Palkkakeskustelu

Itse työskentelen tavallaan valkokauluksen, pienen yksikön johtajan, yrittäjän, käsityöläisen ja lääkärin välimaastossa, eli yksityishammaslääkärinä. Olen huomannut, että tässä ruuhkavuosia eläessä parhaiten sopii 9-14 työpäivät, tai kerran viikossa voi tehdä iltavuoron 13-18. Tällöin jaksaa tehdä hyvin työt kuormittumatta liikaa, vaikka tulisi päivän aikana mitä tahansa vastaan. Pystyn unohtamaan työt pääasiassa vapaa-ajalla joka helpottaa tilannetta. Myös noin 10 vuoden työkokemuksella jokainen vuosi on aina hieman rutinoituneempi kuin edellinen. Kyllähän tämä lyhyehkön päivän tekeminen yrittäjänä sitten viivan alla näkyy, kun kiinteitä kuluja kuitenkin pyörii tietty määrä. Tällä rytmillä tulee raavittua noin 200k vuosilaskutus ja kulujen ja verojen jälkeen viivan alle jää luokkaa 60k. Riittää tällä hetkellä ja joskus tulevaisuudessa sitten uusia kuvioita tai työmäärän lisäämistä halukkuuden mukaan.

E: työn mukavana puolena on ihmisten auttaminen ja se että näkee oman käden jäljen. Itseä voi myös kehittää ja lisäkouluttaa melko laajalla skaalalla. Työ on myös ns.defensiivistä, eli hampaita täytyy hoitaa kaikissa suhdanteissa. Yhdeksältä aloitus helpottaa aamulla lastenvientirumbaa. Iltapäivällä menee kuitenkin usein kolmeen paperitöissä.

33 tykkäystä

Koulutus DI + MBA

Valmistuttuani lähtöpalkkani oli 3000 euroa.

Hommat alkoi kehitysinsinöörinä. Eri tuotannon johtotehtävien kautta tällä hetkellä teollisen yksikön vastaavaksi.

Kaikkein vaikein vaihe oli päästä kehitysinsinööristä tuotantopäälliköksi, jonka jälkeen urakehitys vauhdittui. Tässäkin iso merkitys on kysynnän ja tarjonnan lailla. Kun “tajusin” hakea “isojen” kaupunkien ulkopuolelle maalle töihin niin hakijamäärät pienenivät ja mahdollisuudet kasvoivat. Toki sain ajaa tuossa vaiheessa päivittäin yli kaksi tuntia ja kohdata 200-työntekijän alaisarmeijan 0-esimieskokemuksella.

Olen itsekin ollut lähellä hermoromahdusta, kun olen ollut pinttynyt urakehityssuunnitelmaan ja pysynyt huonossa ja paineistetussa työyhteisössä, jotta kuvio näyttäisi paperilla hyvältä. Olen mennyt enemmän tittelien perässä kuin miettinyt, onko tämä oikea työympäristö minulle. Tässä on jatkoa ajatellen itselle opittavaa.

Tällä hetkellä on omasta mielestä tosi hyvä tiimi ja yhteisö. Toki aina on pientä painetta, kun lopulta olet vastuussa kaikesta (en kuitenkaan toimari, vielä :grinning:). Toki välillä suurempaa, jos tuotannolliset ja taloudelliset tunnusluvut osoittavat väärään suuntaan.

Keskimääräinen kuukausipalkan nousu on ollut 467 euroa vuodessa yhdeksän vuoden ajan.

Motivaattorina on ollut ensimmäisen työpaikan tsempparit, jotka antoivat mahtavasti itseluottamusta jatkopolulle. Lisäksi omien vanhempien tsemppipuheet ja taloudelliset huolet lapsuudessa. Toki uskon myös johdatukseen ja elämän tarkoituksellisuuteen.

Tämän viestin oli tarkoitus olla sparraava, ei ylimielinen

36 tykkäystä

Tämän hetkinen palkkasi olisi ollut erittäin kiinnostava tieto!

4 tykkäystä

3000€+9*467€=7200€ veikkaisin annettujen tietojen perusteella.

@Eteenpain88 mikä sulla on tällä hetkellä titteli ja työnkuva?

6 tykkäystä

Hei ! Tittelinä on yksikönpäällikkö ja vastaan teollisen yksikköni tuotannosta ja myynnistä.

Palkka tosiaan on noin 7200 euroa.

16 tykkäystä

Kun haalarihommien tekijöitä kyseltiin niin tässäpä yhden ajoneuvoasentajan tienestit:

Tuntipalkka tämän vuoden yleiskorotuksen jälkeen 14,65€.
Vuosiansio viime vuonna 32 500€, eli mukana luonnollisesti lomarahat yms. ja satunnaiset tulospalkkiot.

