Palkkakeskustelu

Bonuksiin liittyvään keskusteluu sen verran tarkennusta, että bonuksia on erilaisia. Esimerkiksi itselläni palkka muodostuu peruspalkasta ja sen lisäksi maksetaan bonusta, joka on sovittu prosentti omasta asiakaslaskutuksesta. Jos työnantaja päättäisi tätä leikata, niin vaikutus palkkaan olisi huomattava. Omalla kohdalla bonukset ovat noin 50% bruttopalkasta.

1 tykkäys

Bonuksen sijasta kutsuisin tätä mallia ennemminkin provisioksi, jossa logiikka on mielestäni eri. Niiden leikkaaminen ei ole yhtä hyväksyttävää, ja usein ne onkin sovittu ihan työsopimuksessa, jolloin niitä ei voi leikata.

Bonusjärjestelmän yleiset “leikkurit” on välillä vähän epäoikeudenmukaisia, mutta toki yrityksen kannalta ymmärrettäviä. Ja kuten muutkin jo ovat sanoneet, kiinteä palkka pitää mitoittaa riittäväksi ilman bonuksia, jos järjestelmässä on jotain leikkureita, joilla bonuksia voidaan leikata. Tai jos bonukset perustuvat suurelta osin firman tulokseen, eikä omaan suorittamiseen.

7 tykkäystä

Tuossa alkaa jo olemaan palkka kohdillaan … Saisiko niitä lääkärin papereita jostain nettikaupasta tilattua?

4 tykkäystä

Missä tällainen muka on? Vai onko kyse jostain pätkäduunista ja tuo korvaus on ammatinharjoittajalle eli tuosta menisi sitten verot ja eläkemaksut.

Porvoossa. En nyt enää muista paitsi palkan. Joka tapauksessa hurja. Eivät hakeneet erikoislääkäreitä.

1 tykkäys

Julkinen puoli ei kiinnosta lääkäreitä olen ymmärtänyt. Vaimo saairaalassa töissä ja olen saanut kuvan että suurin osa tekee 40-50% viikkoa ja sitten loput omalla vastaanotolla. Sairaanhoitajia tulee paljon ulkomailta. Pätkätyöläisiä mutta heille maksetaan huomattavasti enemmän kuin omalla henkilökunnalle. Lääkäreitä ei oikein saada ja jossain vaiheessa pitää väkisin yrittää houkutella rahalla.

5 tykkäystä

Jos reissuhommat onnistuu, niin teollisuusfirmat esim Valmet, Wärtsilä, Konecranes, Kone, Metso Outotec yms työllistää paljon tekniikan alan porukkaa erilaisten projektien ja huollon muodossa. Palkkaa voisit saada aloittaessasi max 1000e/kk lisää toimistossa työskentelevään verrattuna, mutta päivärahat joita tulee yleensä se 1000-3000ekk verottomana on se mistä pihvi kertyy.

Osaaavasta reissuporukasta on tainnut olla jo koko 2010-luvun pulaa, ja oikeastaan kone näyttää olevan ainoa firma johon on edes jonkinlaista kilpailua sisäänpääsystä.
Toki jos 250päivää vuodessa ulkomailla ei kuulosta mahdolliselta esim ihmissuhteiden kannalta niin tämän idean voi heittää roskiin.

10 tykkäystä

Pakko olla, perkele muistin näköjään palkan ihan väärin. Nojoo tuollaisia rahoja ei makseta tavallisessa työsuhteessa olevalle. Iso raha se kuitenkin on. Pahoittelut

Muistit ihan oikein. Erillisessä työpaikkailmoituksessa oli tuo 18 000 €/kk. Muistan, koska ehdotin sitä paikkaa puolisolle. Näin ensin tuon 12 500 €/kk jostain lehtijutusta ja menin etsimään paikkaa netistä, jossa palkkatarjous oli noussut tuohon 18 000 €/kk. Max. 6kk keikkahan se olisi ollut.

