Palkkakeskustelu

Tuo vapaa autoetu on jotenkin saajilleen vaikea asia kun laskevat verotaakkansa aina väärin…

4600€/kk eli 55200€/vuosi tuloilla veroprosentti on luokkaa 24%

4 tykkäystä

Avaatko hieman tätä? Jos saisin valita luopuisin tästä edusta, ostaisin ikiliikkuja diisseli Volvon ja km korvaukset.

2 tykkäystä

jos rahapalkkasi on 4500€/kk niin veroprosentin pitäisi olla abaut 35% ja siihen tellit ja lellit päälle? Verottajan laskuri näyttää tuolle tulolle 24%.
Vai sisältyykö tuohon 4500€/kk tuo autoetu?

En tiedä miten tämän voi laskea väärin. 700*12 eli 8400€ kun lisätään vuosituloihin, niin saa kyllä veroprosenttia nostaa, tällä hetkellä se on itsellä 28%.

Ei sisälly palkkaan autoetua. Tilinauhassa se näkyy luontoisedut rivillä.

Niin eli bruttopalkka onkin 5200€ eikä suinkaan 4500€ josta rahapalkka 4500€ ja loput auton muodossa vaikka sitä osuutta ei tilille euroina tulekkaan :+1:

10 tykkäystä

Kyllä tällä nyt pärjää. Jotenkin sitä vain mietti silloin kun ansaitsi huomattavasti vähemmän, että jos saisi 4000-5000€/kk olisi paljon enemmän vaihtoehtoja elämässä. Progressiivinen verotus on palauttanut minut maan pinnalle.

23 tykkäystä

Tuokin on vahvasti liioiteltua että 4000-5000€ tienaavat olisivat vielä progression takia kovinkin kaltoin kohdeltuja, noilla tuloilla veroprosentti vaihtelee välillä 21,5% - 25,5%.
Viron paljon kehuttu tasaveromalli esim on 20% niin ei tuo 1,5%-5,5% nyt aivan valtava ero ole. 60 - 275€/kk, ei tuolla nyt vielä kuuhun mennä…

11 tykkäystä

Hienosti olet tehnyt töitä ja hyvää palkkaa saanut hoitajana. Esimieshommat sote sektorilla itsellä ei ole rajoittuneet klo 8-16 välille, vaan jatkuvan hoitajapulan ja koronan takia olen joutunut joustamaan ihan liikaa. Päätin hypätä pois kelkasta, ei oo enää kivaa, jos on töitä liikaa. Pikku hiljaa katselen asiantuntijahommia ja otan iisimmin (lue: siellä se vaan treidaa). YTD 18% plussalla, joten hengissä pysytään näinkin.

Fyysikon @Fyysikko suosituksesta laitan uudelleen tietoni.
Toiminnanjohtaja (tai entinen :laughing:), sote, 4600-5700/kk, 56v.

Kaptahin @Kaptah5 pyynnöstä avaan mennyttä aikaa hieman.
Viimeiset ajat toiminnanjohtajana olivat ihan mukavia. Olisin vieläkin töissä, jos saisin tehdä vaan päivätyötä ja olla illat ja vkl vapaana. Henkilöstöhallintoa pääosin, asiakkuuksien hoitoa ja viranomaisyhteistyötä, toiminnan kehittämistä ja taloudesta vastaamista. Koronan vuoksi vapaa-aikaa ei ollut juuri ollenkaan, koska joka päivä oli joku hoitaja sairaana ja jos hoitajat eivät keksineet tilalle sijaista, piti itse myös rekrytoida, vaihdella vuoroja. Henkilökuntaa noin 40-50. Kolmen viime vuoden aikana olin kahtena vuonna mm. pääsiäisenä töissä, jolloin sairastuin koronaan myös itse molempina vuosina.

Olen ollut aikaisemmin mukana softakehityksessä 7 vuotta sekä erilaisissa hallinnollisissa hommissa, palkka tuolloin 3500-4500/kk. Olen siitä kiitollinen, että olen saanut tehdä hyvin erilaisia hommia. Nyt ei ole enää urahaaveita, mutta jotain pitää keksiä. Jotain tulee vastaan…

9 tykkäystä

Ideana siis jakaa oma titteli ja toimiala, bruttopalkka/kk sekä oma ikä.

Energiapuolen DI, viimeisimmän työpaikan vaihdoksen jälkeen turvallisuusasiantuntijana, bruttopalkka 5500€/kk ja ikää on 38v.

