Palkkakeskustelu

Verotoimiston päätteelle asia tarkistamaan jos epäilet asian olevan sinulle epäedullinen. Tiedät varmasti samassa positiossa työskentelevien nimiä, niin verotoimistostahan tuo asian voi tarkistaa.

Itse ainakin toimisin näin.

18 tykkäystä

Tämä hyvä tai vaihtoehtoisesti soitto verottajan palvelunumeroon, josta saa myös kätevästi tiedusteltua.

“Henkilöasiakkaan tuloverotuksen julkisia tietoja voi kysellä puhelimitse palvelunumerosta 029 497 002”

6 tykkäystä

Itse en pidä ajatuksesta samasta työstä sama palkka edes saman yrityksen sisällä. Se tippuu osaltaan samaan sarjaan julkisten tukien kannustinloukut silloin kun ne on väärin suunniteltu.

Palkan pitäisi perustua aiempaan kokemukseen ja näyttöihin, mutta ennenkaikkea tuloksellisuuteen riippumatta sukupuolesta.

Työstä maksettava palkka pitää olla ensisijaisesti linjassa siis sen kanssa mitä sinä saat aikaan. Tottakai vaakakupissa on myös vastuu kysymykset sekä yrityksen taloudelliset edellytykset.

Julkisella puolella tämä tasa-arvoisuus on hyvin byrokraattista ja monesti kehittymisen sekä oma-aloitteellisuuden este koska siitä ei ole mitään henkilökohtaista hyötyä. Toisaalta se on turvaverkko koska kun tekee vain minimi vaatimukset on työpaikka ja ansainta taattu. Olen myös kuullut että se on potentiaalinen työyhteisö ongelma koska naapuri saa saman tekemällä vähemmän mikä syö tuottavien työtekijöiden motiivia.

Oma käsitys on että yksityisellä puolella toistaiseksi edellä mainittu on vähemmistössä ja siellä ymmärretään että hyvin tehdystä työstä pitää palkita paremmin kuin perus suorituksesta. Tätä säestetään erilaisilla mittareilla ja tavoitteellisella tekemisellä.

Pitää lisäksi muistaa että yritysten välisessä vertailussa jää helposti muut edut pienemmälle huomiolle. Niillä voi isossa kuvassa olla eri yksilöille suurikin merkitys arjen tai arvomaailman näkökulmasta.

Nimimerkillä ~5400e/kk (kiinteä + Bonus) Yksityinen sektori, kaupan-ala. Tiimin vetäjä ja asiantuntija.

14 tykkäystä

Lisään vielä ettei kenellekään jäänyt epäselväksi, että olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Lähinnä oma postaukseni tuli mieleen, ihan jokaiselle vinkkinä, jos miettii onko oma palkkaus edes ”siellä päinkään” linjalla.

1 tykkäys

Hienoa törmätä lähes vertaisiin. Itse olen 28v AMK insinööri. Teen talotekniikkapuolen sähkösuunnittelua, sisältäen projektipäällikkövastuita, kokemusta 4,5v. Palkka 4020€/kk pidennetyllä 39,5h viikolla. Pirkanmaalla isossa suunnittelutoimistossa. Liukumia tulee ajoittain hulluna, ja ajoittain hiljaisempaa. Rahana ja vapaana noita ottanut ulos.

Olen miettinyt myös jatko-opintoja DI:ksi, mutta en usko että sillä olisi palkkaan juurikaan vaikutusta nykyisessä työssä. Kilpailukykyisen palkan taustalla on jo kilpailutusta. Urapolkumahdollisuudet tosiaan tässä hommassa vähäiset.

2 tykkäystä

Liekkö ollaan jopa samassa konsernissa, mene ja tiedä :wink:
Tosiaan DI:n papereilla ei välttämättä erityistä vaikutusta nykyiseen palkkaan, mutta voi toisaalta avata/parantaa mahdollisuuksia työuran kannalta pidemmällä tähtäimellä. Tämä oli ainakin itselläni suurin motivaattori hankkia paperit.

