Palkkakeskustelu

Eikös tuon alan graavilohi ole ne töiden ohessa tehdyt lisäkeikat ylikuormalla 18 h yhtä soittoa ohi piirturin? Ja vielä lisäbonusta kun tekee vapaa-ajalla mekaanikkohommia varsinkin raskaisiin ajoneuvoihin keikkapalkalla?

Rattihommissa eteneminen on toki vaikeaa, yksi vaihtoehto on tietysti ryhtyä yrittäjäksi. Joko kevyesti, niin että toimit vuokratyövoimana myyden itse itseäsi ja kalusto on muiden tai sitten hankkii omaa kalustoa… Jälkimmäisessä toki riskit kasvaa ihan eri tasolle ensimmäiseen verrattuna.
Yrittäjänä voi sitten oman jaksamisen puitteissa tarjota tuntityötä/keikkaa useammalle taholle, osa ottaa mieluusti vastaan tuolla järjestelyllä kun pääsee tarvittaessa helposti eroon.

Nykyään nuo digipiirturit tekee tästä kauhean vaikeaa, ei mahdotonta, mutta vaikeampaa kuin kiekko aikana.
Mutta kyllä tällä sitä rahaa ennen tehtiin :smiley:

2 tykkäystä

Avataan nyt hieman myös omaa tilannetta. Olen 25 vuotias kauppatieteiden kandidaatti, maisteri on gradun tekemistä vaille valmis, vaikkakin tällä hetkellä graduun keskittyminen tuntuu mahdottomalta täysipäiväisen työn ja vuosien etäopiskelun seurauksena. Työurani aloitin vakuutusyhtiössä ihan perus toimihenkilö duunarina 2400e/kk. Asuin tällöin vielä Pk-seudun ulkopuolella, joten tulot riittivät hyvin kattamaan opiskeluelämäni ja säästöönkin jäi kivasti. En tehnyt täyttä viikkoa vaan työskentelin lähinnä lomat ja koulun aikana noin 2 päivää viikossa. Suuren osan säästöistäni olen rahoittanut opintolainalla, jota nostin noin 30 teur. Nyt osakesijoituksien arvo noin 70-80 teur.

Nyt siirryin vakituiseen työsuhteeseen pk-seudulle pankkiin asiakasvastaavaksi, josta saan 3450e/kk plus etuja (lounas, virike yms.) Tällä hetkellä töissä ei ole kiireitä, mutta se johtuu lähinnä markkinatilanteesta. Olen palkkaani ihan tyytyväinen vaikkakin esim pelkkä vuokrani kaksinkertaistui Helsinkiin muuton yhteydessä. Tavoitteena on edetä varainhoidon tehtäviin. En tunne kovin hyvin kollegoideni palkkatasoa, mutta uskon, että olematon kokemukseni huomioiden palkkaus on linjassa. Palkka ei riipu suorituimisestani työssä. Tulevaisuudessa olisi kiva saada osittain palkkaus myös tulospohjaisesti. Olen vielä työurani alussa, joten en kuitenkaan näe kovinkaan suurta huolta palkastani, etenkin kun ei esim tarvitse lyhentää lainoja. (opintolainan lyhennykset eivät ole vielä alkaneet.)

29 tykkäystä

Kiitos avoimesta keskustelusta kaikille tähän ketjuun vastanneille, omia kuvioitaan avanneille tahoille! Mielelläni kontribuoin omalla lyhyellä historiallani.