11 vuotta sitten kun nämä työt samalla työnantajalla aloitin, tuntipalkka oli 10,5€.

46 tykkäystä

Taas tuli fiilis, että minun alter egoni on käynyt kirjoittamassa tämän :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Turun alueella kokemusta useasta firmasta. Jos et halua konsultiksi niin kaikki 3000-4500 väliltä on tavallista. Sitten jos on valmis myymään sielunsa ja alkaa konsultiksi, niin seniorina lähtee 4000 ylöspäin osaamisen mukaan. Voi alkaa kutosellakin.

Itse tällä hetkellä data scientistina 4500 liksalla yksityisen talon sisäisessä IT organisaatiossa. Viihdyn hyvin ja rento työtahti. Koulutus FM + tradenomi, työkokemusta alalta ~13 vuotta.

14 tykkäystä

Täällä useampi kirjoittanut (it)-konsultoinnista negatiiviseen sävyyn, mutta omalta osaltani kokemus siitä on hyvä. Pääsee näkemään erilaisia asiakasorganisaatioita, ja asiakkaan vaihtuessa pääsee usein ottamaan uusia teknologioita haltuun, mikä on paitsi kiinnostavaa, myös hyvä osaamisen kehittymisen (ja cv:n) kannalta.

Itsellä palkka siinä reilu 7k pk-seudulla tällä hetkellä, vaihtelee hieman laskutushinnan mukaan. Lisäksi pakettiin kuuluu osinkoja, kokonaisansiot lähellä 100k vuodessa.

15 tykkäystä

Joo siis toki on myös hyviä firmoja joissa työntekijöistä pidetään huolta ja sosiaalisille ihmisille se voi olla ihan unelma hommaa. Sen olen huomannut, että työssä jossa tunnit pitää olla asiakkaalta laskutettavissa, niin monesti asioita opiskellessa ja löysempinä päivinä tulee helposti huono omatunto. Kun työskentelee ilman tuntikirjauksia ja on ns. vapaat kädet toteuttaa, niin onhan se paljon stressittömänpää. Tästä ei makseta nii paljoa, mutta ei kuulukaan.

Monipuolisuudesta sen verran että omat kokemukset ovat olleet osittain päinvastaisia. Konsulttina joudut helposti hyvin kapeaan lokeroon teknologisesti jossa saatat erikoistua vain yhden työkalun ympärille. Toki tiimiä vaihtamalla ja etenemällä voi saada laajaa teknologista kokemusta. Kokemusta erilaisista asiakkaita ja liiketoiminnoista kertyy sitten senkin edestä, ellei sitten asiakkaina ole vaikka sote-alueet joka voi olla hyvinkin yksipuolista, mutta työllistävää.

6 tykkäystä

Kyllähän tuo konsultointi firmasta ja projektista on paljon kiinni samaan tapaan kuin tuotetaloissa. Käytännössä se on yleensä alihankintaa, jonka hyvät ja huonot puolet ovat aika ilmeisiä. Ainakaan Helsingissä vitosella alkavat mid/senior-konsulttipaikat eivät ole erikoisia, varmasti jopa alakanttiin. Noita löytyy vielä Oulun korkeudeltakin ihan hyvin ja on tuotetalojakin, jotka maksavat todella hyvää palkkaa.

3 tykkäystä

Rahoitusalalla asiantuntijatehtävissä, palkka 3500e/kk. Mahdollisuus saada vuosibonuksina 1-3kk palkka.

Aika-ajoin työpäivät ovat hyvin hektisiä ja myyntipaineita on jonkin verran. Tätä kaikkea kompensoi kuitenkin liukuva työaika ja etätyöt, joita saa tehdä oman maun mukaan. Työkokemusta alalta kuusi vuotta.

Kokonaisuudessaan olen varsin tyytyväinen nykytilanteeseen ja etenemismahdollisuuksiakin on.

20 tykkäystä

KTM koulutus. Työkokemusta vajaat 15 vuotta. Uran aikana on tullut edettyä Assistant Controller → Controller → Business Controller. Nykyinen liksa noin 5300€/kk yksityisessä yrityksessä.

