Palkkakeskustelu

Joku ei nyt yllätys yllätys tässä jutussa täsmää. Tienaamalla 5300 kuussa jää muka 3700 euroa käteen. Taulokoiden mukaan jää hädintuskin 3500.

5 tykkäystä

Kyllä tuo ihan mahdollista on.

Itsellä 61k verokortti tälle vuotta 25% veroprosentilla.
En saa verovapaita päivärahoja tai tee yhtään ylitöitä.

9 tykkäystä

Tämä on sitä solidaarisuutta, että isommasta palkasta jää saman verran käteen kuin pienemmästä.

Ihmettelen vielä enemmän sitä, ettei eläkehimmeliä ole vielä juuri kukaan vaikutusvaltainen alkanut kyseenalaistamaan. Sehän on nyt suunnilleen kaikille alle 50 vuotiaille epäedullinen ja huonommaksi tulee vaan muuttumaan.

Molempien eli ansiotuloverotuksen ja eläkeveron kehittäminen parempaan suuntaan ei pitäisi olla kauhean mahdoton suoritus.

20 tykkäystä

Taulukko on taulukko ja todellisuus on todellisuus. Taulukossa ei huomioida kuin automaattiset vähennykset, mutta aika harvalla loppupeleissä jää vain noihin automaattisiin.

Itselläni tuloraja 38k€ tälle vuodelle: taulukko (verolaskuri) näyttää näköjään veroprosentiksi 18,5%, mutta minäpä maksan vain 12,5% (en kuulu kirkkoon, työmatkaa 80km/pvä jne.).

Mites Suomen veroastetta raportoitaessa, lasketaanko todellinen ansiotuloveroaste vai laskennallinen?

7 tykkäystä

Jännä, ettei kukaan ihmettele tätä yhtälöä: yhteishuoltajuus / 2 lasta, ei uutta kumppania, 3700€ nettotulot ja 50-60h työviikot, 1200€ vuokraan kuussa Oulun keskustassa, 500€ lasten harrastukset kuussa, 400€ kauneudenhoitoon ja vaatteisiin kuussa, 2 autoa. 40 vuotta ikää.

Sanoisin, että hetken tuota jaksaa, mutta rahaa palaa sitä tahtia, että miten käy kun ei jaksakaan valtavia määriä ylitöitä? Kulutuksesta olisi nipistettävä rankasti. Hirveä määrä työtä, mutta mitään ei välttämättä jää säästöön.

29 tykkäystä

Olisiko lomarahat laskettu 3700€ nettopalkkaan mukaan tuossa jutussa. Voisi selittää.

1 tykkäys

Yksityinen terveydenhuollon työnantaja tarkoittaa lähes poikkeuksetta sitä, että lomapäivät ja rahat sisältyy palkkaan.

6 tykkäystä

Yli puoli vuotta tästä viestistä, enkä töissä samassa paikassa enää ole ollut kevään jälkeen. Kesä meni lomaillessa, joka teki hyvää.

Nyt kuitenkin tehnyt kaupan alalla vuokratyöntekijänä hommia. Ainakin itselle 100% parempi, kuin osa-aikaisena vakkarina jossain tietyssä kaupassa. Saan valita työvuorot ja -paikat ihan itse. Vuoroja tulee joka tunti kymmeniä tarjolle, ja ensimmäinen halukas saa vuoron. Kun osa-aikaisena sain vähän noita aamuvuoroja viikonloppusin yms, jotka välillä ketuttivat, niin nyt saan valita työajat itse. Voin “keplotella” pelkkiä viikonloppuiltoja, jos niin haluan. Voin tehdä vaikka 7 vuoroa viikossa, jos huvittaa, eikä minimiäkään oikein ole.

Palkkaakin saan enemmän, koska joistain vuoroista tarjotaan palkan päälle 50-100€ €extraa. Khyllä kelpaa! Koulua lukion vikana vuotena niin vähän, että ajattelin loka-joulukuun paiskia enemmän duunia, että keväällä voi vähän enemmän keskittyä yo-kokeisiin taas. Tämä ratkaisu tarjoaa siihenkin hyvän keinon, kun ei tarvitse pomolta yms toivoa vähempää vuoroja.

44 tykkäystä

Teetkö minkä sovelluksen/firman kautta? Itse tarvisi etsiä uutta duunia opintojen oheen ja miettinyt välillä vaihtoehtona noita kaupan alan hommia.

1 tykkäys

Eezy on ollut loistava ainakin itselle, ja siellä tällä hetkellä.

3 tykkäystä

Minkälaiset tuntipalkat tuollaisissa vuokravälitysfirmoissa on?

Ihan perus kaupan alan tessin mukainen palkka.

E: Okei pakko vielä tosta ”mainostaa”. Tämän yön yövuoroon lähikauppaan tarjottiin 150euron extrapalkkaa. Eli normipalkka (140e)+extra(150e) yhdeltä yövuorolta. Ja ei nyt mikään harvinaisuus nuo satasen extrat, jolloin tuntiliksa ihan kohtuu (tänä yönä 37.5e).

