Palkkakeskustelu

Näihin kun laskee verotuksen mukaan sekä ostovoiman niin rako repeää huomattavasti suuremmaksi.

1 tykkäys

Yksityisellä normaalia työaikaa joustavasti eli työaika jää keskimäärin aina alle 37.5 h. Päivällä voi hoitaa tarvittaessa omia asioita tms ja 1-2 kertaa kuukaudessa saattaa olla tunnin iltapuhelinpalaveri. Palkka noin 8200 per kk + 0-30% bonukset. Bonuksista on toteutunut keskimäärin 20% viimeisten vuosien aikana.
PS en ole koodari

32 tykkäystä

No nyt on kova. Saako udella mitä teet työksesi?

4 tykkäystä

Saa udella. Insinööritieteitä harjoitetaan ns asiantuntijatehtävissä. Ei alaisia. En viitsi tarkemmin eritellä tehtävänimikettä tai työnantajaa, joku voi vielä tunnistaa. Peruskoulun jälkeen 3v ammattikoulua, armeija, 4 vuotta (siihen aikaan) teknistä opistoa ja sieltä töihin ja sillä tiellä ollaan. Palkka oli valmistumisen jälkeen lähellä sen hetkisiä suosituspalkkoja. 2-3 vuoden jälkeen lähti nousemaan reippaasti yli suositusten.

26 tykkäystä

En ole koskaan tehnyt töitä varsinaisen työajan ulkopuolella. Toki sähköpostia on hyvä katsoa illalla, jos on jotain käytännön muutoksia seuraavan päivän kalenteriin, mutta varsinaisia töitä en ole tehnyt eikä tätä ole odotettu.
Käytössä on ollut liukuma, jossa vuositasolla kertynyt n. 80-100h ylimääräistä. Olen nämä sitten poltellut kahtena viikon ylimääräisenä vapaana, yleensä kesäisin ja joulun aikoihin.
Nykyisin töitä on merkittävästi vähemmän ja palkkaa enemmän. Töissä pörssiyrityksessä.

5 tykkäystä

Normaalisti en tee töitä vapaa-ajalla, oli sitten ilta, viikonloppu tai vastaava. En lähtökohtaisesti edes vastaa työpuhelimeen. Joskus pitää venyä, alkuvuodesta tuli tehtyä pari 60 tunnin viikkoa putkeen ilman erillistä korvausta.

Haaveissa on, että n. 5 vuoden päästä tehtävä olisi kertaluokkaa haastavampi ja palkka olisi 50-100% nykyistä suurempi. Muuten en jatkaisi nykyisessä duunissa.

3 tykkäystä

Toimin “extraajana” ravintola-alalla. Palkka riippuu hyvin paljon tarjonnasta ja omasta ajasta tehdä työtä. Yleensä siinä 200€-700€/kk kieppeillä pyörii. Ikää 17v.

96 tykkäystä

Elintarvikekesätyöntekijä 40hr viikossa, kuukaudessa noin 1500 ylitöiden kanssa.

48 tykkäystä

Puistotyöntekijä, n. 1700€/kk ennen veroja ja kuluja. 18-vuotias, ei alan koulutuksia. 38.25h viikossa, ei mahdollisuutta ylitöihin.

66 tykkäystä

Business analyst rahoitusalalla. Alalta työkokemusta parisen vuotta, palkka 4100e/kk + mahdolliset osaston tulospalkkiot vuoden lopulla. Työaika “perus” maanantaista perjantaihin n. 8h päivässä eikä tähän mennessä ole ylitöitä tarvinnut tehdä.

19 tykkäystä

Itsellä rahoitusalalla pohjapalkka n 5800 + täysi autoetu. Tämän päälle tulee sitten bonukset tehdyistä kaupoista, tällä hetkellä noin 1000 € kk, mutta jatkossa (koska kauppa käy) ollaan vielä tämän vuoden puolella noin 1500 € per kk tahdissa . Välillä tulee tehtyä pitkää päivää, mutta useimmiten selviää normaalilla työviikolla. Verotus ei ole ollut millään lailla ongelma, rehellisesti sanoen en edes tiedä omaa marginaaliveroprosenttiani. Kolleegoilla saman kaltainen palkkarakenne, kaikki painavat ahneesti töitä minkä jaksavat. Suurin este lisäkaupoille on (oman pienen empiirisen havainnon mukaan) se, että terveys ja jaksaminen tulevat vastaan, jos päivät venyvät liiaksi.

