Palkkakeskustelu

Kiinteistösijoittajille käytännössä. Palkkaan tietysti vaikuttaa suuresti kuinka paljon vastuuta ja vaikeutta haluaa ottaa. Yleisesti kiinteistöalalla vähän muita paremmat palkat koska ala sisältää spesifejä osaamisalueita joilla vähemmän tarjontaa osaamisesta markkinoilla

3 tykkäystä

Paljonko kirjanpitäjä tienaa yleisesti esim. sun kokemusvuosilla?

Omista lääkäritutuista lähinnä vain erikoistuvat tekevät täyttä työaikaa. :slight_smile: Mutta toki tämä on tietynlaista kuplaantumista. On helppo itsekin himmata kun muut ympärillä tekevät samoin.

En ole varma. Varmaan voisi kuvitella että joku perus 3.2k. Itse aloittanut alalla n. 6 vuotta sitten käytännössä nollatasolta, palkkaus ekat puoli vuotta 700e/kk (trainee) jonka jälkeen vakkari 1700e/kk. Työpaikkaa vaihtanut 2 kertaa.

4 tykkäystä

Tässä on kuplaantumista yhteen jos toiseenkin suuntaan. Minun lähipiirini kun tekee joko yli 100% työaikaa jos vapaaehtoiset lisätyöt lasketaan, ja muutama tekee kyllä 100% työn mutta 4 päivässä.

1 tykkäys

Osaatko avata johtuuko tämä mistä? Työn kuormittavuudesta, hyvästä palkasta, kovasta progressiosta vai jostain muusta?

Kaiken kombinaatio varmasti. Mutta eiköhän se yksinkertainen selitys ole, että harrastukset ovat hauskempia kuin työ. Palkka riittää elämiseen vaikka vähemmänkin tekisi hommia.

Itse teen tällä hetkellä hommia noin 20h viikossa. Ennen tein enemmän tunteja, mutta pidin pidempiä lomia putkeen. Lapsen saamisen jälkeen varsinaisilla lomilla on ollut vähemmän merkitystä - ihan sama onko sitä kotona vai töissä, työntekoa se on joka paikassa. :slight_smile:

19 tykkäystä

3200€/kk vastavalmituneelle insinöörille infra puolella. Tunteja tulee todella paljon, mutta talvella voi sitten höllentää tahtia.

7 tykkäystä

Yhteiskunnan näkökulmasta, ja oikein kovasti provoten (vaan ei trollaten), palkka on selkeästi liian korkea jos leppoistaminen onnistuu noin helposti;) Siinä ei auta vaikka kuinka monta lisätekijää koulutettaisiin, jos hekään eivät sitten tule tekemään 100% työpanosta. Tekijäpula tulee jatkumaan. Yksilön näkökulmasta korkean palkkauksen mahdollistama joustavuus elämänvalintojen suhteen on tietenkin mahtijuttu.

4 tykkäystä

Sivusta seuraten kuvittelisi, että lääkäreiden leppoistelu johtuu kurjista työoloista. Moni erikoislääkäri tuntuu tekevän sen mitä lystää ja osa heistä tekevät pitkää päivää. Homma varmaan on ihan kivaa niin kauan kun voi toimia potilas kerrallaan ja ei tartte painia odotushuoneessa ärsyyntyneen väen kanssa.

Samaa haastetta toki IT-hommissakin. Firmat eivät ymmärrä että IT-väki toimii ns rakkaudesta lajiin ja monia ei haittaisi painaa 12h päiviä pitkin viikkoa, jos ei vaan tartteisi kuolla vitutukseen useamman kerran per päivä.

18 tykkäystä

Itse jo kohta neljä vuotta painanut liikkeenjohdon konsultointitehtävissä, josta edelliset reilut kaksi vuotta yritysjärjestelyissä. Valmistuin KTM:ksi 2018 ja ikää 30v.

