Osakesijoittaminen

Palkkakeskustelu

Ei yötyö ole ihmisiä varten. Pitemmällä tähtäimellä siitä on haittaa terveydelle ja erityisen hankala se on sosiaalisen elämän kannalta. Tai no ihan jo perhearki hankaloituu. Ihmettelen esimerkiksi töissä noita perheellisiä ihmisiä, jotka tekevät tuota katkeamatonta yövuoroa. Eräskin lähtee aamulla töistä kotia, vie muksut päiväkotiin ym, tekee jotain siinä välissä ja laittaa päivällä nukkumaan heräten myöhään illalla. Emäntää näkee ehkä vilaukselta aamusta ja illasta, muksuja ei senkään vertaan. Ei riittäisi firmalla rahat mikäli tuollaiseen pitäisi houkutella

Nuorenahan se olisi hyvä vähän rypistää, mutta mikäli yötyöhön siirtymisen päällimmäinen seuraamus on vaihto kalliimpaan osamaksuautoon niin tiedä häntä noista hyödyistä. Tai näin siis ainakin omassa duunipaikassa parkissa olevia autoja katsellessa

e. korjataan ajatuskatkoja vähemmäksi

14 tykkäystä

AIkanaan luokkakokouksessa vertailtiin tienestejä. Yötyötä keskusliikkeen trukkikuskina vuosikaudet tehnyt kouluttamaton jantteri pesi nettopalkassa koko porukan, mukaanluettuna ikänsä opiskelleet. Pari executive-tason hommissa ollutta taisi todeta että tienaavat enemmän. Tosin tällä jantterilla ei omien sanojensa mukaan ollut sen paremmin perhe- kuin muutakaan sosiaalista elämää. Myös esimerkiksi asiointien hoitaminen ja rytminvaihdokset olivat kuulemma vaikeita. Nyttemmin tyyppi on vaihtanut muihin hommiin.

Kyllähän sitä nuorena jonkin hetken jaksaa, mutta ei jatkuva yötyö pidemmän päälle ole mikään vaihtoehto. Varsinkin jos meinaa elämässään tehdä muutakin kuin sitä työtä.

9 tykkäystä

Senhän voisi hoitaa niin, että puristaa sen ekan 10 vuoden ajan kaikki mehut irti, ja siinä kerryttää sopivaa salkkua. Sitten 10 vuoden jälkeen voi vaihtaa helppoihin päivähommiin, jossa palkalla ei itselle ole väliä tuon 10 vuoden salkun ansiosta.

7 tykkäystä

Henkilökohtaisena mielipiteenäni kirjoitan, että ehdottamasi olisi paitsi äärettömän typerää, myös tylsää. Ihminen on nuori vain kerran elämässään, ja ehdotelmassasi sitä sitten istuskelisi todennäköisesti yksin, väsyneenä, mitään kokematta ja vailla sosiaalisia suhteita rahakasan päällä ja miettisi että mitäs nyt?

Mielestäni tähänkin pätee hyvin, että kohtuus kaikessa! Kun elämässä on sopivasti kaikkea, mutta ei mitään liikaa, tulee yleensä paras lopputulos. Säästämisenkin on parempi olla pitkäjänteistä, muun elämän ehdoilla tapahtuvaa, vapaaehtoista toimintaa, eikä mikään koko elämää rajoittava jumaluuteen verrattava määre jonka mukaan on elettävä.

Elämällä on lisäksi tapana vuoroin potkia, vuoroin silitellä ja näihinkin tilanteisiin on hyvä varautua.

13 tykkäystä

Ei siinä elo hirveästi kärsi mikäli välillä jää muutamaksi tunniksi jatkamaan. Eri asia toki mitä noilla ylimääräisillä euroilla tekee. Oravanpyöräähän siinä rakennetaan mikäli säästöön ei saada mitään ja mitoitetaan menot ylitöiden ym. mukaan.

Tuli noita ylitöitä nuorempana tehtyä. Toivottavasti ei enää ikinä tarvitse

6 tykkäystä

Yövuoron sosiaaliset haitat riippuu paljon yövuoron rakenteesta. Esim. pelastajat (palomiehet) tekevät käytännössä myös jatkuvaa yövuoroa. 24h töissä, 3 päivää vapaalla. Ei tämä mielestäni paljoa rajoita.
Tai jos mahdollisuus tehdä jatkuvana keskimäärin 3x12h yövuoroa viikkoon, vaikutus on kohtuullisen pieni.

