Ikä : 34
Koulutus : levyseppähitsaaja
Työnimike : metallityöntekijä
Työkokemus nykyisessä : 5,5vuotta
Työaika normisti : 7-15:30
Palkka : 4000e/kk
Edut : hammaslääkäri, ryhmäeläkevakuutukseen pääsin mukaan.
Tälle vuotta pari h ylitöitä ja bruttotulot menee sinne 65-70k kieppeille.
Tervehdys! Tällä hetkellä business analyst ja hommista noin 5 vuoden kokemus, ikä 36. Firma pankki- ja rahoitusalalla, palkka 4200e/kk. Olen potentiaalisesti siirtymässä konsulttipuolelle senior data analystin hommiin, jossa pohjapalkka nousisi 4800e/kk.
Onko muita senior data analysteja täällä ja missä palkkatasoissa liikutaan?
Taitaa olla muutama tunti ylkkää aika paljon, koska 4000€/kk ei pääse 65-70 kilon paikkeille vuositasolla ainakaan mun matikalla… Mutta kaikki tietenkin suhteellista.
Hetki meni edellisestä päivityksestä, pari korotusta tullut:
Helmikuun alusta: 3350€/kk
Tällä hetkellä: 3700€/kk
Kesätyö esihenkilönä teollisuudessa. Palkka lisineen kesältä noin 4200€/kk.
Joo “muutama” on suhteellista. Viime viikolla tuli 73h tehtyä, ja samoin tammikuu tuli asuttua töis. Brutto kumminkin tälle vuotta jo karvan yli 40k, mutta on tua 4000e/kk + eläkerahasto xxxxe/vuosi ihan ok palkka amiksen käyneelle. Ja täälä etelä-pohjanmaalla ei kulutkaan kauhian korkiat oo.
Rahoitusalalla tietynlaisessa asiantuntijatehtävässä työskentelen. Ikää 30v, valmistumisesta n. 4v ja samassa firmassa oltu siitä lähtien. Työ ensimmäisen vuoden aikana kohtalaisen stressaavaa, koska oppimiskäyrä jyrkkä. Nykyään lepsua, vaikka olenkin haalinnut vaikka minkälaisia lisävastuita.
2021: 3000€/kk
2022: 3100€/kk ja loppvuodesta → 4000€/kk
01/2024 alkaen: 4500€/kk
Vuodenvaihteeksi: ylennys ja palkankorotus (luvattu, ja nämä tuppaavat pitämään tässä firmassa)
Näihin päälle joitain pikkubonareita. Asumiskulut n. 25% nettopalkasta (asun tällä hetkellä yksin). Sijoituksiin menee noin 500-850€ / kk riippuen kuukaudesta.
Sanoisin, että setit aika hyvät. Elämässä kerkee harrastaa hyvin ja ei tarvitse huolehtia rahasta, varsinkaan kun en ole kovin kulutuskeskeinen.
Valtiolla ylitarkastajana. Vuositulot leipätyöstä n. 67.000 euroa. Sivutoimena räpeltelen sometoimintaa. Kokonaistulo liippaa melko lähelle 100k. Verottajan kateuslistalle ei ole kuitenkaan asiaa, sillä osa tuloista valuu yhtiön kassaan. Työelämää takana n. 6,5v.
Palkkaan tänä vuonna päivitystä yleiskorotuksien myötä:
5400€ / kk → 5550€ / kk
Lehtori AMK.
Itse en tee ylitöitä käytännössä ollenkaan, joten paljolta tuo omaan korvaan kuullostaa
Kuluthan on kaikkialla samat, mutta asunnosta siellä saa maksaa vähän enemmän mitä siitä 10 vuoden päästä saa
Tykkään tuasta työstä ettei tollaset viikot vaivaa, ja mielelläni teen töitä, kun niitä kerran on tehtävänä. Onhan tos mun asunnos kerinnyt jo arvo nousemaan muutaman satasen neliöltä, mitä muiden toteutuneista kaupoista tiedän. Keritty lähelle jo rakentamaan mäkkärit, julat, puuilot sun muut kaupat, mutta nämä nyt ei tähän ketjuun kummemmin kuulu, joten en jauha kuluista tai majaatani kummemmin.
Pyörittelen pienessä firmassa tarjouslaskentaa, palkkaa maksetaan 3800€. Ala on sen verran spesiaali, että koulun penkiltä tähän et voi ottaa ketään. Ei, kyseessä ei ole rakettitiede, mutta sanotaan näin että laitteet ja prosessit pitää ymmärtää ja omata ylipäätään tekninen pintapuolinen ymmärrys perseestä perämoottoriin.
Mietin, että koska olisi oikea hetki pyytää lisää palkkaa. Onko se kehityskeskustelujen yhteydessä? Onko se sitten, kun olen kaikessa yhtä pätevä kuin kauemmin talossa ollut kollegani? Tiedän olevani joissain alueissa vahvempi jo nyt, mutta toisaalta on myös alueita missä en omaa yhtä vahvaa osaamista.
