Palkkakeskustelu

Vähän nostalgiaa tähän. Itse sain noin 25 vuotta sitten kolmannen vuosikurssin sähköteekkarina 10500 markkaa/kk (1766 Euroa) kesätöistä + lounasedun. Siihen aikaan se oli ihan kelpo palkka.

3 tykkäystä

Sähköteekkari täälläkin!
Nopealla laskulla nykypäivän rahassa tienasit 2800€/kk eli enemmän kuin minä :wink:

20 tykkäystä

Projekti-insinööri, lvi tuotteiden myynti. Ensi kuussa palkka nousee 4860€. Nyt yrittänyt ottaa niin paljon asiakastapahtumia kuin mahdollista. Km-korvauksien kanssa 500€-600€ verotonta kahden päivän reissusta on ihan yes. Hyvät hotellit ja syön edullisesti. Löpöön menee noin 120e.

Uutta duunia hakusessa vaikka aika helpolla pääsen nyt. Huonoja muutoksia tulossa ja voi olla että jengiä potkitaan. Nyt on kuitenkin ollut mahdollista harjoittaa omaa liiketoimintaa ja opiskella mutta en mielellään ota riskiä että potkut iskee itseeni. 5400e on minimi mihin suostun koska edut ovat niin hyvät tällä hetkellä. Muuten otan riskin ja jään. Päällikkkötadon tehtäviä haen. Mielestäni ikävä homma huomata että vaikka viihtyy hyvin niin mikään ei muutu. Ei ylennyksiä tulossa. No jos löydän toisen työn niin sanon että jään jos palkka nostetaan 5100 euroon. Toki jos olisi hyvä tietää että potkuja ei ole tulossa ennen sitä

16 tykkäystä

Keskustelu palkasta jäi yleiskorotusten kanssa 3800€–>4000€/kk.

Silti jäi hyvä fiilis.
-olen osastomme kallein henkilö jo valmiiksi, joten pienikin lisä tuntuu hyvältä. Luultavasti jotain on siis tehty oikein.

-samalla tuli sovittua etätyöpisteen päivityksestä työnantajan piikkiin

-kysyttiin myös miltä hommat tuntuvat, onko tarpeeksi haastetta

20 tykkäystä

Tuntuisi sopivalta dokumentoida tilannetta taas lähes 2 vuoden jälkeen viimeisestä päivityksestä. Uusien tehtävien perässä pomput tuntuu edelleen ihan kannattavilta. Tuli vaihdettua jälleen tehtäviä uuden työtarjouksen perässä hiljattain. Edelleenkään ei esimiesvastuuta, mutta peruspalkkaa hiilattu lähes kahden vuoden takaisesta 6700e/kk → 7800e/kk + bonukset. Taitaa tulla ensimmäinen vuosi kun 100k€ rajapyykistä mennään yli ansiotuloilla - riippuen kuinka firman bonusmalli sattuu käyttäytymään kuluvana vuonna.

28 tykkäystä

Palkka on nyt junnannut kolme vuotta paikallaan, kun kunniakkaasti halusin vetää ison projektin maaliin asti ennen kuin alan kyselemään korotuksia. Homma hoidettiin loppuun ja samalla otin vastaan uuden vastuullisemman roolin. Pitkä palkkaneuvottelu roolin vaihtumisen myötä päättyikin siihen, ettei palkkaa voida korottaa :sweat_smile: on kyllä viimeinen kerta, kun menen olettamaan, että uusien vastuiden ottaminen tarkoittaa automaattisesti palkankorotusta.

Pitäisikö tässä ehdottaa esimiehelle, että voin palata vanhaan tehtävään ja esimies saa jatkaa kahdella roolilla :smiley:

Kai se täytyy alkaa katselemaan toista työpaikkaa.

107 tykkäystä

Joskus 6v sitten esimies halusi antaa ylennyksen. Kuulemma olisi pitänyt korottaa kaksi vaatimusluokkaa, mutta sitä ei voinut tehdä kun ei voinut antaa palkankorotusta… Joten korotti yhden ja nostaisi palkkaa heti kun mahdollista.

Esimies vaihtui useaan kertaan ja kaikki kehui suoritusta, mutta palkankorotusta ei kuulunut.

