Palkkakeskustelu

Kuinka yleistä on, että työntekijöillä ei ole mitään tietoa yleiskorotuksista? Silti aina valitetaan huonoa palkkaa ja henkilökohtaista palkankorotusta ei kehdata pyytää. Omalla alalla tuntuu siltä ettei kukaan ole ikinä edes kuullutkaan yleiskorotuksista. Itseltäni löytyy tähän hyvä esimerkki.

Jo eläköitynyt työkaverini oli nykyisessä työpaikassani töissä melkein 20 vuotta. Työkokemusta hänellä oli +40v kyseinen alan töistä. Itse olen ollut nykyisellä työpaikallani vajaa 6 vuotta. Kesällä pyysin ensimmäistä henkilökohtaista palkankorotusta, muuten olen palkkaa hivuttanut ylöspäin yleiskorotuksilla. Palkkani on tällä hetkellä melkein 2€ korkeampi mitä työkaverillani oli hänen siirtyessä eläkkeelle. Palkkani on noussut yhteensä 43% vajaan 6 vuoden aikana. Tässä kuussa olisi pitänyt tulla vielä 3.6% yleiskorotus, mutta työnantajani nosti palkkojamme viime kuussa muista syistä jolloin en vaatinut kyseistä yleiskorotusta. En halua vaikuttaa ahneelta ihmiseltä ja olen joustava kyseisissä tilanteissa.

Palkkaani ei kuulu mitään lisiä tai muita mahdollisuuksia tienata extraa. Jos haluaisin kouluttautua tekemään alallani vaativampia töitä, saisin 2-3€ tunnilta enemmän palkkaa. Työni on 40h/viikko. Olen siis näitä perus haalariduunareita ja silti pystyn kuukausittain sijoittamaan vähintään puolet palkastani.

6 tykkäystä

Pienen palkan etu on se, että siitä voi sijoittaa puolet. Isommasta palkasta puolet menee verottajalle, joten jää vähemmän sijoitettavaa.

37 tykkäystä

Näin entisenä palkanlaskijana voin sanoa, että duunaripuolella todella yleistä ettei indeksikorotuksia seurata. Myöskään lomarahoista/lomien kertymisestä ei ole monellakaan mitään käsitystä ja 95% tuo sen postilaatikkoon automaattisesti kilahtavan verokortin, eikä ole koskaan ilmoittanut mitään verovähennyksiä.
Osa jää myös eläkkeelle tietämättä tulevaa eläkettään, eivät ole koskaan vilkaisseet sitä automaattisesti kotiin saapuvaa työeläkeotetta.

35 tykkäystä

Tällä hetkellä toimin 4-6lk. laaja-alaisen erityisopettajan määräaikaisena sijaisena. Epäpätevyyteni vuoksi saan alennettua palkkaa, joka on perustunneilta 2895€/kk. Opetusvelvollisuus on 24h. N. 100€ vähemmän jonka saisin luokanopen pestistä, johon olen pätevä. Yhden lisätunnin ansiosta brutto nousee 3030€/kk.

Työnkuvaani kuuluu neuvoa luokanopettajia tuen oppilaiden asioissa, auttaa heitä täyttämää tuen papereita, sekä opettaa yksilöllistä tukea tarvitsevia oppilaita pienryhmissä. Vastaan oman resurssini tehokkaasta allokoinnista. Yleensä tiedän paikat mihin minun kannattaa mennä kysymällä itseltäni: "Minne en halua mennä. " Työn painopiste on matematiikan ja äidinkielen tukemisessa.

Huonommasta palkasta huolimatta viihdyn töissä nyt huomattavasti paremmin kuin luokanopettajana. Pystyn vaikuttamaan työhöni enemmän. Ehdin paneutumaan yksittäisten oppilaiden tarpeisiin. Koska asiakkaani ovat monesti niitä pahnan pohjimmaisia Jeesus kompleksi on todellinen ja ilo ylimmillään kun oppilaat vihdoin pärjäävät yhtä hyvin kuin muut niissä asioissa, joissa tiedät heillä olleen vaikeuksia.

Saas nähdä jos palaisi vielä kouluun paperit hankkimaan.

71 tykkäystä

Päivittelyä. Tälle lukuvuodelle 4600€/kk perusliksa ylitöineen, ilman sijaistuksia. Toteutunut vuoden alusta +4700€/kk, sisältää ylityöt, sijaistukset, kaikki lisät. Lomarahoja ei huomioitu.

