Palkkakeskustelu

Tähän palkkakeskusteluun vivahde kysymys. Millä tuntipalkalla lähtisitte tekemään kakkostyötä nykyisen työn lisäksi? Osa-aikasta ja koko aikaista? Samalla kuin nykyinen palkka vai jollain muulla. Itse tehnyt todella satunnaista luottamushommaa suunnilleen samalla tuntipalkalla. Enne se oli enemmän kuin tuntipalkka, mutta päätyön korotusten jälkeen ollaab samoissa. Kokoaikaista en lähtisi jo nykyisen päälle tekemään.

3 tykkäystä

Itse en ainakaan millään. Jos löytyy kakkostyö joka maksaa sanotaan nyt tuplat nykyiseen verrattuna alan tehdä sitä osa-aikaisesti ja luovun nykyisestä työstä.

Mieluummin laskisin nykyisen työnkin viidestä neljään päivään ( tai kolmeen ) - vaikka palkka laskisi samassa suhteessa ottaisin mieluummin enemmän vapaata kuin nykyisen palkan. Toki 62% marginaali vero/maksuaste johtaa tähän - edes 60% brutolla nettotulo laskisi vain reilut 30% josta selviäisin hyvin.

Valitettavasti työnantajat suosivat täyttä työviikkoa tekeviä joten tämä ei ole toteutunut ainakaan vielä.

13 tykkäystä

Oletko tehnyt tai harkinnut sivutöitä vapaiden aikana? Nuorelle ja nälkäiselle kuulostaisi erinomaiselta paikalta kerryttää varallisuutta.

1 tykkäys

Hei,

Tähän asti olen vapaajaksot käyttänyt opiskeluun, mutta perustin tämän syksyn aikana yrityksen, jonka puitteissa olisi tarkoitus jatkossa tehdä konsultointia.

16 tykkäystä

Minä olen käytännössä koko aikuisikäni tehnyt töitä sinne sun tänne ja palkkaa on tullut mitä milloinkin.

Koulutus: kasvatustieteen ylioppilas
Toimenkuva: toimitusjohtaja

Nykyisin päätyöllä pääsee mukavasti kokoaikaisen palkansaajan keskipalkan yli, jos teen täydet tunnit. Saan siis itse valita työaikani ja milloin teen työni. Hallituksen suunnalta tulee 3-4 kuukausittaista tavoitetta, jotka pitää perushommien lisäksi hoitaa.

Sivutöitä teen sitten enemmänkin harrastusmielessä ja osin hyväntekeväisyysajatuksin, mutta saan kahdesta paikasta liksaa päätyön oheen. Molemmat enemmän tai vähemmän “konsultointia.”

Tämän lisäksi pääomatulot tekevät tätä nykyä palkan päälle vielä pienen viisinumeroisen summan.

Olen kaikin puolin tyytyväinen kuvioon. Oma autonomia työntekoon on edellytys työssäviihtymiseen, veroprossat on yllättävän matalia ja koen tekeväni yhteiskunnalle sekä yhteisölle merkittäviä asioita.

Jossain kohtaa pitää kuitenkin lopettaa työt, valmistua yliopistosta ja lukea loputkin Steinbeckin teokset.

11 tykkäystä

Olen nykyään julkisella puolella lääkärinä pk-seudulla, joten palkkataso ei ole erityisen korkea. Kakkostyöksi olen ajatellut ilta/viikonloppu-päivystystä tai priva-vastaanoton pitämistä. Olen tässä kovasti laskenut, että millä tuntikorvauksella sitä edes kannattaisi harkita.

Tällä hetkellä tuntuu, että korvaus pitäisi olla noin 100€/h, josta lähtee kuitenkin lähes 60 % veroihin ym. verojen kaltaisiin kuluihin. 40€/h nettona käteen siitä, että uhraa vapaa-aikaansa töiden eteen ei toisaalta ole kovin kaksinen korvaus.

19 tykkäystä

Kaikki on suhteellista itse voisin 40e/h nettokorvauksella vaikka seisoa päälläni sen 100h/kk.
Normipalkansaajalle tuollaiset 100e/h korvaukset on aivan tähtitieteellisiä summia, mutta ymmärrän toki että siellä ylimässä desiilissä nekään summat ei osalle ole tarpeeksi.

59 tykkäystä

Arvostan jäljelle jäävää vapaa-aikaa sen verran korkealle että haluaisin aika paljon enemmän kuin nykyisen työn laskennallinen tuntipalkka. Paitsi, jos homma olisi jotain todella kiinnostavaa, niin voisin tehdä samaan rahaan.

1 tykkäys

En lähtisi mistään hinnasta tekemään säännöllistä ilta- tai viikonlopputyötä päätyön lisäksi. Sen verran kokemusta on, että oma stressinsietokyky ei riitä, jos ei ole tarpeeksi omaa (perheen) aikaa. Satunnaiset keikat asia erikseen, mutta jos enemmän lähtisin niin pitäisi sitten hakea päätyöstä vastaavasti palkatonta vapaata - ja silloin sen korvauksen pitäisi olla niin iso että kannattaa.