Ikää 25 vuotta ja vastikään diplomi-insinöörin paperit tuli taskuun. Nuorempana ennen intti-ikää ja sen jälkeen ennen opiskeluita on tullut tehtyä sekalaisia kesätöitä haarukalla 8-10 euroa/tunti. Opiskeluiden alettua pääsi vähän parempipalkkaisiin hommiin tehastelun muodossa kesäisin. Pari ensimmäistä kesää pääsi maistamaan niitä kuuluisia paperimiehen palkkoja paperitehtaalla kolmivuorotyössä. Tuolloin noina kahtena kesänä tuli tienattua kaikkine lomakorvauksineen päivineen noin 16k€/4kk ilman ylityötunteja tai juhannusseisokkikorvauksia. Kadehdin tuolloin opiskelukavereitani, jotka sai paahtaa juhannuksen kovalla liksalla tehtaalla… Olihan ne mukavia rahoja opiskelijalle, kun itse aika vähäisesti tuhlailevana sain niitä myös säästymään talvellekin opiskeluarkea “leventämään”. Kolmannen opiskeluvuoden jälkeen pääsin kesäksi insinööriharjoitteluun isoon kansainväliseen puljuun, jossa täysipäiväisestä 37,5h/vko työstä maksettiin noin 2400€/kk. Kesän jälkeen jäin opintojen ohella osa-aikatöitä tekemään, joista maksettiin nollasopparihengessä noin 15€/h. Samaan taloon tuli myös dippatyö tehtyä, josta korvaus oli laskennallisesti noin 2600€/kk.

Nyt on tullut tehtyä samaisessa talossa vakityötä tittelillä projekti-insinööri (automaatio/IT-ala) ja peruspalkkana 3950€/kk. Koin tämän vastavalmistuneelle DI:lle ihan riittäväksi, sillä koen, että olen vielä ihan märkäkorva näissä touhuissa. Töissäni viihdyn ja ne antavat paljon haastetta aivonystyröille. Tavoitteenani on viihtyä jatkossakin ja saada projektitöiden parissa varmuutta kokemuksen kautta. Kiinnostaisi kyllä edetä joku päivä esimiesvastuunkin pariin, mutta en suotta halua kiirehtiä, sillä opittavaa riittää paljon.

43 tykkäystä

Onko foorumilaisilla kokemuksia asiantuntijaroolista esimiestehtäviin siirtymisestä? Tuli mahdollisuus siirtyä nykyisen esimieheni rooliin vetämään noin 10 hengen tiimiä.

Tämän vuoden palkkanauha näyttää ~84k€, enkä löytänyt saman firman vastaavassa esimiesroolissa olevia verolistoilta, joten mahdollinen palkka nousisi ehkä maksimissaan +1k€/kk eli nettona ~500€/kk. Onko tälläisessä siirtymässä mitään järkeä; miksi päätit tai et päättänyt aikanaan siirtyä?

Näin loogisesti ajateltuna seurauksena olisi ehkä mukavampi titteli CV:ssä ja mahdollisuus kavuta ylös sikariportaita, mutta huomattavasti lisää stressiä ja paskaa niskaan sekä ylhäältä että alhaalta, kadottaen samalla tuntuman oman alan ”kädet savessa” -tekemiseen :sweat_smile:

21 tykkäystä

Mistä sait tuon nettona 600€/kk. Marginaaliveroprosenttihan on 84k€ tuloilla 52% ja jos tulot nousee yli 97k€ niin 59%. Eli käteen jää 480€-410€/kk. Palkansaajan veroprosentit 2023 - Veronmaksajain Keskusliitto ry

13 tykkäystä

Verokortin lisäprosentista pikaisesti vetäsin, nyt korjattu, mutta joo, vielä pienemmäksihän tuo nettovaikutus jää :face_holding_back_tears:

Juu verokortin lisäprosentilla moni perustelee, paljonko esim. lisätöistä saa käteen. Tämä on liian yleinen harha, jota porukka ei tajua. Marginaaliveroprosentin mukaan verottaja lopulta ryövää. Esim. 40k€ tienaava sairaanhoitaja 17€/h palkalla ei paljon kannata lisätöitä tehdä oman työnantajan ulkopuolella, kun käteen jää 8.5/h. Ylityöt ne on mitkä kannattaa.

6 tykkäystä

Näinhän se on. Itse jaksoin noita esimieshommia noin vuoden ja sitten palasin takaisin vanhoihin hommiin. Palkkaa piti hinata tonnilla alaspäin bruttona, mutta ei se nettona niin kirpaissut. Kuitenkin palkka jäi korkeammalle tasolla, kuin mitä olisi ollut ilman tuota vuoden “kokemusta”. Ihan hyvä kaiketi näin.

