Palkkakeskustelu

Mulle on käynyt noin, tosin se oli ylennys ja palkan lasku johtui siitä ettei uudessa positiossa ollut päivystystä. Sanoin etten suostu palkan alennukseen joka johti keskusteluun siitä mitä palkan alennus tarkoittaa (heidän näkökannasta palkka oli korkeampi, mun näkökannasta tilille tulisi vähemmän rahaa).

Pitkän väännön jälkeen kieltäydyin, ja yllättäen palkkaa sitten pystyttiinkin nostamaan…

9 tykkäystä

Tämä olisi yksi ehdotus mutta en usko sen menevän läpi, että saisin pitää saman palkan vähemmällä työajalla koska valtion työtehtävä.
Palkka tippuisi nykyisestä 4k€ → 3k€. Oon täs tehny laskelmia ja sillä pärjäisi joo mutta uskallanko nykyisessä tilanteessa ratkaisua tehdä kun en tässä sinänsä menetä mitään ja nykyinen työ on myös ihan kivaa tehdä. Nettona vaikutus olisi jos laskin oikein niin about 400€/kk mitä käteen jäisi.

@Lord_Foobar Kuullostaa siltä että kyseessä on yksityinen, joka on valmis näistä neuvottelemaan. Pahoittelut kun en alkuun ilmoittanut että kyseessä on valtion työtehtävä mistä olen keskustellut.

7 tykkäystä

Hei, mielenkiintoinen keskustelu ja ajattelin myös oman korteni kekoon laittaa. 15 vuotta sairaalatarvike myyntiä, palkka 6000€/kk + kannustinpalkkio qvartaaleittain.

21 tykkäystä

Mitä kautta päädyit tähän tehtävään? Tarvitaanko millaista osaamista?

Hoitaja tausta, eli yli 10 vuotta terveydenhuollon parissa työskentelin ennen siirtymistä myyntipuolelle. Mitään kaupallista koulutusta minulla ei ollut tuolloin kun siirryin, mutta yritys jossa edelleen työskentelen järjesti koulutusta myyntipuolen ja luonnollisesti firman tuotteisiin joka on jatkunut edelleen vuosittain. Oma kiinnostus ja asenne varmasti on se ratkaisevin tekijä niinkuin kaikissa hommissa.
Niin, sattumien kautta päädyin alalle eli eräs alalla jo työskentelevä ystäväni suositteli minua tähän yritykseen hakemaan kun paikka oli avoinna ja siinä elämänvaiheessa oli muutenkin ajatus uusista haasteista.

11 tykkäystä

Hieno juttu kyllä. Tuosta hoitajan taustasta varmasti ollut apua, kun omakohtaista kokemusta joistain välineistä.

Juu unohda suoriltaan.

Toki jos se uusi paikka ei vaadi mitään ja voit pyöritellä peukaloitas (ja omia pisneksiäs "työ"ajalla, niin sitten voi harkita). Harva homma enää nykyään on pötköttelyä, joten kyllä kunnon palkka pitää useimmiten vaatia.

7 tykkäystä

Se tietysti on kieltämättä jonkinlainen etu varsinki alkuvaiheessa sairaalatarvikkeiden myynti/markkinointi asioiden kannalta kun tietää etukäteen jotakin, muttei se ole mielestäni mikään este näihin hommiin pyrkiessä. Myyntityön lain alaisuudet ne tälläkin alalla ovat voimassa.
Toinen ehkä etu alkuvaiheessa on se että tietää kuinka sairaala hierarkia toimii muttei se takaa vielä mitään onnistumisia ja niinkuin kaikki asiat selvitettävissä olevia asioita tuokin.

1 tykkäys

Ei kuitenkaan välttämättä ole aika epäoikeudenmukaisuudesta. Jollain voi olla parempi focus, ja siinä matalampi äö saattaa olla vain hyödyksi. Samoin jollain voi olla enemmän kunnianhimoa, ja se saa puskemaan kovempaa.

Hyvä tai ei, jotkut myös miettivät kovasti miten missäkin tilanteessa kannattaa käyttäytyä. Mä puhun yleensä aika suoraan, usein ainoana. Todella usein työkaverit kehuvat myöhemmin kahdenkesken miten hyvä oli kun toin huolia esille, mutta eivät johtoryhmän kuullen uskalla edes peesata, puhumattakaan siitä että olisivat ekana sanomassa. Tässä toki kemiat voivat auttaa.

Jos älykäs kanavoisi energiaansa miettimään palkannousua niin voisihan se näkyä siinä. Eri asia tajuaako keskittyä siihen.

10 tykkäystä

Se on mitä on. Minä esim. tulin perheestä jossa opintoja ei juurikaan arvostettu ja jäivät peruskouluun. Jouduin sitten puskemaan ne myöhemmin lähes 30-vuotiaana työn ohessa lapsiperheen arjen osalla. Ei ollut kivaa, eikä olisi välttämättä onnistunut ilman ymmärtävää ja joustavaa esimiestä.

