Palkkakeskustelu

Noniin aina oppii uutta! Itse tosiaan tottunut prosenttiperusteisiin haittalisiin.

Minä teen juurikin näin, eli järjestään 12-14h työvuoroja. Keskimäärin työpäiviä siis 3kpl viikossa, ja vapaita 4kpl. Bonuksena työvuorotoiveilla saa helposti 7vrk vapaat sumplittua kolmen viikon välein - itseasiassa par’aikaa olen 7vrk vapailla töistä ilman vuosilomapäivien kulumista.

Vaikka pitkät päivät voivat olla hieman rankempia, niin kyllä nuo pitkät vapaat kompensoivat huomattavasti. Viikossa ehtii kummasti palautua ja on aikaa lähteä vaikka johonkin reissuun.

En todellakaan palaisi enää 8h 5 x viikossa päivätöihin, nyt kun tähän jo tottunut - ainakaan tässä elämäntilanteessa. Yövuorot toki välillä tuntuvat rankoilta, mutta nekin pystyy puoliksi torkkumaan. Toki vuorotyötä en aijo 70-vuotiaaksi tehdä, vaan tarkoitus lopettaa palkkatyöt 50-vuotiaana.

10 tykkäystä

Koodarina matkailualan yrityksessä, liukuvat työajat ja WFH mahdollista niin paljon kuin huvittaa. Perus 37,5h viikossa, ei ylitöitä tai muutakaan lisiä. Kokemusta alalta kohta 3 vuotta ja AMK-koulutus. Palkka 4300€/kk, johon seuraava suuri hyppy tulossa n. 2 vuoden päästä kun titteli vaihtuu senioriksi. Tämän lisäksi oman firman töitä 15-20h, mutta palkka siitä on vaihtelevampi.

11 tykkäystä

Itsellä noin 275h tälle vuodelle, mutta 4kk tarkastelujaksoilla, joten on pitänyt laskea arkipyhät ja pitää pekkasia, jotta ei mene rajan yli.

Sähkärin koulutuksella kunnossapitoasentajasta työnjohtajaksi isossa kotimaisessa elintarvikefirmassa. Peruspalkka vajaa 3500e/kk. Ylitöiden ansiosta tämän vuoden tulot yli 6100e/kk. Kunnossapitoasentajana 2012-2020 keskiarvo 3900e/kk.

10 vuotta pitänyt eurolleen tulot ja menot excelissä. Tällä hetkellä käytössä joku perus android-appi, josta kuukausittain siirrän exceliin. Kulut on jaettu melko tarkasti, esim auton suhteen on huollot, korjaukset, tankkaukset yms erikseen. Yleensä teen joka vuodelle leikkimielisesti budjetin tai keksin jonkin haasteen.

16 tykkäystä

Vai että GA Telesikselle. Onnea!

Päivitetääs statsit. Aika tarkka kuusjapuol. Parin vuoden sisään napsahtaa vielä pitkät lomat jos jaksan valtiolla lusia. Puoliso vaihtoi juuri valtiolta yksityiselle ja palkka nousi yli 50%. Meni perhana minusta ohi parilla kympillä ja sai paremmat edut sekä mahdollisuuden osallistua osakeohjelmaan (-15% markkinahinnasta).

17 tykkäystä

IT-Arkkitehti, peruspalkka 5650e/kk. Tähän maksetaan lisäksi mahdolliset ylityöt, päivystykset ja bonukset. Vuositulot n. 75-80k€ haarukassa. Ikää 26v, työkokemusta n. 7v.

Suoraan armeijan jälkeen töihin, töiden ohessa monimuotona IT-insinööriksi. Suunnitteilla korottaa DI-tutkinnoksi tässä joskus kunhan saa jälleen opiskelumotivaatiota haalittua.

Sijoitettavaksi tällä hetkellä jää ihan mukavasti, ei lapsia ja elämisen kustannukset avopuolison kanssa puoliksi. Tavoitteena 100k€ salkku 28 vuotiaana. Lisäksi löytyy n. 4 vuotta sitten ostettu sijoitusasunto, josta vielä lainaa.

Ensimmäinen postaus tällä forumilla :slight_smile:

91 tykkäystä

Hienosti olet saanut pullat uuniin nuorena. Onnittelut! Nyt sulla on hyvin puskuria pienten vastoinkäymisten varalta: vaikkapa avioliittoon, lapsiin, asteittaiseen alkoholisoitumiseen ja peliriippuvuuden kehittämiseen!

53 tykkäystä

Eikä unohdeta avioeroa… Se on uskomattoman kallista, vaikka kaiken hoitaisi sovussa.

19 tykkäystä

Olen koulutukseltani tietoteknisen alan tohtori ja olin ennen akateeminen tutkija. Nyt lehtorina kaupallisessa ammattikorkeakoulussa palkkana 4200 kuussa. Omasta mielestä palkasta jää hävyttömän paljon sijoitettavaksi. Olen tottunut elämään yksinkertaisesti eikä asuntolainaa ole enää paljon. Eronnut, lapsia on huollettavana.

Olen vuosia vain makuuttanut käteistä tilillä ja nyt aloitin tämän sijoittamisen harjoittelun alkukeväästä. Olen suoraan sanottuna ällistynyt, miten helppoa ja hauskaa yritysten tutkiminen ja sijoittaminen ovat. Tämä sopii tutkijalle hyvin.