10 tykkäystä

Provisio/bonus keskusteluun liittyen itse olen kokenut provision/bonuksen suuren määrän palkassa erittäin kannustavana. Olen 34v AMK-insinööri ja teen oman alan myyntitöitä. Tämän vuoden keskibruttopalkka on ollut 8230 €/kk (+päivärahat). Työ on hyvin vapaata ja saan itse päättää omat tulemiset ja menemiset. Työnantajaa ei myöskään kiinnosta kuinka monta tuntia teen päivässä töitä vaan se mitä saan aikaan. Reissupäiviä tulee vuodessa noin 70-90 kotimaassa ja ulkomailla. Kotona/toimistolla ollessa en ole tehnyt ollenkaan ylitöitä työurani aikana, koska en koe, että rahallinen korvaus on riittävä menetetystä vapaa-ajasta.

Se miksi provisiopalkkaus on mielestäni hyvä on se, että voin itse omalla tekemisellä vaikuttaa tuloihini. Tähän liittyen tässä verotettavat tuloni viimeiset 5v.
2018 → 56707 €
2019 → 61707 €
2020 → 70874 €
2021 → 85754 €
2022 → 90530 € (11 kk)

Tänä aikana en ole itse pyytänyt kertaakaan palkankorotusta, mutta työnantaja on sitä oma aloitteisesti nostanut sekä tietenkin provisiot ovat kasvaneet joka vuosi.

43 tykkäystä

Päivittelyä vuoden takaiseen viestiin.

Uskalsin harppauksen yrittäjyyteen tehdä ja aloittelen ensi vuoden alussa! Liikevaihto tulee olemaan noin 135 000e, josta palkkaa on tarkoitus nostaa 5000e kuussa riippuen sen hetkisestä tarpeesta. Loput jätetään firmaan.

Yleensä seuraavat askeleet uralla ovat olleet jotenkuten selvät, mutta nyt en enää tiedä, että mitä kohti tässä lähtisi etenemään. Mahdollisuuksia ovat tuntihinnan nostaminen, mielenkiintoisten projektien tekeminen tai työtuntien vähentäminen. Rahallisesti, jos haluaisi mennä eteenpäin, niin en tiedä mitä tässä enää keksisi.

29 tykkäystä

Oma tilanne:

Ikää hieman alle 30, kaupallisen alan korkeakoulututkinto käsienheiluttelupainotuksella, hieman IT-alan opintoja ja sijainti PK-seudulla. Reilun vuoden ollut töissä monikansallisen firman IT-osastolla, keskittyen enimmäkseen järjestelmien ylläpitoon ja päivittelyyn, mutta työ sisältää kyllä hyvin paljon muutakin. Aikalailla kaikki ollut uutta, joten opiskeltavaa on riittänyt. Palkka reilut 4000e/kk + työajan ulkopuolella tulevat akuutit kriisitilanteet (jos satun vastaamaan) sekä sovitut päivitykset ja vastaavat, joista maksetaan melko hyvin.

Ihan suht. tyytyväinen tilanteeseen, vaikkakaan ala ja tehtävät eivät niitä kaikkein kiinnostavimpia itselle ole. Kokemuksen kannalta työelämää opiskellen, eikä vielä ole kiire muuallekaan. Työ on kuitenkin melko vapaata ja kiireisten päivien rinnalla myös niitä hyvin leppoisia.

21 tykkäystä

Kiitos kaikille vastanneille, kiinnostava ja asiallinen keskustelu!

Omat tuloni ovat nyt noin 4200 eur/kk (rahapalkka 4000 eur + luontoisetuina lounas ja puhelin ~ 200 eur). Lisäksi lomarahat ja vuosibonus, joka on yleensä vastannut noin kuukauden palkkaa. Vuonna 2022 tuloja kertyi yhteensä ~ 56 000 eur.

Työkseni teen viestintää ja markkinointia asiantuntijana. Ikää on 35, ja koulutukseltani olen filosofian maisteri humanistisesta tiedekunnasta. Täysipäiväistä työkokemusta alalta on kohta 10 vuotta.

Palkkakehitykseni ei ole ollut suoraviivaista, vaan vastavalmistuneena taistelin alani työpaikoista, joihin oli aina runsaasti hakijoita. Sain alkuun vain pätkiä, välillä huonolla palkalla, ja ehdin olla työttömänäkin. Tilanne onneksi muuttui kokemuksen karttuessa, ja nykyiseen asemaani ja palkkatasooni alan olla tyytyväinen.

