Palkkakeskustelu

Palkka ja vastuun määrä menee aika usein käsi kädessä. Tosin on tullut tehtyä vaativia ja stressaavia töitä paljon nykyistä pienemmälläkin palkalla. Edellisessä työssä palkka oli alle 5k€ ja silti tekemistä ja vastuuta yllin kyllin. Työpaikkaa vaihtaessa tiesin ettei stressin määrä tule laskemaan, mutta kelpuutin yli 2k€ palkankorotuksen kompensoimaan heikkoa elämänlaatua. Joskus kyllä tulee mieleen, että mikähän rahamäärä oikeasti korvaisi kaiken sen työstä aiheutuvan harmin, kun oikein kunnolla venytellään mukavuusalueen rajoja päivien tai viikkojen ajan.

Työnantajan näkökulmasta en ole ollenkaan varma kannattaako ainuttakaan työntekijää palkasta riippumatta vinguttaa jatkuvasti jaksamisen rajoilla. Omalla kohdalla ainakin väittäisin pystyväni tuottamaan huomattavasti parempia tuloksia jopa kokonaisuuden kannalta jos fokus olisi vähemmässä määrässä asioita, joihin ennättäisi kunnolla paneutua ja tehdä kerralla valmista ja oikein.

18 tykkäystä

Hiukan esiintyy lukiessani pientä ja positiivista kateellisuutta muiden ura- ja palkkakehityksestä. Eipä tuossa, olen onnellinen teidän puolesta :+1:

Itse kävin yläasteen jälkeen kääntymässä lukion lisäksi muutamalla ammattikoulun alalla pyörähtämässä, ja loppujen lopuksi valmistuin rassaan autoja. Eniten harmittaa ja mietityttää kysymys, mitä olisin kyennyt opiskeluiltani saavuttaa parhaimmassa iässäni jos ei olisi alkanu tytöt ja päihteet viemään mukanaan. Yläasteella kuitenkin sain päättötodistukseen lukuaineiden keskiarvoksi 9,25. Meillä jokaisella on oma polkunsa…

Työtä en kyseisellä automekaanikon alalla ole päivääkään tehnyt, vaan innostuin tekeen muita hanttihommia. Työpaikkoja oli yhteen aikaan jopa 3 ja palkka huiteli parhaimillaan noin 4 000 bruttona. Toki tässä jäi kaverit ja sen aikanen likkakaveri aikalailla pois elämästä kun töitä tuli painettua joka päivä aamusta iltaan. Jonkin verran varallisuutta alkoi kertymään, koska rahoja ei ollut aikaa tuhlata.

Varallisuuden karttuessa alkoi sijoittaminen kiinnostaa. Tässä kohtaa tuli lyötyä pienet summat mutulla, ja samoihin aikoihin löysin inderesin sisällön ~2018. Tämän jälkeen oli itselleni luonnollista säästää palkasta rahaa osakkeisiin. Jossain kohtaa aloin pohtiin, että haluan oppia lisää tuloslaskelmien ja taseiden lukemisesta. Jatkumona osakesäästämisharrastuksen kehittymiselle hakeuduin opiskelemaan taloushallinnon tradenomiksi 2020.

Luulin opiskelun olevan vaikeaa kehnon toisen asteen taustani takia, mutta loppujen lopuksi kursseista tullut pelkkiä erinomaisia arvosanoja ja stipendejä. Tänä kesänä pääsin tekeen kirjanpitäjän töitä, ja jo parin kuukauden jälkeen sain 15 % palkankorotuksen ja vakituisen sopimuksen. Palkka oli 2 300, mutta jotenkin uuvuin täysin ja irtisanoin itseni. Valmistumisesta puuttunee enään vain opinnäytetyö, mutta kirjanpitäjän hommat alkaa tuntumaan yhä enemmän vastenmieliseltä.

Tällä hetkellä on tullut downshiftattua porukoiden mökillä, sekä tehny joitain satunnaisia vuoroja huoltoasemalla. Palkka huitelee noin 1 000, mutta pystynyt silti syömään hyvin ja säästämään. Opiskelut eivät ole ollenkaan menneet hukkaan, koska olen oikeastaan aina huoltanut oman autoni ja pystynyt tekeen oman pienyrityksen kirjanpidon exceliin.

Tosi vaikeaa ainakin omakohtaisesti on ollut löytää korkean tuottavuuden vahvuuksia ja piirteitä itsessäni, jolla pääsisi kehittymään urallani ja puhkeamaan kukkaan. :man_shrugging:

110 tykkäystä

Nyt viimeisimmän ylennyksen myötä provisio laskutettavasta.

