Palkkakeskustelu

Kannattaa ottaa huomion, että Kalifornian isoissa kaupungeissa esim. asumisen hinta on aivan toista luokkaa verrattuna Helsinkiinkin.

4 tykkäystä

Näin korona aikana tosin on paljon tarjottu täysin etätyö mahdollisuuksia kunnes rajoitteet hälvenevät. Olisin tälläiseen varmasti tarttunut jos ei olisi perhettä pitämässä kiinni täkäläisestä aikavyöhykkeestä.

Näin on. OKT-vuokrat lähtee parhaalla paikalla käytännöstä $6000/kk-tasosta. Tuohon tasoon on kyllä jotenkin turtunut, eikä se näillä tuloilla ole suhteellisesti huono diili :slight_smile:

16 tykkäystä

Kakskytjotain-vuotias töissä yhdessä maailman ’finanssipääkaupungeissa’ pääomasijoittajalla. Palkka + bonarit yhteensä vuodessa noin 130ke. Palkka pitäisi aika reippaasti nousta tulevina vuosina. Toivottavasti joidenkin vuosien päästä pääsee myös mukaan voitonjako-osuustuottoihin jotka voivat parhaimmillaan olla 30-40x rahastoon sijoitettu opo ie ’carried interest’. Elämiskustannukset isommat kuin koti-Suomessa, mutta ajoittain ainoa kulu on vuokra kovan työrytmin takia.

Vaikka tiedostan taloudellisen tilanteeni olevan hyvä ikääni ja n3v työkokemukseeni nähden, niin työpäivät eivät todellakaan ole 9-17 ja stressi myös kulkee jatkuvasti mukana.

Minulta odotetaan paljon oma-aloitteisuutta, venymistä sekö kykyä luoda arvoa tiimin sisällä. Iltaisin teen useasti töitä sekä joskus viikonloppuisin. Vastailen meileihin riippumatta päivästä tai päivän ajankohdasta. Useasti tilaan illallisen toimistolle.

Monelle tämä ei sovi mutta työni on erittäin mielenkiintoista ja pääsen vaikuttamaan mallinnusten ja omien tuottamien lukujen perusteella isoihin sijoituksiin jotka voivat olla todella näkyviä ja opettavaisia. Tämän lisäksi tiimin muiden junnujen kanssa minulla on erittäin vahvat ’veljelliset’ suhteet ja he ovat hyviä kavereita.

Tiedän että minulla tulee olemaan merkittävä salkku jota voin pistää seuraavalle sukupolvelle jonain päivänä - tämä on minulle asia jota haluisin suvussa jatkaa ja yksi iso tavoite sijoittamisella - materiaalisuus ei kiinnosta, vaan tieto että tulevillakin sukupolvilla tulee olemaan hyvät mahdollisuudet tehdä mitä ikinä haluavat.

Elämä on valintoja täynnä ja tämänhetkinen työ on minulle tällä hetkellä hyvä. Itse en jaksa kuunnella ihmisten valituksia palkoista - jos ei ole tyytyväinen palkkaan kannattaa hakea muualle. Jos töissä on liikaa töitä ja stressiä niin kannattaa vaihtaa paikkaan jossa on vähemmän stressiä mutta toki pienempi palkka.

Edit: ensimmäinen postaus täällä. Hienoa tämä meininki täällä, jos ei muuta niin hyviä nauruja saa iltaisin toimistolla excelin ja tilatun kiinalaissafkan kera.

93 tykkäystä

Kyllä. Ja kannattaa myös huomioida, että jos talouteen kuuluu pieniä lapsia, lasten päivähoito maksaa jenkeissä helposti $1000-2000/kk/lapsi (tämäkin 10v vanhaa tietoa). Suomessa suurituloinen maksaa kunnallisesti päivähoidosta maksimissaan noin 300€/kk/lapsi. Puhumattakaan ilmaisesta yliopisto/AMK-koulutuksesta, tai terveydenhuollosta.

Summa summarum, jenkeissä kannattaa olla hyvätuloinen, lapseton ja terve niin lompakko tykkää :slight_smile:

12 tykkäystä

Muistui tästä mieleeni tämä juttu, kun oli keskustelua taannoin jossain yhteydessä aiheesta.

15 tykkäystä

$200k on tosiaan liian vähän koko perheen tuloiksi, eikä noilla tuloilla saa ikinä täältä esimerkiksi omistusasuntoa.

Tuo uimahallijuttu on kyllä aika huvittava, kuka halliin haluaa kun suurimman osan vuodesta tarkenee uida ulkoaltaissa. Tänäänkin oli miellyttävä +28 C meidän huudeilla.

“Ainoastaan bensa ja turha krääsä on Kaliforniassa halvempaa” - autot, vaatteet, elektroniikka huomattavasti halvempaa kuin Suomessa.

