Palkkakeskustelu

Kaksi ihmistä tienaa 100ke bruttona tehden samaa työtä.

Herra x:
-ei velkaa
-kuulu kirkkoon
-ei mitään vähennyksiä, asuu työpaikan vieressä
-asuu kunnassa, jossa korkea kunnallisvero

Rouva Y:
-omaa asuntolainaa sekä sijoituslainaa reilusti (selvyyden vuoksi sovitaan, että kaikki on kiinni indeksirahastoissa joten tuottoja ei ole, vaan tämä hyvitetään alijäämähyvityksenä ansiotuloverotuksessa)
-käyttänyt maksimi kotitalousvähennykset
-ei kuulu kirkkoon
-päivittäinen työmatka on 50km

Nyt kun herra x kertoo nettotuloikseen 50ke ja rouva y 70ke, niin miten tuota vertailet?

@Tebiz siinähän se juuri syy onkin, miksi ainoa vertailukelpoinen tulo on bruttotulo. Tottakai noita voi halutessaan lisäksi avata kertomalla neton, jos siltä tuntuu bruton lisäksi.

16 tykkäystä

Ei pitäisi. Selvempää kun oletusarvoisesti puhutaan bruttotuloista tai ilmaistaan erikseen onko kyseessä brutto vai netto. Yleensä kaikissa palkkataulukoissa ja tilastoissakin ilmaistaan bruttopalkat.

Eihän se mikään harha ole, vaan yleensä puhutaan bruttotuloista.

Eihän kukaan työnantajallekaan ilmaise, että haluaisin nettona 300 euroa lisää vaan ennemminkin “haluaisin 500 euroa lisää palkkaa”.

7 tykkäystä

Sinulla on toki pointtia kirjoituksessasi, mutta kuitenkin jos haluaisin 300€ enempi nettoa, pitäisi pyytää noin 700€ enempi bruttoa.

Kuitenkin laskut maksan nettotuloista ja brutto näkyy vain palkkakuitissa.

5 tykkäystä

Käyttäisin nettotuloa olettamuksilla että niihin ei huomioitaisi autoka, vähennyksiä ja kirkollisverot ovat oikeasti menosektorissa ja yksilönvalintoja. Kunnallisvero laskettiaisiin, mutta niissäkin on heittoja riippuen missä kunnassa asuu, mutta eipä näitä tarkaksi millään saa.

Bruttotuloissa toisaalta kylläkin helpompi vertailla foorumilla, kun ne ovat ovat ehkä lähinnä puolueettomana olevia vertailusummia. Siinä pitää vain ymmärtää se että tulojen erot eivät ole nelinkertaiset niillä kavereilla joka painaa 100k ansiotuloja vs 25k ansiotuloja.

4 tykkäystä

Nettotuloja on aivan järjetön vertailla. Monesti ihmiset yli/aliarvioivat veronsa. Puhuvat eri termeillä yms. Eivät ole aktiivisesti seuranneet verotuksen muutoksia. Nämä yhdessä vievät täysin vertailtavuuden. Minustakin tuntui että maksoin koko viime vuoden yli 50% veroja. Tarkistin äsken veropörssistä ja olinkin todellisuudessa maksanut vain 40.1%.

17 tykkäystä

En nyt tiedä, onko tulojen vertailu muutenkaan kovin hedelmällistä puuhaa.

Itse olen aina ollut laiska. Patalaiska. Olen aina mennyt juuri siitä mistä olen helpoimmalla päässyt, ja hoitanut lähes kaikki asiat juuri ja juuri rimaa hipoen. Töissäkin olen korkeintaan keskiverto suorittaja ja oikeat, töiden parissa vietetyt viikkotuntimäärät ovat jotain ihan muuta kuin mitä listoissa ja laskuissa lukee. On minulla kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto ja lähes 70k€ vuosittaiset bruttotulot.

Joku toinen on painanut 20 vuotta määrätietoisesti jokaisen askeleen, tentin, keskittymistä vaativan otsikon, ystävyyssuhteen ja panostamansa euron punniten kymmenen tuntia vuorokaudessa, ja tienaa viisikymppiä enemmän kuin minä vuodessa, parhaassa tapauksessa vieläpä burnoutin partaalla, avioero niskassa ja lapset vuorohoitojärjestelyssä.

Olenkin kysyttäessä ollut aina ylpeästi köyhälistöä.

23 tykkäystä

Pakko kysyä: tunnetko pistoa sydämessäsi tietäessäsi, että pystyt työtä tehdessä parempaan?

2 tykkäystä

Luulin että täällä keskustellaan ja jaetaan palkkatietoja yhteisen edun ja oppimisen nimissä. En ajatellut että täällä vertaillaan yhtään mitään, tai ei ainakaan kilpailla kenellä on isoin tai kenen tili tuli vähimmällä työllä.

Aloitin itse duunit 1998 harjoittelijana. Nykyisin perusliksa on 10x ja kokonaispalkka 15x. Brutto. Duunia olen painanut kuin eläin sekä kärsinyt että nauttinut suunnattomasti. Suomessa ja ulkomailla.

4 tykkäystä

Käytin sanaa vertailu en kilpailu ihan syystä. On hyödyllistä pystyä vertailemaan palkkaansa esimeksi vastaavan alalla olevin tai samantasoisen koulutuksen omaavien kanssa. Voi huomata olevansa palkkakuopassa tai että naapurialalla maksetaan enemmän. Minkäänlaista leuhkimista en ole tällä palstalla huomannut.