1 tykkäys

Saan kuukaudessa n. 3900 € 80 % työajalla ja elämän laatu on paljon parempaa, kun tekee lyhyempää työpäivää. Edellisestä palkankorotuksesta oli reilusti aikaa ja tittelikin muuttui jokin aikaa sitten ja sain vaivaisen 150 €/kk korotuksen. Vastuuta tuli aika paljonkin lisää, mutta itse työtehtävät eivät ole vaativampia (vaikkakin monipuolisempia). Perusteena viimeaikaiselle heikolle palkkakehitykselle on se, että sattuu olemaan jo valmiiksi korkea palkka (verrattuna siis muihin firman tekijöihin). Tiedän, että muualla saisi lisää liksaa.

Olen ollut pitkään saman työnantajan palveluksessa ja kiinnostaisi kyllä katsoa mitä muualla tarjotaan. Minulla on huomattavia sivutuloja, joihin olen voinut keskittyä myös paremmin lyhyemmän työajan vuoksi, mutta vähän on jäänyt kyrsimään tehtävän muutoksesta torsoksi jäänyt palkankorotus. Uudessa työpaikassa sivutulojen osalta voisi olla haasteita ja etenkin tuon lyhyemmän työpäivän osalta.

Ikää tosiaan on se 30 v

22 tykkäystä

Itselläni 500e alempi kk-palkka (jr järjestelmäasiantuntijana). Alkaa jo näin vajaa kolmekymppisenä tekee mieli vaihtaa myös nelipäiväseen viikkoon, eikä ne vuotuiset 100e~ (brutto) indeksikorotukset hirveesti lämmitä.

Odottelen luultavasti että saa palkan hilattua hieman vielä ylemmäs ja alan kyselemään onnistuuko nykyisellä työnantajalla tuommoinen järjestely. Jos ei, niin aina voi nostaa kytkintä. Sekä pääseehän sitä takas grindaa täyttäviikkoa aina sitä halutessa. Jos palkka ei tippuis yli 10% niin vois vähentää vaikka samantein.

Taidat olla meikä :smiley: Juuri tuosta syystä itse suht aktiivisesti etsin uusia juttuja sopivin aikavälein. Ei nyt kuitenkaan palkka ainoana syynä, vaan myös itsensä kehittäminen.

Ei se ehkä se raha, vaan että 90 € nettoa lisää ei todellakaan vastaa sen mukana rajusti kasvaneita työntekovaatimuksia (enemmän, nopeammin, vastuullisemmin). Samat saa paikkaa vaihtamalla, mutta se netto kasvaa 90 € sijaan esim. 400 €.

2 tykkäystä

Tästä intoutuneena sohaisen hieman ampiaispesää;

Mikä on mielestänne palkka/rahasumma (netto)/kk, jolla ihminen tulee ylipäänsä toimeen, eli pystyy pyörittämään elämäänsä niukasti? (Sovitaan, että Pk-seudun ulkop.)

Mikä on rahasumma (netto)/kk, jolla ihminen tulee toimeen “mukavasti”, eli ei tarvitse miettiä suotta raha-asioita?

Mikä on rahasumma (netto)/kk, jolla ihmistä voi kutsua hyvätuloiseksi?

Näitä palkkoja ja palkankorotuksia kun täällä lueskelee, niin tuntuu välillä, että osalla on ehkä hieman hämärtynyt todellisuudentaju, tai vaatimukset elintason suhteen ovat ainakin kovat. 150e palkankorotuksella (sovitaan, että nettona 90e) saa yhdelle ihmiselle kaupasta 2vkon ruuat vieläki kevyesti. Sillä saa myös 3-6 maksukanavaa, tai sillä maksaa sähkölaskun pienessä omakotitalossa (ei sähköläm.). Pelkällä palkankorotuksella!

Pahoittelut hieman provosoivasta sävystä lopussa, mutta kysymyksiin toivoisin kuitenkin analyyttisiä (tai vain numeraalisia) vastauksia, kiitos :slight_smile:

22 tykkäystä

Tämä on itse asiassa hyvää pohdintaa yleisesti ottaen. Ehkä tuo “vaivaiset 150 € / kk” harmittaa, kun edellisestä palkankorotuksesta (pl. indeksikorotukset) ovat olleet 2,5 vuotta sitten ja titteli muuttui tässä samalla. Omat sivutulot ovat siis huomattavia, joka varmaan omalta osaltaan hämärtää palkankorotuksen suuruutta.