Kiitos muuten @Perttu, vinkeistäsi innostuin enemmänkin tutkailemaan mainitsemiasi työtehtäviä. Löysinpä sattumalta useamman potentiaalisen firman, jotka ovat myös Inderesin seurannassa. Mainittakoon Admicom, Lemonsoft ja Solteq. Toisaalta toivottavasti näiden yritysten viimeaikainen kurssikehitys ei ole tae omasta, mahdollisesti uudesta työurastani. Ainakin oli sellaisia työtehtäviä tarjolla, joissa aiemmasta taustastani saattaisi olla jopa hyötyä. Tuli jo CV ja työhakemuspohja laitettua kuntoon ja huomenna kuvaan työhakemusvideon.

7 tykkäystä

Täällä yksi AMK:n käynyt logistiikkainssi.

Aloitin valmistumisen jälkeen konepajateollisuudessa koordinnaatorin tehtävissä 37,5h/vko ja aloituspalkka 2900€. Tässä tehtävässä vastuualueeni laajeni, mutta palkka ei kehittynyt lainkaan yleiskorotuksia lukuunottamatta 2,5v aikana, joten lähdin etsimään uusia paikkoja.

Sen jälkeen siirtyminen elintarviketeollisuuteen vetämään sisälogistiikkaa ja nykyinen kk-palkka hieman alle 4100€ + bonukset samalla työajalla ja pelkkää päivätyötä.

Samalla huomasin ison eron firmoissa, kuinka paljon arvostetaan tätä koulutusta. Nykyisessä paikassa tuntuu pääsevän selvästi helpommin etenemään talon sisällä, kun aiemmin se vaikutti todella haastavalta tai siinä olisi kulunut paljon pidempi aika.

16 tykkäystä

Jos vedät hankkeita, niin olen muiden kanssa samaa mieltä, että 100k voisit saada pk-seudulla. Jos teet hankkeen alla projekteja, niin aika linjassa on. Ainakin ruuhkasuomen ulkopuolella. Mikäli omaat osaamista esim. integraatioista, SAP/muu toiminnanohjausjärjestelmä jne, niin voisit saada enemmänkin kuin satkun.

Itse maksan erityisasiantuntijan tittelillä toimivalle kokeneelle hanke/projarille (di+emba 20v kokemus) ~5500€, mutta valtion liksoja ei voi verrata yksityisen puolen vastaaviin tehtäviin.

2 tykkäystä

Joskus tosin valtio maksaa paremmin kuin yksityinen. Valtiolla on aika tiukat järjestelmät, joista on hankala poiketa eikä näissä ole juuri väliä esim. sillä miten yleisesti menee.

Yksityisellä palkkahaitari on paljon isompi ja voi riippua myös työnantajan menestyksestä esim. osittain yhtiön tulokseen perustuvina vuosibonuksina. Toisaalta, jos työnantajalla menee huonosti, ei auta vaikka kuinka tekisi oman työnsä loistavasti - rahaa ei vain ole.

1 tykkäys

Voi sitä syrjäseuduillakin tienata…

44 tykkäystä

Tähän liittyen pakko kommentoida viime viikonlopun illanistujaisten keskusteluja lääkäriystävien kanssa. Saavat kuulemma firmalle laskutettua 200€/h kotisohvalta kun tekevät isoille lääkärifirmoille etävastaanottoja/chatteja ja käytännössä yhtään luppoaikaa ei jää vaan lähes jatkuvalla syötöllä on töitä tehtävänä. Kyllähän tuo oma ammatinvalinta silloin tällöin mietityttää jos muualla on mahdollista kaksipäiväisellä työviikolla saada pyöreästi kymppitonni kuukaudessa etätöitä tehdessä :slight_smile:

40 tykkäystä

Onhan noita hommia, joista voi laskuttaa tuollaisia summia: lakimiehillä voi olla ylikin tuon tuntilaskutus ja kai siitäkin ison osan voi kotoa tehdä. Loppupalkkioita saatetaan tosin oikeudessa kohtuullistaa ja joskus niitä ei saane perittyä ollenkaan.