Toisaalta viimeiset 20-vuotta kaikki työpaikkani olen saanut niin, että vanhat kolleegat (tai esimiehet) ovat palkanneet uudelle työpaikalleen. Onko sama kuin sukulaisen palkkaus? Ei ihan, mutta vähän kuitenkin. Jos mulla olisi oma firma niin en näkisi sukulaisen palkkauksessa mitään vikaa, jos taas on rekryävä esimies niin on aika varmasti suurennuslasin alla sen jälkeen.

Anyway, mä yritän yleensä keskittyä siihen mihin voin itse vaikuttaa. Jos joku haluaa palkata jonkun muun niin tavallaan on ihan sama miksi niin kävi, eikun leuka rintaan ja eteenpäin.

Mun kommentti liittyi enemmän kuitenkin ihan siihen palkan kehittymiseen siltä osin kuin siihen voi vaikuttaa. Moni mun tuntema fiksu ei keskity yhtä paljoa palkkaansa kuin niihin ongelmiin joita työkseen ratkoo.

11 tykkäystä

Tähän ammattiin todella haluava älykäs käyttää ilmavoimia tai Suomessa ilmailuopistoa (SIO) “halpana” alle 20k€/ilmaisena polkuna, jos muuten ei ole varaa. Suomessa 200k€ maksavat vain ne, kenellä ei paukut riitä SIO:oon.

1 tykkäys

Ei teillä olisi firmassa tarvetta työntekijälle? :grin:

Itseä kiinnostaisi tuota puolta sote-maailmasta nähdä. Nakkaa vaikka yv:tä, jos pystyt vinkkejä antamaan alalle pääsystä. Sotealan tutkinto löytyy jo itseltä.

1 tykkäys

Hyvinvointitessin alaisena talouspuolen suunnittelijana aloitettu 3/2023 hyvinvointialueella. Tullut jo 2 korotusta tälle vuotta joilla biittaa inflaation helposti. Ei ollut alkupalkassakaan valittamista. Kiitos hallitukselle :laughing:

2 tykkäystä

Tuossa 3-4000 euron kohdalla marginaali veroprosentti on 49.5%. Nettona ero olisi siis 500e/kk.

9 tykkäystä

Minkälainen palkkaero on pääkaupunkiseudun vs. Muun Suomen välillä? Onko eroa palkoissa esim. Keskitason ohjelmoijan välillä jos samaa työtä tekee Helsingissä tai Oulussa?

1 tykkäys

Tämä on aika yleisesti heitetty esimerkki, jota on pakko haastaa.

Erittäin monessa työtehtävässä sillä kauniilla ulkomuodolla ja erityisesti sosiaalisilla taidoilla (“miellyttävä persoona”) on törkeän paljon isompi merkitys suoriutumiselle, kuin sillä että pärjää mensan testissä muutaman prossan paremmin. Väitän näin ihan omaan henkilökohtaiseen elämänkokemukseeni perustuen.

Ja sitten tuo meritokratia vs rikkaiden penskaksi syntyminen on myös jännä juttu. Näin ei minulle päässyt käymään, mutta koska tavoitteeni on olla kuusikymppinen miljonääri, niin totta himpskutissa haluan, että minulla on täysi kyky tukea jälkipolvien elämää vauraudellani ja rakentaa ylisukupolvista varallisuutta. Minkä hemmetin takia sitä muuten viitsisi säästää ja sijoittaa?
(No onhan tämä toki hauska harrastus… :hugs:)

12 tykkäystä

Tämä tietysti vaihtelee paljon työtehtävän mukaan.
Konsultti-puolella joku +500e oli sinnepäin nyrkkisääntö samasta positiosta. Nykyään koronan ja etätöiden myötä tuokin palkkaero on tasoittunut.

Puhtaasti talouden kannalta ajateltuna tuo palkkaero holahtaa pelkästään jo kalliimman perheasunnon korkomenoihin.

Toisaalta pk-seudulla on edelleen enemmän rahakkaampia positioita tarjolla eli se tietysti merkkaa jotain. Toisaalta harva niistä vaatii viittä päivää viikossa toimistolla.

3 tykkäystä

Nykyään erot ovat pienempiä kun vertaa noin 10 vuoden takaiseen aikaan. Korona-efekti ja sen aiheuttamat siirtymiset voimakkaammin hybridi-moodiin toivot palkkoja lähemmäksi.

Tietysti myös nämä %-firmat ovat tasoittaneet kenttää, jos CV myy niin tuntihinnasta laskettu %-osuus tulee huolimatta sijainnista.

Tämä kaikki riippuu kuitenkin myös omasta osaamisesta, minkälainen firma on kiikarissa jne… muuttujia on paljon eikä voi sanoa tyhjentävästi.

3 tykkäystä

Kiitos updatesta. Nyt ymmärrän termin taustan. Sinne köllöttelyparatiisiin sisäänpäässeet hyvinvoivat siis. Muualla Suomessa pahoinvoidaan.

16 tykkäystä

TEK:n mukaan se on ollut noin 9% eli pk-seudulla tuon verran enemmän palkat keskimäärin TEK:n jäsenille suunnatussa palkkakyselyssä.