Viiden vuoden jälkeen taas uusi esimies. Halusi antaa ylennyksen jossa vastuut kasvoi merkittävästi. Keskustelu alkoi kiinnostuksen kyselyllä, ja yhtäkkiä siitä hypättiinkin jo vastuiden muutokseen ja tittelin vaihtoon. Kuulemma huono aika palkankorotuksiin, mutta korottaisi heti kun voi.

Tässä vaiheessa oli sitten pakko todeta että näin sanottiin 5v sitten, ja tiedusteluun että ollaanko nyt ihan tosissaan. Päivän sisällä tuli ilmoitus että palkka nousee melkein 20%, eli kannatti olla tiukkana vaikka edelleen vastuisiin nähden lienee alakanttiin.

Viisastuneena kyllä ensi kerralla ensimmäinen vastaus tiedusteluun kiinnostuksesta vastuisiin tulee olemaan, että ”riippuu kompensaatiosta”.

Hassuinta tossa kuitenkin on, että useimmissa firmoissa voidaan tehtävänvaihdon yhteydessä korottaa palkkaa erillisestä budjetista kuin meriittikorotukset. Eli kun noita lykätään myöhemmäksi päädytään helposti tilanteeseen jossa pienempien toistuvien korotusten antaminen on haastavaa.

Ton takia kai työpaikan vaihto usein tuo ison korotuksen - ja mahdollisesti myös yhtäkkiä vanhakin työnantaja pystyisikin tarkastamaan palkkaa.

32 tykkäystä

Aina vaan suoraan kysymystä palkankorotuksesta, jos siltä tuntuu. Jos vastaus on ei nyt, niin heti voi kysyä perään kysymykset että koska ja mitä se vaatii?

Alussa noiden kysymistä arkailee, pian huomaa että osalla puheet on puheita ja kyllä sen arvostuksen huomaa siitä, kuinka tuohon kysymykseen suhtaudutaan.

13 tykkäystä

Viime viikolla oli taas vuosittaiset palkkaneuvottelut.
Vuosi sitten korotus oli 5,5% ja nyt 5%, eli uusi palkka on 5325€/kk.
Viime vuonna tuo korotus pysyi vaikka ilmaisinkin pettymykseni siihen, joten nyt päätin olla helppo ja ottaa tarjotun vastaan ilman enempää vääntöä. Viime vuoden tein myös osittain uusia työtehtäviä mutta tänä vuonna ne ovat jo kerran tehtyjä, joten stressiä niistä ei ole läheskään yhtä paljoa.

Olen tuohon ihan tyytyväinen, 10% hypyt vaatisivat varmasti työpaikan vaihtoa mutta olen erittäin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen.

8 tykkäystä

Paljon tarinoita siitä että annetaan lisää vastuuta mutta ei palkankorotusta. Ajattel asiaa näin että vaikka korotusta ei tulisi niin otan vastuun JOS sillä saa cv:n näyttämään paremmalta. Tittelistä voi ainakin neuvotella, sehän ei maksa firmalle mitään.

2 tykkäystä

Tittelin vaikutus riippuu kyllä firmasta. Ainakin isommissa tai kansainvälisemmissä paikoissa nimike on monasti sidottu job gradeen joka on sidottu tiettyyn palkkahaarukkaan, ja tällöin organisaatio yleensä myös vuosittain kehottaa puskemaan henkilön palkkaa haarukan alareunalta keskemmälle, ainakin jos alisuoriutuminen ei sitä estä. Jos tuota ei tehdä niin HR voi alkaa kyselemään missä on ongelma ja jopa sitäkin onko henkilö tehtäviensä tasalla, jos ei ole ansainnut korotusta.

Eli kyllä nimikkeen vaihdosta voi kustannuksia olla, olkoonkin että siinä voi mennä useampikin korotuskierros että päästään haarukassa kohtaan joka on ko. työtehtäville firman normi, jos kovin alhaalta alotetaan.

Jos työpaikan setup on tämä niin silloin voi olettaa että tittelin vaihdosta on rahallista hyötyä ainakin pitemmällä jänteellä. Ja tittelin vaihtamattomuudesta voi myös vetää johtopäätöksiä.