Viestinnän ja markkinoinnin alaa aloittelin jo opintojeni alussa tunti- ja freetöissä ja kokopäivätöihin siirryin ollessani kandi. Tässä palkkakehitykseni alani kokopäivätöissä:

2013: 2600 eur/kk koordinaattorina kotimaisessa pörssiyrityksessä.

2014: ~ 2700 eur/kk. Sama työ jatkui ja yleiskorotukset nostivat palkkaa hieman. Määräaikaisuus päättyi vuoden lopussa.

2015: 2500 eur/kk assistenttina suuressa listaamattomassa yrityksessä. Valmistuin keväällä 2015 maisteriksi ja vastavalmistuneena töitä oli saatava. Löysin hyvän työn, mutta palkka oli alakanttiin. En saanut neuvotella palkasta, vaan se tuli annettuna ota tai jätä -tyylillä. Otin kuitenkin pestin, koska kyse oli vajaan vuoden pätkästä ja työ kiinnosti minua.

2016-17: 3500 eur/kk koordinaattorina pk-yrityksessä. Edellinen työ päättyi vuodenvaihteessa, ja vuosi 2016 alkoi työttömänä. Työttömyyttä kesti peräti 5 kk. Tässä vaiheessa pelkäsin urakehitykseni puolesta, mutta lopulta kaikki kääntyi hyväksi: ajanjakso päättyi urani toistaiseksi suurimpaan palkkahyppyyn. Myös edut olivat paremmat kuin aiemmissa paikoissa: tavanomaisen lounasvähennyksen sekä liikunta- ja puhelinedun lisäksi sain nyt vuosibonusta ja työsuhdematkalipun.

2018-19: 3600-3800 eur/kk asiantuntijana pk-yrityksessä. Edellinen määräaikaisuus päättyi vuoden 2017 loppuun ja jouduin olemaan hetken työttömänä. Onnekseni sain asiantuntijan paikan parin kuukauden työttömyyden jälkeen. Aloitin 3600 euron kk-palkalla ja määräaikaisena. Nopeasti minut vakinaistettiin ja sain parin sadan korotuksen palkkaan.

2020: 3850 eur/kk asiantuntijana pk-yrityksessä. Koronan alla silloisella työpaikallani tapahtui asioita, joista vedin johtopäätökset ja aloin hakea uutta paikkaa. Sain nopeasti uuden työn vakituisella sopimuksella ja aloitin asiantuntijana 3850 euron kokonaispalkalla. Rahapalkka oli hieman pienempi kuin edellisessä paikassa, mutta päälle tuli nyt lounas luontoisetuna (aiemmissa paikoissa oi aina ollut vähennys) sekä vuosibonus, joka on vastannut tähän mennessä n. 1 kk:n palkkaa. Näiden etujen myötä kokonaispaketti oli hieman parempi kuin edellisessä työssä. Muina etuina mm. puhelin ja liikunta-kulttuuri.

2021: ~ 3900 eur/kk. Sama työ jatkui ja yleiskorotus nosti hieman palkkaa.

2022: 4200 eur/kk. Edelleen asiantuntijana samassa paikassa. Tänä vuonna olen saanut sekä yleis- että henkilökohtaisen korotuksen. Kokonaispalkka nyt 4200 euroa, josta 4000 euroa rahapalkkaa ja 200 euroa luontoisetuja.

38 tykkäystä

Kiitos myös edelliselle kommentoijalle! Mielenkiintoista lukea juuri markkinoinnin ja viestinnän palkkatasosta, josta en tässä ketjussa ole nähnyt vielä kovin montaa mainintaa. Tässäpä siis yksi uusi avaus.

Aloitan tammikuussa vakituisena digimarkkinointispesialistina noin 3200€ kuukausipalkalla puhelin- ja lounasedun kera. Ikää minulla on 24 vuotta ja koulutukseltani olen medianomi (AMK).

Ehdin opintojeni ohella työskennellä lyhyemmissä pätkissä yhteensä hieman yli vuoden markkinointiassistenttina, jolloin palkkani vaihteli 2000€/kk molemmin puolin. Työnantajani oli suuri ja arvostettu yritys, mutta työ sijaitsi pienemmässä kaupungissa kaukana pääkaupunkiseudulta. Eihän tuo palkka lopulta kummoinen ollut, mutta kyllä sekin opiskelijalle kelpasi.