6 tykkäystä

Usein johtoryhmä/CEO tms, vaativimpiin tehtäviin vaaditaan johtamistaitoja, joita hankitaan juurikin esihenkilö pesteistä. Toki jos johtamis/esihenkilö asiat eivät kiinnosta, tulee todella pitkät viikot. Raha ei saisi mielestäni olla iso draiveri tässä.

8 tykkäystä

Itselläni oli n. vuosi sitten samanlainen tilanne, että siirryin asiantuntijatehtävistä esimiesvastuuseeen (10 alaista) ja samalla n. 1000e/kk korotus palkkaan. Ajattelin itse, että CV:ssä näyttää hyvältä, kun päässyt etenemään samassa firmassa vastuullisempiin tehtäviin ja saa kokemusta esimiehenä toimimisesta. Vajaan vuoden jaksoin ja vaihdoin toiseen firmaan missä katsoivat positiivisesti juurikin sitä että olen edennyt firman sisällä ja löytyy esimieskokemusta. Palkka nousi uudessa paikassa toisen 1000e/kk ja nyt vain kaksi alaista. En välttämättä olisi tätä uutta paikkaa saanut ilman tuota kokemusta ja toki aiempi kokemus on myös helpottanut myös omaa tekemistä.

10 henkilön tiimi on jo melko iso ja se voi viedä melko paljonkin aikaa jos homman haluaa hoitaa hyvin. Nyt kahden henkilön kanssa pärjää paremmin ja jää aikaa “hands on” tekemiselle mistä tykkään.

24 tykkäystä

Siirryin itse öööö 2018 alussa asiantuntijasta esimieheksi silloisen esimieheni vaihdettua työpaikkaa. Alaisia taisi olla tuolloin kymmenen pintaan. Itselleni jäi pari asiantuntijaroolia, joita hoidin otona “just in time, just enough” tyyliin. Ainakin säästyi veronmaksajien rahoja, kun ei tarvinnut rekrytä asiantuntijoita.

Nykyään tiimissäni on 17 henkeä ja olen luopunut asiantuntijatöistä käytännössä kokonaan. Se voi olla monelle paha paikka, kun osaaminen happanee ja oma substanssityö muuttuu paperinpyörittelyksi, hallinnollisiksi hommiksi ja “johtamiseksi”. Johtaminen lainausmerkeissä sen takia, että koko termi on niin helvetin epämääräinen, että se voi sisältää mitä vaan maan ja taivaan välillä. Vaikka en enää tee asiantuntijahommia, niin olen yrittänyt pysyä sen verran kärryillä, että ymmärrän aina mistä puhutaan vähintään otsikkotasolla.

Olen viihtynyt ihan hyvin, mutta välillä mietin kuinka mukavaa olisi olla kovan tason asiantuntija naputella vaikka AWS/Azurea päivät pitkät ja suunnitella ratkaisuarkkitehtuuria. Esihenkilötyössä on paljon paskojakin puolia. Välillä tulee tosi tiukkoja paikkoja kuten irtisanomiset, avainhenkilöiden irtisanoutumiset ja erilaiset henkilökohtaiset haasteet. Henkilöstöä/tiimiläisiäsi pitää aina tukea, vaikka olisit itse eri mieltä asioista. Niinkin yksinkertainen asia kuin ihmisten kuunteleminen ottaa huomioon ihan uudella tavalla. Tähän hommaan ei voi lähteä kuin soitellen sotaan, vaan se vaatii opettelemista siinä missä muutkin asiantuntijatyöt.

Sitten on vielä se, että oman tiimin sisältä nouseminen esihenkilöasemaan voi ja varmasti herättääkin närää osassa porukasta. Jotkut kokevat, että paikka olisi kuulunut heille. Lisäksi ns. kavereiden käskyttäminen voi olla vaikeaa ja osan on vaikea ottaa ohjeita vastaan. Olikohan 2010 kun sain tiiminvetäjän roolin pienessä ryhmässä, jossa olimme ihan hyviäkin kavereita. Yksi sanoi minulle suoraan, etten ota sinulta ohjeita vastaan. Tällaisiin tilanteisiin kannattaa varatua ainakin henkisesti.