Aloitin tekemällä dippatyötä 2060€/kk 2011 ja valmistumisen jälkeen vakinaistettiin 3050€/kk palkalla. Vaihdoin samantien työpaikkaa ja palkka nousi 3320€/kk tasolle. 2012-2017 jurnutin indeksikorotusten varassa käytännössä, mutta 2016 pyysin palkan tarkistamista. Korotus oli vajaa 200€ ja kuukausipalkaksi tuli 3632€ vaikka pyysin reilusti enemmän (käytännössä toiveena oli 4000€/kk).

Lähdin etsimään uutta työpaikkaa ja 2017 aloitinkin uudessa firmassa, jonne neuvottelin mielestäni oikean tasoisen palkan suhteessa osaamiseeni. Palkaksi tuli 4500€/kk. Sitten vastuut kasvoi ja osaamisestani oli selvästi enemmän hyötyä kuin mitä rekrytoinnin yhteydessä olin ymmärtänyt. Sattui myös hyvä esimies, joka kerran vuodessa tarkasti palkkaani ylemmäs ihan ilman pyyntöä. Huomasin, että palkan ylittäessä 5000€/kk palkan korotuksilla ei ollut enää juuri väliä. Kaikki ylimääräinen meni suoraan säästöön. Viime vuonna palkka ylitti 6000€/kk, mutta työ oli projektiluontoista ja hommat valitettavasti loppui.

Nyt vuoden vaihteessa löysin uuden pestin ilman työttömänä oloa, mutta palkasta jouduin tinkimään hieman. Pyysin 5800€/kk, vastatarjous oli 5200€/kk ja lopulta neuvottelun jälkeen sovittiin palkaksi tasan 5500€/kk, joka itseasiassa oli tavoitteenikin. Tähän sisältyi alan vaihto, joten kai tähän voi olla ihan tyytyväinen.

Liitteenä vielä grafiikkaa bruttopalkan kehityksestä.

37 tykkäystä

Eikai tuo vassareiden vika ole, että sinulla on työnantajan tarjoama autoETU (=palkanlisä). Itse suunnilleen samoilla n 4,5k bruttotuloilla netto pyöreät 3000 e/kk, josta sitten makselen auton kaikki kulut. Sinun nettopalkka on 2600+auto, mikä on ihan merkittävästi eri asia kuin pelkkä 2600. Toki ilman autoetua saa valita millaisella kopperolla ajelee, joten säästämisen mahdollisuuksia on enemmän, siinä olen samaa mieltä.
Edit. Kuten edellä jo mainittiinkin, veroprosentti on näillä tuloilla vielä hyvinkin kohtuullinen mielestäni.

20 tykkäystä

Voisitko avata enemmän työnkuvaa (entistä) ja urapolkua sote-sektorilla. Olisi mielenkiintoista kuulla, kiitos!

2 tykkäystä

Itse en todellakaan pidä verotusta tässä tuloluokassa kohtuullisena. 4500€ rahapalkasta katoaa 1900€ kuukaudessa valtion pohjattomaan kassaan. Onneksi on vaalit tulossa, niin voi äänestää Liberaaleja.

10 tykkäystä

Ja ketään tuskin pakotetaan autoetua ottamaan, omalla autolla ja bensoilla saa varmasti ajella halutessaan.

Ei meillä saa valita. Tai voi, mutta sitten saa siirtyä kenttämyynnistä muihin tehtäviin.

Eli saa valita, ja tuskin työnantaja vastaan laittaa oman auton ja bensan käyttöä kunhan et pyydä kilometrikorvauksia.
Toki ne olisi paljon kustannustehokkaampia paljon ajavalle työntekijälle mutta myös kalliimpia firmalle.
Oletko kysynyt voiko firma ottaa auton nimiinsä niin että hoidat sillä vain työajot jos et koe saavasi siitä hyötyä omalla ajalla?

1 tykkäys

Käytännössä enemmän kun työnantajamaksuissa menee iso osa esim eläkemaksuista, jotka ovat pois palkastasi.

2 tykkäystä

Turhaa vänkäämistä sinun osalta. Jos olet kenttämyynnissä ja työajoa tulee n.30-35tkm vuodessa on ainoa vaihtoehto autoetu tai kilometrikorvaukset. Kun itse haluan toimia myyjänä olen pakotettu käyttämään työnantajan tarjoamaa vaihtoehtoa.

1 tykkäys

Ja sinä vääristelet tarkoituksellisesti tulojasi ja verojasi.

1 tykkäys

Aika selvästi kirjoitin palkkani olevan 4500€ ja autoedun 700€/kk, do the math.