Parhaat sijoitusletkautukset

21 tykkäystä

Tää Vara-Paavin viesti on kyllä ihan asiallinen näkemys. Pitkien korkojen nousu, kun helposti voi johtaa korkeasti hinnoiteltujen kasvuyhtiöiden kerrointen laskuun. Kommentissa ei myöskään sanottu korkojen nousun olevan yksiselitteisesti se syy laskulle, vaan ehdotettiin sen olevan mahdollinen syy.

11 tykkäystä

En toki loukkaannu tietenkään, mutta en ehkä myöskään ymmärrä omaa kommenttiani samalla tapaa kuin sinä :slight_smile: Ihan “No Joke”, korkokäyrän steepening asettaa painetta korkeilla P/E kertoimilla arvostettujen yhtiöiden arvostukselle.

13 tykkäystä

Korkokäyrän nouseminen nostaa teoriassa kaikkien osakkeiden tuottovaatimusta, onko tästä jotain tutkimusta että se vaikuttaa eniten juuri korkean PE:n lappuihin?

1 tykkäys

Itse ajattelen asiaa yksinkertaistetusti niin, että korkea P/E tarkoittaa sijoittajien perustavan osakkeen arvoa suuremmalta osin vielä vuosien päässä oleviin kassavirtoihin (yleistys, tästä varmasti poikkeuksia esim. yksi huono vuosi välissä saa P/E:n näyttämään korkealta). Mitä pidemmällä kassavirta on, sitä kovemmin diskonttokoron nouseminen iskee.

Voisiko P/E-lukua ajatella ehkä osakkeille vastaavana “korkoherkkyyden indikaattorina” kuin bondeille modifoitua duraatiota? :thinking: Itse ainakin (ehkä virheellisesti) ajattelen yksinkertaistetusti näin. Mitään tutkimuksia en ole aiheesta lukenut, eikä ole sellaisia tarjota.

Edit: Ironista kyllä, NYT mielestäni eksytään aiheesta, toisin kuin alkuperäinen viestini em. ketjussa :slight_smile: Pahoittelut!

Niinhän se näyttää menevän, mutta ajat voivat muuttua :slight_smile:

9 tykkäystä

Viiime vuoden kompuroinnista viisastuneena sain muodostettua tällaisen viisauden:

Konditionaali käy kalliiksi sijoittajalle.

9 tykkäystä

OT mutta sanon vielä että ajattelussasi on kyllä teoreettinen perä, jotenkin vain tuntuu siltä ettei nykyinen rairai-meininki paljoa perusta tuollaisiin hienouksiin.

1 tykkäys

46 tykkäystä

Peter Lynchin kirjasta One Up on Wall Street bongattu seuraava letkautus: “Long-term investing has gotten so popular, it’s easier to admit you’re crack addict than to admit you’re a short-term investor.”

Ei tosin taida päteä enää Robinhood -kulttuurin takia. :sweat_smile:

11 tykkäystä

Epävarmuus on sijoitusmarkkinoille sama kuin kryptoniitti Clark Kentille.

1 tykkäys

Tälläinen muistui sarvipään mieleen.
Q: Noh mites… onko ollu salkussa kasvua,joko on uutta lappua ostossa?
A: Sanotaan näinä että… "Oon niin pers´auki että sieluun tuulee ja univelatkin on ulos otossa

1 tykkäys

@Mikael_Rautanen, Moninkertaisesti palkittu analyytikko, Suomen johtavan funda-analyysitalon toimitusjohtaja.

Olen jo nyt varma että tämä siteeraus päätyy historian koulukirjoihin siihen kohtaan missä käsitellään Koronan jälkeisten vastuuttomien elvytystoimien avulla talouteen puhallettua Ränta på räntä -kuplaa :slight_smile:

16 tykkäystä

Mä mietin mitähän jengi tästä ajattelee, mutta ajattelin että ehkä voin kertoa etten minäkään ole 100% ajasta tarkkaan laskelmoiva robotti. Mulle pienen rivin ottaminen on joskus väline alkaa seuraamaan yritystä ja yrittää oppia uutta. Jos en omista en usein jaksa seurata. Mun Herantis-position arvo on siis alle 500€, mutta siellä se erottuva punainen rivi muistuttaa olemassa olostaan aina kun avaa salkun :slight_smile:

50 tykkäystä

Ensimmäinen viesti Inderesin foorumille, joten lähdetään täältä kevyemmästä päästä liikkeelle. Liputusuhka pysyy pienempänä :wink:

Tämän letkautuksen bongasin Twitteristä:
“Jos sijoittajana itseään pitävä nukkuu hyvin, on vipua liian vähän. Hyvä tuotto on vain korvausta huonosti nukutuista öistä.”

Mielestäni myös erinomainen letkautus näin köyhemmällekin “Rahaa ne on miljoonatkin.”

27 tykkäystä

Voi olla, että on jo mainittu useaan kertaan, enkä muista mistä tämän luin ja kenen suusta, mutta joku pörssimeklari kuitenkin jossain letkautti, että “Kuka sitä nyt omilla rahoillaan uskaltaisi pelata?”

2 tykkäystä

”Myin position pois, kun oli niin hyvä päivänousu.”

  • Lukemattomat vaurastumista pelkäävät hätähousut erään nimeltä mainitsemattoman sijoitusfoorumin Ostin/myin-ketjussa
18 tykkäystä

Tarkastelin omaa sijoitushistoriaa, joka alkaa noin kymmenen vuoden takaa.

Ainakin tämän aikavälin perusteella kävi selväksi, että oma letkautukseni kuuluu seuraavasti:

Kalleinta on myyminen

Muutama hutiostos tietysti on sattunut matkan varrellle, mutta ne ei paljon paina, sillä salkussa on ollut mm. Teslaa, Tikkurilaa, Reveniota, joita on hankittu vuosien 2012 ja 2016 välillä.

7 tykkäystä

kuva

22 tykkäystä

Sharevillestä poimittua:

“Miksei tämä nigerialaiskirje mene ikinä konkurssiin? Pitäisiköhän ruveta yrittäjäksi?”

Kyl se ois tää ”ränta på ränta”.

7 tykkäystä