Nyt yritys vaihtuu toiseen, samalla muutto pääkaupunkiseudulle ja tosiaan mukava korotus sekä palkkaan että rooliin. Palkka ei vieläkään vedä vertoja monelle tässä ketjussa, mutta on mielestäni jo oikein hyvä alkupalkka melko nuorelle osaajalle. Tuostakin jäänee omalla elämäntavallani ihan sopivasti rahaa säännöllisiin sijoituksiin, ja sehän meillä useimmilla lienee tavoitteena!

17 tykkäystä

Moi, olet oikeassa, että eihän se laskutus suoraan jää viivan alle, mutta etälääkäreiden tapauksessa investointi koostuu käytännössä toimivasta läppäristä yhteyksineen ja ainoa iso juokseva kulu on juurikin tuo vastuuvakuutus. Eläkemaksuja makselevat monelle yrittäjälle tyypilliseen tapaan hyvinkin vähän, jotta jää enemmän firmalle sijoitettavaksi. Työssä on toki iso vastuu, sitä en missään tapauksessa kiistä. Etälääkärinä potilaiden hoito kuitenkin käytännössä suurimmaksi osaksi on saikun kirjoittamista ja peruslääkkeiden määräämistä. Mikäli yhtään epäilee muuta niin asiakasta kehotetaan hakeutumaan livevastaanotolle (mitä itse eivät tee). Työn vapauteen liittyen heillä kaikilla on diili, ettei ole työaikaa, vaan voivat kirjautua tekemään esim. chattia juuri silloin kun itse haluavat.

5 tykkäystä

Onhan lääkäreillä hyvät tulot mutta koulutus pitkä, työkokemusta vaaditaan noihin hommiin ja vastuukin kova. Kyllä tilastotkin tukevat sitä, että lääkärit ylipäätään tienaavat varsin hyvin.

Sijoituspalstan hengen mukaisesti samanlaiset tulot voisi tosin saada myös sijoittamalla nenää kaivellessaan. Jos esim. saisi miljoonalle 10% vuodessa tuoton(kovaosinkoinen REIT voisi toimia, tosin arvo voi tippua), olisi se jo 100 000 eur per vuosi tekemättä mitään. Jos aloittaa hyväpalkkaisen työn(muttei yhtä hyvän kuin ko. lääkäri) aikaisin ja sijoittaa suuren osan rahoistaan, voisi tuo realistisesti tulla vastaan paljon aiemmin kuin pitkän koulutuksen tarvitsevalla lääkärillä.

Hyvä, että jollain on kuitenkin hyvin maksava työ. Jos vielä pitää siitä, tilannehan on suorastaan loistava. Itse olen vähän alkanut etätöihin leipiintymäänkin, vaikka olen suurimman osan työhistoriasta(jo opiskeluaikana) oikeastaan tehnyt pääosin etätöitä, eikä työergonomia läppäriä räpälätessä ole kovin hyvä.

1 tykkäys

Höpistäämpä nyt tännekin jotain työhistoriasta ja palkoista. Tuli aikoinaan urheiltua nuoruus tuohon parikymppiseksi asti eikä oikein tullut mietittyä mitä sitä tekisi isona. Lukion jälkeen tuli tehtyä satunnaisesti töitä lähinnä valmentamisen ja liikunnanohjaamisen kanssa, josta nyt sai tuollaista 1000€/kk käyttörahaa.

Armeijan jälkeen iski jokin innostus hakea opiskelemaan luokanopettajaksi. Siinä pääsykokeisiin lukemisen ohella päädyin tekemään opettajan sijaisuuksia vanhaan kouluuni, joista maksettiin mielestäni melko hyvää ~25€/tunti palkkaa. Tuossa sitten meni kuutisen kuukautta ja tajusin ettei tämä ole omaa hommaa ja myös pääsykokeet jäivät.
Tästä päädyin tehtaalle prosessinvalvontaan, josta maksettiin aivan älyttömän hyvää palkkaa siihen nähden, etten omannut alalta mitään kokemusta tai alaan liittyvää koulutusta. Palkka tuolloin viikonloppupäivystyksineen, likaisen ja vaarallisen työn ja vuorolisineen osui usein tuonne 4000€/kk. Tehdastöitä tuli tehtyä muutama vuosi lähinnä keväästä loppusyksyyn ja talvet vietettyä urheilun parissa tehden siihen liittyviä tapahtumia ja muita pieniä hommia pientä korvausta vastaan.