Olisin odottanut väh. 500 €/kk lisää liksaa 100 % palkkaan huomioiden edelliset. Tässä välissä pätevyyksiäkin tullut lisää. Olisi ollut sitten prosentuaalisesti hieman yli inflaation, joten olisi saanut jonkunlaisen positiivisen reaalikorotuksen.

1 tykkäys

Itse pyöritän elämääni noin 1000€/kk summalla. Sisältää kaikki elämisen kustannukset sekä asuntolainan lyhennykset. Jos en kävisi töissä, niin autosta voisi luopua joka tarkoittaisi n. 200€/kk säästöä tuohon, ja muista asioista pystyisi nipistämään jonkin verran. Eli tulisin itse varmaan toimeen noin 700-800€/kk summalla kuussa.

Itse koen että tulen jo 1000€/kk kulutuksella ihan mukavasti toimeen, mutta toki jos haluaisi lisää mukavuuksia niin varmaan siellä 1500-2000€/kk netto olisi sellainen taso, jolla en joutuisi miettimään raha-asioita (kun jäisi se 500-1000€/kk yli = ei tarvitsisi miettiä harkinnanvaraista kulutusta)

Hyvätuloiseksi miellän sellaisen henkilön, joka pystyy pyörittämään keskivertoa selvästi leveämpää elämää miettimättä raha-asioita. Ehkä siellä tasolla 5000€/kk netto putoo tuohon kategoriaan, toki termi “hyvä” hieman hämää tuossa, joten omassa vastauksessa korostuu tuo määritelmä eikä niinkään termi.

Ja jotta saa jotain perspektiiviä kommentteihin, niin olen itse 27-vuotias ja töissä konsultointipuolella, ansiotaso noin 6500€/kk. Kaksi vuotta sitten kun aloitin, niin palkka oli 3000€/kk. Työ äärimmäisen stressaavaa, enkä todennäköisesti yli viittä vuotta tätä tule tekemään. Palkkakehitys on tullut puhtaasti sitä kautta, että olen ottanut kaiken vastuun, mitä on ollut tarjolla.

Olen myös yksi näistä, joille 150€/kk palkankorotus on “aivan sama” -asia, enkä tiedä osaisinko ottaa sitä edes positiivisesti. Johtuu ehkä siitä, että nykyisestä palkasta jää joka kuukausi niin merkittävästi säästöön, että tuollainen 75€/kk nettona lisää tuntuu mitättömältä. Tuntuisi varmasti merkittävämmältä, jos sen ajattelisi kulutettavana rahana noin kun asian ilmaisit.

11 tykkäystä

Suomalaisen keskiansiolla marginaalivero huitelee 48% paremmalla puolella… Turha haaveilla, että palkankorotuksesta jäisi noin paljon käteen. Vaikka itsekin kyllä unelmoin, että saisi edes lähemmäs 50% kuin 35% palkankorotuksesta tilille asti.

7 tykkäystä

Palkankorotukseen kommentoisin, ettei se vaan tule jostain, vaan sen myötä tulee joko vastuuta tai osaamisen vaatimus. Se että hoidan itsenäisesti vaikka projekteja satojen tuhansien edestä vuodessa ja saan tästä hyvästä esim. tuon 90€ kuukaudessa enemmän käteen, ei oikein kuulosta houkuttelevalta yhdistelmältä.

12 tykkäystä

Onko tämä siis laskennallinen marginaalivero%, vai todellinen/toteutunut ka.? Eli onko verovähennykset (niiden ka) otettu tässä huomioon? Läheiseni on aikalailla keskiansiota tienaava ja marginaalivero% ei ole oikeastaan kovin lähelläkään 48%:a.

1 tykkäys

Kyllähän palkankorotuksia pyydellään todella usein myös “ilman syytä”, eli läheskään aina ei palkankorotuksen taustalla olekaan työtehtävän tai vastuun lisääntyminen.

2 tykkäystä

Teen töitä markkinoinnin asiantuntijatehtävissä IT-alalla, kokemusta kohta noin 10v. Osaamiseni on aika laaja, minkä ansiosta kuukausipalkka hieman yli 6000e ja päälle optioita (markkinoinnissa ei-esimiestehtävissä tämä on käsittääkseni jo Suomessa aika hyvä taso).

Ylemmäs varmasti pääsisi jos menisi isomman firman leipiin, mutta muuten pitäisi käytännössä varmaan perustaa esim. oma mainostoimisto tai nousta johtotehtäviin tällä puolella että liksa nousisi (mutta samalla nousisivat vastuu ja työtunnit huomattavasti enemmän). Olen pitkään miettinyt olisiko yrittäjyys minun juttu (tähän ei siis ole mitään taustaa ja kotona/lähisukulaisissa ei ole yrittäjiä), mutta toistaiseksi olen nauttinut palkkatöistä.