Tässä nyt nopeasti jotain hatusta vedettyä, toivottavasti näistä on jotain apua.

Edit: sellainen lisäys vielä, että valinta voi katkaista pysyvästi asiantuntijan urapolun. Jos tehtävässä viihtyy vuoden pari ja on pitänyt huolen osaamisestaan, niin paluu voi vielä olla helppo. Kun alkaa vuosia kertyä, niin ns. kovan substanssin asiantuntemus alkaa heikentyä väkisinkin.

53 tykkäystä

Tämä onkin näköjään ajankohtainen teema ja olen itse taas vastaavan mahdollisuuden edessä.
Olen siirtynyt jo kerran aiemmin urallani asiantuntijasta n. 10 hengen tiimin esimieheksi, mutta vaihdettuani työnantajaa, palasin asiantuntijaksi.

Nyt olen taas asiantuntijana tilanteessa, jossa nykyisen puolivaloilla viheltelyn sijaan minulle tarjotaan kehitystiimin vetovastuuta (~5 henkilö) sekä laajempaa kokonaisvaltaista vastuuta yrityksen, no sanotaanko vaikka “liiketoiminnan kehitys- ja transformaatioprojekteista”. Nykyinen asiantuntijaroolini on osaamiseeni verrattuna aivan liian kapea ja ottaisin käytännössä harteilleni osan nykyisen CIO:n tehtävistä.

Uran kannalta tarjotun tehtävän vastaanottaminen on minulle itsestään selvää. Se to mukanaan erittäin mielenkiintoisia haasteita ja myös tiiminvetohommat kiinnostavat kaikessa raadollisuudessaan. Kääntöpuolena on että asiantuntijahommat jää vähemmälle kun siirryn enemmän projektinveto- ja käsienheilutteluhommiin. Olen tehnyt asiantuntijatöitä jo 15+ vuotta, joten tuo muutos mietityttää ja uskon että tulen kaipaamaan niitä

Taloudellisesti minua ei kovempiin hommiin aja enää mikään. Tienaan nykyisessä roolissani jo ~95k vuodessa ja kuten mainitsin, se tulee todella helpolla ja melkein vajailla työviikoilla. Uudessa tehtävässä pitäisi saada melkein vähintään 1000€ / kk lisää, jotta se tuntuisi taloudellisesti merkitykselliseltä. 1000€ bruttona on ~500€/kk nettona, joten sillä lennättää perheen kerran vuodessa etelään ja kerran vuodessa Lappiin) Mutta, kuten yllä mainittiin muidenkin toimesta, raha on huono motivaattori.

Mukava kuitenkin kuulla että muutkin pohtivat urillaan samoja asioita :+1:

27 tykkäystä

Millä alalla toimit? Itse KTM ja avainasiakaspäällikkönä teollisuudessa, ok palkka mutta kohtuu stressaavaa. :slight_smile: Toki tykkään työstäni myös, ja kynnys vaihtaa olisi suuri.

Energia-alalla ja talouden hommia.

Yksi isoimmista virhekäsityksistä - ja se on valtavan yleinen - on että siirtymä asiantuntijasta esihenkilöksi olisi ylennnys. Ei ole. Se on ammatinvaihto.

Se mikä tekee sinusta hyvän asiantuntijana todennäköisesti ei auta esihenkilön tehtävässä yhtään. Pahimmillaan se voi jopa haitata sitä koska se houkuttelee asiantuntijatehtävien hamstraamiseen itselle delegoinnnin asemesta. Erityisen vaarallista on jos koet olevasi tulevan tiimisi kokenein tai taitavin asiantuntija.

Esihenkilön tehtävät ja onnistumisen merkit ovat aivan erilaiset kuin asiantuntijan. Siksi kokenut ja taitava asiantuntija on ensimmäisessä esihenkilöroolissaan aloittelija, suorastaan harjoittelija.

Siksi siirtymään ei minusta kuulu sisältyä palkankorotusta lainkaan. Pikemminkin paine on palkan alennukseen. Valitettavasti alussa mainitsemani virhekäsitys on yleinen myös johtajien ja HR-ihmisten keskuudessa ja palkankorotus saattaa olla tulossa.

