Palkkakeskustelu

Tämän takia olisi minusta ihan aiheellista ilmoittaa peruspalkka ja erikseen se paljonko itse tienaa haittalisineen. Muuten saa ihan väärän kuvan siitä paljonko kyseisessä ammatissa tienaa jos toinen tekee 40h ja toinen 50-60h viikossa eikä ylitöitä tekevä mainitse sitä viestissään. Avauksessa tosin tiedusteltiin bruttopalkkaa, mutta toisaalta haluttiin myös tietää missä työssä tienaa minkäkin verran. Näistä syistä nimenomaan nämä pitemmät tarinat foorumilaisten työurista ovat mielenkiintoisia :slight_smile:

Itse tienaan tuntipalkalla metallialalla 14,00e/h. En tee minuuttiakaan ylitöitä ja vuosiansiot asettuvat 2-vuorotyössä tuotantopalkkioineen ja lomarahoineen kokonaisuudessaan noin 36k tasolle.

Tästä olisi tarkoitus vaihtaa IT-alalle paremman palkan ja etätyön toivossa ja ajattelinkin jossain vaiheessa tiedustella vinkkejä jonkinlaisista “täsmäkoulutuksista” kahvihuoneen puolelta. Olen ajautunut täysin väärälle alalle, sillä oma kiinnostuksen kohde on ollut aina tietokonehommissa ja olen vielä koulutukseltakin tietoliikenneasentaja.

27 tykkäystä

Osa ei pidä noita töinä ollenkaan. Esimerkiksi eräs vanha pomo oli joka päivä “vähän puhelimessa”, oli lomat tai ei. Toki määrittely on muutenkin vaikeaa, jos kyse on vaikkapa tarjouskyselyistä, pikakysymys projektista x tms. Minusta ne on aina töitä ja onhan ne hoidettu jos on pakkotilanne, mutta myös kirjattu aina liukumiin ylös. Itsehän en ole koskaan päässyt 5k€ kerhoon, enkä edes 4k€ peruspalkassa.

Meinaatko ihan koodariksi vai mitä hommaa? Itselläkin käynyt tuo mielessä, että olisihan se täysi etätyö ilman esimiesasemaa konetta näppäillen TEORIASSA kiva juttu. Käytännössä taas tiedä yhtään :smile:

5 tykkäystä

Hierojana (7. Vuotta takana) toiminimellä 35-40k tänävuonna. 20-25h töitä viikossa. Kirjanpitoihin, siivouksiin, mainostamiseen jne menee noin 1-3h/kk. Lomailtua tulee se 4 viikkoa ainakin vuodessa. Itsellä ei ole tilavuokraa ollenkaan ja kulut muutenkin pienet joten käteen jää ihan mukavasti.

Töitähän voisi tehdä enemmänkin mutta näin jää aikaa ja energiaa enemmän perheelle.

48 tykkäystä

Finanssialalla töissä asiakaspalvelussa.

2017 - 2303e peruspalkka + lisät ~ 32k/v
2018 - 2480e peruspalkka + lisät ~ 35k/v
2019 - 3108e peruspalkka + lisät ~ 43k/v
2020 - 3750e peruspalkka + lisät ~ 48k/v
2021 - 3828e peruspalkka + lisät ~ 52k/v
2022 - 3909e peruspalkka + lisät, YTD 1-6 ~28k

2020 tuli mukaan kuvioihin tiiminvetovastuu. Neuvottelut käynnissä tällä hetkellä ja uusi peruspalkka tullee olemaan syksyllä 4150e.

Näiden lisäksi n. 2500e/v henkilöstörahastoon ja lounasetu. Lainojen marginaaleissa ja vahinkovakuutuksissa tulee säästöä n. 150e/kk eli muutaman satasen saisi periaatteessa vielä laskea peruspalkan päälle jos vaihtaisin muijin hommiin finanssisektorin ulkopuolelle.

Työtunteja 37h/vko, liukuva työaika ja etätyömahdollisuus, varsin tyytyväinen olen kokonaisuudessaan. Parasta työssä kuitenkin se, että olen kasvanut ihmisenä ihan mielettömästi, ja opin johtamisesta ja erilaisista ihmisistä päivittäin jotain uutta. Työuraa jäljellä 40v ja taskussa vasta yo-merkonomin paperit. Lisäkoulutusta pohdin joka kevät, mutta toistaiseksi ei ole tullut haettua. En osaa keskittyä teorian opiskeluun pelkästään, vaan opin parhaiten kun minulla on jokin haaste töissä mikä ratkoa, ja jota varten pitää opiskella jostain.

Lisäksi muutama hallituspaikka taloyhtiöissä joiden palkkioilla katan nelihenkisen perheemme asunnon vuosittaiset hoitovastikkeet :smile:

26 tykkäystä

Aika kova. Itse olen ollut vain hallituksissa missä ei palkkioita maksettu. Lienee isompien taloyhtiöiden kohdalla yleisempää? Paljonko nuo palkkiot yleensä on?

Riippuu täysin taloyhtiöstä mutta nämä palkkiot ovat vapaasti hallituksen päätettävissä ja paras keino, jos muuten ei saada hallitukseen jäseniä tai PJ:tä. Meillä pienessä taloyhtiössä puheenjohtajalle maksetaan nimellinen 350€ vuodessa joka on mielestäni ihan linjassa ajan käytön kanssa.

1 tykkäys

Tyypillinen palkka on varmaan puheenjohtajalle 100€/kokous. Ja jäsenille hieman vähemmän.

1 tykkäys

Tarkoitit varmaan, että palkkiot ovat yhtiökokouksen päätettävissä.

