Palkkakeskustelu

Siis jäikö tuosta nolla pois? :smiley:

1 tykkäys

No jos tuossa ei ole lisääntynyttä työmäärää/vastuuta enempää kuin luonnehdit, niin ei korotuskaan silloin suuri ole.

Haluan nähdä sen henkilön, joka hymyssä suin 70€/kk korvauksella pyörittää lomalistoja, hoitaa sairaslomille sijaiset yms.

Kyllä tuosta pitäisi se 500€ saada lisää, vaikka tiedän että moni firma teollisuudessakaan ei maksa kuin pari sataa.

21 tykkäystä

Olen pohtinut tätä samaa teemaa ja tullut pääni sisällä siihen ajatukseen, että asiantuntijoita voitaisiin kivuttomasti kokeilla esimiesrooleissa tarjoamalla nykyistä useammin määräaikaisia esimiestehtäviä talon sisällä. Omien kokemusteni mukaan työnantajat ovat yleensä haluttomia palkkaamaan määräaikaisia pikkupomoja esim. kesälomien tai vanhempainvapaiden kaltaisten lyhyiden poissaolojen ajaksi, vaikka nämä olisivat mainioita tilaisuuksia koeajaa uusien ihmisten soveltuvuutta esimiestehtäviin.

Jos esimieshommat tuntuisivat toimivan määräaikaisen pestin aikana, niin samalle työntekijälle kannattaisi tarjota tietysti vakituisia esimieshommia kun sellainen pesti seuraavan kerran aukeaa. Vastaavasti taas jos määräaikaisen pestin aikana esimiestyöt eivät lähtisikään sujumaan, niin työntekijä palaisi vanhoihin hommiinsa lyhyen määräaikaisuuden päätyttyä ilman pelkoa kasvojenmenetyksestä tai muista kiusallisista tilanteista.

11 tykkäystä

Tämä on erittäin totta. Omalla kohdallani olin pitkään tiimin “vanhin” joka määrättiin tiiminvetäjän sijaiseksi tämän pidemmän poissaolon ajaksi. Sen jälkeen olikin skiplevel-keskusteluissa johtajan kanssa helppo nostaa esiin kiinnostus siirtyä esihenkilötehtäviin.

Omassa tiimissäni olen vastaavasti kysellyt alusta asti kahden kesken, millaisia urakehityksen suunnitelmia ja kiinnostuksia heillä on. Sittemmin erään kanssa olenkin sopinut eräänlaisesta oppimisjaksosta, jolloin hän mm. avustaa minua joissakin hallinnollisissa tehtävissä ja on sijaisena pidemmissä poissaoloissa.

Tämä vaatii toki johdon tuen. Meillä sitä on saanut. Vastaavia sijaisuusjärjestelyjä olen nähnyt muissakin tiimeissä vaikka taustalla olevista keskusteluista en mitään tiedäkään.

Tuohan pitäisi hoitaa niin että vastaavalle järjestetään riittävä aika noiden tehtävien hoitamiseen niitä muita työvastuita vähentämällä. Valitettavasti julkisella puolella säästövimmaasa ei usein anneta sitäkään. Ja sitten ihmetellään kun hommat ei suju.

Palkanlisämallissa ongelma on, että se olettaa esimiestehtävien olevan tuottavampia kuin asiantuntijatehtävät. Toki on niin, että jos niitä ei hoideta niin koko tiimin hommat menee sekaisin, mutta monissa asiantuntijatehtävissä sama koskee myös ihan tavallista asiantuntijaakin.

Ainakin softankehityspuolella ajatus että esihenkilötehtävät ovat ainoa tapa edetä uralla on tuhonnut monia hyviä koodareita. Siksi maailmalla moni tuotefirma määrittelee nykyään urapolkuja ilman esimiesvastuuta jossa vaativuus ja palkkaus nousee parhaimmillaan ylimmän johdon tasolle. (Konsulttitalot joita Suomessa on enemmän onkin sitten ihan oma kuvionsa.)