Virallinen työaika on se 37,5 tuntia viikossa, mutta sitä ei kyllä tule seurattua millään tavalla… ei omasta, eikä työantajan puolesta. Pääasia on, että työt on ajallaan tehty. Se siis tarkoittaa myös, että välillä pitää työskennellä 50-60 tuntisia viikkoja. Vastapainoksi on ihan ok työskennellä 25-30 tuntisia viikkoja tilanteen niin salliessa. Nykyinen hybridityömalli tekee noiden lyhyiden viikkojen tekemisestä helpompaa. Sitä kun voi keskellä päivää hoitaa omia tai perheen asioita tai vaikkapa käydä lenkillä. Toimistolta ei niin vain päässyt karkuun.

Omaan tilanteeseen olen varsin tyytyväinen. Palkkaa voi aina haluta lisää, mutta tuollakin perheen kanssa pärjäillään ihan hyvin. Tärkeimmät asiat eli vaihtelevat ja mielenkiintoiset työtehtävät, joustava työaika ja 5-8 viikon lomat (3 viikkoa lisää lomarahojen vaihtamisesta lomaksi). Ei tartte aamuisin lähteä liikkeelle ja kirota päivää etukäteen.

43 tykkäystä

Todella mielenkiintoinen ketju. Itselle konkreettiset palkkatiedot ovat paljon avartavampia kuin tilastot.

Lisään omat speksini ketjuun:
Ikää vähän päälle 30, kokemusta 5 vuotta, viestintäasiantuntija, 6300€/kk. Tällä hetkellä töissä Tanskassa joten palkat vähän eri.

25 tykkäystä

Täällä “duunariosastoa”. Elintarvikeala ja prosessityöntekijä 3350e/kk+lomarahat. Noin 45 000e/vuosi. Ylitöillä tienaisi helposti yli 50t, mutta en koe sen arvoiseksi fyysisessä työssä. Pelkkää aamuvuoroa saa painaa maanantaista perjantaihin aivot narikassa.

30 tykkäystä

Herttinen! Oletko Norjassa tienaamaassa kalatehtaalla vai ihan kotimaassa? Ja vielä pelkkää arki- ja aamuvuoroa.

Olen varhaiskasvatuksen opettaja kunnalla (brutto 2462€) ja olen tosissaan katsonut muita töitä jo pitemmän aikaan, myös elintarviketeollisuudesta, mutta on ainakin minun tutkailemissa paikoissa ollut aika onneton palkka…

Niin no jaa, mitenkähän tuo fyysinen työ keskivartalopullealta täti-ihmiseltä luontuisikaan😀?

28 tykkäystä

Kuinka paljon olette saaneet palkan lisää kun teille on tullut esimiesvastuuta?
Onko ollut sen arvoista?

Omakohtaista en muista. Tiedän tapauksen, jossa laitosmiehet saivat parkkipaikan tehtaan sisältä tai portin vierestä. Yhdestä tehtiin pomo ja palkka laski, mutta päivystykset ja haalarit jäi pois, parkkipaikka meni jonon loppuun 100 m päähän. Eli arvostuksia on monenlaisia.

4 tykkäystä

KVTES.
Meillä on töissä suorittavan tason tehtäviä, keskiesimies tehtäviä ja sitten ns. esimiestehtäviä.
Tuohon ylimpään esimiestehtävään käydään 3.5-4v koulu, ja keskimmäiseen noin 1v koulu.

Työantaja teettää alle 14vrk jaksoissa suorittavan tason palkalla noita ylimmän esimiestason tehtäviä (koulutus ja osaaminen on).

Onko oikeutta kieltäytyä, koeaika menossa? Luulin että maksaavat, mutta eivät maksakaan, kun kuulemma on tulijoita.

Soveltavat kohtaa Palkkausjärjestelmä | Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
10, momentti 1.

Minulla itselläni ei ole aikomusta myydä ammatitaitoani ilmaiseksi, mutta miten kieltäydyn perustellen?
Ei kiinnosta tehdä ilmaisella, hyvää hyvyyttään, esimiestason tehtäviä pohjatason palkalla.

1 tykkäys

Työpaikalla ei liene mitään luottamusmiestä ja muutenkin villi meininki? Nuo ovat juuri niitä asioita, jonka takia luottamusmieheksi valitaan se joka halutaan eikä se joka haluaa. Toimiva neuvottelujärjestelmä on suuri etu työnantajallekin.
Edit: Lisäkommenttina, että ensin näytetään kyvyt ja sitten on palkkakeskustelut aika. Ei niin, että eka vaaditaan liksa tappiin ja sitten yritetään olla sen arvoisia. Paljon kuulee kitinää pikkuasioista ja lyhyen tähtäimen edunmetsästystä, joka pitemmällä tähtäimellä vain haittaa. Urasuunnittelun siis, eikä palkkionmetsästystä.

3 tykkäystä