Ennenkuin suoraan ryhtyy tuota vertaamaan palkkaan kannattaa kuitenkin muistaa:

  • Laskutus ei ole sama asia kuin palkka! Noin puolet saa käytännössä varata erilaisiin kuluihin, kuten vakuutuksiin, eläkemaksuihin ja omiin lomiin ja sairastumisiin sekä erilaisiin (ehkä pieniin) muihin kuluihin. Vastuuvakuutukset voivat joissain asiantuntijatehtävissä olla melko kalliita, kun potentiaaliset korvausvaateetkin voivat olla isoja. Varmaan jonkin verran pitää myös budjetoida koulutukseen l. ammattitaidon ylläpitoon noissa hommissa.
  • Homma toimii hyvin silloin kun töitä pystyy tekemään. Jos kuitenkin sairastuu vakavammin, tai tulee jotain muuta isoa estettä, tulotaso romahtaa todella paljon eikä kompensaationa saa mitään työttömyysturvaa tai kunnollista sairaspäivärahaa(jollei maksa todella korkeaa YELliä mutta yleensä se on vain kohtuullinen).
  • Työ voi olla varsin stressaavaa ja/tai vastuullista. On aivan eri asia olla 8h kaupan kassalla kuin koko ajan koneen ääressä vastaten ties mihin, osin turhauttaviinkin, tautikysymyksiin.
  • Useimmiten tällaista työtä pystyy tekemään kokonaisuutena vain osan työhistoriastaan.
  • Ottaen huomioon pitkän koulutuksen, lopputulos koko elämän aikana ansaittuun rahamäärään ei välttämättä ole niin korkea kuin voisi kuvitella. Olen tästä joskus nähnyt jonkin laskelmankin, jossa äkkiseltään päädyttiin s.e. kohtuullisen lyhyt koulutus on paikallaan, jotta pääsee nopeammin kohtuullisesti maksaviin töihin kiinni. Ajalla on iso merkitys eikä vain lyhyen ajan suurella palkalla.

Itsekin asiantuntijatehtävissä laskutuksella toimivana olen vähän tuossa samassa tilanteessa - en tosin laskuta noin paljon muttei toisaalta ole samalla tavalla ‘kiinni koneessa’ l. aivan helposti voi olla vähän aikaa pois linjan äärestä. Kokonaisuudessa on tietenkin paljon muutenkin variaatioita yksilötasolla ja esim. tuo paljonko koko elämän aikana tienaa vaihtelee todella paljon maan, koulutuksen ja palkan mukaan. Stressitaso voi kuitenkin olla iso vaikuttava tekijä myös, joka voi johtaa valitsemaan jonkin ajan päästä toisin - pienempi palkka mutta vähemmän stressiä.

20 tykkäystä

Ehkä kannattaisi alkaa keikkailemaan. Perhe-elämä ei kyllä anna myöden lähteä Pohjois-Karjalaan.
Olen hammaslääkäri kunnallisella puolella (tai kohta soten), sama työaika, palkka 4300e/kk+toimenpidelisät riippuen kuukaudesta 1400-1800e. Eli 5700-6100e/kk riippuen toimenpiteistä. En valita kyllä tästäkään.

23 tykkäystä

Täällä myös hammaslääkäri vuoden työkokemuksella. Palkka on julkisella keskisuuressa kaupungissa 4500 + toimenpidepalkkiot 1500-2000, työaika 38h/vk eli klo 7.45-16 josta 30h/vk on potilastöitä ja loput kirjausta sekä muuta yleistä kaaoksen hallintaa.

Työ on sopivan leppoista asiakaspalvelua, mutta miinuksina ehdottomasti niska-hartia-alueen jumit.
Tavoitteena on aikanaan siirtyä privapuolelle ja sitä kautta nostamaan myös ansiotasoa.

17 tykkäystä

Onko kellään negatiivisia kokemuksia palkka+bonus järjestelmästä?
Keskustelin tässä tuttavani kanssa ja heillä bonukset puoliintuivat yrityksen päätettyä leikata kerrointa josta bonuksen määrä lasketaan.

Eli tämän vuoden alussa hän voisi olettaa saavansa esim. 5000€ bonusta ja nyt tässä tilanteessa (eli hetkenä kun bonukset lasketaan)noin 40-60% kyseisestä summasta. Koski kuulemma kaikkia yrityksessä.