5 tykkäystä

Joskus tein kevyen toimistotyöni lisäksi muuttomiehen hommia lisätöinä. Tämä oli mielestäni erittäin hyvää kevennystä toimistotyöhön verrattuna, kun työ oli täysin erilaista. Tein muuttomiehen hommia siis 1-2 keikkaa viikossa, yleensä 3-5h per keikka. Oli helppoa pysyä fyysisesti kunnossa tuolla tavalla, mutta ei sitä pidemmän päälle jaksanut.

Sellainen 3 päivää toimistohommia ja 2 päivää muuttohommia - tai jotain muuta fyysistä - viikossa olisi varmaan aika ideaali jos haluaisi Max out overall stats tyylisesti eläämää miettiä. Rahallisesti varmaan häviää.

Aikamoinen nollapostaus tästä tuli. Jos tekisin päivätöitä sen 40h viikossa, niin vaatisin sivutyöltä vähintään triplapalkan normityöhön verrattuna.

25 tykkäystä

Hei!
Pystytkö avaamaan kuinka palkkasi muodostuu?
Opetusalan tessin mukaan peruspalkka on 20 vuoden jälkeenkin n. 4800€/kk.
Voitko myös kertoa kuinka paljon keskimäärin lehtorit saavat palkkaa aloittaessa ja lopettaessa amkissa.
Itse pidän amk lehtorin uraa mahdollisena vaihtoehtona ja olisi tärkeä tietää sen palkkauksesta.

4 tykkäystä

Kaikki on suhteellista. Jos päätyöstä saa nettona 19,4 €/h, niin hyvinkin tekisin jonkin verran toista hommaa neljänkympin netolla.

4 tykkäystä

Hei,
Täällä kans AMK lehtori. Palkka näyttäisi olevan tällä hetkellä vähä yli 5300€/kk. Kokemusta 10v eli tessistä 4296,39€ ja tähän päälle saatavuuslisä joka on 0,23 tarkoittaen 23% korotusta. Tällä päästään 5284,56€ ja muutama kymppi henkilökohtaistalisää viä päälle. Saatavuuslisä tosiaan vain tekniikan ja liikenteenaloilla.
Riippuu alasta ja sijainnista hyvin paljon että onko lehtoriksi vaikea päästä.

14 tykkäystä

No onhan se, mutta ei välttämättä ole vain positiivinen juttu kun hyväpalkkaiset eivät halua tehdä töitä. Tuohan nimenomaan iskee kovaa ihmisiin joiden peruspalkka on hyvä. Ei kannata ottaa vastaan ylennystä, tehdä ylitöitä jne.

9 tykkäystä

Tekniikan alan AMK-insinööri, kiinteistöpäällikkönä pks-seudulla ja työkokemusta näistä hommista nyt n 10-vuotta. Tulot on tällä hetkellä vuodessa bruttona n. 65-68k€. Käytännössä palkkataso on lukittu tehtävään ja alkanut miettimään myyntihommia omalla yrityksellä nykyisen työn sivuun. Hieman omaa työaikaa lisäämällä voisin käyttää noin päivän viikossa sivuhommiin.
Yhtenä vaihtoehtona on lähteä myymään ulkopuoliselle yritykselle teknistä suunnittelua.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta järjestelystä ja minkälaisia myyntisopimuksia olette sopineet asiantuntijapalveluiden myynnissä?
Toisena vaihtoehtona on opiskella kaupallinen YAMK-tutkinto, joka avaisi joitakin uusia ovia korkeampiin tehtäviin. Tulotaso on kuitenkin jo sellainen, ettei ansiotulojen kasvattaminen hirveän paljon nykyisellä verotuksella motivoi. Yritän löytää keinoja tehokkaampaan ajankäyttöön taloudellisesti ja kaikki vinkit otetaan vastaan.

4 tykkäystä

Palkka on jonkin verran yli 7000 euroa kk ja tähän päälle vaihtelevat korvaukset osakkeina. Kokemusta alalta on vajaat 10 vuotta. Ei esihenkilövastuuta ja vain rajallisesti ylitöitä. Rooli on oikeuden ja talouden alalla erityisasiantuntijana listatussa suuryhtiössä.

Palkka ei ole koulutuksella tai alalla ennennäkemätön, mutta tietääkseni ihan hyvään saumaan osunut kun otetaan huomioon kokemus, joustavuus, hauska työilmapiiri ja järkevä työtahti. Etenkin viimeiseksi mainitussa on neuvonantajapuolella parantamista. Nykyään arvostaa hyvää tiimiä ja ympäristöä paria satasta enemmän ja se on hyvällä mallilla. Palkkaa on vaikea saada tuntuvasti ylöspäin ilman reilua lisävastuuta.

