Palkkakeskustelu

No mutta miten se uuden verokortin tilaaminen korotetulla tulorajalla poistaa sen tosiasian, että edelleen lisätulosta menee se noin 50% veroihin?

5 tykkäystä

Ei kukaan tässä ketjussa ole tuollauta sanonut. Päinvastoin. Progressiota kannatetaan matalilla tuloilla mutta haluttaisiin rajoittaa progressiota yläpäässä.

3 tykkäystä

Tarvittaisiin iso remontti koko palkka- ja verotusjärjelmään kohti nykyaikaa. Lepomäen perustilin suuntainen malli tms. Myös kevytyrittäjyys helpottuisi kun kaikilla olisi automaattisesti oma Y-tunnus. Tukiviidakkoa saataisiin yksinkertaistettua ja kannustinloukkoja purettua.

4 tykkäystä

Jos tulkitsen oikein, niin tuolla leikkauslistalla valtion budjetin menopuoli saataisiin johonkin vuoden 2005-tasolle. Ei kovin dramaattinen olisi mielestäni

3 tykkäystä

Enään ei tarvitsisi kuin päättäjiä, jotka olisi valmiita luopumaan omista eduistaan. Nooh siihen taisi kaatua sekin ajatus.

AY-liikkeet yksi vuosia kestänyt elävä esimerkki

1 tykkäys

Elättelen pientä toivoa, jos yhteiskunnallinen keskustelu etenee tähän suuntaan

4 tykkäystä

Projektipäällikkönä tekniikan alalla koneinssin koulutuksella. Brutto 4360€ ikää 33v.

8 tykkäystä

Minulla näytti vahvistuneen viime vuoden verotus palttiarallaa 200k€ tuloihin. Verojakin tulee maksettua mukavasti, 100k€ autokin hankittua ym. kivaa eli oikein mukavasti meni verojenkin muodossa.

Vilkaisin tuossa 9A rapsaa ja tälle vuodelle tässä vaiheessa 450k€ ”pääomatuloja”, toki kerkee muuttua, ansioita ei nyt ole jaksanut ottaa. Ensi vuonna karhulle sitten enemmän ruokaa, mutta en valita minäkään.

18 tykkäystä

Tästä palkka ja verokeskustelusta usein unohtuu, että Suomessa on eläkemaksu 24%, josta näennäisesti työntekijä maksaa 7% ja työnantaja 17%, mutta tosiasiassa kyse on työntekijän palkasta vähennettävästä veronomaisesta maksusta. Siis todellisuudessa henkilöllä, joka kuvittelee että hänen veroprosenttinsa on 33% se onkin 50%. Täydellisessä maailmassa ihmisiä ei sumutettaisiin tässä asiassa, vaan tilitettäisiin rehellisesti koko summa työntekijälle ja sitten palkkakuitissa näkyisi että puolet menee valtiolle veroihin ja veronomaisiin maksuihin. Veikkaan että asian perään alettaisiiin kyselemään hieman tarkemmin, että mikäs juttu tämä on. Ja muistetaan vielä, että 2/3 eläkemaksuista menee nykyisille eläkeläisille tulonsiirtona ja vain 1/3 kerryttää sitä omaa tulevaa (mahdollista) eläkettä.

27 tykkäystä

Ei ole valitettavasti edes noin iso osa. :smiley:
https://www.tela.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/tela/embeds/telawwwstructure/98aa1dc9c90b847f15b1b1131fdec90cb6c2876d.jpg

Siihen kun vielä lisää sen että ~50% sijoituksista täytyy olla sijoitettuna korkoihin niin ei paljon tarvitse tuottoja odotella rahastoitavalle osuudelle. :smiley:

25 tykkäystä

Tulee mieleen oma nuoruus. Pääsin 90-luvun syvimmän laman aikaan oman alan harjoittelupaikkaan kesätöihin, nuo paikat olivat tuolloin todellakin kiven alla, ja jos sai jostain mitä tahansa töitä, piti olla tyytyväinen. Tehdas oli satojen kilometrien päässä opiskelupaikasta, ja työehtoneuvottelut käytiin ensimmäisen työpäivän aamuna, siihen saakka oli oltu yhteydessä vain ylimalkaisesti kirjeitse tai puhelimitse.

