Palkkakeskustelu

Kunpa puhuttaisiin, brutto 14k kuulostaa mielettömältä mutta veroprogression jälkeen netto 7500… mikä on hyvin mutta ei nyt niin paljon enemmän kuin mitä alle 10k tienaavalla olisi

1 tykkäys

Vastailin @Kunhalvallasaa lle. Hänhän se epäili että puhuisit nettopalkasta, ja kirjoitteli minun silmääni sen verran ylimieliseen tyyliin, että epäilin häntä trolliksi. Lisäksi minun mielestäni hänen väitteensä, että pienillä summilla sijoittaminen olisi jotenkin luokiteltavissa “vain” säästämiseksi, on paitsi väärä, myös melkoisen kusipäinen ajattelutapa. Tätä reaktiotahan hän toki hakikin eli sinänsä tartuin tässä kyllä trolliin.

Kuten yllä jo kirjoitin, 4200€ brutto on aivan kelpo palkka enkä hetkeäkään epäile etteikö siitä jäisi aivan kelpo siivu sijoitettavaksi - jos siis ei muuten elä yli varojensa. Tuo on asiantuntijatehtävissä varsin yleinen liksa, tutkijoista, it-asiantuntijoista ja opettajista koostuvassa lähipiirissäni moni tienaa osapuilleen tuonsuuruista palkkaa, bruttona tietysti.

23 tykkäystä

Saanko kysyä, että minkälaista terapeuttista työtä toteutat?

Riippuu varmasti alasta missä on enemmän vapaita. Meillä on hoitoalalla ainakin ihan yhtä monta vapaapäivää kuin päivätyöläisilläkin (2vp/vko). Ne nyt sattuu vaan sijoittumaan arkipäivillekin.
Oikeasti vuorotyö syö sosiaalista elämää. Juhlapäivät töissä, illat töissä jne.

8 tykkäystä

Ja tämähän se on minä kuluttaa, lisättynä vielä sillä, että vuoroissa ei mitään loogista kiertoa. Itse tein pitkään pelkkää yökön hommaa, missä vapaata jäi hyvin, kun 3vko listaan keskimäärin tuli 105h ja vuorot 10h. Itse en ole alalle enää, ainakaan kokoaikaisesti palaamassa. Omaa yritystoimintaa olen suunnitellut ja kaikki olisikin valmiina, kun vaan rekisteröisi yrityksen, mutta saapa nähdä. Helpommalla pääsee, kun löytyisi pari hyvää paikkaa, missä kävisi keikkaa tekemässä

2 tykkäystä

Laitetaas omat statsit nyt tänne kanssa.

Ikä: 26

Työnimike: Keittiö vuoromestari

Bruttopalkka: 3000-2300e/kk riippuen lisistä ja työtuntien määrästä

Säästöön jää kuukaudessa noin 500e, sillä kiinteitä kuluja arjessa on todella minimaalisesti.

Todella tyytyväinen salkun kehitykseen puolessatoista vuodessa minkä olen ollut pelissä mukana.

Aloitan myös tradenomi opinnot, joiden avulla on tarkoitus päästä tulevaisuudessa hieman parempiin hommiin. Tällä olisi tarkoitus myös turvata toimeentuloa mikäli korona 2.0 tms. pääsee valloilleen tulevaisuudessa ja lomautusten aalto vie ravintola-alan mukanaan.

20 tykkäystä

Tuossa aiemmin oli keskustelua palkasta säästämisestä, mahdotonta sanoa palkkaa, mistä ei pystyisi säästämään sijoittamista varten. Vuonna 2008 sain palkkaa noin 1700 euroa bruttona ja nettopalkasta säästin muistaakseni ainakin noin puolet ja säästämisasteeni on nykyään noin 75-80 prosenttia, jos siis asuntolaina katsotaan säästämiseksi. Kaverini tuli toimeen joitakin vuosia sitten alle 1000 eurolla kuussa ja sai siitä hieman säästettyä. On toki erilaisia elämäntilanteita ja juttuja, eli jokainen tapaus pitää katsoa yksilökohtaisesti, mutta saatan ehkä hieman ihmetellä, jos 2000 euroa bruttona saava ei saa yhtään säästöön - toki tällekin voi olla jokin selitys. Lähtökohtaisesti, jos esim. keskituloinen ilman mitään selityksiä sanoo ettei saa säästettyä/sijoitettua ollenkaan, niin ehkä ihmettelen. :slightly_smiling_face: Asiat on kait ihan hyvin, jos pystyy hoitamaan asiat, niin ettei muut tai itse kärsi - pitää tehdä niin mikä tuntuu hyvältä ja on myös järkevää.