6 tykkäystä

Aika kyllä kohtalaisen hyvin järjestyy tässä tapauksessa. Itse kieltäydyin siksi, etten näe 70e/kk (netto ehkä vajaat 50e/kk) olevan riittävän hyvä korvaus siitä, että kollegat valittaa ja syyllistää väärin tehdyistä lomalistoista ja aloittaa asioista avautumisen minulle entisen palveluesihenkilön sijasta.

13 tykkäystä

Vuoden 2022 ansiotuloiksi rivisairaanhoitajana muodostuikin 70 500€, ja kokonaistuloiksi (osinkojen kanssa) 73 700€.

En usko, että tulen vuosikausiin pääsemään yli 70ke ansioihin palkkatöillä. Vuoden-parin-kolmen päästä siirtyminen esimies/asiantuntijatehtäviin jatko-opintojen myötä, jolloin palkka putoaa noin 20 000€. Toki päivätyö, ja ylityöt jäävät pois. Korkeammissa viroissakin tuon tienaaminen on aika haastavaa tällä alalla.

Sairaanhoitajana tuo +70 000€/v vaati +550h ylitöitä, joten ei tuo ihan kevyesti tullut. Vuodesta 2021 tulot nousivat yli 10 000€.

71 tykkäystä

Yleensä optimaalinen palkka on n. 2000-3000 E/kk riippuen vähän henk.koht. verovähennyksistä. Tärkeintä on vuosipalkka, joka kannattaa useimmiten pitää hieman alle 30 kE:ssä. Sen yli menevältä osuudelta maksat henk. koht. verotuksessa isompaa veroa kuin jättämällä rahat yritykseen voitoiksi, joita voi myöhemmin maksaa osinkoina ulos.

Vielä nopeammin pääsee tuohon isompaan osingonmaksuun kiinni, jos on sijoittaa rahaa yhtiön kassaan SVOPpina. Sijoittamista edellen voi sitte harjoittaa yrityksen sisällä. Tietysti tämä ei välttämättä onnistu, jos ei selviä tuolla alemmalla palkalla jonkin aikaa(1-2 vuotta).

Vaihtoehtona palkanmaksulle voi joskus myös olla perustaa rinnalle toiminimi/elinkeinonharjoittaja, ja laskuttaa omaa yritystään. Tässä säästää hieman sivukuluissa ja kirjanpidosta tulee yksinkertaisempaa. Lasku elinkeinonharjoittajalta on vain yksi ostolasku muiden joukossa. Palkanmaksu on tehty suomessa niin työlääksi, ettei sitä viitsisi oikein tehdä ollenkaan, jos ei ole pakko.

Muutenkin yritykselle kannattaa siirtää kaikki kulut, mitkä sinne vain suinkin kuuluvat. Tällaisia ovat jo lähtöjään ainakin YEL, tietokone, tietoliikenne yms. ja myös puhelin. Viimeisestä tosin pitää tehdä luontaisetu(verotusarvo 20 e/kk, joka ei kuitenkaan ole sama kuin oikeasti maksettava lisävero), jos sitä käyttää myös yksityiskäytössä. Auto ei luultavasti kannata, jos ei se ole erityisesti vain työajoon, koska sen verotus on tehty sen verran epäedulliseksi luontaisetuna. Pelkästään työajossa (kunhan tosiaan on vain sitä!) se on sen sijaan jo huomattavasti halvempaa verrattuna yksityisautoiluun.

19 tykkäystä

Kiitokset vinkeistä. Tällä hetkellä euroja on pakko nostaa enemmän kuin on verotuksen kannalta optimaalista, mutta tuota pystyy sitten tulevaisuudessa säätämään, kun elämäntilanne sen mahdollistaa.

Olen tässä myös pohtinut, että onkohan enää mitään järkeä itse sijoittaa omia nettotuloja vai puhtaasti jättää sijoitukset firman tehtäväksi.

Osa syy tämän uravalinnan takana oli se, että tässä pystyy laskemaan ja optimoimaan omia tuloja ja menoja paljon paremmin kuin palkansaajana.