2 tykkäystä

Okei eli ei ole niin mustavalkoista… Toki tittelillä x palkkatason pitäisi olla tietyllä tasolla, olen itse saanut päättää omasta tittelistä vaikka isossa organisaatiossa olen. Itse ainakin yrittäisin koska cv: ssä näyttää hyvältä mutta tekijöitä on toki paljon ja onko se edes mahdollista

Sehän on vähän kuin sijoitus tulevaisuuteen. Kun vaihdat työpaikkaa paremman palkan ajamana, on tuosta etua aloituspalkkaneuvotteluissa :sunglasses: Mutta silloin kyllä pitää olla myös ajatus työpaikan vaihtamiseen seuraavan vuoden sisällä. Muuten teet ilmaisella lisätöitä.

8 tykkäystä

Loppupeleissä tuo on aika monimuotoinen kysymys. Mä olen pyrkinyt pohtimaan tuossa näitä asioita:
-Missä vaiheessa työuraani/osaaamispotentiaaliani olen?
-Paljonko tämä muutos tuottaa työnantajalleni/miten se vaikuttaa hänen resurssien käyttöönsä?
-Mikä on palkkatasoni verrattuna muihin jotka samaa työtä tekevät?
-Tuoko tämä ylennys muita etuja vai onko kyseessä tilapäinen asia, esimerkiksi lomatuuraus?

Suoraan koulun penkiltä/uusi ala, kerää osaamista, koeta lypsää lisää palkkaa jos perusteita on, mutta älä takerru mihinkään aloituspalkkasuositukseen.Tämä on se vaihe, missä pitää kartuttaa osaamista.

Pidempi työkokemus, tiukempi keskustelu palkasta ja faktoihin nojaava perustelu millä palkkatoive perustellaan. Ein tullessa, miksi, koska, mitä se vaatii ovat hyviä kysymyksiä.

Sitten vielä se haastavampi puoli, jos lisää palkkaa ei ole tulossa, millä luovia keskustelu niin, että molemmat ovat edes jokseenkin tyytyväisiä. Uusia töitä ei löydy aina välittömästi, eikä se seuraavakaan paikka ole aina unelma. Ehkä sopimus siitä, että asiaan palataan ajan x jälkeen?

Omalla työelämäkokemuksella on tullut huomattua, että jos ei provikkamyyjää lasketa, niin yleensä parasta palkkaa saa se, joka osaa ja uskaltaa siitä neuvotella. Ei se ahkerin ja tunnollisin. Toki osaamisenkin on suotavaa olla myös hyvällä tasolla, muuten olet yt:ssä äkkiä pihalla.

4 tykkäystä

2025: 4300€

Hiljaa kasvaa mutta eipä työnkuvakaan paljoa ole muuttunut. Yleiskorotusten ja tuloksen kasvun myötä pientä lisäystä. Alkaa katto tulemaan vastaan näissä työtehtävissä.

7 tykkäystä

Taas on melkein kaksi vuotta mennyt ja voisin avata lisää palkkakehitysttä. Toisin kuin aikaisemmin arvioin niin vuonna 2023 ei menty yli 100k€ johtuen työpaikan vaihdosta. Uudessa työssä peruspalkka on merkittävästi edellistä pienempi mutta saan osakepalkkioita sen päälle. Nämä pienensivät vuoden 2023 tuloja mutta ovat kasvattaneet mekrittävästi tuloja sen jälkeen.

2024: tulot 112k€ eli reilu 9000€/kk.
2025: Ennakoidut tulot tulevat olemaan noin 120k€ eli noin 10000€/kk koska sain 700€ korotuksen peruspalkkaani.

29 tykkäystä

Päivitystä tilanteeseen:
Ansiotulot: tähän asti ainoastaan kesätöistä+opintotuki.

2018: 2k€ 17v
2019: 10k€ 18v
2020: 18k€ 19v
2021: 18k€ 20v
2022: 23k€ 21v
2023: 28k€ 22v
2024: 20k€ 23v
2025: DI:ksi valmistuttu, kesätöissä esimiehenä pörssiyrityksessä, palkka noin 5000€/kk.

4 tykkäystä

Hurja tarina! Minä ja varmasti moni muu foorumin ktm-opiskelija mielellään kuultaisiin sun urasta tarkemmin. Olis mahtava lukea jos kävisit aloittamani uraketjun puolella kertomassa.