” -puuhastelijat. Jos projektien talouspuolta katsoo niin toisten työpanos tuo helposti 2x tulosta. Johdolla on oltava pelisilmää että millaisissa projekteissa kumpiakin peluutetaan, koska ääneenhän tällaista ei voi kellekään henkilökohtaisesti sanoa.

19 tykkäystä

Tate-insinöörinä vai hakea tekniseen myyntiin/myyntiin. Aluemyyntipäällikkö/avainasiakaspäällikkö tai vastaavaa niin palkkataso yleensä 4500-5500. Viihdyn ainakin itse teknisessä myynnissä, ei tarvitse jauhaa turhaa paskaa ja väkisin yrittää myydä mitään. No pointtina kuitenkin että monesti halutaan myyntiin insinööri ja palkkataso on yleensä parempi kuin kenttähommissa

3 tykkäystä

Olipas se sekava viesti. Piti oikein googlettaa mitä tate-insinööri tarkoittaa, kun olen kuitenkin ollut ihan IL ry:nkin hommissa eikä tuo lyhenne ole ennen tullut vastaan. Opinpa tämänkin.

Omasta mielestäni myynnissä ei koulutustaustalla ole minkään vertaa merkitystä. On myös hiukan kummallista jos myyjän ei oleteta myyvän “väkisin” ; eikös nämä myynti-insinööri-Mynttiset nimenomaan ole sitä varten siellä töissä että sitä yrittävät? Toki jos provikka tulee yrittämättäkin niin mitäpä sitä sitten turhaan hikoilemaan. En usko että myyntiin halutaan insinööriä muusta syystä kuin että se kuulostaa hienommalta ja antaa vaikutelman että saattaisi ehkä tietääkin puhumastaan asiasta jotakin.

Omasta mielestäni myyjä on myyjä ja insinööri on insinööri.

1 tykkäys

Kyse ei ole mistään myyntiratsusta joka hankkii uusia asiakkuuksia vaan teknisestä tukimyyjästä. Esimerkiksi Onnisella tai muilla teknisillä tukkureilla on tekniikka taitavia myyjiä, sellaisia jotka ymmärtävät kokonaisuuksia mihin osiaan myyvät ja ovat asiakkaan ostojen tukena.

14 tykkäystä

Usein myyjät teknisellä alalla eivät tiedä mitä myyvät. Meillä 80% ovat insinöörejä sekä edustajat että tekniset myyjät. Ei myynti aina ole sitä että väkisin yritetään myydä. Silloin harvoin kun käy asiakkaan luona niin kerron nopeasti mitä meiltä löytyy ja miksi ovat hyviä tuotteita. 90% ajasta ei liity myyntiin. Teknisessa myynnissä asiakkaat usein tulevat luoksesi eli soittavat tai lähettävät s-postia. Olen hakenut vuosien varrella n 20 eri talotekniikka-alan firmaan jotenminulla on suht hyvä käsitys palkkatasosta. Yleensä on ollut reilu pohjapalkka+ bonukset.

8 tykkäystä

Itsekin alkanut vähän kiinnostua siirtymisestä R&D&I-puolen projektipäälliköstä ja -työrukkasesta tekniseen myyntiin tai vastaavaan. Asiakashommat on lähellä sydäntä ja nykyisissä hommissa on liiaksi sitä, että palkka on täysin sama minimipanoksella kuin urakkatahtia tehdessä. Nyt palkka n. 4750 €/kk ja lomaa 7,5 viikkoa vuodessa.

4 tykkäystä

Sopiiko udella, että millä koulutuksella olet tässä virassa ja onko siihen nykyään jotain tiettyä vaatimusta?

2 tykkäystä

“Yleissivistävä koulutus” riittää eli minimissään lukiopaperit. Itselläni on lukion lisäksi myös poliisikoulu käytynä, uskon sen vaikuttavan merkittävästi aikoinaan viransaantiin.

11 tykkäystä

Esimies saa pienen budjetin korotuksiin joka ei mitenkään riitä reiluihin kototuksiin kaikille. Käytännössä korotuksia ei sitten voi jakaa reilusti esim. suoriutumisen perusteella. Joidenkin työntekijöiden lähtemistä pidetään riskinä, toiset ovat vaativia jne. Vaikka joku suoriutuisi hyvin, jos tyytyy osaansa jää melko varmasti jalkoihin.

Tähän lisämausteena oman työnantajan (Helsingin pörssistä löytyvä teknologiayritys) HR-osasto määrittelee osastopäälliköille niin tiukat kriteerit tuolle palkankorotuspotille, että niitä voidaan jakaa käytännössä vain eläkeikää lähenteleville vanhemmille asiantuntijoille.

5 tykkäystä

Varastolla 2550-2700 e/kk menot kun on pienet niin pienillä tuloilla pärjää :sweat_smile: sijoituksiin menee kuussa noin. 400-500 euroa. Enkä ikinä lähde fyysisestä työstä pois jos ei ole pakko, kehoni on täydellisessä shokissa 2 viikon loman jälkeen.

78 tykkäystä

Edellisellä työpaikalla meillä oli pieni tarkasti valikoitu tiimi jolle asetettiin tosi tiukat tavoitteet. Väännettiin kuukausia lähes päivittäin ylitöitä jotta onnistuttiin ja ylitettiin ne.

Kun esimies sitten oli merkannut omiin arvioihinsa kaikkien ylittäneen tavoitteensa se tuli heti bumerangina takaisin. Eivät kaikki voi kuulemma onnistua tavoiteissaan kun semmoista ei ole budjetoitu. Korkeintaan yksi voi ylittää tavoitteet, yksi saavuttaa ja yhden pitää alittaa ne. Esimies suuttu ja irtisanoutu, sen myötä myös kaksi tiimikaveria lähti.

47 tykkäystä

Ihanaa. Olen itse haaveillut palaamisesta fyysisiin töihin. Ongelmaksi muodostuu, että nykyinen huomattavasti noista ajoista kohonnut palkka ja tietenkin kulut on kasvaneet tulojen mukaan vuosien saatossa :sweat_smile: Mutta oi niitä aikoja, kun nosteli manuaalisesti päivät pitkät tavaraa ja askeleitakin tuli joka päivä riittävästi. Tuo erittäin fyysinen työ oli mielestäni kaikista kevyintä työtä mitä olen ikinä tehnyt! Nykyään pää on ihan jumissa työpäivän jälkeen eikä oikein saa lepoa ennen viikonloppua.

54 tykkäystä

Itselläni on juuri mainitsemasi pään jumin vuoksi noussut työpäivän jälkeinen liikunta ihan uuteen arvoon. Ilman kunnollista hikijumppaa tai teknisesti haastavaa lajia en pysty palautumaan työpäivästä kunnolla. Toista se oli silloin kun sai olla nuorena pojan kloppina maatilalla töissä.

26 tykkäystä