Kun/jos kerran yritys on, kannattaa pääsääntöisesti tehdä sijoitukset yrityksellä, kunhan huomioi kirjanpitokulujen nousun. Kirjanpitokulujen nousu on aika lailla sama euromääristä riippumatta, joten sijoittaminen yhtiöllä on suhteellisesti kannattavampaa mitä isommat pääomat on kyseessä. Joitain poikkeuksia tästä pääsäännöstä voi olla. Omia sijoituksiaan ei kuitenkaan yleensä kannata siirtää yritykselle muttei enää panostaa niihin lisääkään.

Tämä oli itselläkin aikanaan yksi vaikuttava motiivi. Lähinnä pystyi säätämään parametreja paremmin kuin palkansaajana, jossa kaikki tuli annettuna eikä mihinkään voinut vaikuttaa.

Yksi millä voi joskus myös tuloja optimoida on hallituspalkkiot: hallituspalkkioista ei makseta sotu-maksua. Tämä ei kuitenkaan toimi, jos saa omasta yrityksestään palkkaa, koska silloin mahdollinen hallituspalkkio tulkitaan lisäpalkaksi. Se siis toimii vain, jos ei muuta palkkaa tarvitse lainkaan.

10 tykkäystä

Usein esimiesasemassa oleva henkilö on myös itse asiantuntija ja johtaa tiimiään ja loppupeleissä vastaa oman tiiminsä osalta firman tuloksesta. Harvoin,itse ainakaan olen törmännyt sellaisiin esimiestehtäviin, missä pelkästään vedät kehityskeskusteluja, otat vastaan sairaslomailmoituksia jne.
Nämä omia kokemuksia työelämän varrelta.

12 tykkäystä

Ainakin softankehityspuolella ajatus että esihenkilötehtävät ovat ainoa tapa edetä uralla on tuhonnut monia hyviä koodareita. Siksi maailmalla moni tuotefirma määrittelee nykyään urapolkuja ilman esimiesvastuuta jossa vaativuus ja palkkaus nousee parhaimmillaan ylimmän johdon tasolle.

Tuo on varmasti toimivampi konsepti kuin se mitä pahimmillaan on ollut joskus konsulttitaloissa, jollet ole esimiesasemassa ja vähintään projektipäällikkö 35-vuotiaana, niin se on katsottu uralla epäonnistumiseksi. Lopputuloksena tekninen työ on jäänyt lähes kokonaan kokemattomien junioreiden harteille, ja jälki on ollut sen mukaista.

Onneksi nykyään systeemi on monessa talossa muuttunut niin että +55v. konkareita näkee yhä enemmän sovellusarkkitehteinä, seniori-ohjelmoijina jne. Tuntuma käytännön tekemiseen säilyy paljon paremmin jos kalenteri ei ole täynnä palavereita, muiden tekemisen päälle katsomista ja raportointia useampaan suuntaan.

15 tykkäystä

Se hallinnollinen puoli on esihenkilöroolissa aika pieni osa tehtäviä. Esihenkilön tehtävä asiantuntijaorganisaatiossa on huolehtia että tiimin jokainen jäsen kykenee tekemään työnsä kestävällä maksimiteholla. Tästä seuraa useita eri aktiviteetteja:

  • jutellaan tiimiläisten kanssa säännöllisesti kahden kesken jotta mahdolliset työhön vaikuttavat ongelmat tunnistetaan ajoissa ja pystytään aloittamaan niiden ratkaisu aikaisessa vaiheessa

  • tunnistettujen työn esteiden aktiivinen poistaminen, mikä usein vaatii aktiivista yhteydenpitoa muualle organisaatioon ja ulkoisiin sidosryhmiin

  • tiimiläisten työajan suojelu muun organisaation aiheuttamalta häiriöltä (tiiminvetäjä istuu palavereissa jotta muiden ei tarvitse)

Jos tiimimvetäjä joutuu hoitamaan myös tuotehallintaa, myyntiä tms siitä tulee lisää tehtäviä.