On myös pieni pelko siitä, että tienaan jo nyt enemmän kuin pidempään talossa ollut kollegani
Oikea hetki pyytää palkankorotusta on usein silloin kun sitä alkaa itse miettimään. On hyvä ennakoivasti miettiä kysymykseen ”Miksi koen ansaitsevan palkankorotuksen?” vastaus, koska silloin sitä pystyy perustelemaan työnantajalle.
Tämän lisäksi jos työnantaja ei nostaisi palkkaa tulee kysyä työnantajalta ”Miten voin vaikuttaa siihen, että palkkani pystyy kehittymään?” Jos työnantaja ei pysty antamaan tähän vastausta tulee itse aloittaa miettimään asioiden laitaa toiselta kantilta: Olenko saavuttanut tässä yrityksessä korkeimman palkkatason ja paraneeko se vain vaihtamalla yritystä ja tuleeko siihen mahdollisesti tarttua.
Tämmöisellä pohjustuksella itse olen mennyt oman esimiehen juttusille. Yksi hyvä paikka nostaa asia pöydälle on erilaiset kehityskeskustelut, jos niitä on harvoin voit pyytää häneltä aikaa varata 10min johonkin kohtaan työpäivää
Keväällä tuli vaihdettua työpaikkaa teollisuuden asiantuntijatehtävästä toisentyyppiseen teollisuuden asiantuntijatehtävään. Palkka nousi 4800€ -->5500€ eli ihan kohtuullinen korotus.
Nykyinen työ osittaista reissuhommaa eli pari kolme päivää viikossa poissa kotoa ja paljon autolla ajoa (matkatunnit maksetaan myös) eli päivärahat ja kilometrikorvaukset nostavat nettopalkkaa tuntuvasti vaikka eivät varsinaista palkkaa olekaan. Loput päivät viikosta voin olla kotona tai konttorilla valintani mukaan kun edellisessä paikassa oli pakko olla pajalla joka päivä.
Kaiken kaikkiaan varsin tyytyväinen muutokseen
Itse tuli tehtyä alanvaihdos näin vähän “ehtooiällä” kuitenkin nyt ala vastaa vähän paremmin opintojani ja uskon, että pidemmällä aikatähtäimellä alanvaihto kannatti vrt. edellinen. Aikaisemmassa työssäni ei ollut käytännössä muita vaihtoehtoja uran kannalta kuin suora esimiestyö joka ei henk.koht niin kiinnosta.
Palkkahan tässä tippui mutta odotan saavani loppuvuoden aikana jo ensimmäisen palkankorotuksen, aika näyttää.
Nyt palkka 2500e/kk + myyntiprovikat.
- Työnantajan puolesta erittäin laaja terveysvakuutusturva - vakuutusyhtiössä kun nyt töissä.
- Vakuutusalan tes mukainen “ruokaraha” päivittäin. Maksetaan netto-osuus palkanlisänä jos ei käytä lounasetuutta.
- Täysi etätyövapaus jos haluaa.
Kaikken kaikkiaan tyytyväinen nykytilanteeseen… toki palkka voisi olla aina suurempi
ps. jos tällä on pieni- ja keskisuuria yrityspäättäjiä PKS alueelta niin voi laittaa viestiä, sovitaan hyvät alet suoraan
Teollisuuspuolen suurehkossa firmassa treasury analyst tittelillä 3800e/kk. Alan työkokemusta ~2v.
Löytyykö muita treasury puolen tekijöitä vertailukohdaksi?
Reissuhommissa kaivostyössä palkka 5500e/kk ja taulussa 20v. Palkka on kova mutta menetät myös vapaa aikasi joten korvaus on kohtuullinen
En ole Treasuryssä, mutta teen heidän kanssa töitä viikoittain ja tiedän hyvin palkkarakenteen. 2v kokemuksella kuulostaa mielestäni vaatimattomalta palkalta ellet sitten ole merkittävästi bonusohjelman varassa. Meillä peruspalkka tuossa vaiheessa vajaa 5t€ + bonus. Suosittelen kilpailuttamaan ja kyselemään lisää nykyiseltäkin työnantajalta.
Teetkö jotain erityisluokkia vaativia hitsauksia?
Kuulostaa aika kovalle duunaripalkaksi, onnittelut siitä
Päittäisliitoksesta mulla on luokka, mutta hitsaan vaan jos hitsarit tarvii apua. Mä lasken tekemiini töihin itte tarjouksia, korjaan suunnittelijan virheitä, tilaan materiaalit, teen materiaalinkäyttösuunnitelman, puran rekan, teen työn, lähetän tavarat asiakkaalle. Välillä tulee asiakkaille luvattua nopeita toimituksia, ja sitten ollaan pidempää päivää, mutta iteppä oon luvannu, ja haluan sanani pitää.
Tuntuu kyllä, että oon parhaimillani pikku painees, ja oon mukavuus alueella silloin. Onko muilla tälläästä, vai oonko minä vaan outo ?