Palkkakeskustelu

On taas lahjakkaasti puurot ja vellit sekaisin viimeisillä kommentoijilla. No, tähän on totuttu. Jos pidetään kuitenkin tämä(kin) ketju asiallisena. Se on ammatinvalintakysymys.

8 tykkäystä

Voitko tarkentaa? Mitään asiattomia viestejä en itse bongaa, ellei ne jo ole poistettu.

1 tykkäys

Provohan tuon täytyy olla. Paperipuoli on erittäin hyvin palkattua, mutta se on taas se ammatinvalintakysymys. Joten kadehtimisen sijaan parempi katsoa peiliin, jos muiden palkat herättävät katkeruutta.

11 tykkäystä

Niin, tämä iänikuinen vääntö siitä “työn x vaativuus on korkeampi kuin työn Ö ja palkka vaan puolet” jne… Jokainen on työmarkkinoilla palkkansa ansainnut, tavalla tai toisella ja palkat muodostuvat yksityisellä puolella työn tuottavuudesta ja valtiolla/kunnalla budjetista. Paperimiehen palkalla ei ole mitään tekemistä esim. terveysalan palkkojen kanssa muuten kuin, että ne maksaa ne veroina. Turha vertailla. Sinänsä aihe on mielenkiintoinen. Paperimies opettelee 100m pitkän paperikoneen ajamisen ja tekee sillä valtavan liikevaihdon yhtiölle. Vie useita vuosia hallita kone märästä päästä popelle asti. Osaaminen on kuitenkin rajoitettua, jos vaihtaa toiseen “paperitehtaaseen” niin opettelu alkaa alusta. Jokainen prosessi on omanlaisensa.

8 tykkäystä

Kysymys oli miksi paperimiesten palkoista uutisoidaan. Vastasin vain kysymykseen, kysymykseen vastaaminen nyt vaati vain vertailua.

Jos jostain työtehtävästa saa huomattavasti korkeampaa palkkaa kuin vastaavista muista saman tasoisista tehtävistä, niin ylittää se uutiskynnyksen helpommin kuin se, että lääkärit saavat keskimääräisesti keskimääräistä palkkaa, vaikka onkin korkea palkka.

Siinä ei ollut mitään asiatonta, provoa taikka katkeruutta.

Käsitit vissiin, että tässä leimataan paperimies siitä, että hän saa väärää palkkaa, jopa ihan vilpillisesti.
Kyse oli siitä miksi aihe on otsikoissa. Vai pitäisikö mielestäsi keskustelu aiheesta kieltää?

2 tykkäystä

"Avataan ketju palkkakeskustelulle.
Itseäni ei kiinnosta lukea iltalehdestä että kuinka paljon kohumissi tai entinen räppäri on tienannut, vaan minua kiinnostaa että missä työssä tienaa minkä verran, ja minkä ikäisenä. Miten tarkasti kukin haluaa kertoa, jää jokaisen itse päätettäväksi.

Ideana siis jakaa oma titteli ja toimiala, bruttopalkka/kk sekä oma ikä."

Tuossa yllä Leroyn, ketjun aloittajan postaus. Minun vastaukseni herätti hiukan keskustelua asian sivusta. Joku jo totesikin että se on ammatinvalintakysymys; Olen myös sanonut itse, jonka edelleen allekirjoitan että annan vitosen pois palkastani jos se hoitaja saa siitä edes viis senttiä.
Maailmassa jyllää markkinatalous ja sen mukaiset kausaliteetit. Työn tuottavuus on se joka viime kädessä nostanut palkat teollisuudessa kaiken kaikkiaan. Paperiala on ollut median hampaissa pitkin matkaa, porvarin esitaistelijan roolissa. Nyt kun puunjalostus hakee uusia uria, alalle on aukeamassa aivan uusia tuotantosuuntia ja siellä tulee olemaan tilaa osaaville, motivoituneille tekijöille; Mukaan vaan eli koulutukseen ja siitä alalle töihin.