Tästä seuraa että tiiminvetäjän kalenteri on tilkkutäkki jossa ei jää riittävästi pitkiä häiriöttömiä jaksoja, joissa voisi keskittyä asiantuntijatehtäviin (ks. Maker’s Schedule, Manager’s Schedule. Siksi suositeltavaa on, että tiimin esihenkilö ei ota itselleen mitään kriittisiä asiantuntijatehtäviä (toki jotain asiantuntijatehtäviä on hyvä tehdä jotta pysyy kärryillä siitä, mitä se työ on).

Yllä kuvattu koskee sellaista tiimiä jossa jokainen tiimin jäsen on oma-aloitteinen ja tiimi keskenään päättää mitä tehdään (tyypillistä hyvin hoidetussa agiilissa ohjelmistokehityksessä). Jos sen sijaan firma toimii komentomallilla, esihenkilön tehtävät kasvavat entisestään.

Olen minäkin törmännyt esihenkilöihin jotka tekevät vain sen hallinnollisen minimin ja muuten keskittyvät omaan asiantuntijatyöhönsä. Olen jopa ollut tällaisessa tiimissä rivijäsenenä. Siinä esihenkilö jättää jokaisen oman onnensa nojaan eikä tue tiimiään tarpeeksi.

Tämä alkaa jo mennä kauas palkkauksesta. Onko meillä jotain työelämään liittyvää yleisketjua?

26 tykkäystä

Tosi hyvää ja itsellenikin ajankohtaista keskustelua urapoluista!

Projektipäällikkönä ohjelmisto-/ICT-alalla, DI, työkokemusta alalta vajaa 20 vuotta, nykyisestä roolista reilut 5 vuotta. Nokian matkapuhelintouhujen alasajon jälkeen hakenut palkan suhteen melko alhaalta vauhtia, tällä hetkellä varsin tyytyväinen kokonaisyhtälöön. Palkka bruttona 5 500 €/kk, nettona 3 500 €/kk. Etätyöpainotteista, Kehä III:n ulkopuolella. (Jos olen palkkakuopassa, niin vinkatkaa nyt ihmeessä!)

Oksennus nousee kurkkuun, kun kuulen sanan “myynti” tai “asiakkuudenhallinta”. Kokeiltu on, ei ollut minun juttuni. Pääsee selittelemään asiakkaille, miksi pitäisi ostaa. Ja myyntijohtajille, miksi asiakas ei osta. Selitykseksi ei (aina) riitä, että asiakkaalla ei ole tarvetta firman tuotteille. :slight_smile:

Esimiesroolissakin olen hetken viihtynyt. Muuttaa mielestäni koko pelin. Aina on jollakin paha mieli. Kakkaa tulee ylhäältä (ja alhaalta). Yleensä vastuut läiskäistään muiden hommien kylkeen, “saat käyttää tähän 0-20 % työajasta”. Suosittelen masokisteille. :smiley:

Point being, saan nykyisessä roolissani tehdä töitä omilla vahvuuksillani, yhteistyössä fiksujen asiantuntijoiden kanssa. 37,5 h/vko riittää, muu perhe kiittää. Voin hyvin. Korvaus on nähdäkseni riittävä, progressio rokottaisi tonnin lisäkorvauksesta yli puolet pois.

Opetus? Tunnista vahvuutesi, kiinnostuksen kohteesi ja kutsumuksesi. Älä havittele johtajan tai esihenkilön pestiä vain tittelin takia, tiedostamatta muutoksen vaikutusta elämääsi kokonaisuutena. Jos tuntuu omalta jutulta, niin go for it!

81 tykkäystä

Moi!
Onko kenelläkään kokemuksia verotuksesta, kun on komennuksella Virossa? Eli, jos kuuluu Viron verotuksen piiriin (tasavero 20%), mutta maksaa kuitenkin sosiaalimaksut Suomeen (kuuluu Suomen sosiaaliturvaan A1-todistuksen nojalla), niin mikä on kokonaisveroaste (verot+sos.maksut)? Ilmeisesti joitain vähennyksiä esim. sos.maksuista, jotka maksettu Suomeen voi tehdä Virossa, mutta itselleni on epäselvää, että mikä jää kokonaisveroasteeksi? Kiitos jo etukäteen, jos jollain on kokemuksia.