12 tykkäystä

Onko muilla talotekniikka-alan (LVI, sähkö, automaatio, kylmä) projektin vetäjillä kertoa kokemuksia projektikohtaisista tulospalkkioista ja niiden suuruudesta? Kuinka pyritte neuvottelemaan ja sopimaan ennen projektien alkua? Perustuuko se projektin päätyttyä projektilla tehtyyn tulokseen tai mahdollisesti hankinnoissa tehtyihin säästöihin vai johonkin muuhun? Itsellä koko työura 12 vuotta LVI asennuksia, tarjouslaskentaa ja nyt vuoden päivät projektinjohtoa kuukausipalkalla takana. Työnantajan puolelta projektikohtaista tulospalkkiota ei ole millään tavalla sivuttu.

2 tykkäystä

Firmassa, jossa aloitin nyt toukokuussa sähkön projektipäällikkönä, projektin palkkio määräytyy lisätyöeuroista, kateparannuseuroista, projektin rahoituksesta eli laskutuksen etupainoisuudesta ja joistakin laadullisista tavoitteista. Tästä menee osaston yhteiseen vuosibonuspottiin 50 % ja projektipäällikölle heti 40 % ja projekti-insinöörille 0-10 %.

Käsittääkseni jonkinlainen puheoikeus bonusten suhteen on projektin alussa, mutta aiheet ja osuudet on nuo, jotka aiemmin mainitsin.

Tämä on oma ensimmäinen positio isompien projektien parissa, joten en osaa sanoa onko tuo kuinka antelias bonusmalli. Mielestäni ainakin simppeli ja läpinäkyvä malli.

1 tykkäys

Alan ihmiset raportoivat, että varsinkin koronan jälkeen ns. Helsinki-palkat alkavat olla yleisiä myös maakunnissa. Varsinkin kovimmille osaajille maksetaan mukisemata ns. PK-liksoja - olivatpa nämä sitten vaikka Kainuussa tosiasiallisesti töissä.

Myös 100% etätyöt ovat lisääntyneet valtavasti koronan seurauksena ja jäivät päälle moniin toimistoihin ns. uudeksi normaaliksi.

Ilmiö ei rajoitu pelkästään ohjelmointitöihin vaan sitä on havaittu kaikissa insinööritöissä, joita voidaan digitaalisin välinein etänä tehdä.

5 tykkäystä

Tästä kokemusta ja omassa tiimissä paljon tästä hyötyvää porukkaa eli ollaan pääkonttorilla kirjoilla, mutta työt tehdään reilun 90-150km päästä.

Voin itse ainakin sanoa, että mikäli hakisin töitä täältä asuinpaikkakunnaltani olisi nykyisen palkkatason säilyttäminen erittäin hankalaa.

1 tykkäys

Olen sosionomi (AMK), työskentelen lastensuojelussa. Peruspalkkani on 2873€, ja siihen kuuluu lähiesihenkilön varahenkilönä toimimisesta pieni lisä. Teen vuorotyötä vakityönä ja vakityön lisäksi teen avopuolella lisätyötä, tänä vuonna lisätyötä kertynyt keskimäärin 28h/kk. Teen lisäksi satunnaisia sijaisuuksia toisessa lastensuojelulaitoksessa, lähinnä yövuoroja. Tänä vuonna palkkani on asettunut keskimäärin 5000€/kk tasolle. Ylitöitä tekisin omassa työssä enemmän, jos olisi mahdollista. Toisaalta toinen työpaikka kehittää ammatillisuuttani, vaikka palkka on siellä heikompi. Olen tällä hetkellä tyytyväinen palkkaani, vaikka verotus syö tuosta summasta suht paljon.

28 tykkäystä

Olen loppuvaiheen yliopisto-opiskelija, ikää 28. Tehnyt nyt reilut 1,5 vuotta ihan perus suunnitteluhommia 80% työajalla pohjoismaisessa suunnittelu-/konsulttitoimistossa. Vakkaripaikka ja palkka vajaat 2,6 k€/kk. Ei suuria vastuita ja joustava työympäristö. Perus lounas-/liikunta-/puhelin- ym edut ja olen ollut varsin tyytyväinen. Aiemmin tein vakkarina myyntityötä kivijalkakaupassa, tuntipalkkana muistaakseni noin 12 euroa.

Viimeaikoina ollut töissä varsin hiljaista (rakennusala) ja olen siirtymässä työstämään teollisuusprojekteja, jolloin myös palkka nousee, alustavasti 3,5 k€:oon. Jatkossa siis jää hieman enemmän käteen osakekauppoihin hävittäväksi :smiley:

41 tykkäystä

Noniin päivitellään tätä myös. Vuodenvaihteessa siis pientä downshiftiä tiedossa ja työpäivien määrä tippuu viidestä 2,5 päivään viikossa.

Aiempaan verrattuna siis vapaa-aika lisääntyy +42.5% mutta kiitos progressiivisen verotuksen laskin nettopalkan laskevan vain -27% bruton ollessa vajaa 4000€.

33 tykkäystä

Onko työmatkakuluja? Jos on, laskitko ne mukaan?