33 tykkäystä

Päivitystä aiempaan. Vaihdoin firmaa ja siirryin esimiestehtäviin tiimin vetäjäksi (joskaan vielä ei olla johtoryhmässä tms). Tässä kävi kuten vähän uumoilinkin eli työmäärä kasvoi, mutta samalla koen että oma oppiminen on taas siirtyny uudelle tasolle.

Olen jatkanut myös oman konsulttilafkan parissa, mutta enää ei ole aikaa tehdä yhtä paljoa - nyt käytännössä muutama pienempi asiakkuus enää.

Kaiken kaikkiaan kuukausitulot nyt hieman kuusta riippuen 9000-9500 euroa. Päivätyön palkka nousi mukavasti, mutta samalla sivutyön ansiot tippuivat.

Työtä on nyt kaiken kaikkiaan selvästi enemmän, mutta samalla tuntuu että kehityn taas aivan eri tavalla kuin viime vuonna eli tämä motivoi taas eteenpäin.

31 tykkäystä

Mielenkiinnosta, mistä tuhannen euron nousu lukuvuosien välillä? Reilu määrä ylityötunteja opetusvelvollisuuden päälle, TVA/TSA?

Monen tekijän summa.

Enemmän opetettavia tunteja, haastavan ryhmän lisä, henkilökohtainen lisä, kokemuslisä.

Mitä mahdollisuuksia on kouluttautua lyhyellä aikataululla nollakokemuksella (no ok, amk:ssa vähän koodattu 15 vuotta sitten) +3000€/kk tienaavaksi koodaajaksi?

Syökö AI perustyöt vai mikä on tulevaisuuden suuntaus?

Lähti työt alta ja tuntuu, että ihmisten paimentaminen eri rooleissa on pitkälti nähty.

15 tykkäystä

Copilot näyttää pelottavan hyvältä, mutta vielä on matkaa siihen että koodarit lähtevät kortistoon.

Nopein reitti on varmaan rekrytoitua firman oman koulutuksen kautta: Digia Career Compass, Solita Data Academy jne…

10 tykkäystä

Vähän menee jo sivuraiteille palkkakeskustelusta, mutta ilmeisen suosittuja esim. nuo Solitan Academyt. Saavat kuulemma satoja hakemuksia. Palkkatasosta en tiedä. Juniorille varmaan ihan ok?

Alalla on kyllä rekrytointi hiljentynyt ja useampi kaveri on ollut YT:den parissa tai jäänyt ilman uutta projektia.

Tuon 3000e/kk saa alalta kyllä melko helposti, mutta junioripaikkoihin on kova tunku.

Sen verran mitä olen noita tekoälyavustimia töissäni käyttänyt niin ei ole maailma valmis niidenkään osalta :grinning: Melkoisen ylihypetettyjä.

10 tykkäystä

Ex-Solitalaisena allekirjoitan tuon, että hakijoita on paljon ja pieni määrä pääsee junnuna sisään ja palkka sitten sen mukainen. En tarkkaa palkkaa tiedä, mutta Solitahan on muutenkin tunnettu alalla keskimääräistä pienemmistä palkoista, joten 3k€ voi olla jopa liikaa pyydetty.

7 tykkäystä

Oman kokemuksen perusteella AI ei tule syömään devaajien töitä vielä pitkään aikaan, vaan ennemminkin tehostaa devaajien työtä automatisoimalla boilerplaten devaajalta pois. Välillä AI:ta voi käyttää myös uusien ideoiden tai optimoinnin avuksi, mutta harvemmin sitä voi hyödyntää kokonaan uuden koodin luomisessa. Varmasti sekin tulee jossain kohdin olemaan mahdollista, mutta ei vielä.

Tällä hetkellä on aika hankala tilanne junioridevaajien osalta. Monet konsulttipuljut ottaa mieluummin kokeneita devaajia sisään, mutta tällä hetkellä heitäkään ei oteta sisään mikäli ei löydy valmista projektia. Eli ei oteta vaan istumaan ja odottelemaan, että löytyisi jossain kohtaa projektia.

Suosittelisin opiskelemaan haluamiasi (React, Vue, Java, C#) ohjelmointikieliä erilaisten verkkokurssien kautta ja tekemään 1-2 omaa projektia mitä on mahdollista käyttää työnhaun ohessa referensseinä.