Toki kun oppirahat on maksettu ja uusi rooli otettu haltuun, sinulla on kaksi ammattia (asiantuntija ja esihenkillö). Voit valita jomman kumman tai tehdä molempia vaihdellen (mutta mielellään ei yhtä aikaa). Ovia on enemmän auki kuin aiemmin ja sitä kautta myös potentiaalia ansiotason nousuun. Tässä on toki vaaransa myös: voi olla että päädyt luopumaan hyvin työllistävästä asiantuntija-ammatista ja päädyt tilanteeseen jossa ottajia kaltaisellesi esihenkilölle ei ole monta.

(Mielipiteet omiani mutta pohjautuvat laajaan lukemiseen. Minulla tuli juuri 2 vuotta täyteeen ensimmäisen esihenkilöroolin aloituksesta.)

69 tykkäystä

Pitkälti samaa mieltä. Toki sillä, että sinulla on kokemusta asiantuntijaroolista on valtava etu. Tiedät kenelle työ delegoida, summittaisesti kauanko sen tekemiseen menee ja keneltä pyytää apua, jos ongelmia tulee eteen. Toisin sanoen helpottaa resurssointia.

Syy miksi palkka yleensä nousee tuossa vaiheessa on se, ettei siihen rooliin yleensä ole tunkua. Sinun täytyy kasvattaa lehmän hermot, olla valmis keskeyttämään työsi jatkuvasti ja sammutella niitä tulipaloja myös työajan ulkopuolella. Koska olet työnantajan ja työntekijän välissä, joudut jatkuvasti pohtimaan asioita monesta näkökulmasta. Suoraselkäinen ja oikeudenmukainen tyyli voi tappaa urakehityksen lyhyeen, mutta toisaalta eipä tarvitse hävetä peiliin katsomista. Joka tapauksessa teit niin tai näin, olet molemmista suunnista suurennuslasin alla.

Itse uskon tuossa roolissa siihen, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

20 tykkäystä

Itsellä ehkä suurimman ongelman tuossa roolissa aiheutti se, että piti hymyssä suin selitellä kaikenlaisia ylhäältä tulevia päätöksiä parhainpäin alaisille. Vaikka kaikki yhdessä tiedettiin millaista torttua yläkerrassa on taas tuotettu ja näkyihän se mulla naamastakin. En vaan osaa valehdella.

Rivimiehenä helpompi elää, kun voi sanoa torttua tortuksi. Ja keskittyä tekemään oikeita töitä, eikä powerpointteja. Onneksi tarjoutui hyvä mahis päästä noista pomohommista ajoissa eroon.

15 tykkäystä

Hyviä keskusteluja tässä ketjussa asiantuntijasta esimieheksi -teemasta. Tuosta Ibidemin viestistä sain vielä yhden ajatuksen, jota on syytä pohtia etukäteen. Eli miettiä johdon kanssa yhdessä ja tehdä jopa roadmap valmiiksi, JOS tuo siirto esimieheksi ei onnistukaan. Liian monta kertaa olen itsekin nähnyt eri organisaatioissa miten hyvästä asiantuntijasta ei tullutkaan hyvää (tai tyytyväistä) esimiestä. Paluu vanhaan asiantuntijarooliin saatetaan helposti kokea epäonnistumiseksi, jolloin monesti ulospääsy tilanteesta on lähteä muualle hommiin. Firman kannalta tietysti huono tilanne, kun menetetään hyvä (asiantuntija)työntekijä ja toisaalta työntekijän kannalta ajolähtötilanne on harvoin ideaali. Siksi on mielestäni sekä työntekijän, että firman etu, että työtehtävien vaihdosta keskustellaan etukäteen avoimesti ja mietitään eri skenaarioita myös mahdollisten mutkien tullessa matkaan.

12 tykkäystä

Meillä uuden hyvinvointialueen osalta tarvittiin pienelle yksiköllemme jonkinnäköinen uusi “tiimivastaava”, jossa pientä vastuuta lomien ja muiden käytännön järjestelyiden osalta. Palkkio vastaavuudesta huikeat 70e/kk. :rofl:

21 tykkäystä