3 tykkäystä

Yhtiöt kattaa 75-120 huoneistoa eli isoja. Puheenjohtajuudesta saan 150e/kokous tai muu pöytäkirjattu katselmus. Uudehko yhtiö, paljon vielä kokouksia liittyen rakennusaikaisiin virheisiin ja valvonnan järjestämiseen. Viime vuonna 10.

Kahdesta jäsenyydestä saan 75 ja 100e /kokous. Näissä vähän vaihtelevasti kokouksia, yhteensä yli 10 kuitenkin viime vuonna? Ihan kivaa touhua ja ihmeen vähän halukkuutta näihin tehtäviin näissä yhtiöissä.

Vastike meidän kolmiossa on pieni, 204e/kk (+vesimaksut tietenkin)

2 tykkäystä

Oman yhtiön kohdalla erittäin kannatettavaa, peräti suositeltavaa olla hallituksessa jos mahdollista. Itse olen ollut hallituksessa nyt 3 vuotta, ja kyllä tässä hommaa on.

Toisaalta se että pienestä korvauksesta lähtisi tekemään samaa hommaa muille yhtiöille on vähän siinä ja tässä. Aikaa kuluu kyllä varmasti enemmän suhteessa palkkioon. Riippuu toki yhtiöstä, ja minkälaisessa vaiheessa yhtiö on. Omalle vapaa-ajalle kuitenkin lasken tietyn arvon.

1 tykkäys

Vastavalmistunut DI tienaa Saksassa enemmän kuin Suomessa – ero useita satoja euroja

Saksassa diplomi-insinöörin arvostus näkyy heti alkupalkassa.

Sama koulutus mutta diplomi-insinöörin alkupalkat ovat heti alussa selvästi eri tasolla Suomessa ja Saksassa.

Suomessa vastavalmistuneen diplomi-insinöörin palkka on noin 300–500 euroa pienempi kuin Saksassa uusimpien saatavilla olevien tietojen perusteella.

Tekniikan akateemisten työmarkkinatutkimuksen mukaan vuonna 2021 valmistuneiden diplomi-insinöörien mediaanipalkka oli 3 720 ja keskipalkka 3 770 euroa kuukaudessa.

Saksalaisten insinöörien Ingenieur-lehden tekemän palkkatutkimuksen mukaan Saksassa vastavalmistunut sai viime vuonna 50 000 euroa vuodessa, mikä tekee noin 4 000–4 200 euroa kuukaudessa.

Tekniikka & Talous - Vastavalmistunut DI tienaa Saksassa enemmän kuin Suomessa – ero useita satoja euroja

6 tykkäystä

Hoidatteko työasioita kun olette lomalla? Vastaatteko puhelimeen jos kolleega tai asiakas soittaa illalla? Minä vastaan vaikka harvinaosta että joku soittaisi. Laskin kuitenkin että on yli 200 tuntia olen tehnyt ylitöitä jos lasketaan kaikki lounastauot jotka jääneet pitämättä.

1 tykkäys

Samaa tapaa kyllä valtiollakin. Omista kollegoistani valtion viraston “keskijohdossa” varmaan 50% tekee harmaita tunteja, työskentelee myös lomalla jne.

Joillain on vain liikaa töitä ja kunnianhimossaan suorituspaineita, mutta paljon tapaa myös “rakkaudesta lajiin” vääntäjiä jotka puoliväkisin haluaa tulla lomiensakin aikana puuhastelemaan jotain mitä ei ole edes vaadittu. Jotkut ei vaan osaa olla paikallaan, koko ajan pitää olla tekemistä ja jos ei ole harrastusta tai rakennusprojektia päällä, se kanavoituu töihin.

6 tykkäystä

En hoida työasioita lomalla mutta olen työpuhelimesta tavoitettavissa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. En asiakkaille, mutta ihan kollegoiden tueksi. Jos jollain nyt sattuisi tulemaan jotain kysyttävää olen mielelläni avuksi vaikka olisinkin aurinkotuolissa kaljan kanssa.

25 tykkäystä

Koodarien ja valtiolla töissä olevien lisäksi varmaan lääkärit, ihan riippumatta siitä missä ovat töissä.

1 tykkäys

Saksan korkeampiin palkkoihin on syynä arvostuksen lisäksi kyllä ihan vanha kunnon kysyntä ja tarjonta. Kaikki DI:t jotka puhuvat jotakuinkin hyvin saksaa voisivat mielellään olla minuun yhteydessä. :slight_smile: Maksetaan aika paljon enemmän kuin tuossa edellä listattuna päteville valmistuville tuta/tfy/tik/… -DI:lle. Ja kokemuksen mukaan sitten huomattavasti enemmän.

4 tykkäystä

Oho! Minulla oli väärät muistikuvat tuosta käyrästä! Kiitos korjauksesta :see_no_evil:

Olisipa mielenkiintoista saada joku verottajan linjauksista päättävä johtaja johonkin Roast tyyppiseen settiin. :sweat_smile: Aidosti kyllä kiinnostaa että onko tähän tilanteeseen vain avauduttua, vai onko tuossa joku logiikka taustalla.

7 tykkäystä

Vaimoni tienaa jotain 5-6k välillä ja tekee maksimissaan 7.5h päivää ilman normaalin työajan ulkopuolista omistautumista. Oletan ettei ole ainoa.

11 tykkäystä

En todellakaan tässä positiossa :grinning: Ja olettamus on sama koko tiimin kesken; kenenkään lomia ei häiritä ilman haudanvakavaa syytä.

3 tykkäystä

Hoidan. Tosin pyrin hoitamaan asian niin, että kerron olevani lomalla ja ohjaan asian jollekin muulle/hoidan loman jälkeen. Tulipalot on toki pitänyt monesti sammutella oli loma tai ei.

1 tykkäys