Pieni päivitys palkkaani, jotta viestini ei mene ihan off-topiciksi. Olen henkilöstöhallinnossa asiantuntijana, en ole mikään erityisasiantuntija, vaan ihan normaalirivitoimistotyöläinen. Kuukausipalkkani on nyt keskimäärin noin 3000 euroa kuukaudessa… :sunglasses:

13 tykkäystä

Pienellä rahalla tosiaan pystyy elelemään. Yksi työkaveri (insinööri) valehtelematta kertoo että silloin tällöin menot on jotain 300€ kuukaudessa. Toki tällöin vaimo makselee menoja enemmän. Ajelee ikivanhalla Passatilla, velaton kerrostalokämppä, askeettinen elämäntapa (kalastelee paljon vanhalla mökillä ja viljelee perunat sun muut), ei matkaillut ikinä jne. Mikä parasta, tyytyväinen elämäänsä (tokikaan ei haluaisi olla töissä vaan kalastella).

Joskus on todennut että jopa turhauttavaa kun rahaa vaan kertyy eikä kulu :slight_smile: Sijoittamaan häntä en ole saanut yllytettyä, muutamiin rahastoihin vähäsen laitellut.

13 tykkäystä

Hyvä esimerkki ja lainasin tärkeimmän kohdan viestistäsi. :slightly_smiling_face: Säästeliäitä on erilaisia, kuten kaikkia muitakin ihmisiä, monet säästeliäät ovat kuitenkin anteliaita tarvittaessa muita kohtaan. On erilaisia hyviä tapoja elää.

5 tykkäystä

Tällainen kaveri kun olisi aloittanut aikanaan sijoittamisen, niin aikainen eläke olisi kutsunut nuorena.

4 tykkäystä

Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat säästäneet “sängyn väliin”. Samaan aikaan täytyy todeta, että ei ihmisiä voi pakottaa sijoittamaan tai opettelemaan mitään siitä. Ihminen myös pelkää kaikkea mitä ei ymmärrä. On siis pakko kunnioittaa toisten päätöksiä, vaikka itsestä se tuntuu hölmöltä. Alkaa siis kuulostaa aika politiikalta. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Itse nyt nykyisessä työpaikassani olen tehnyt pelkästään “tuplavuoroja”, ja näihin totuttua en missään nimessä enää palaisi ma-pe 8-16 työhön.

Vapaapäiviä tolkuttomasti, ja ehtii mainiosti pelailla esimerkiksi golffia! Lisäksi työvuoroja sumplimalla saa helposti yli 7pv vapaat listanvaihtoon. Juuri viimeviikolla päättyi 8pv vapaat, jotka siis ilman vuosilomien käyttöä.

Tälläiseltä näyttää työvuorolista. Toki, pitkät päivät etenkin tälläisillä kesähelteillä voivat olla joskus rankkoja. Ehtii touhuta kaikenlaista.

28 tykkäystä

Onhan tässä paljon tiettyä vinoutta kun vertaa omia tuloja tällä palstalla mainittuihin. Meillä useampi juniori, minä ainoana töissä elämäntilanteen takia ja omalla kohdalla netot reilu 2500e. Opettaja 2. asteella. Vaihtelee kuukausittain, jääkö sijoitettavaa vai ei. Mutta lainaa maksellaan tasaisesti, salkku kertyy pikkuhiljaa isommaksi ja elämä muuten mallillaan. Lievää kitsautta itsessäni löydän (mm. auto, jonka ainoa arvo enää käyttöarvo), mutta ei tule pihisteltyä silti turhia esim. ruokakaupassa. Toki hintatietoinen olen ollut lapsesta asti, vaatteet käytän loppuun ja esim. bensan tankkauksen tähtään viikon halvimmille päiville. Ei varmastikaan jäisi mitään ylimääräistä sijoitettavaksi, jos pitäisi olla uusi auto lyhennyksineen, matkustella ja harrastaisimme kalliimmin. Kulutuksen ja sijoittamisen yhdistäminen toki mahdollista tulevaisuudessa siinä vaiheessa kun 2 työssäkäyvää taloudessa. Toisaalta itsellä ei mitään tarvetta lisätä omaa kulutusta vaikka talouden nettotulot kasvaisivat selvästi nykyisestä.

