Palkkakeskustelu

IT-alan tuore palkkakysely: The Salary Level of Software Developers in Finland in 2024 – Witted.com

… ja kyselyn raakadataa saatavilla: Koodiklinikan palkkakysely, 2023 ja taulukkomuodossa Koodiklinikan palkkakysely, 2023

8 tykkäystä

Laitetaanpas tähän omaa palkkahistoriaa vaikkapa vuodesta 2010 alkaen,kunnan töissä 1989 helmikuusta alkaen vakituisena täydellä työajalla.

2010   20 492
2011   21 044
2012   22 538
2013   23 167
2014   24 593
2015   25 509
2016   24 722
2017   23 842
2018   23 842
2019   26 070
2020   24 331
2021   23 980
2022   18 289
2023   18 386

Vuodesta 1989 alkaen täysaikaisena vuoteen 2012.Vuoden 2012 alusta 65 % työajalla, toukokuusta 2020 pudotettu työaika 50 % ja viime syksynä 40 % työaika ja syyskuun alusta Kevalta osatyökyvyttömyyseläkettä 754 € kuussa.2012 työajan laskemisen tein oma-aloitteisesti oman jaksamisen takia,osassa vuosia maksettu lisätöinä enemmän kun jaksanut paremmin,mutta 2021 keväästä viimein pakko hakeutua hoitoon kun loppui kertakaikkiaan jaksaminen,aiemminkin sairaslomia kolmen leikkauksen ja masennusoireiden takia,univaikeudet jatkuvia.Eipä tällä julkisen puolen palkkauksella nyt hirveästi voi kehua ja siksi vähän ihmettelin sitä hirmu itkua mikä tuli kun kerrankin tuli tälle puolelle vähän paremmat korotukset,onhan se pitkälti "tuottamatonta "työtä,mutta pistäppä kohdalle että teet fyysisesti ja henkisesti raskasta ( ainakin itselle ) työtä 35 vuotta mikä alkaa olla itsellä lusittuna ja joku tulee vittuileen päin naamaa jos jonku euron saat enemmän.Kyllähän tuollakin on hyvin toimeen tullut ja säästöönkin on jäänyt mutta ei mitään kroisoksen elämää kuitenkaan,monella kuitenkin tulot ja asiat vielä huonommin ja tämä on kuitenkin mennyt niin kuin itse halusin noita sairastumisia lukuunottamatta.

89 tykkäystä

Keskittyy pitkälti koodareihin, ei niinkään IT-alaan.

1 tykkäys

Ajattelin tuossa vuosikymmen sitten että enpä taida elämässä tavoitella enää suurempaa palkkaa - ja siihen väistämättä liittyvää stressitason nousua - vaan yrittäisin mielummin hakea sijoitustoiminnalla vähän voita leivän päälle. Kuvaajasta näkeekin miten palkka on käytännössä polkenut lähes paikallaan. Osinkotulojen kasvun ansiosta käytettävissä olevissa tuloissa on kuitenkin kohtalaisen mukava kulmakerroin. Toki koko osinkovirta on tähän saakka sijoitettu uudelleen. Jätän tästä nyt numeroarvot pois tarkoituksella.

63 tykkäystä

Tienaan tällä hetkellä n. 4000 €/kk bruttona ja tällä elelen ihan ok, vaikka korkojen nousu osuikin itseeni rajusti. Asunnon lainamenot kasvoivat meinaan käytännössä 50 %, ja nyt joutuu jonkin verran katsomaan kulutusta ja sijoitustoiminnalle ei kerry oikein muuta, kuin se säännöllinen kk-säästöön menevä osuus. Heikon markkinatilanteen johdosta päädyin myös työnantajallani toimiston puolelle, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että minulla ei ole mahdollisuutta päästä korkeampiin ansioihin, mitä ennen olisin projektipuolella saanut (n. 500 - 1000€/kk).

Työnantajani on kuitenkin suuri yritys, jossa voin kohtalaisella mielenrauhalla olla töissä, vaikka onkin rajumpi laskusuhdanne. Koen tärkeäksi, että pystyisin kasvattamaan tulojani mahdollisimman nopeasti, niin korkealle kuin mahdollista. Nyt edessä saattaisi avautua tilanne, missä huomattavasti pienemmällä yrityksellä (samalla alalla) voisi olla juurikin noita projektipuolen töitä tarjolla siten, että saisin todennäköisesti - tilanteesta riippuen - 1000-1500€ enemmän /kk palkkaa. Pienempi työnantaja, niin siinä on omat +/- asiat, mitkä ovat varmasti punnitsemisen arvoisia asioita, vaikka jättäisi palkan huomiotta. Mitä olette mieltä, että kannattaisiko tällä hetkellä lähteä kasvattamaan omia ansioitaan tietoisella riskillä ja vaihtaa työnantajaa, vaikka jäädä nykyiseen kyntämään tulojaan mahdollisesti vuoden kahden päästä tuolle tasolle, mitä uudelta työnantajalta voisi saada jo nyt?