3 tykkäystä

@ToomasRahula Toisaalta näin, mutta toisaalta eivät pankissa tai kaupoissa kysele sitä, että ovatko vaihdannan välineenä käytettävät eurot peruspalkkaa vai lisiä? Itsellä 23v saman työnantajan palveluksessa ja viime vuonna tuli joulukuun kahden viimeisen viikon aikana ensimmäiset ylityökorvaukset koko aikana. Tavallista harmaata ylityötä eli pitempää päivää tulee yleensä tehtyä keskimäärin se 0,5-1h/päivä. Siitä kyllä tuntisaldot kasvaa, mutta aika harvoin niitä ehtii pitää pois palkallisina vapaapäivinä eli mieluummin ottaisin nekin rahana.

3 tykkäystä

@ToomasRahula Taidan olla eri mieltä tästä. Mielestäni nimenomaan lopullisen, toteutuneen vuositulon vertailu on ainoa relevantti mittari. Niin kauan kuin meillä on aloja, joissa suuri tai suurin osa palkasta muodostuu erilaisista lisistä ja bonuksista, ja aloja joilla peruspalkka on ainoa mitä maksetaan, eikä (ylityö)lisiä tai bonuksia tunneta, ei peruspalkka kerro mitään. Ainakin itselleni tällaista ”lisätöntä” alaa edustavana on ollut silmiä avaavaa nähdä, millaisiin tienesteihin toisilla aloilla voi päästä.

1 tykkäys

Peruspalkka kertoo sen miten itse työtä arvostetaan, työaikalisät taas kertovat sen mihin vuorokauden- tai viikonaikaan työ pääosin tehdään eli ne ovat periaatteessa “haittalisiä”. Bonukset ovat sitten asia erikseen, niitä jaetaan muutenkin todella vähän verrattuna mihinkään lisiin eivätkä ne ole käsittääkseni määritelty työehtosopimuksissa tai laissa. Mieti siltä kannalta, että mitä jos työnantaja sanoisi sinulle, että kun työsi kerta sijoittuu enimmäkseen yöaikaan ja viikonlopuille ja pyhäpäiville niin sinullahan on ihan hyvät vuosiansiot joten ei tästä itse työstä tarvitse maksaa mitään ihmeellistä vaikka homma olisikin rankkaa ja vastuullista.

Toinen asia mikä minua ihmetyttää on sunnuntai- ja pyhäpäivälisät. Miksi esim 10 € / h saava työntekijä saa kolmanneksen pienempää sunnuntai- ja pyhäkorvausta kuin 15 € / h ansaitseva kun kyseessä on kuitenkin tehdyn työn ajankohtaan perustuva lisä eikä itse työpanokseen? Tällä logiikalla voisi minusta vaatia että sunnuntaisin ja pyhäpäivinä tehdään tuplasti kovemmin sitten töitäkin.

2 tykkäystä

Olisin itsekin enemmän peruspalkan kannalla. Tiedän monta vartijaa, jotka tienaavat enemmän kuin insinööri. Tuo ei kerro vielä mitään todellisuudesta. Toisin kuin se että teet pelkkää yötä, työvuorot ovat pitkiä, niitä tehdään muulloinkin kuin arkena ja ylitöitä on tehty maksimit.

3 tykkäystä

Really? Eli myös mm. yölisän pitäisi olla kiinteä euromääräinen prosentuaalisen sijaan, koska se on ajankohtaan perustuva?
Vertaa 10€/h ja 100€/h ansaitsevia, jos lisä olisi kiinteä 10€/h. Toinen saa näinä päivinä +100% palkkaa ja toinen +10%, eikö arvostus pyhänä tehdystä työstä olisi tällöin paljon suurempi 10€/h tienaavalla?