Pomo kysyi ekan työpäivän aamuna, millaista palkkaa olin ajatellut itselleni. Kaivoin esiin TEK:in harjoittelijapalkkasuosituksen, näytin kakkosvuosikurssin teekkarin palkkaa ja sanoin, että jos nyt ainakin tuon verran, kun kerran olen kakkosvuosikurssin teekkari. Pomo, saman alan DI, katsoi paperia kiinnostuneena, nyökytteli hyväksyvästi ja sanoi, että ihan perusteltu pyyntö, mutta ei me makseta noin paljon. Minä siinä alahuuli rullalla, että miksikä ette? Pomo kysyi, että arvaapa, montako hakemusta tähän paikkaan oli. Hän vastasi itse itselleen, että satoja, ja kertoi minun saaneen paikan ystäväni suosituksen johdosta, tästä suosituksesta en ollut itse tiennyt mitään. Ja pomo jatkoi, että jos me nyt jätetään nuo suositukset vähemmälle ja lähdetään tsekkaamaan hakijoiden meriittejä ja hakupapereita, voi olla, että löytyy ihan kelpo tulijoita tällä meidänkin tarjoamalla palkalla, näitä harjoittelupaikkoja kun ei oikein ole muuallakaan tarjolla. Vastasin aika nopsasti, että ei tarvitse minun takiani kaivaa, kyllähän minulle vähempikin riittää.

Hassunhauska tilanne, että nyt olen melkein samassa tilanteessa koronan johdosta, oman alan hommissa on maailmanlaajuiset työnantajan markkinat. Nykyinen työnantaja tietää sen hyvin, ja taas olen tilanteessa, että “tästä lähtien sun työehdot on nämä”. Ja pikkuisen voi taas mielipiteenilmauksena antaa alahuulen väpättää, mutta sama lopputulema, kyllähän minulle vähempikin riittää. Onneksi on tullut samalla lisää vapaata ja superhienot kesäkelit, ja pörssi takoo vihreää, mikäs tässä on pihakeinussa istuskellessa.

43 tykkäystä

Ei meillä ole mitään kiveen hakattua taulukkopalkkaa, vaikka onkin valtion yhtiö palkan maksajana. On vaativuusluokat ja niitä kutakin vastaava palkkaikkuna esim. 3500-5800 €/kk. Alarajan ylittävä on nk. henkilökohtainen palkan osuus ja käytännössä palkan suuruus on uudella työntekijällä aina neuvottelukysymys, vanhalla ei niinkään, joten aloituspalkalla on todella suuri merkitys myöhempää palkkaa ajatellen. Semminkin, kun palkankorotukset ilman merkittävää vastuiden muutosta ovat luokkaa 3-5 % kerrallaan ja niitä tulee keskimäärin 4-5 vuoden välein. Eli jopa yleiskorotusten vaikutus voi monella olla suurempi kuin varsinaisten “meriittikorotusten”.

1 tykkäys

Aika sama koulutus, työnkuva ja palkka. Ikää vaan +50%.

3 tykkäystä

Työskentelen kunnallisella puolella, eikä meillä makseta ylitöitä kuin poikkeusluvalla. Sen takia teen lisätöitä yksityisellä, jotta saan edes hieman enemmän sijoitettavaa rahaa. Olen sanonut, että tekisin mielelläni vakipaikassa asiakkaille tuttuna henkilönä ylitöitä mutta kun ei saa niin ei saa. Väitän sen olevan myös työnantajalle halvempaa. Lisäksi tätä perustellaan jaksamisella mutta kun teen kuitenkin ne tunnit muualla ja saan vähemmän palkkaa. Paremmin jaksaisin, kun siitä maksettaisiin enemmän.

Nykyisin tekemäni lisätyöt on n. 15h-30h/kk.

2 tykkäystä

Kerrotaan nyt kansalle mitä sitä tienaa ja millä alalla lyhyesti ja ytimekkäästi.

22v Kuorma-auton kuljettaja noin 2500-3100€/kk ennen veroja. Ei ylityö lisiä. Ei iltalisiä. About 180h/kk :slight_smile:

18 tykkäystä

Onko tuossa päivärahat mukana vai ihan puhdas tuntipalkka?

Projektin läpivienti toteutetaan aikataulun puitteissa. Ylityöni siis maksaa loppukädessä asiakas omasta toiveestaan aikatauluun. Työni painottuvat ulkomaille, joten vastapainoksi lomat ollaan kotinurkissa. Ei tarvi enää kierrellä lomalla lisää ulkomailla ja hotelleja. Jaksaminenhan on monesti suhteellista. Vapaa-aika ja työ pidetään erillään. Vapaa-ajan ja loman latailen akkuja, enkä ravaa aamusta iltaan keräämässä “kokemuksia”. Meistä on moneen lähtöön.

Ja kuten sanoin. Töitä vähennellään kun tuntuu siltä. Eipä tarvi riehua tuonne ~70vuotiaaksi asti työelämässä kun elää järkevästi.

2 tykkäystä

Puhdas tuntipalkka vain :grin:

3 tykkäystä

Täytyy sanoa ettei huono ollenkaan :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Miksei ylitöistä makseta lisiä?