9 tykkäystä

Kolmivuorotyö sote-alalla, palkka n. 2 600 € + vuorolisät (brutto). Käytännössä vuositasolla olen saanut palkkaa n. ± 40 000 € (brutto). Työkokemusta alalta < 5 v, ikä < 30 v. Palkka ei nuorena idealistina ollut minulle ammatinvalintakriteeri. Realisti minussa onneksi valitsi alan, jolla olisi töitä.

Välillä työ on ihanaa, joskus taas olen saanut turpaani. Valmistumisesta saakka kahden työssäkäyvän tuloilla on tuntunut, että “kaikkea on ja rahani riittää”. Minulle tärkeintä on tietynlainen varmuus ja se, että saan olla perheeni kanssa. Etätyö ei ole mahdollista työpaikassani, siitä olen alkanut haaveilla. Mutta olen tyytyväinen.

36 tykkäystä

Viime vuoden bruttopalkka 46400€. Ammatti lähihoitaja kolmivuorotyössä. Täydet kokemuslisät.
Paljon pyhätöitä, yötöitä, ja hiukan ylitöitä.
Hoitajapula aiheuttaa sen, että vakituiset painaa ylitöitä. Työnantaja pakotetaan erilaisiin kannustimiin jotta saadaan niitä työntekijöitä tekemään ylitöitä. Tällä hetkellä kutsurahat ja erilaiset kertakorvaukset ylitöistä nostaa palkkaa.

22 tykkäystä

Viime vuoden palkka 64 000€, Upseeri, työkokemus 15v. Vaihtelee vuosittain 60 000 -70 000€ välillä riippuen lisistä. Ilman lisiä hieman yli 60K€. Työaika (7:15h/päivä) ei riitä suhteessa työtehtäviin, mutta töiden joustavuus, 38vrk lomaa/vuosi, mahdollisuus liikuntaan työajalla sekä eläke 57 vuotiaana (tällä hetkellä) eivät saisi vaihtamaan yksityiselle ilman todella merkittävää palkankorotusta.

41 tykkäystä

IT-alalla myyntipäällikkönä, työkokemusta 10 v alalla ja vuosiansiot n 95-110 K €, vähän tuloksesta riippuen.

10 tykkäystä

Jäähän siinä vuokran jälkeen vielä 428 tonnia :grin:

8 tykkäystä

Työllähän siis ei voi rikastua, vai miten se meni.

3 tykkäystä

Sinkuilla toi jenkkimalli toimii varmaan ihan hyvin isoine palkkoineen. Juurikin tuossa tuttava Ameriikan ihmeellisessä maailmasta kertoi kuinka heillä menee kolmen lapsen päivähoitomaksuihin $5 000/kk eli $60 000 vuodessa. Huh huh ja vaihtoehtoja ei ole :smiley: ja sanoi että $200 000 palkka vuodessa ei riitä heillä kyllä paljon mihinkään kun verojakin pitää maksaa. Mutta onneksi autot, polttoaine, ruoka ja alkoholi on halpaa :smile:

16 tykkäystä

Nyt menee vähän ohi aiheen, mutta mitä hel*ettiä?! Meni myöhäisillan kaffeet väärään kurkkuun ja aiheutti välittömän kuolemanvaaran tämän lukiessani. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Antaa kyllä mukavasti perspektiiviä tällainen. Kyllähän tietynlainen sosialismi valtiossa voi myös olla ihan hyvästä.

13 tykkäystä

Olen ymmärtänyt että San Francisco on sieltä kalleimmasta päästä, mutta nopealla Googlailulla näytti tällaista:

(Children's Council San Francisco | Child Care Costs)

Saa siinä jo tuloja ollakin… Vaikka tuo $200 000 palkka kuulostaa niin hienolta niin jos puolet käteen jäävästä menee asumiseen ja puolet lastenhoitoon…

9 tykkäystä

Juu ja jos haluat kersan hyvään yliopistoon, niin sekin kustantaa noin $200k per lapsi.

Sanoinkin tuossa jo aiemmin että $200k vuositulot ei riitä perheelliselle Kaliforniassa.

10 tykkäystä

Mites noi eläkehommat? Ilmeisesti itse hoidettava ja jäätävä sitten kun on varaa jäädä? Tässäkin varmaan eroa onko ns. public servant vai yksityisellä hommissa

5 tykkäystä

Yksi tapa on vapaaehtoinen eläkesäästäminen joka tapahtuu samaan tyyliin kuin Suomessa, eli voit vetää bruttopalkasta siivun eläketilille. Tuolla lisää aiheesta:

En ole kauheasti perehtynyt asiaan, joku osaa varmasti kertoa tarkemmin.

4 tykkäystä

Jenkeissä pääosa eläkkeistä on omia säästöjä mutta siellä on monia järjestelmiä jotka auttavat sen kerryttämisessä. Esim säästät itse palkasta 10% ja työnantaja antaa saman, erinäiset verottomat säästömuodot ( maksat vasta kun otat rahaa ulos ) yms.

Kaipaisin vastaavaa Suomeenkin. Perus TYEL lähinnä haaskaa säästöjä ja on kädestä suuhun.

9 tykkäystä