Palkkakeskustelu

Emmä ihan tiedä, että miksi työnantajan pitäisi tässä ryhtyä palkkaa nostamaan. Työnantajana se kuitenkin kilpailee lokaalisti palkkatasossa. Useimmat työntekijät eivät kuitenkaan lähde asuinmaataan vaihtamaan.

9 tykkäystä

En tiedä onko oikea ketju kysyä, mutta aiheeseen liittyen onko täällä ketään DI:tä, joka työskentelee tai on työskennellyt ulkomailla?
Jos on kuinka löysit työn ja mitä asioita kannattaa huomioida?
Onko myös mahdollisesta ulkomaan kokemuksesta hyötyä jos palaa takaisin Suomeen?

4 tykkäystä

Suomessa työantajan sivukulut ainakin ovat korkeat ja nämä on suhteellisia bruttopalkkaan. Osaako joku sanoa miten on muissa pohjoismaissa?

Edit: Eläkemaksuissa Tanskassa ja Norjassa työnantajan osuus huomattavasti pienempi. Ruotsissa suunnilleen sama ja suurilla palkoilla isompi.

4 tykkäystä

Suosittelen päivittämään LinkedIn sivun. Ota kontakteja alasi ulkomaisiin headhuntereihin. Miksi hakea töitä itse, kun siihen on ammattilaiset olemassa, jotka haluaa tehdä sen sun puolesta.

Voiko työtäsi tehdä kotikonttorista? Minä olen myyntityössä ja kun asiakkaat joka tapauksessa eri puolilla maailmaa niin aivan sama minkä kv-lentokentän vieressä asuu.

Sain kahdenlaisia kontakteja. Toisessa olisin maksanut verot ja muut kulut itse eli vähän niinkun yrittämistä. En ottanut. Lopulta sain tarjouksen, jossa palkka maksettiin tilitoimiston kautta eläkkeineen Suomeen ja sain neuvoteltua hyvän työterveyssopparin Terveystalolle. Näissä kannattaa olla tarkkoina, koska kaikki “perusedut” lounareineen ja muihin puuttuu. Kaikki onnistuu, mutta neuvottelet itse.

Etuna on tietysti palkka. Sain kovaksi haukutun 5.5 tonnin palkan muutettua 8 tonnin palkkaan vain siirtymällä Keski-Eurooppakaiseen firmaan tekemään lähes samoja hommia. Lisäksi saat sitä “todellista” kv-kokemusta, jota arvostetaan sitten jatkossa.

Nyt takaisin suomalaisessa muutaman miljardin firmassa. BTW ulkolainen headhunter bongasi Linked sivuni. Peruspalkka yli 9k ja hyvät bonusmahdollisuudet. Uralla toki edennyt, mutta en vielä on matkaa kaksi pykälää ylimpään johtoon. Eli kyllä siitä ulkomaankokemuksesta hyötyä on.

29 tykkäystä

Mitä tarkemmin ottaen kirjottelit sinne LinkedIniin kiinnittääksesi ulkomaalaisten headhunterien mielenkiinnon? Lisäsitkö sieltä asetuksista vaan esim. Euroopan alueeksi, jossa olisit valmis työskentelemään?

1 tykkäys

Hieman samantyylinen kokemus omasta lähipiiristä. Ks. henkilö on johtoryhmässä ja saa n. 1,5t€/kk vähemmän bruttoliksaa kuin toimari, mutta hän ei omien sanojensa mukaan haluakaan tavoitella TJ:n pestiä, sillä työaika olisi käytännössä 24/7 neton noustessa max. 700€. Ns. perus-johtoryhmäläisenä riittää, kun on töissä ma-pe klo 8-17.

22 tykkäystä

Onhan se selvää, että jossain kohtaa tulojen noustessa myös elintason nousu tasaantuu. Jos netto nousee 1000 eurosta 1700 euroon, niin hyppäys elintasossa on aika iso verrattuna siihen, jos netto nousee vaikka 4000 eurosta 4700 euroon.

Mutta on hyvä pitää mielessä, että 700 euroa kuukaudessa on aika valtava summa rahaa todella monelle suomalaiselle. Suomalaisen bruttomediaani on 3822 euroa eli ~2600 euron luokkaa nettona.

Kattava työterveys on muuten todella arvokas etu.

22 tykkäystä

Aika harva ylimmässä johtoryhmässä toimiva, ainakaan jos aletaan puhua kv-firmoista, pystyy tekemään työnsä ns. normaalien tuntien aikana. Siitä pitää huolen jo pelkästään mannerten väliset aikaerot. Mitä isompaan firmaan mennään niin sitä enemmän myös erilaiset johtajasopimuksen yleistyy ja näissä yleensä työaika poistuu kokonaan.

9 tykkäystä

Työkokemuksiin lisäsin päävastuut. En tehnyt tarkempaa analyysiä, mutta käytin kyllä hetken aikaa miettiäkseni, mikä oli se osaaminen, jota hommista sain.

Eti se yksi headhunter kv-firnasta. Niillä on kyllä sitten työkalut löytää sut. Muut seuraa perässä.

”Et saa vuosiin kunnon palkankorotusta.” Se on yksi työpaikkakiusaamisen muoto.

Tietysti mitään ei saa, jollei pyydä. Mutta jos pyytää perustellusti ja ei saa vuosikausiin, kyse on kiusaamisesta.