16 tykkäystä

Tähän vielä täydennän että alalla on aika laaja se palkkahaitari. Itsellä tosiaan työuran pituus ja noh, rehellisesti sanottuna asenne ja motivatio on vienyt siihen asemaan jossa nyt olen.
Ja todella, vuoro työ, pyhät, niistä se todellinen ansio nousee…

6 tykkäystä

Palataas aiheeseen;) Apulaisprofessori niin sanotulla tenure trackilla eli käytännössä viiden vuoden koeajalla ennen mahdollisuutta edetä ulkoisen arvioinnin kautta professuuriin. Ikää vähän yli neljäkymmentä. Vuosipalkka noin 63 tuhatta. Työhön sisältyy vastuu koulutusohjelmasta, lähiesimiehenä toimiminen parillekymmenelle ihmiselle, tutkimusta ja opetusta jne. Mitään lisiä ei tunneta eikä makseta. Olen onneksi oppinut olemaan kirjoittamatta enää liian monia työsähköposteja sunnuntai-iltaisin tai yöllä, kun pitäisi nukkua… huomattavaa, että valmistuin tohtoriksi n. 30-vuotiaana, eli siihen asti oli hyvin pienet tulot. Esimerkiksi apurahoja (n. 1300e/kk), joista ei tuolloin kertynyt edes eläkettä. En usko, että saan työurani aikana rahassa kiinni heitä, jotka alkoivat tahkota massia heti parikymppisinä. Mutta työ on kyllä monin tavoin henkisesti palkitsevaa, että eipä siinä mitään.

20 tykkäystä

44-47k€ Puolustusvoimat aliupseeri, työkokemus 11v.

Edut hyvät ja työ hyvinkin mielekästä ja leppoisaa. Esikuntatehtävä.

3h viikossa liikuntaa työajalla, liukuva työaika ja etämahdollisuus. Lomat 30pvä, parin vuoden päästä 38pv. Deadlinet ei paina päälle.

Valtiolla on hyvä olla. Fyrkkaa saisi toki tulla enemmän, mutta kyllä tällä pärjäilee.

Aiemmin kouluttajana sama palkka, mutta joutui saman rahan eteen tekemään n. 60 sotaharjoitusvuorokautta per vuosi.

17 tykkäystä

Kovapalkkaista väkeä. Itse olen asiantuntijatyössä Valtion suurehkossa virastossa, vuosipalkka oli viimeisimmässä veropäätöksessä n. 60k€ virka-aikana tehtyä duunia.

Lomia on 38 vuorokautta ja lauantaita ei lasketa, liikuntaa saa harrastaa pari tuntia viikossa virka-ajalla, erilaisiin henkilöstön edustus sun muihin sinänsä kiinnostaviin asioihin saa käyttää palkallista virka-aikaa yli 20 vuorokautta vuodessa ja käytössä on liukumat, etätyö sekä joitakin pienempiäkin etuisuuksia. Valtio on oikein hyvä työnantaja. Kun vielä työni on huippumielenkiintoista niin valittamisen aiheet ovat vähissä.

Maksan siis veroja oikein mielelläni!

26 tykkäystä

Olen muuten itse tykännyt tässä ketjussa nimenomaan todentuneen kokonaisvuosiansion näkemisestä. Esimerkiksi oma kuukausipalkka näyttää paperilla ihan hyvältä, mutta koska mitään lisiä tai bonuksia tai auto-etuja ei tule vaikka paahtaisi viikonloput ja yöt läpeensä (niin kuin dedisten edellä tai konferenssimatkojen tapauksessa tapahtuu), siihen se sitten jää. Olen itse sellaisella alalla, että valmistuneiden palkkakyselyistä tiedän, että omat opiskelijat pääsevät samalle ansiotasolle itseni kanssa melko piankin valmistumisensa jälkeen. Salaisuus piilee usein juuri siinä, että se kuukausipalkka kertoo vain osan totuudesta.

3 tykkäystä

Kuulostaa aika unelmahommilta, varsinkin nuo lomat. Lomarahat vielä vapaiksi niin alkaa jo kuulostamaan lepposalta. Lähemmäksi 3kk lomaa vuodessa… Kyllä kelpais, toki palkkakin myös.

Onko nimimerkin mukaisia insinöörihommia?

1 tykkäys

Juu, insinöörihommia.

Jotta ei menisi liian ruusuiseksi, niin työmäärä on toki suuri, ja vastuualue melko iso. Vapaus ja vastuu menevät aika lailla käsi kädessä, ja jos jossakin kohtaa tulee sanomista, niin virkavastuu on yksityistä puolta rankempi juttu. Toki yleensä myös aikaa tehdä asiat annetaan melko hyvin, kun tietyt prosessit nyt vaan ottavat julkisella puolella aikansa.