Tilanne voi olla nyt heikohko työpaikan saannin osalta, mutta oletan sen muuttuvan seuraavan parin vuoden aikana. Työkkärin kautta voit myös yrittää päästä johonkin ohjelmointikoulutuksiin, en osaa sanoa onko mahdollista. Voi olla, että joudut hetkellisesti tekemään muita töitä ennen kuin pääset devaushommiin, mutta pitäisi olla realistinen tavoite mikäli oikeasti sitä haluat.

Mikäli tarjoutuu paikka noihin hommiin, niin suosittelen ottamaan paikan vastaan aloituspalkasta välittämättä. Itsekin aloitin urani melko naurettavalla palkalla, mutta olen toistaiseksi saanut nostettua palkkaani keskimäärin 17% vuodessa. Tästä eteenpäin palkka ei tule nousemaan samaan tahtiin, mutta olen oikein tyytyväinen indeksikorotusten kanssa.

16 tykkäystä

Myös seuraavilla osa-alueilla voi erottautua laajasta massasta:

  • Liiketoimintaosaaminen
  • Itseohjautuvuus, agile, projektinhallinta
  • Muiden kuin koodaustaitojen osaaminen (analytiikka, data engineering, testausautomaatio)

Toisinaan 3/5 koodaustaito riittää, kunhan esimerkiksi pystyy toimimaan itsenäisesti ja vaikkapa ratkomaan omaa osa-alueeseen liittyviä ongelmia ja kommunikoimaan hyvin.

Nollakokemuksella itseasiassa lähtisinkin rakentamaan monipuolista osaamista ja sitten syventämään sitä sen mukaan mikä kiinnostaa ja mihin on kysyntää.

Kaksi asiaa on totta mitä katson markkinaa itse: 1) aina tarvetta 5/5 huippuosaajille jossain, oli se koodausta, old school tietokantoja tai projektinhallintaa 2) aina tarvetta niihin “mahdottomiin” keikkoihin jossa pitää osata vähän kaikkea jotta voittaa keikan junnummalta tai yhden osa-alueen expertiltä itselleen

11 tykkäystä

Työllistyminen merkittävästi todennäköisempää, jos pääset johonkin firman järjestelmään koulutukseen ja siitä konsultiksi. Academic work, Solita, onhan näitä paljon muitakin. Toki noihin on tunkua ja joissain voi olla hankalat kokeetkin, mutta noista on kyllä työpaikka aika taattu.

Sen sijaan itseopiskelu nettibootcampien avulla ja oman portfolion tekeminen on paljon epävarmempi tapa työllistyä. Se on iso kynnys ottaa ensimmäiseen työpaikkaan junnu ilman alan koulutusta, ellei ole poikkeuksellista näyttöä harrastuneisuudesta, kuten jotain open source projekteihin osallistumista tai oikeasti todella kattavaa ja laadukasta portfoliota. Moni noinkin on työllistynyt, mutta kyllä meille tulee junnuja juuri noista firmojen ohjelmien kautta yli 3000 € palkalla.

13 tykkäystä

Olen hyvin samoilla linjoilla AI:sta ja ohjelmoinnista riskien ja mahdollisuuksien suhteen. Itse teen ammatikseni systeemi kielillä systeemi ratkaisuja. Kontrastina webbi puolelle on systeemi puolella vaatimukset olla hyvä kehittäjä hieman erit. Moni systeemipuolen homma työkaluista ja unixista lähtien vaatii paljon aikaa oppia. Itselle tuntuu että en olisi tässä hommassa jos en jo nuorena käyttänyt melkein 10v desktop linuxia ennen kuin alaa alkoi opiskella. Moni asiaa tulee harrastuksen kautta. Sinänsä webbipuoli on omasta mielestäni matalammalla oleva hedelmä mikäli uudelleen kouluttautuu keskellä ura-ikää.

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto joka sekoittaa sekä systeemi että webbipuolta on Flutter, josta Qt foorumillakin on keskusteltu. Codemates on suomessa varmaan isoin talo (Flutter kehittäjä tai arkkitehti | Codemate). Vaikka teknologiana Dart merkittävästi erillainen kuin ammatti-C niin sanon silti että Dart/Flutter on henkilökohtainen lemppari. Syntaksi on 8/5 ja tarvittava boilerplate on minimissä korkeamman tason konsepteissa. Mikäli itse olisin nyt koulun penkillä ja miettisin että mihin sitä alkaisi panostamaan niin valitsisin Flutterin joka kerta.