Mikäli jäisin nykyiseen, niin vietän leppoisan vuoden (ainakin) toimiston puolella, ja tämän jälkeen voisi ehkä aueta paikka parempituloiseen projektipuoleen. Siirtymä nykyisellä työnantajalla projektipuolelle on kivuton verrattuna uudella työnantajalla siinä joutuu painamaan tosissaan hommaa, jotta pääsee hommasta kiinni. Uudella työnantajalla puolestaan pääsisin ns. ohituskaistaa noihin haluamini hommiin, mutta epävarmuus ja työkuorma lisääntyy huomattavasti. On myös mahdollisuus, että markkina piristyy odotuksia nopeammin, ja voisin päästä esimerkiksi kesän jälkeen täälläkin jo projektipuolelle.

Kaipaisin vähän ajatuksia, mitä itse ajattelette tilanteesta? Kevyetkin kommentit ovat tervetulleita.

12 tykkäystä

Jos haluat kasvattaa palkkaa ja edetä uralla, niin vaihtamalla se nousee ja CV näyttää paremmalta. Mikäli olet esim. lapsiperheen elättäjä ja varmat tulot ovat niiden kokoa tärkeämpiä, niin voi olla järkeä odottaa.

Itse vaihtaisin.

9 tykkäystä

Työtä tarjoaville yrityksille tuon AW:n arvo ei ole niinkään se että ihmisille tarjotaan 12 viikon koulutus, vaan se millaisena filtterinä kyseinen koulutuspolku toimii. Minulla ei ole kattavaa dataa tuon putken läpi menneistä, mutta ainakin sovellusalustoihin tuon kautta kouluttautuneet tuntuvat tekevän 2v aloittamisen jälkeen 5ke/kk hujakoilla liksaa, plus miinus tonni, riippuen siitä säilyykö draivi ja oppimishalu. Lähde: useita lähipiiriin kuuluvia ihmisiä, jotka ovat käyneet 12vko uranvaihtokoulutuksen läpi, sekä näkymä aloille joissa samasta putkesta tulleita työllistetään.

Kevään kurssitarjonta voi markkinaolosuhteista johtuen olla vaisumpaa, mutta kannattaa pitää tuo vaihtoehto mielessä.

2 tykkäystä

Ylipalomies, palkka noin 4650e/kk sisältää kaikki lisät mitä voi saada. Töitä joka 4. vuorokausi (24h). Tarkoitus laittaa sijoituksiin joka kuukausi 1000e.

52 tykkäystä

@Lars74

Kiitos tiedosta. Täytyy pitää tämä vaihtoehto mielessä, kun ei tässä ainakaan vielä kuudessa viikossa ole töihin revitty.

Yleisesti:
31 hakemusta, joista 12 avointa. 10 ilmoitettua hylsyä, 10 hakua auki ja kolme haastattelua käyty. Vaikka kuinka yrittäisi rentoutua samalla kun töitä hakee, niin eipä tästä lomafiilistä saa millään aikaan.

8 tykkäystä

Yllättävän isolla prosentilla ovat vastanneet noissa hylsyissä! Tosin itellä on työnhakukokemusta lähinnä opiskeluajan kesille ja sen jälkeen ovatkin sitten laitelleet mulle päin työtarjouksia. Mutta muistelen että hyvä kun 20% hakemuksista ylipäätään vastattiin mitään

3 tykkäystä

Peruspalkat pyörii kuitenkin n.2150€/kk.

Pienin Keski Suomi 1990€
Suurin Etelä pohjanmaa 2347€

Eli saadakseen palkastaan siedettävän on oltava valmis uhraamaan paljon öitä,viikonloppu ja pyhäpäiviä työntekoon.

Ilmeisesti kovinkaan moni ei ole valmis tähän ryhtymään koska ala kärsii suuresta työvoimapulasta.

2 tykkäystä

Onko tuossa kuitenkin palkkatuloista osa aina päätynyt sijoituksiin ja sen myötä kasvattamaan pääomatuloja? Toki jokaisella oma tasapainokohtansa tehtävien ja palkan välillä, mutta muutamakin nettosatanen kuussa lisää sijoituksiin kyllä näkyy pidemmän päälle tuotoissa.

Kuulin alalla olevalta että moni palomies tekee omien töiden ohessa sivutöitä johtuen omien päätöiden rytmityksestä. Pitääkö tämä väittämä sinusta paikkansa?

2 tykkäystä

Tottahan toki olen sijoittanut palkkatuloista osan säännöllisesti, osinkojen lisäksi. Elämäntilanne on sen sallinut

1 tykkäys

Olen kolmannen vuoden kauppatieteiden opiskelija. Aloitin viime kesänä työt rahoitusyhtiössä. Sain tästä korvausta 2200e/kk, työtunteja oli 37 viikossa. Tämä oli itselleni varsin mukava summa sillä menot olivat pienet.