Juu, ja jos ollaankin palkkamaltin puolesta, niin omaa palkkaa sen ei tule koskea. Muiden palkasta/rahoista on aina helpompi säästää :laughing:

5 tykkäystä

Palkkaan tänä vuonna päivitystä yleiskorotuksien myötä:
5200€ / kk → 5400€ / kk
Lehtori AMK.

21 tykkäystä

Kokenut senioritason koodaaja on viime vuosina päässyt 7000-9000e/kk palkkatasoon firmoissa joissa palkka perustuu tehdyn konsulttityön laskutukseen. Nyt on vähän huonompi kysyntä, mutta kovilla osaajilla on edelleen kysyntää.

Ja siis palkka tulee laskutuksen mukaan niin ilmaisia ylitöitä ei tarvitse tehdä. Harvoin tulee muutenkaan ylitöitä koska asiakkaan kanssa on sovittu että 37,5h/vko on maksimi laskutettava työmäärä eikä ilmaiseksi tietenkään tehdä mitään.

1 tykkäys

Täytyy kyllä sanoa, ettei minulla Suomessa ole kauhean suurta motivaatiota nähdä työelämässä enempää vaivaa, jotta pääsisi suuremmille tuloille. Muutama vuosi valmistumisen jälkeen on kuukausipalkka bruttona noin 4600€. Voi olla, että fiilis muuttuu, jos tulisi konkreettista tarvetta rahalle jälkikasvun myötä tai asumismuodon muututtua. Nyt lapsettomana en saisi lisätuloista (varsinkin reilusti verotettuna) merkittävää parannusta elämän laatuun.

Tämä on ollut itsellekin hieman yllättävä havainto, kun koulut tuli käytyä kunnolla panostaen ja yliopistossakin löytyi draivia vitosen keskiarvoon. Jotenkin sitä ajatteli, että kovaa opiskelemalla päätyy kovapalkkaisiin hommiin lähes automaattisesti, mutta ei se ihan niin ole. Aika kovaa joutuisi grindaamaan ja ottamaan lisää stressiä, jotta voisi tästä merkittävästi tuloja lisätä. Ihan hyvät on tulot nytkin ilman suurempaa stressiä. Kilpailuhenkisyyttä ja huippusuorittamista pääsen kuitenkin toteuttamaan kilpaurheilussa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, että valmistumisen jälkeen ei olekaan enää niin kiinnostunut kovista palkoista ja urakehityksestä kuin aikaisemmin?

45 tykkäystä

Valmistuin diplomi-insinööriksi keväällä ja sen jälkeen tehnyt vain hitsauskeikkoja kermankuorinta periaatteella nollatuntisopimuksella. Tee paljon töitä saa paljon rahaa, tee vähän töitä, sama raha.

17 tykkäystä

IT-asiantuntija vakuutusalalla. Eläkeikään alle 10 vuotta. Kuukausipalkka bruttona n. 4850 €.Olen ollut saman työnantajan palveluksessa n. 23 vuotta ja hyvin olen viihtynyt.

49 tykkäystä

Tulotaso ei ole ainoa mitä voi parantaa. Huippuosaaja voi kilpailuttaa palkan lisäksi luontaisedut, työilmapiirin, työkaverit ja homman mielekkyyden.

Kun panostaa itsensä kehittämiseen niin se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

30 tykkäystä

Ymmärrän tämän hyvin. Jäi ehkä tuossa aikaisemmassa viestissä sanomatta se olennainen eli se että tämän tason vastuusta ei Suomessa makseta kunnolla. Enhän minä lukuja tiedä mutta epäilen että näin pääosin on. Kyllähän tuosta ylläolevan esimerkin vastuusta pitäisi yli 10ke/kk saada. Joku tonni kuussa on lisää on ihan naurettavan huono kompensaatio jos samaan aikaan on varaa maksaa koodaavien konsulttien työstä 15-18ke/kk alv0%.

Edit: edelleen tätä IT puolta väheksytään monessa kotimaisessa firmassa ja heikko kompensaatio on osittain sen syytä. Mutta toistaalta kaikkien alojen liiketoiminta on nykyään täysin riippuvaista siitä että firman tietojärjestelmät toimivat.

Kuinka hankala on päästä AMK-lehtoriksi?
Olen pallotellut ajatuksella keskipitkän aikavälin tavoitteena siirtyä opetustehtäviin / julkiselle sektorille.
Miten koet työn kuormittavuuden?

4 tykkäystä

Hei,

Tekniikan puolella minimi on rekryissä usein seuraavaa:

  • Ylempi korkeakoulututkinto
  • Vähintään 3v työkokemusta valmistumisen jälkeen
  • Valituksi tulemisen jälkeen sitoutuu suorittamaan ammatillisen opettajankoulutuksen kolmen vuoden sisään lehtorina aloittamisesta.

Usein valituilla on usein enemmän työkokemusta kuin tuo minimi, mutta teoriassa mahdollista päästä noinkin vähällä, mikäli muita hakijoita on vähän.

Lehtoreiden työaika on 1600h/a. Vapaajaksoa on 12vko. vuodessa. Todellisuudessa tuohon saa 2-3vko. extraa, jos on tehokas työssään. Viikonloppuja tulee tehtyä välillä, mutta melkein aina viikonlopputyöt on tiedossa hyvin etukäteen. Olen itse ollut hyvin tyytyväinen ainakin toistaiseksi.

33 tykkäystä