Itseäni ei sivutöissä ole raha motivoinut, mutta pientä kokemusta on kiinnostuksen kautta. Aika raskasta se täydellä työajalla on, käytti sitten illat tai viikonloput. Rahan takia komppaan siis, että pitäisi saada vähintään mainittu 100e/h että edes harkitsee. Muut kulut on pieniä, mutta verot ja sivukulut on korkeita.

Sopiiko kysyä, lasketaanko kokemuslisät ainoastaan työkokemuksesta opetusalalla ammattikorkeakoulussa ja miten nuo henkilökohtaiset lisät lasketaan? Palkkataso on pitkät vapaajaksot huomioiden houkutteleva jos opetusala kiinnostaa. Joskin tuo saatavuuslisä ei taida osua omalle alalle.

8 tykkäystä

Työkokemus lasketaan periaatteessa heti valmistumisen (korkeakoulu) jälkeen, kunhan työtehtävät ovat olleet koulutusta vastaavia. Opetustyön työkokemus tietty lisätään tähän päälle. Henkilökohtaiset lisät ovat käsittääkseni vuosittaisia työnantajan kohdentamia lisiä (yleiskorotuksen yhteydessä).

2 tykkäystä

En alkaisi tekemään millään realistisella palkalla säännöllistä kakkostyötä viikonloppuisin. Jos pystyisi vapaasti parin päivän varoajalla ilmoittaa, että voisin tän viikon lauantaina käydä tekee pari tuntia kolmesta viiteen tjsp., niin sellaista voisin varmasti tehdä nykypalkallakin aina välillä, koska tuollainen lyhyt pätkä ei käytännössä rasita tilanteessa, jossa ei ole mitään menoa tai erityistä tekemistä viikonloppuna, ja jos ne pätkät saa valita itse. Tuollaista viikonloppuja kuitenkin tulee varmaan toistakymmentä vuodessa, painottuen enemmän kylmille, pimeille ja sateisille viikonlopuille.

Mitään merkittävää määrää lisätyötähän ei tällä tavalla tulisi, enkä äkkiseltään keksi edes teoreettista esimerkkiä sille, että tällaista työtä olisi olemassa. Oikeastaan tuo on aika sama, kuin se, että tekee viikonloppuna jonkun homman normitöihin ja sitten tekee joskus viikolla sitä vastaan lyhyemmän päivän. Tätä tulee harrastettua nykyiselläänkin.

3 tykkäystä

Työkokemukseen lasketaan kaikki soveltuva työkokemus. Jos siitä on hyötyä opetukseen niin se lasketaan kerryttäväksi työkokemukseksi. Henkilökohtaiset lisät ittellä liittyy viimeaikaisiin yleiskorotuksiin. Laajemmin mulla ei ole käsitystä mitä kaikkea niihin voi saada.

Nuo pitkät vapaat on kyllä plussaa. Hyvin moni käyttää niitäkin työntekoon ainakin osittain riippuen tietenkin kuinka on kurssinsa/aikataulunsa suunnitellut. Lisäksi sellainen huomio että arkipyhiä ei perjaatteessa ole. Eli työaika on sen 1600 tuntia. Jos viikkoja on vuodessa 52 joista 12 on vapaajaksoa jää työaikaa sen 40 viikkoa. Tuo 1600h jakaantuu noille viikoille eli 40h/vko oli niillä viikoilla 5 arkipäivää tai ei. Ei nyt niin suuri ja merkittävä asia mutta jotain mitä harvemmin tiedetään.

5 tykkäystä

Koneasentaja telakkateollisuudessa, taustalla AMK-insinöörin tutkinto, ikää 26 vuotta. Ei siis välttämättä täysin koulutusta vastaava työnkuva tällä hetkellä, mutta olen ainakin toistaiseksi viihtynyt näissä “blue-collar” -hommissa osittain palkkauksen vuoksi. Nyt alalta noin 3 vuotta työkokemusta takana, jonka aikana tuntipalkka noussut 12,00€/h → 13,20€/h → 18,00€/h (välissä myös pienempiä indeksikorotuksia). Viimeisimpään reilumpaan palkankorotukseen vaikutti koulun saaminen maaliin sekä pienimuotoinen esihenkilövastuu.

Varsinaisen palkan päälle tulee reissuhommissa ollessa myös kotimaan päiväraha 48€/pv, eli ihan kelpo summa vuositasolla. Ylitöitä ja viikonlopputöitä tulee tehtyä aika mittavasti ja nuo tekevätkin suht huomattavan osan palkasta. Tänä vuonna tulot tulevat olemaan yhteensä hiukan päälle 60 tuhatta.

Välillä käynyt mielessä jatko-opiskelut tai “siisteihin sisähommiin” siirtyminen, mutta nykyinen työnkuva/vastuu ja palkkaus ovat mielestäni mukavasti tasapainossa keskenään ja muutenkin työkuviot sopivat hyvin omaan elämäntilanteeseen.

36 tykkäystä