Syksyn tullen jäin yritykseen töihin osa-aikaisena. Tuntipalkka on hieman alle 17 euroa. Palkkaa tulee tällä hetkellä about 800-1200e/kk. Työt ovat pitäneet hyvin terveet rytmit yllä opintojen keskellä.

Nyt alkaa kesätyöhaut olemaan päällä ja sovimmekin jo jatkosta. Uusi sopimus pyörähtää käyntiin toukokuussa ja kestää vuoden loppuun. Tältä ajalta korvaus on ymmärtääkseni noin 2600e/kk.

34 tykkäystä

Enemmän palkkaa bruttona vai nettona? Kannattaa huomioida, että jokaisesta tienaamastasi lisäeurosta puolet menee veroihin.

Itse olen melko samassa tilanteessa urallani, mutta joka kerta, kun mietin työuralla etenemistä, tulen siihen tulokseen ettei ole mitään järkeä vaihtaa hyvästä työpaikasta pois muutaman satasen takia. Oikeastaan ainoa järkevä ratkaisu joka nostaisi omia tuloja huomattavasti, olisi siirtyä asiantuntijayrittäjäksi. Tulot voisivat nousta huomattavasti, mutta myös epävarmuus tuloista kasvaisi merkittävästi.

13 tykkäystä

Täällä kuulee monelta, että ei kannata vaihtaa vaativampaan tehtävään, kun korotus on niin pieni. Viitseliäimmät kaivaa koko tulohistoriani tästä ketjusta, mutta tutkijan 2,5k€ palkka vaihtui 3k€ yksityiselle siirryttäessä. Samalla vaihtui koko vastuu ajattelu uusiksi, kun tuli mittarit kaikkeen tekemiseen. Pikku hiljaa etenemällä ja lisävastuita kaapimalla olen vajaassa kahdessa kymmenessä vuodessa muuttanut ne muutamien satasten korotukset aika isoksi potiksi. Peruspalkka on nyt 9,2k€ ja bonukset päälle.

Pointti siinä, että täälläkin aika nuoret kaverit miettii, että ottaako lisää vastuuta ja sen 500€ päälle ja sitten menettää kaiken vapaa-ajan. Ei sen ole pakko mennä niin. Mä olen ihan tyytyväinen vapaa-aikaani. Ikää on 44v ja lapsia kanssa. Toki mietin, että jos tästä vielä eteenpäin menen, niin mitäs sitten? Mutta aivan varmasti otan myös sen seuraavankin stepin urallani isojen johtajien joukkoon, jos siihen kykyni riittävät ja muutkin siitä vakuuttuvat. Sitten kohta onkin jo niin vanha, että jos tuuri käy ja pääse miljardiluokan firman EMT:n jäseneksi, niin ei tartte montaa vuotta hommia tehdä, kun voi rahaa sen enempää miettimättä pohtia jo eläkkeelle jäämistä.

53 tykkäystä

Näin se on. Harva/ei kukaan pysty tekemään valtavia harppauksia työelämässä, vaan ura rakennetaan askel kerrallaan. Itse aloitin koulun jälkeen reilun parin tonnin liksalla, josta olen useamman tehtävän ja työpaikan kautta päässyt yli 7k€ tuloihin n. 15 vuodessa. Jos olisin jättänyt välistä ne “pienet nousut”, niin en varmasti olisi tässä tilanteessa.

36 tykkäystä

PP-pela ja jokipelan taustalisät? Tuo on poikkeuksellisen kova palkka “noista hommista” ja tuolla nimikkeellä, jos yhden työn palkat ovat tuossa. “Muualla” suunnilleen palomestarit tienaa tuon verran.
Ei ole millään tavalla “normaali palkka”. Normaalit palkat noin 3250 tienoilla (jos ei esimies), toki ammattialalisä 8% päälle haittakorvauksineen, eli 5v jälkeen joku 3450e suunnilleen realistinen monelle. Haittoineen siis bruttona (eli joulut ja juhannusket töissä ja viikonloput.). Siis yhdestä työstä. Lisäansiot sitten asia erikseen, mutta viikkotunnit nousevat runsaiksi.

7 tykkäystä

Bruttona kaikki luvut tuossa. Tiedän kyllä, että verotus on progressiivista ja haukkaa leijonan osan korotuksesta. Itsellä sellainen henkinen taso on, että 1k€ lisää nykyiseen palkkaan bruttona niin silloin vaihtaminen kannattaa harkita vakavasti.

Näin tuntuu, että monet ajattelevat, mutta tässä on (ainakin itsellä) huomattavasti suuremmassa roolissa työnantajan vaihtuminen, joka tarkoittaa tulevaisuuden työllisyyden epävarmuuden kasvamista. Itse myös vierastan vahvasti ajatusta siitä, että pelkkä lisävastuu ja palkka ei ehkä korreloisikaan riittävästi. Olen itse valmis ottamaan lisää vastuuta, vaikka ilman rahallistakin korvausta, jos siitä on uralle muuten hyötyä. Pointtisi siis ymmärrän, ja olen siitä samaa mieltä.

1 tykkäys