22 tykkäystä

Tekninen Myyjä, älypuhelin korjaamossa myymälä työ. Ikää 26v.

Kuukausipalkka 2163€/kk siihen päälle vuorolisät ja omaan työhön sidottu kannuste, joka koostuu pitkälti liikevaihdosta ja palvelu myynnistä. Tän vuoden paras liku 7000€ ja huonoin 4000€ tänä vuonna tulee nykytahdilla rapiat 60k.

Työ sinänsä mukavaa hyvä duuni porukka ja pomo. Miinuksena oma motivaatio näin loman jälkeen vähän kateissa ja kaipuu enemmän myyntipainoitteiseen työhön kasvanut. Elokuulle muutama haastattelu sovittu niin saa nähä vaihtuuko hommat.

Takaraivossa on myös pidemmän aikaa ollut yrittäjyys esim vakuutusedustajan hommat mutta vähän jämähtänyt nykyisiin hommiin.

20 tykkäystä

Ikää 25 vuotta, koulutukselta diplomi-insinööri. Tällä hetkellä projektipäällikön tehtävissä energia-alalla, palkka 4500€/kk.

19 tykkäystä

Ikä: 29
Työnimike: Developer (Full Stack)
Palkka: 4900€/kk + vuosiboonus + lomarahat
Koulutus: ammattikoulu
Kokemus: IT-alalta yhteensä 10 vuotta josta koodaamista 5 vuotta.

Nykyisessä työpaikassa ei ole työaikoja muuta kuin pakolliset viikkopalaverit.
Työnantaja maksaa oman toimiston kotipaikkakunnalta, löytyy myös autopaikka Helsingin toimistolta jos siellä tarvitsee joskus käydä.
Työnantaja myös maksaa vakuutuksen, hammashuollon, lounasedun, liikuntaedun, pyöräedun, nettiyhteyden kotiin, kerran vuodessa vaihtuvan puhelimen, henkilökohtaiset aws kulut.
Käytän yleensä 2-6 päivää kuukaudesta uuden opiskeluun.

Konsulttina tienaisi tuplasti mutta koska on pieniä lapsia niin toimii hyvin tämä että ei ole työaikoja, ehdin omiin harrastuksiin päivällä kun lapset ovat päiväkodissa ja voin sitten illalla tehdä vielä töitä jos on tarve.
Työtunteja tulee 0-8h/päivä

64 tykkäystä

Vautsi, nyt on työsuhde-edut kunnossa ja palkkakin vuosiin nähden :slight_smile: Itse ylsin vähän päälle tuohon pk-seudulla vasta muutama vuosi sitten ja sekin oli vähän nihkeä palkkapyyntö (uudelle) silloiselle työnantajalle, vaikka näennäisesti firmalla meni hyvin ja vuosia oli kourallinen enemmän.

11 tykkäystä

Ihan uteliaisuudesta, millä tittelillä ajattelit ottaa sen 5600€ pariin vuoteen? Sijoituspäällikkö?

Sinua veikkaan palkan perusteella rahoitusneuvojaksi. Sillä kysyin, kun eräskin kaveri tuskaili pankkialaa, kun saa itse myöntää (tai noh paripäätöksinähän ne oikeasti menee) sellaisia lainoja mihin ei itsellä ole mitään asiaa.

5 tykkäystä

Ymmärsin viestisi niin, että 2600€/kk päälle on tuo kolme tonnia nousuvaraa. Se sitten rupesi kiinnostamaan, että mikä noin nopea urapolku pankissa on :slightly_smiling_face:

13 tykkäystä

Ikä: 40-50 vuotta

Työ: Taiteilija

Tulot (brutto): 5000 – 10000€ vuodessa

Työssäni on täydellinen vapaus työaikojen ja työtehtävien suhteen. Tulot muodostuvat myydystä taiteesta. En ole hakenut apurahoja. Työtulojen lisäksi kulutan pääomatuloja noin 25 – 30k€ vuosittain.

81 tykkäystä