Kuulostaa radikaalilta leikkaukselta, vaikka elämme poikkeuksellisia aikoja. Harmittaa hänen puolestaan, koska muutenkin elinkustannukset ovat kasvaneet merkittävästi vuoden alkuun verrattuna.

Itse suhtaudun ainakin omaan palkan muuttuvaan osaan kaikin tavoin sananmukaisesti “bonuksena”. On sen maksamista joskus lykätty koronan takia ja tänä vuonna ei taida tulla kuin kolmannes tms., eikä se ole hirveän pahalta tuntunut, koska olen neuvotellut pohjapalkan sellaiseksi, että perheeni tulee sillä toimeen nykyisellä elämänlaadulla. Samalla pyrin aina bonuksen tullessa sijoittamaan lähes koko summan, kunhan ensin hieman hemmottelen jollakin tavalla itseäni sekä vaimoa :slight_smile:

Yleisesti kokemukseni oman työpaikan bonusmallista on positiivinen, sillä erittäin hyvinä vuosina tulee melko iso boosti ansiotasoon. Bonuksen kertymisen edellytykset ovat melko hyvin tasapainotettu omaan suorittamiseen sekä koko yhtiön saavuttamiin tuloksiin.

9 tykkäystä

Ymmärrettävää, että kuulosaa radikaalilta, mutta bonushan on kuitenkin nimensä mukaisesti ylimääräistä extraa. Sehän on tavallaan hassua, että bonuksista tulee asia joiden varaan lasketaan ja jotka oletetaan automaattisesti tulevan joka vuosi. Nyt kun talous sakkaa ja mennään lamaa kohti niin tuntuu, että juuri bonuksista leikkaaminen on ihan järkevää. Onhan se tasapuolista kun osuu kaikkiin samalla tavalla.

Totta kai voisi myös ajatella niin, että bonusjärjestelmä on tuotu joillain toimialoilla olennaiseksi osaksi koko palkanmaksua juuri siksi, että työnantajilla olisi suurempaa joustavuutta. Olisi kuitenkin vielä radikaalimpaa leikata ihmisten palkkoja, eikä se varmasti sopimusteknisesti olisikaan kovin helppoa.

17 tykkäystä

Olen samaa mieltä kuin kaksi edeltävää vastausta. Bonus on nimensämukaisesti bonus, eli extraa, ja sen luonne on määritelty yleensä myös bonusjärjestelmän ehdoissa sekä työsopimuksessa. Itselläni työsopimuksessa lukee “työntekijä kuuluu kannustepalkkiojärjestelmän piiriin. Yhtiön johtoryhmä määrittelee kannustapalkkiojärjestelmän ehdot vuosittain” ja siihen on sen myötä helppo suhtautua sillä varauksella että se tulee jossain vaiheessa muuttumaan.

Eri asia on sitten toki jos ystäväsi kokee tulleensa kohdelluksi epäreilusti tai sääntöjen vastaisesti.

4 tykkäystä

Samoilla linjoilla edellisten kanssa. En ikinä laskisi bonuksen varaan toimeentuloa, vaan normipalkka pitää olla sen mukainen että sillä elää ja bonus on…bonusta. Toki sitä on kiva saada ja mielestäni on oikein palkita yrityksen henkilökuntaa silloin kun menee hyvin.

Negatiivista kokemusta bonareista minulla kuitenkin on aiemmasta työpaikasta: ne olivat henkilökohtaisia. Mahtava tapa saada ihmiset soutamaan eri suuntiin, kun bonarit määräytyvät työtehtävien ulkopuolelta eikä mitään synergiaa ole. Joulukuussa ei työt sitten ikinä edenneet kun kaikki teki vaan bonareitaan. Varmaan oikein suunniteltuna voisi toimiakin, mutta pidän ehdottomasti enemmän kun kaikilla on yhteinen tavoite, josta bonukset määräytyvät.

3 tykkäystä

Täällä kotikaupungissa haetaan terveyskeskuslääkäreitä. Palkka 18 000/kk.

12 tykkäystä