Tavoitteena lyhyellä tähtäimellä treidaten kakkosasunnon käsirahat, reippaalla riskillä. Eläkesäästäminen on vielä vähän vasemmalla kädellä, rahastoja ja erityisesti ETF:iä katselen vielä tutummaksi.

Minulla on kova luotto kotimaiseen, pidän salkkuni poissa kansainvälisistä kuvioista toistaiseksi. Kiitos kaikille foorumilaisille loistavasta sisällöstä. Tätä on ilo seurata.

59 tykkäystä

Niin tuo sinun 4200 on tietenkin netto/kk.
Totuus on nimittäin se, että jos tuo 4200 olisi brutto, niin ei jää juuri mitään sijoitettavaa.
Tämä on tärkeää huomata, että valtaosalla suomalaisista on sellainen tulotaso, että normaalit elämisen kustannukset vievät niin paljon, että ei voida puhua sijoittamisesta, vaan säästämisestä.

4 tykkäystä

Tässä tulee varmaankin jälleen tartuttua trolliin, mutta kyllä 4200 brutostakin sijoitettavaksi jää.

Elinkustannukset tulee tietenkin sovittaa tulotason mukaan eikä niitä voi oikein vakioida kun muuttujia (tulonjako perheessä, lasten määrä, asuinpaikkakunta, etäisyys töihin, auton tarve…) on niin paljon.

Toki jos yrittää 4200 brutolla asua eteläisessä Helsingissä kauppaneuvoksen elintasolla niin varmaan silloin ei hirveitä sijoituksia tehdä.

Lisäksi kiinnostaa, onko säästämiseen ja sijoittamiseen jokin euromääräinen rajapyykki, ja milloin säästäminen sitten nähdäksesi muuttuu sijoittamiseksi? Entä mikä näiden kahden ero mahdollisesti mielestäsi on?

27 tykkäystä

Tuskin amk lehtori tienaa 7k brutto, joka vaaditaan 4200€ nettoon?

6 tykkäystä

Tuossahan ei nyt ole mitään perää, itse sijoitin aiemmin 1500€/kk kun sain 3600€ bruttoa. Ihmisten lähtökohdat ja kuukausittaiset menot ovat hyvin erilaisia. Tulot ovat tuosta sittemmin nousseet, mutta menot pysyneet samana.

25 tykkäystä

4200 brutolla ei paljon etelä hki asuta, ainakaan yksin jos kämppä ei ole ostettu 90 -luvulla.

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/16206062

Siitä tommoinen “vuorineuvoksen” yksiö. Lyöt omaa rahaa sen 50k niin jää ihan kivasti makseltavaa senkin jälkeen tuolla palkalla.

Kitkuttamalla varmaan onnistuu, mutta että 4200e brutolla asuisi jotenkin leveesti pääkaupungissa niin jää kyllä unelmaksi.

1 tykkäys

Ei kai kukaan nettopalkoista puhu, kun palkkoja verrataan? 4200€ on hyvä palkka, selkeästi yli keskiarvojen ja sillä pärjää Helsingin ulkopuolella oikein mainiosti ja sijoitettavaksikin jää.

19 tykkäystä

Palkka on brutto. Asun Helsingissä, idyllisessä lähiössä ja kolmelle hengelle väljässä kerrostaloasunnossa.

Ensimmäinen omistusasunto 20v sitten.

Mukavan kämpän olen saavuttanut ostamalla putkiremontoitavan asunnon, kärsimällä/hoitamalla remontin ja myymällä eteenpäin kun perheen tarve on kasvanut.

Tällaisia vaihtoja yhteensä neljä. Tinkiminen on tilanteessa helppoa kun edelliset asukkaat haluavat eroon kämpästä. Itse saa sitten vaivanpalkaksi priimaa asuttavaksi.

Auto maksettu, suvun mökki on 45 min päässä kodista. Omasta mielestä minulla on kaikki mitä tarvitsen, kyllä se on mahdollista että palkasta jää käteen.

Taustalla pitkät vuodet yliopistolla. Siellä oli bruttopalkka 2400. Osaan olla tyytyväinen hyvin vähään. Avioerossa olin kuitenkin maksajana koska asuntojen myötä varallisuutta oli.

Sijoittamisen ja säästämisen ero. Rahastossa tunnen säästävän, sinne hujahtaa sataset automaattisesti tililtä.

Osakesijoittamista teen itse osto- ja myyntipäätöksiä. Se on sijoittamista omissa ajatuksissani.

Toivottavasti selvensi. En ole trolli.

36 tykkäystä

Trolliviittaus taisi mennä sun jälkeiseen vastaukseen, kun puheeksi nostettiin nettopalkka.

Ja itse 3600€ palkalla pystyn ihan hyvin sijoittamaan, en siis vain säästämään, vaan sijoittamaan.

Menot ja tulot pitää vaan olla suhteessa.

13 tykkäystä

On mahdollista, mutta tosi harvassa tuollaisia on ja ei tuollaisia ole varmasti edes, joka toimipisteessä. :slightly_smiling_face: Tuohon summaan ei kyllä tietääkseni (ei varma tieto) voi päästä pelkillä perustöillä, vaan vaatii extratunteja tai/ja lisävastuita.

Terapeuttista työtä ammatinharjoittajana. Parikymmentä tuntia yritän tehdä töitä viikossa. 12 kuukauden toteutuneet tulot 99000 euroa.

Edit: mielen parissa siis

19 tykkäystä