Tätä lankaa lukiessani olen huomannut, kuinka syvällä yhtiön nyrkki on omassa takamuksessani. Palkkani ei ole LÄHELLÄKÄÄN alan ja tehtävien keskiarvoa, vaan saan oikeastaan tällä hetkellä huonompaa palkkaa kun vastavalmistunut joka työskentelee vastaavanlaisten tehtävien parissa. Yhtiö, jossa työskentelen, sanoo jatkuvasti palkkojen olevan markkinatasolla, mihin en voi omasta puolestani mitenkään yhtyä. Toki yksi selitys palkkaani voi olla se, että pääaineeni ei ole rahoitus eikä tuotantotalous, mutta olen töiden ohella kouluttautunut ja vahvistanut omaa rahoitusosaamistani. Olen jutellut tuttujen kanssa jotka tekevät vastaavia hommia, niin heidän palkat kyllä eri sfääreissä kun minun. Olen jo viimeisen vuoden ajan aktiivisesti etsinyt uutta työpaikkaa samanlaisten tehtävien parista, ja haastatteluista on selvinnyt, että pystyn saamaan melkein 50% korkeampaa palkkaa muualla.

Mitä siis haluan sanoa, että Big 4 / liikkeenjohdon konsultointitehtävät ovat hyviä uran aloituksia, mutta kyllä näissä palkat ovat huomattavasti matalemmat kun muualla. Toki vastuut ja stressi ovat erilaiset, mutta kumminkin. Meille maksetaan myös ylityöt yksi yhteen, ja bonukset ovat samalla tasolla.

16 tykkäystä

B4 kollegana joitain gradeja ylempää totean että palkoissa on kyllä samojen uratasojen sisälläkin hyvin paljon vaihtelua ja tähän voi itsekin paljon vaikuttaa. Valmistuin itse niin ikään 2018, ikää pari vuotta sinua vähemmän ja tämän vuoden ansiot c. 75k€ n. 40-45h/vko työtahdilla.

Itsellä tausta OTM, KTM papereilla toki vähän eri verrokit, mutta en kyllä jäisi katselemaan heikkoa palkkaa nykyisessä tulikuumassa transaktiomarkkinassa vaan hakisin rohkeasti “ylituottoa” horisontaalisilta kilpailijoilta.

14 tykkäystä

@suikalemarmelaadi Ihan mielenkiinnosta kysyn, että paljonko saat palkkaa ja kuinka paljon sinun mielestäsi kuuluisi saada, jotta korvaus olisi markkinan mukainen?

2 tykkäystä

”Ylilääkäri, erikoistunut. Työkokemus yli 20 v. Aiemmin töissä vain kunnalla tai valtiolla. Peruspalkka tuolloin lisineen max noin 7000 e / kk ja omasta mielestä varsin raskaiksi käyneiden päivystysten kanssa noin 140k€/v. Nyt ekaa kertaa isolla yksityisellä. Sama 140 k€/v ilman päivystyksiä ja ilman ylilääkärin vastuuta. Tosin edelleen verotusjärjestelmämme kyllä aika kivasti estää äkkirikastumisen palkkatyöllä. Täytyy myös todeta, että vaikka työ julkisella sektorilla on ollut mielekkäämpää, on houkutus jäädä yksityiselle nyt suuri kun ikää jo sen verran, että päivystyksistä toipumiseen menee useampi vrk. Päivystysten jäätyä pois on nyt jäänyt myös aikaa tutkia sijoittamista ja esim. Inderesiä, mikä on näkynyt myös parempina sijoituksina erityisesti viimeisen vuoden aikana. Sijoitukset vuodessa lähes tuplaantuneet. Palkallani olisin voinut vuosien mittaan tienata huomattavasti enemmänkin, ellen olisi ollut ensimmäiset 10 vuotta hyvin perinteinen suomalainen sijoittaja. En ollut älynnyt, että muullakin tavalla voi toimia. Olin sijoittanut käytännössä vain Helsingin pörssiin ja lukenut hyvin vähän mitään sijoittamiseen liittyvää. Lääkärikoulussa ei ollut ainakaan minun aikana mitään taloudenpitoon liittyvää kurssia, vaikka ns. isopalkkaiselle alalle valmistuville se olisi voinut hyvinkin moninkertaistaa uran tienestit. On erittäin hienoa, että Inderes (muun muassa) tarjoaa kaikelle kansalle mahdollisuuksia vaurastua. Nostan hattua teille kaikille, jotka olette perehtyneet taloudenpitoon ja vaurastumiseen huomattavasti minua nuorempina. Paljon lääkärin palkkoja pienemmillä tienesteillä voittaa todennäköisesti tunnollisen ja työhön itsensä näännyttävän palkkatyössä (vain) viihtyvän lääkärin.”