Joo ei tuollaista diiliä pidä hyväksyä. Kyllähän nyt herranen aika pitää onnistumisen välineet antaa.

Jos minulle tuollaista diiliä tarjottaisiin niin alkaisin miettiä firman vaihtoa, ellen jostain ihmeestä onnistu kääntämään johtajien päät. Kertoo huonoa firman asenteesta kun esimiestyö resursoidaan huonosti.

Ja kun palkkaketjussa ollaan niin kai sitä pitää avautua itsekin. Senior developer & team lead tuotekehitykseen keskittyvässä ohjelmistonkehitystiimissä, palkka ennen kevään palkkakeskusteluja 4950 euroa kuukaudessa + firman tuloksesta riippuva bonus. 100 % etätyömahdollisuus, toimisto Helsingissä.

Edit. Ikä unohtui - 45 v.

7 tykkäystä

Räpsähti pieni palkankorotus taas vuodenvaihteessa, kuukausiansiot tulevat olemaan n. 5850-6000 e/kk riippuen vähän bonuksista. Tänä vuonna saattavat olla pienemmät tai niitä ei makseta ollenkaan, kun taloustilanne on mitä on. Kiva että tuli tuo muutama satanen paikkaamaan edes vähän inflaation vaikutuksia. Mitään varsinaista hätää ei ole ollut - tulot ovat riittäneet ja säästöihinkin olen saanut joka kuukausi laitettua vähintään 15% kuukausituloista. Onneksi tuli laskettua menot tarkoituksella yläkanttiin kun vuosi sitten ostettiin talo. Ja onneksi tuli tehtyä uusi sähkösoppari kesällä, hinta ainoastaan kolminkertaistui…

Vime vuosi oli kyllä melko stressaava parin eri asiakkaan sekoilun takia. Olen melko vakavasti miettinyt työpaikanvaihtoa pois asiakastyöstä, vaikka nykyisessä firmassa muuten todella hyvin viihdynkin. Ansiotasokin saa vähän laskea, jos vastaavasti stressiä on vähemmän. Samaan aikaan sitä on tullut vähän nirsoksi, että ihan mihin tahansa korporaatioon ei jaksaisi lähteä pelailemaan politiikkaa.

20 tykkäystä

Uusi Vuosi Uudet Kujeet,

Tässä vuoden vaihteessa oli mielenkiintoista kuulla minkälaisia palkankorotuksia on tullut. Miltä indeksit näyttää, onko tullut henkilökohtaisia lisiä ja mihin korotukset ovat perustuneet?

Avaan pelin itse heti kun, jotain asiasta kuulen! Toistaiseksi pimennossa eletään…

Viime päivityksestä palkkatilanne kehittynyt oikein mukavasti:
1.1.2022 —> 3800€
1.7.2022 —> 4300€ (ylennys)
30.11.2022 —-> 4900€ (firman vaihto)

Kaikkiin tulee lisäksi 5-10% bonus. Vaihdoin konsultista pois pörssiyhtiön sisäiseen tiimiin.

21 tykkäystä

Meillä ei tulla korotuksia jakamaan ennen kuin yleinen palkkalinja on selvillä, sinänsä poikkeuksellinen tilanne kun ihan yleiskorotukset voivat olla mitä vain parin ja viiden prosentin välillä, niin ymmärrän työnantajan haluttomuuden. Samalla kuitenkin alalla huutava työvoima pula, mikä selvästi on laittanut ihmisiä liikkeelle hakemaan tuplahyötyä, ensin vaihdetaan työpaikkaa ja sitten toivotaan siihen korotettuun palkkaan vielä kunnon yleiskorotusta.
Päivitellään kun palkassa jotain alkaa tapahtua.