Lomia on toki määrällisesti paljon, mutta edellinen huomioiden jossakin kohtaa tulee raja vastaan kuinka paljon niitä ehtii pitämään tehtävien kärsimättä. Esim. viiden viikon lomat huonoon kohtaan vuotta suunniteltuna tietävät sellaista kasaa duunia pöydällä loman loputtua että sitä ei kukaan halua nähdä. :slight_smile: Tiedän joitakin kollegoja jotka siirtävät lomiaan seuraaville vuosille tietäen etteivät sittenkään niitä hyvin todennäköisesti ehdi kaikkia pitämään, mutta nämä ovat onneksi harvassa. Pandemia-aika lienee joitakin tässä auttanut, kun työmatkoja on ollut vähemmän, arvaisin.

Olen ollut aikoinaan myös konsulttihommissa yksityisellä, ja sen työn tulospaine oli ainakin minulle liikaa. Kun ylitit tavoitteet, seuraavat tavoitteet olivat kahta kovemmat, ja jos teit jotakin ennen deadlinea, annettiin seuraavan kerran entistä vähemmän aikaa tehdä asia. Siihen vielä kiitokseksi potkut tuta-syistä. Ei enää koskaan sellaista. Toki jos tuohon lähtisi, voisi palkka olla 10-20k enemmän, mutta mielestäni se ei ole sen arvoista.

Työ on siis ainakin itselleni muutakin kuin palkka, käyttäähän siihen aika ison siivun elämästään.

17 tykkäystä

Itse juurikin konsulttihommissa inssinä ja palkka tuon 20k vähemmän. Tietysti kokemus ja ala vaikuttaa. Nuo palkat kuulostavat IT-hommilta. Vastuuta on vain muutaman tonnin projekteista, mutta niitä voi sitten ollakin monta kymmentä käynnissä samaan aikaan.

Viimeinen vuosi on ollut itsellä kiireisin ikinä. Yksinasujana ei ole lapsia hoidettavana, mutta jos olisi, niin burnis olisi lähellä. En tiedä miten kolleegat jaksavat. Lomia silti kaipaisi lisää. Viimeiset oli joulun aikaan ja alkaa taas väsy painamaan. Sormet ristissä että kesään mennessä saadaan koronaa sen verran pois, että pääsee lomailemaan ja näkemään muitakin ihmisiä eikä vaan tuijottaa kotona yksin tyhjää seinää.

5 tykkäystä

Niinpä. Itselläkin tulot vaihtelevat ja ilmoitinkin omalta kohdalta vuosiansion jaettuna 12.
Todellisuushan oaljastuu vasta kun verot ja muut vähennetään…

Yksityisen puolen juristi vähän alle 10 v kokemuksella 6350e/kk + lounasetu. Lisäksi mahdollisuus 2,5kk palkkaa vastaavaan vuosibonukseen. Ei muita “lisiä” ja ylitöistä ei makseta.

6 tykkäystä

Aika sama setti täällä, paitsi että ei olla virasto vaan Valtion omistama osakeyhtiö. Viime vuonna verotettavat ansiotulot 55 k€, tämän vuoden Q1 luvut hieman vajaa 16 k€.

Lomaa on 7vk 3 pv + mahdolliset lomarahavapaat. Muista luontaisetuja tai palkanlisiä ei ole. Jaa, onpas matkapuhelinetu, verotusarvo 20 €/kk. Pitkistä päivistä ei pääsääntöisesti makseta rahaa vaan pidetään 1:1 vapaana jos ehtii. Aina ei ehdi. Työ sinänsä on mielenkiintoista ja suurin osa työkavereista on hyviä tyyppejä. Muutama märä omena totta kai on myös eksynyt koriin.

Nelikymppinen ohjelmistoalan DI Kaliforniassa. Vuositulot yli puoli miljoonaa taalaa.

51 tykkäystä

Jorma Uotisen sanoin ”ei huono”.

Itsekin DI, toimiala täysin eri ja palkka sinänsä ihan kohdillaan, mutta näitä lukiessa tulee aina vähän sellainen fiilis että oisko pentuna pitänyt olla urheilun sijaan sittenkin kiinnostuneempi tietokoneista :smile:

17 tykkäystä