Kirjoitin ylläolevan kommentin tälle palstalle 1.helmikuuta 2021. Olen jatkanut tämänkin jälkeen mm. Inderesin säännöllistä tutkiskelua ja tehnyt monia uusia löytöjä, Virkavapaani on loppumassa ja olen pitkän harkinnan jälkeen palaamassa entiseen tehtävääni julkisella sektorilla. Palkkani pienenee merkittävästi, mutta työ on, kuten jo aiemmin mainitsin, mielekkäämpää. Tämän kahden vuoden ”sapattivapaan” aikana olen kuitenkin ehtinyt perehtyä sijoittamiseen ihan erilaisella intensiteetillä ja tehnyt karkean jaon ”vakavien sijoitusten” ja ”kevytmielisempien sijoitusten” välillä. Vakavat ovat arvosäästötilillä ajatuksella osta ja pidä; osakesäästötilillä voin mellastaa huomattavasti kevyemmin ilman veroseuraamuksia. Se 50 k€ minkä osakesäästötilille sai laittaa, täyttyi melko lailla jo alkuvuodesta 2020, joten jos haluan tehdä uusia sijoituksia, pitää jotain osakesäästötilin sisällä ensin myydä.

Edelleenkin jää ylimääräistä sijoitettavaa rahaa, mutta koska en voi niitä osakesäästötilille sijoittaa, niin menevät ne näihin ”vakaviin” kohteisiin. Niistä etenkin indeksirahastot, kuten eräs nimeltä mainitsematon indeksi, joka seuraa Helsingin pörssin 25 vaihdetuinta osaketta ja on lisäksi maksuton, on jatkuvan kuukausisäästöni kohteena. Samoin ruotsista löytyy useampi vakavasti otettava sijoitusyhtiö, joista ainakin Wallenbergin suvun hallussa oleva kiinnostaa minua. Tästä löytyy oma foorumi.

Tähän kahden vuoden aikaan, kun olen aiempaa enemmän voinut käyttää aikaani sijoittamisen opiskeluun, on mahtunut sekä nousuja että laskuja. Olen käytännössä lopettanut alkuvuosien hötkyilyn ja huomaan, että ajallinen hajautus todella kannattaa ja dipit voi hyödyntää.

On ollut huikeata saada Inderesin kautta niin kansan syvien rivien kuin eri alojen huippuosaajien ajankohtaisia näkemyksiä sijoittamisen eri alueisiin. Palkan suuruus ei ratkaise vaan pitkäjänteisyys, sijoittamisen opiskelu ja tietysti omat virheet (jos niitä haluaa myöntää). Kannustimena toimii omien säästöjen aiempaa nopeampi karttuminen, mutta myös tämä yhteisöllisyys, joka on 99%:sti kannustavaa ja virkistävää, osin kyllä minulle aivan liian vaikeasti ymmärrettävää. Haluankin kiittää kaikkia, jotka ovat tälle ja muille foorumeille kirjoitelleet ja toivottavasti jaksatte omia onnistumisia, mutta myös epäonnistumisia jakaa muille opiksi. Hyvää syksyä kaikille!