1 tykkäys

Nimenomaan näin. Itse olen esimerkiksi myyntialalla ja tällä hetkellä perustuntipalkka 11,42€ muttakun en ole periaatteessa tuntipalkkaa edes nähnyt moneen vuoteen. Viimeisen 6kk todellinen palkka jotain 19,5€/tunti. Mitä ihmettä mä sillä tiedolla teen mikä mun tuntipalkka “voisi olla” kun en kuitenkaan ikinä näe sitä palkassa muutenkuin erittelynä palkkakuitilla. Pankissa lainoja kysellessä ei taida olla paljon merkitystä sillä mitä voi tienata vaan ainoastaan sillä mitä tienaa todellisuudessa. Teen ihan perus päivätyötä 6,9 tuntia arkisin (lyhyet päivät, enemmän vapaa-aikaa). Ja onhan ne lomarahat ja pyhäkorvauksetkin vähän erilaisia jos tienaa 80% enemmän kuin se työsopimuksessa lukeva tuntipalkka… Niin ja mä en tee iltatöitä, viikonlopputöitä, yötöitä enkä ylitöitä. Ainut miksi teen ylitöitä joskus muutaman kerran vuodessa (joka on ensinnäkin mun omasta tahdostani eikä pyydettynä) on se tilanne että tiedän etukäteen tienaavani yhdeltä ylityötunnilta vähintään 40€-60€, ennätys tosin taitaa olla yli 400€.

Tuotantolaitoksessa prosessinhoitajana, helppoa työtä. Oma koulutus ammattiopisto yli 15 vuotta sitten, ei alaan liittyvä.
Työ on kaksvuorotyötä (päivävuoroa ma-pe, iltavuoroa ma-su). Peruspalkka 2940€/kk (lisät päälle 550-600€/kk). Ylitöitä ei tule tehtyä ollenkaan.

Omasta mielestä iso osa työhyvinvointia on lomat, jotka omassa työssä ovat erittäin hyvät; Kesälomaa 30 päivää, talvilomaa 10 päivää ja tylyjä 64h vuodessa.
Lomat pystyy vielä, ainakin toistaiseksi pitämään itselle sopivana ajankohtana.

8 tykkäystä

Niinhän se onkin kiinteä, ainakin jokaisessa työehtosopimuksessa jonka ehdoilla minä olen koskaan työskennellyt. Tällä hetkellä minulla se lisä on kello 15-23 (iltavuoro) 2,79 € ja 23-07 (yövuoro) 4,65 € tunnilta. Eli vastaukseni ensimmäiseen kysymykseesi on kyllä. Siihen tämä koko argumenttini perustuu, että kaikki ilta- ja yölisät ovat ainakin minulla olleet aina kiinteitä euromääräisiä joten miksi ei pyhät?

Ja ei. 10 € olisi molemmille ihan yhtä suuri. Työstä maksettava korvaus arvostetaan työtehtävien mukaan. Työajankohta on kuitenkin molemmille sama joten korvaus sen mukaan. Ei sen toisen yö ole sen pimeämpi tai sunnuntai sen pyhempi kuin toisen. Eikä toisen kymppi toisen kymppiä suurempi.

4 tykkäystä

Noniin aina oppii uutta! Itse tosiaan tottunut prosenttiperusteisiin haittalisiin.

Minä teen juurikin näin, eli järjestään 12-14h työvuoroja. Keskimäärin työpäiviä siis 3kpl viikossa, ja vapaita 4kpl. Bonuksena työvuorotoiveilla saa helposti 7vrk vapaat sumplittua kolmen viikon välein - itseasiassa par’aikaa olen 7vrk vapailla töistä ilman vuosilomapäivien kulumista.

Vaikka pitkät päivät voivat olla hieman rankempia, niin kyllä nuo pitkät vapaat kompensoivat huomattavasti. Viikossa ehtii kummasti palautua ja on aikaa lähteä vaikka johonkin reissuun.

En todellakaan palaisi enää 8h 5 x viikossa päivätöihin, nyt kun tähän jo tottunut - ainakaan tässä elämäntilanteessa. Yövuorot toki välillä tuntuvat rankoilta, mutta nekin pystyy puoliksi torkkumaan. Toki vuorotyötä en aijo 70-vuotiaaksi tehdä, vaan tarkoitus lopettaa palkkatyöt 50-vuotiaana.

7 tykkäystä

Koodarina matkailualan yrityksessä, liukuvat työajat ja WFH mahdollista niin paljon kuin huvittaa. Perus 37,5h viikossa, ei ylitöitä tai muutakaan lisiä. Kokemusta alalta kohta 3 vuotta ja AMK-koulutus. Palkka 4300€/kk, johon seuraava suuri hyppy tulossa n. 2 vuoden päästä kun titteli vaihtuu senioriksi. Tämän lisäksi oman firman töitä 15-20h, mutta palkka siitä on vaihtelevampi.

8 tykkäystä