Tuossa muutama vuosi sitten tein alanvaihdon ja päädyin kesätöihin pankin kassakonttoriin, jossa aloitin melko vaatimattomalla ~1800€/kk palkalla. Tuosta kesän jälkeen työt jatkuivat vuorotteluvapaan sijaistamisena ja palkkakin nousi ~2000€/kk. Puolisentoista vuotta tein eri määräaikaisuuksia samassa pankissa, lähinnä pienemmissä maaseutukonttoreissa. Nämä konttorit sitten loppuivat ja siirryin alueen “pääpaikalle” ja samalla minut myös vakinaistettiin. Palkka oli tuossa vaiheessa noussut ~2500€/kk. Tuosta sitten tein vaihtelevasti erilaisia tehtäviä reilun pari vuotta ja palkka nousi noin 100€/vuosi vauhdilla.

Tänä vuonna sitten tuli vaihdettua tehtävänkuvaa täysin vaikka työnantaja pysyikin samana. Palkka tässä nykyisessä tehtävässä ~3700€/kk.
Ikää on nyt mittarissa 30, enkä oikein vieläkään tiedä mitä sitä haluaisi tehdä “isona”. Tuo aikoinaan käymäni lukio on jäänyt ainoaksi koulutuksekseni, mikä tietenkin haittaa hieman jos alkaisi suunnittelemaan uran tai työnantajankin vaihtoa. Toki pidän nykyisestä työstäni, mutta sen verran olen ollut aina levoton, että kyllästyminen työhön on aina mahdollista ja pitää keksiä jotain uutta.

33 tykkäystä

Tuo kuvaamasi kokonaisuus näyttää melko hyvältä siihen nähden, että olet verrattain aikaisin alkanut tienaamaan aika paljon, kun taas moni käytti aikaansa opiskeluun ehkä tehden jotain pientä sivutoimista. Toivottavasti olet myös säästänyt ahkerasti. :slight_smile:

Itse olin kuitenkin 30-vuotiaana vasta osa-aikainen (mutta lähes kokoaikainen) työntekijä ja opiskelut viimeistä vaille valmiina. Käytännössä olin jonkin verran töistä vapaalla saattaakseni opinnot päätökseen. Kuukausipalkkanikin oli huomattavasti nykyistäsi matalampi, vaikka koulutus oli lähes valmis korkeakoulututkinto ja muutenkin osaamista tarvittiin, mutta toki tuosta on omalla kohdallani aikaa myös aika paljon. Eli monella tapaa sinulla näyttää menevän tosi hyvin.

En olisi enää tuossa vaiheessa niin huolissani koulutuksen puutteesta jos/kun pysyt alallasi. Ketään ei ole valmistumisen jälkeen tutkintoni kiinnostanut, ja, jos rehellisiä ollaan, ei edes arvosanat. Joskus enintään haluttiin varmistua, että olen valmistunut, mutta nyttemmin painaa jo paljon enemmän muu työkokemus.

Mahdollisesti näillä olisi enemmän merkitystä, jos haluaa vaihtaa alaa. Julkisen puolen paikoissa niillä voi olla jo jokin oikea merkityskin, jos sellaiseen hakee.

11 tykkäystä

Säästämisen osalta on ollut varsinkin työuran alkuaikoina vähän niin ja näin, innostun helposti uusista asioista ja tietenkin pitää välittömästi ostaa vehkeet viimeisen päälle. Tässä hieman rauhoittunut nyt viime vuosina ja yrittänyt tehdä harkitumpia päätöksiä myös sijoitusrintamalla. Aiemmin ollut melko impulsiivista ja tappiota on tehty varmaan parin ellei useammankin vuosipalkan verran. Toki on niillä päätöksillä välillä plussallekin jääty.

6 tykkäystä

Jos tuo kouluttautumine kiinnostaa, uskon, että saamallasi kokemuksella esimerkiksi kandidaatin tai AMK - tason koulutus sujuu kuin itsestään. Ainakin AMK:ssa taidat työkokemuksellasi saada heti kättelyssä kuitattua työharjoittelut :slight_smile:

3 tykkäystä