4 tykkäystä

No joo, en viitannut ehkä juuri sinun viestiin. Tuo brutto/netto on aika makukysymys kunhan kertoo kummasta summasta on kyse. Tämä ryhmä antaa kyllä hyvää faktaa eri ammattien tilanteesta.

Itsekin lähtökohtaisesti toivoisin tuloja ilmoitettavan nettotuloina, jolloin ihmiset ymmärtäisivät miten suuri merkitys veroilla on ja paljonko rahaa oikeasti jää käteen.

Suomalaisen verotuksen vuoksi olen itse mahdollisia työpaikkoja hakiessani pyrkinyt etsimään sellaisia, missä olisi mahdollista tehdä kolmi- tai nelipäiväistä viikkoa. Verovapaat sivutulot >>> verotettu viidennen viikkotyöpäivän palkka. Ja itse ainakin arvostan vapaa-aikaa.

Mutta kuten tuossa aiemmin mainittiin, niin monet eivät osaa laskea nettotulojaan oikein. Sekin olisi jo suurta edistystä, kun mainittaisiin aina erikseen puhutaanko netto- vaiko bruttotuloista. Bruttotulostakin itse kukin pystyy suunnilleen arvioimaan paljonko niistä jää käteen.

5 tykkäystä

Mitään ei jää käteen, kaikki menee :wink:
Jos ei muualle niin osakkeisiin.

Palkkaa tulee niin harvoin ja vähän, et sama melkein vaikka ei tuliskaan. Salkun päiväheilunta yleensä enemmän kuin keskimääräiset palkka summat olleet kk tasolla.
Enkä ole siitä palkasta niinkään kiinnostunut.
Koska sehän tarkoittaa et joutuisi töihin.
Kuinka rahvaanomaista :grimacing:
Kassavirrat kiinnostaa enemmän.

2 tykkäystä

Voistko avata, mitä tällä tarkoitat ? Mikä on monet, 10 % kansalaisista ?

Jos saat veronpalautusta tai mätkyjä et ole osannut arvoida nettotuloja oikein. Koskee likimain kaikkia.

Tavoitteena on joka vuosi saada mätkyjä jonkin verran. Palautukset ehkä sopivat ihmisille, jotka eivät muuten osaa säästää rahaa palkastaan. Noin muuten typerää lainata rahaa valtiolle, jotta saat sen takaisin vuoden toista päästä

28 tykkäystä

Olet oikeassa, ne sopivat siihen tarkoitukseen loistavasti. Lisäksi on edes jonkinlainen puskuri johonkin suuntaan.

Lisäksi on meitä jotka emme jaksa säätää pitkin vuotta ja laskea jokaista penniä optimoiden eurojen virtaussuuntia päivästä toiseen, vaan laitamme veroprosentin jo alun alkujaan sellaiseksi, että virta on lopulta kotiinpäin, kävi miten kävi. Varsinkin kun tulot voivat itsestä riippumattomista syistä heilahdella vuoden mittaan melko merkittävästikin. On ns. yksi murhe vähemmän elämässä.

Palkka-asiaan vielä sen verran, että eräs ystäväni vertaili innoissaan nettopalkkoja, ja kun kysyin häneltä vähennyksistä, mietti hän hetken ja kysyi “Mitä ne on?”. Käänsin keskusteluaiheen sitten säähän.

2 tykkäystä

Juuri tämän vuoksi puhutaan jatkossakin bruttotulosta.

8 tykkäystä

Yhtenä vuotena jaksoin laskea omat tulot ja ilmoitin niistä aika hyvän arvion verottajalle. Lopputuloksena oli muutama euro palautusta, mutta se ei ylittänyt maksukynnystä.

Tuo oli viimeinen kerta kun jaksan käyttää vaivaa omien tulojen arviointiin. En saa siitä mitään hyötyä.

5 tykkäystä

Gadus, mikä tuo Kelan tuki on osa-aikaiselle työntekijälle? Tuollaisesta en ole kuullutkaan. Valaiskaa toki tietämätöntä :slight_smile:

Ok, kiitos!

Olen täysin samaa mieltä kuin yllä käyty keskustelu, että osa-aikaisuudesta voi olla paljon iloa. Nettotuntipalkka myös nousee aika reippaasti, kun väistää progressioruoskan pahimman sivalluksen. :slight_smile: Rohkaisen kaikkia tähän, jos se tuntuu omalta jutulta. On aika hienoa pitää “päivätyö projektia” (=ura) ja sijoitusprojektia rinnakkain. Kun sijoitusprojekti kasvaa vuosien saatossa isommaksi, on mahdollista tarkastella päivätyön määrää ja roolia omassa elämässä. Nykyään tuntuisi oudolta, että oma talous perustuisi vain päivätyön palkkaan. Taloudessa on kaksi tukijalkaa yhden sijaan.

Se on hyvä, että sijoitusvarallisuudelle tulee ennen pitkää jotain oikeaa käyttöä, jolla on merkitystä arjessa. Ei tässä sijoittamisessa muuten olisi mieltä.

4 tykkäystä

https://www.kela.fi/joustava-hoitoraha

Tosiaan alle 3v. Ei tainnut tuossa yhteydessä tulla esille

2 tykkäystä