63 tykkäystä

Vuoden ansiot alle 40k€. Mielestäni vuosittaisen ansiotason minun tasoiselle näissä tehtävissä tai korotuksella pitäisi olla noin 50-60k€. Tässä pitää aina huomioida, kuten @Abel mainitsikin, että eri henkilöt samanlaisilla tehtävillä saavat eri korvaukset omasta työstään, tämän ymmärrän ja tiedostan. Kuitenkin näen, että 30-40% korotus kk-tason palkassa olisi markkinan mukainen. Voin toki olla väärässä, mutta tämän käsityksen olen saanut markkinoista.

6 tykkäystä

Big 4/5 -yhtiöihin on “tykinruokatasolle” aivan mieletön tunku ja se tietenkin näkyy myös kompensaatioissa. Parempiin tienesteihin kyseisissä organisaatioissa on tyypillisesti kaksi reittiä:

  1. Siedät menoa muutamia vuosia ja joltakin manager - senior manager -tasolta pomppaat muualle (siis pois firmasta) merkittävästi parempaan pestiin, johon muuten et välttämättä olisi päässyt organisaatiotikkaissa hoippuessa

  2. Pysyt oravanpyörässä kymmenen+ vuotta ja odottelet pantteriksi pääsyä (tämä luonnollisesti edellyttää, että olet oikea osaaja eli pystyt tuomaan konteittain fyrkkaa taloon)

13 tykkäystä

Työntekijä julkisella puolella, vuorotyössä. Peruspalkka vaatimaton, mutta vuosiansio päätyöstä lisien myötä reilu 40k. Ylityöt, joita harmillisen vähän, tonni-pari yleensä siihen päälle. Sekä 1kk-palkan suuruinen bonus. (Tämä oma paikka alallani, jota en täsmennä, on yksi harvoja, jossa julkinen pesee TES:n suhteen ja muutenkin yksityisen vaihtoehdon 6-0.)

Työ on leppoisaa ja siistiä sisätyötä, jossa puolet työajasta (yö- ja viikonloppuvuorot) ei tapahdu juuri mitään, joten aikaa voi käyttää runsaasti itsensä sivistämiseen (mm. sijoitusjuttuihin täällä :slight_smile: ) ja viihdyttämiseen. Lomia on julkisen täydet eli 7,5 viikkoa vuodessa. Tämän päälle vuorotyöstä tulevat pitkät, usein viikonkin vapaat. Sanotaan näin, että olen tyytyväinen työn kuormittavuus/kompensaatiosuhteeseen.

edit. Harrastan vanhalla työnantajalla (yksityisellä) vielä keikan tekemistä aika ajoin, eli muutaman kerran vuodessa käyn heittämässä vuoron lisäansioiden ja vanhojen työkavereiden tapaamisen vuoksi. Ero on kyllä huima, onko asiakkaalla töissä ulkoistettuna eri firman työntekijänä vs. nykyisessä työssä suoraan oman työnantajan listoilla. Mm. tiloissa, resursseissa, kaikin puolin joustavuudessa… Tämän “shokkihoidon” jälkeen on aina mukava palata siistiin varsinaiseen duuniin.

15 tykkäystä

Kuulostaa leppoisalta👍

1 tykkäys

Kovia palkkoja tuntuu foorumin väellä olevan. Pitäisi varmaan itsekin keksiä jotain tai uudelleenkouluttautua.

Valokuvaajana kuukausipalkka vaihtelee työmäärän mukaan, mutta vuosiansiot jää alle 20ke. Vielä kun maksaa oppirahoja nuoruuden tyhmyydestä ulosottoon, ei ylimääräistä juuri kuukausitasolla jää.

30 tykkäystä

Kiitos tästä, enpä tiennyt että osakkeetkin voidaan ulosmitata.

Ei ole ainakaan vielä vouti lähestynyt salkkua, eipä minulla mitään jättisummia onneksi ulosotossa olekaan (eikä kyllä salkussakaan). Seuraavan palkan ulosmittauksen jälkeen puhutaankin enää neljänumeroisista luvuista mitä jää ulosottoon. Hyvällä tuurilla parin vuoden päästä olisi ns. duussit maksettu.

9 tykkäystä