Me olemme suoraan sanoen ylipalkattuja ihmisiä verrattuna julkisen alan vastuullisiin töihin, joten maksan mielelläni verot, jotta hyvinvointiyhteiskunta toimii. Jokaisen on tehtävä oma osuutensa ja muistettava, että me olemme kaikki samassa veneessä ja heikompia ei saa jättää. Jos tulee lisää palkkaa, tulee maksaa lisää veroja, näin se vaan menee. En koe (enkä ole koskaan kokenut) tätä millää lailla epäoikeudenmukaiseksi-

77 tykkäystä

Oma, lyhyt palkkahistoriani alla:

2018 Myymälävartijan kausitytötä palkalla - 10,3€/h
2019 Autovakuutusten asiakaspalvelua - 12,5€/h
2019-2020 Armeijan päivärahat
2021 Opinnot alkavat ja puolet vuodesta töissä huoltoasemalla - 10,5€/h
2022 Opinnot kandidaatin tutkintoa vaille valmiit ja ensimmäinen “oman alan” vakkarisopimus pankin keskitetyssä asiakaspalvelussa ja asuntolainalupaus käsittelyssä - 15,53€/h + ravintoetu 11,3€ per työpäivä + 100 - 300 per kvartaali lisämyynnin mukaan.

Nyt ikää 22 - vuotta ja toivotaan, että nykyinen vakityö avaa ovia tulevaa uraa ajatellen. Nykyiseen palkkaan enemmän kuin tyytyväinen ja työyhteisökin mitä loistavin. Tähtäimessä varainhallinan työtehtävät.

48 tykkäystä

Saako kysyä mikä olisi teillä vastavalmistuneen KTM:n palkka kyseisissä hommissa? Ja miten näet oman palkkakehityksen jatkossa?

8 tykkäystä

Kulkumulkkuna eli myyntiedustajana kansainvälisen korporaation palveluksessa viimeset 8 vuotta. Ajamista noin 100km päivässä, yöksi kotiin ja pari etäpäivää viikossa. Työtunteja viikossa jotain 30-50h välissä riippuen kuinka paljon jaksan salesforcea hieroa.

Pohjapalkka 4200e/kk + bonus 0-1000e/kk sekä sähkövatkain autoetuna. Ihan ok korvaus, mutta myyntityö noin yleensä tuhoaa sielun, eioo mikään eläkehomma ainakaan mulla.

45 tykkäystä

Nyt heitit kyllä tosi vaikean, kun en siis itse ole KTM (vaan VTM), mutta voisin veikata, että lähtisi vajaasta 3000e/kk (toki hirveästi riippuu kokemuksesta myös). Näkisin, että ainakin tuleville vuosille palkkakehitys on ylöspäin talossa pysyessä, kunhan taidot ja kokemus lisääntyy. Tällä hetkellä tosin tyytyväinen ja työtehtävät maistuu hyvin.

4 tykkäystä

Täällä peruspalkka 6700€/kk, päälle 1-4kk palkkaa vastaavat bonukset ja ylitöitä ei käytännössä ole, jos ei joitain projektivaiheita sellaisiksi lue. Etätyötä 60-80% ajasta, mikä tekee päivistä usein tosi leppoisia. Päälle hyvät edut puhelinten, nettiyhteyksien, sairausvakuutuksen ja autoedun kanssa.

Pk-seudulla tuo ei ole IT-hommissa mikään poikkeus. Konsulttikaverit vetelee samoja summia, mutta itse olen “asiakkaan” puolella missä ei tarvitse olla niin tarkka siitä miten työtuntinsa käyttää. Viihdyn hyvin.

18 tykkäystä

Hahah no ei kyllä vedä. Sano yksikin IT-talo, missä konsultin palkka on tuota luokkaa?

Itse 15 vuotta IT alalla konsulttina ja 5 taloa tullut käytyä läpi ja ainakaan niissä ei tuollaisiin palkkoihin pääse lähellekkään.

4 tykkäystä

Itsehän en alihankintahommissa ole ollut enkä tule olemaan mutta ainakin Mavericks mainostaa kohtalaisia yli 8 000 euron palkkoja:

7 tykkäystä

Kyllä noissa puolet laskutuksesta duunarille palkkana taloissa tuo onnistuu. Eri asia on toki miten vakaa niin määritelty palkka on.

Ja joo isoissa turha haaveilla moisesta.

3 tykkäystä

Itse olen fysioterapeutti ja täytyy myöntää, että silloin kun ammattia ja jatkokoulutusta mietin, olin kyllä jollain lailla kartalla palkkatasosta, mutta a) Ei ollut oikein tietoa tuohon aikaan keskivertopalkoista, eikä etenkään AMK-koulutettujen keskipalkoista. Suurin osa suvusta vain peruskoulun käyneitä, “paska-ammateissa” työskenteleviä, joten siihen nähden palkka ok, eikä suvussa kyllä kannustettu yhtään hyvärahaisiin hommiin. Oli ikäänkuin sementoitu jo koko suku duunareiksi. b) sitä maailmaaparantavana ja hyväntahtoisena ihmisenä ajatteli, ettei raha ole tärkeintä vaan mielekäs työ ja blaablaa.

Nyt 10v ammatissa työskennelleenä ei voi ihan täysin sanoa, että kaduttaa, mutta kyllä se hieman ehkä harmittaa, kun on valjennut, että ilman sen kummempaa vastuuta ja kouluttautumista moni kaveri tienaa 1,5x itseeni verrattuna. Itse koen etenkin nylypäivänä työni erittäin vastuulliseksi ja haastavaksi, koko ajan ns. lääkärin töitä sysätään meille, mutta palkassa se ei näy.

52 tykkäystä