Ja lisäksi tuohon palkkahommaan että jos katsoo vaikka TEKn suosituspalkkoja: PK-seudun epä-IT insinöörille nuo on ihan uskottavia vaikka ehkä silti hieman optimistisia. Sen sijaan Oulun alueella IT puolella (jossa siis maksetaan yleisesti paremmin kuin mekaanisen tekniikan puolella) olen kokenut että TEKn palkkasuositus on omassa ja kavereiden kesken ollut aika linjassa siihen mitä on saanut jo opiskelujen aikana ja heti valmistumisen jälkeen. Tähän kun ottaa mukaan asumisen hinnan eron vs PK-seutu ja hybridityöskentely niin työ/vapaa-aika suhde on kyllä aika todella hyvä.

4 tykkäystä

Jos ei ole pakko olla tiukasti koodaamista, niin harkitsisin pilvipalveluiden (Azure ja AWS, ehkä GCP) ylläpidon/kehittämisen opiskelua. Vaikka noita hallitaankin pitkälti skripeillä, niin osaamis- ja oppimiskynnys on mielestäni paljon matalammalla kuin hyväksi koodariksi opettelu. Kysyntää myös riittää osaajille, ainakin toistaiseksi. Ilmaisia ja maksullisia kursseja on paljon, opiskelu onnistuu itsenäisesti ja pystyt testailemaan pienellä rahalla oikeita kaupallisia tuotteita. Voit myös suorittaa alle vuodessa esim. Tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinnon, jossa pääpaino on pilvipalveluiden ylläpidossa. Muitakin täydennyskoulutuksia on, kuten Sarasen Cloud Academy, yms.

4 tykkäystä

Itse lähtisin kanssa jollain sivuraiteella sisään. Testaus, IT ( pilvessä tai ei), yms ja kunhan niitten lomassa ehtii vähän koodata, on helpompi vaihtaa konkreettisiin koodaushommiin myöhemmin. Juuri nyt varsinaiset juniorikoodaushommat ovat vähän liian kilpailtuja että yrittäisin suoraan niihin.

Mitä enemmän on kokemusta, sitä enemmän tulee tarjouksia - itselläni on LinkedIn nykyäänkin aika aktiivinen tosin ei samalla tasolla kuin 2021.

Jotta pysytään ontopic, viimeisin LinkedIn palkkatarjous oli 7400-7800 haitari johon oli helppo sanoa ei kun omani on 10+k…

14 tykkäystä

Itsellä ehkä poikkeuksellinen tilanne? Tein jo sievoisen summan rahaa spekuloimalla ennen kolmeakymppiä ja siirryin koodaamasta yksityiseltä puolelta valtiolle vähän rennompaan työympäristöön. Ei enää tarvetta sykkiä yksityisellä, kun salkku kasvaa jo mukavasti. Silti palkka loistava työstressiin suhteutettuna 5500 €/kk. 99 % etätyötä ja varmasti työaika joustaa alaspäin halutessaan lasten tulon myötä.

Vastuullinen positio, mutta tosiasia on se, että varsinaisen ohjelmointi- ja suunnittelutyön tekevät konsultit ja työ on enemmänkin määrittelyä, varmistamista ja hyväksymistä. Ei tee mieli tästä enää edetä, koska vastuu ja kiire nousisivat merkittävästi ja toisaalta 1500 € kuukaudessa menee sijoituksiin, eli palkka riittää loistavasti. Asua voi melko halvalla, kun etätyö mahdollistaa periaattessa missä vain asumisen.

Aika nuorella iällä tämä “eläkevirka” tuli hankittua, mutta rehellisesti IT ei ole mikään sydämen palo ja elämäntapa, vaikka ohjelmoinnista ihan tykkäänkin, niin tämä on oikea paikka minulle. Alun perinkin vaihdoin opiskeluja kutsumusalalta IT-puolelle työllistymis- ja rahasyistä. Joku, joka haluaa ratkaista ongelmia tylsistyisi positiossani hyvin nopeasti. DI:n koulutus löytyy, mikä varmasti ollut välttämätön päästäkseni nykyiseen positioon näin nuorella iällä.

39 tykkäystä

Välillä kyllä tuntuu kommenttien perusteella että melkeen kaikki yritykset IT-alalla maksaa “alaa keskimääräistä huonompaa palkaa”. Ehkä tässä verrataan palkkoja joihinkin IT-konsulttifirmojen (Reaktor yms.) vastaaviin (ennemminkin kuin alan keskimääräisiin palkkoihin)? Ja unohdetaan joko työtuntien määrä, tai se että suuri osa palkasta perustuu omaan laskutukseen?

4 tykkäystä