Palkkakeskustelu

Mun kohdalla on kieltäydytty tosi usein. 5v sitten sain ylennyksen, mutta ”oli huono aika korotuksille”. Tämän jälkeen pyysin vuosittain korotusta ja kerran sain jotain minimaalista jolla varmaan pyrittiin hetken hiljaisuuteen.

Sitten tuli viime vuoden lopulla taas ylennys ja yritettiin ilman korotusta. Kerroin rehellisen mielipiteeni, ja sain sitten ~15% + max 20% vuosituloista bonusta.

Edellisillä työnantajilla on ollut sama, ensin saa ylennyksiä ja palkankorotuksia, sitten saavuttaa jonkun lasikaton jonka jälkeen korotukset ovat vaikeita ja pitää vaatia tiukasti. Ennemmin tai myöhemmin kokemus kuitenkin näkyy palkassa, jos ei muuten niin työnantajaa vaihtamalla. Osasyy tähän lienee, että olen ollut keskimäärin 8v samalla työnantajalla (nykyisellä yli 10).

7 tykkäystä

Oon aina valittanut mutta tuli mieleen että tienaan 4700e. Kukaan ei hengitä niskaan. Liukuva työaika. Saan opiskella kunhan työt hoituvat. Jos lisää liksaa haluaisin niin tod menisi siihen että joutuu käymään asiakkaiden kanssa lpunailla ja saunailloissa tai yksinkertaidesti olla rahallisesti tuottavampi. Nyt sitä ei ole. Joskus lähden aikasemmin, tekemään firman hommia ja saan 200e. Tai sitten aamulla sama juttu. Toki työt hoidetaan mutta muutaman bruttosatasen takia en vaihtaisi

12 tykkäystä

Itse suunnilleen vastavassa tilanteessa reilun kahden vuoden täysipäiväisellä oman alan työkokemuksella (opiskelun ohessa tein myyntityötä aiemmin) tienaan tällä hetkellä noin 3350 e/kk.

Aloitin nollakokemuksella 2500:sta (reilusti alle suosituksen, mutta hyväksyin koska vakkarityö) ja siitä parit indeksikorotukset ja yksi vaihdos eri tehtäviin viime vuonna, jossa sain neuvoteltua kohtalaisen hyvän korotuksen.

Valmistuminen DI:ksi joskus syksyllä ja palkka nousee siinä yhteydessä heittämällä yli tuon 3500. Neljään tonniin on varmaan vielä pari vuotta matkaa :thinking:

6 tykkäystä

Työskentelen IT-alalla ohjelmistokehittäjänä. Kolmas työpaikka nyt menossa, ensimmäinen oli tuotetalo ja kaksi viimeisintä olleet konsulttitaloja. Työvuosia takana kohta seitsemän.

2017 eka työpaikka, alkupalkka 2400€/kk
2019 alkuvuodesta palkka nousi :arrow_right: ~2750€/kk
2020 alkuvuodesta palkka nousi :arrow_right: 3000€/kk
2020 syksyllä vaihdoin työnantajaa, alkupalkka 3400€/kk
2021 loppuvuodesta syksyllä palkka nousi :arrow_right: ~3780€/kk
2023 keväällä vaihdoin työpaikkaa, alkupalkka 4200€/kk ja pari kuukautta myöhemmin tuli indeksikorotus (mitä hieman ihmettelin kun olin vasta aloittanut :smiley: ) ja palkka nousi :arrow_right: ~4340€/kk
2024 keväällä tuli pieni indeksikorotus, palkka nyt ~4380€/kk

Koen, että sellainen 4600-4700€/kk palkka olisi vielä saavutettavissa ilman merkittävää vastuun tai roolin muutoksia. Viihdyn kuitenkin nykyisessä työpaikassa hyvin ja en lähtisi vaihtamaan muutaman lisäsatasen takia. Mieluummin yritän syksyllä kinuta esimieheltä lisää rahaa.

13 tykkäystä