Hiljattain tarjoutui kuitenkin työnantajan suunnalta mahdollisuus tehdä lyhennettyä työaikaa, joten päädyin yhdistämään nämä. Tämä on ollut todella hyvä kokemus!

  • Nyt päivätöissä teen lyhennettyä työaikaa ja päälle 1-2 päivää konsultoin omia asiakkaita siihen päälle.
  • Eli käytännössä nyt on ihan ok “pohjapalkka” ja päälle voi sitten tehdä minkä jaksaa omia keikkoja.
  • Sain omaan aikatauluun huomattavasti lisää pelivaraa
  • Palkkaan tämä on vaikuttanut myös positiivisesti: Kuukausitulot nyt noin 8500-9000e/kk (jos jaksaisi tehdä pidempää viikkoa niin ansiot nousisivat vielä tästä) arviolta 40 tunnin työviikolla.
  • Toistaiseksi keikkaa on tehty lähinnä kontaktien firmoihin eli ei ole pitänyt tehdä mitään erillistä myyntiä.

Yrittäjätaipaleen alku tällä tavoin “pehmeästi” on kyllä ollut todella hyvä kokemus - jos homma lähtee jossain kohtaa ns. isommin liikkeelle niin pohdin vielä jos hyppäisi täysipäiväisesti yrittäjäksi, mutta olen huomannut ainakin itse rakastavani tätä “kahden duunin” taktiikkaa. Toki nyt ei ole mahdollisuutta samanlaiseen työttömyysturvaan kuin ennen, ja YEL:iä pitää maksella, mutta olen luottavainen tulevaisuuteni suhteen.

P.S. Tämä on ollut myös todella silmiä avaavaa oman ajankäytön näkökulmasta, varsinkin siinä ettei tee enää ylitöitä niin hanakasti. Nyt kun voi laskuttaa aika hyvin tuntihinnalla konsulttihommia niin motivaatio tehdä saldoja sisään ei enää ole todellakaan niin iso.

19 tykkäystä

Tuosta lisätietoa. On huomioitu osa vähennyksistä.

1 tykkäys

On huomioitu vain automaattisesti lhtevät vähennykset. Eli ei kyllä vastaa kovinkaan hyvin todellista marginaaliveroprosenttia :smiley:

Vähennyksillähän käyrää siirretään vain hieman oikealle. Miten vähennykset vaikuttavat esim. 80k€/vuosi tienaavan marginaaliveroprosenttiin? -Ei mitenkään. Kynnysten kohdalla eron huomaa, jos vähennykset sattuvat pudottamaan verotettavan ansion porrasta alemmas.
Tai sitten porukka operoi melko massiivisilla vähennyksillä :smile:

Mikä on minimi jolla tulee toimeen → varmaan tosi vaikea sanoa jollei aktiivisesti pyri siihen. Esim mulla menee 1000-1500€/kk 4 hengen perheen ruokiin (päälle työpaikan lounaat). Olen aika varma että tuon saisi puolitettua, mutta pakon alla varmaan kiristettyä enemmänkin.

Mikä on hyvätuloinen → todennäköisesti kaikki vastaa tähän tyyliin ”30% enemmän kuin minä tienaan” ellei ole juuri vuoden sisällä saanut reilua korotusta johon tottuminen kesken.

4 tykkäystä

Mutta osaamisen lisääntyminen on yhä mukana, ainakin jos tekee vähänkään töitä joissa oppii jotain koko ajan.

Omalta osaltani isoin palkankorotus (yli 1000€ lisää kk-palkkaa) tuli ilman että vastuu tai osaaminen oli merkittävästi muuttunut edellisestä korotuksesta. Korotus tuli siitä, kun tajusin olevani alipalkattu ja kävin pyytämässä sen mitä minulle mielestäni kuului. Edellinen korotus oli ollut muutaman satasen ja siitä oli aikaa muutama kuukausi.

Eli sanoisin että osaaminen ja vastuun kasvu ovat ne yleisimmät syyt isommalle palkankorotukselle, mutta joskus myös se, että ollaan lähdetty liian matalalta tasolta liikkeelle. Sanoisin tässä olevan myös suurimman syyn sille, miksi yleensä työpaikkaa vaihtamalla saa helpommin lisää liksaa. Nykyinen työnantaja helposti lukittautuu siihen lähtötasoon, etenkin työuran alkuvaiheilla olevien osalta.

11 tykkäystä